poster

Dokonalý trik

  • USA

    The Prestige

  • Velká Británie

    The Prestige

  • Slovensko

    Dokonalý trik

Drama / Mysteriózní / Thriller

USA / Velká Británie, 2006, 130 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • J*A*S*M
    *****

    Christopher Nolan se pomalu ale jistě dostává mezi moje oblíbené režiséry. The Prestige se (alespoň pro mne) dělí s Mementem o pozici jeho nejlepšího filmu. Tyhle jeho komornější thrillery mě prostě baví o trochu víc než Batmani. Herci jsou vynikající, Christian Bale mi zde přijde mnohem přesvědčivější než v Batman Begins a The Dark Knight. Scénář je naprosto úchvatný, plný různých menších zvratů a pozoruhodných situací a scén, na závěr se vytasí s nečekanou pointou, která sice není natolik geniální jako u Mementa, ale zase díky ní hned všechno zapadne na své místo a začne to dávat perfektní smysl. Doufám, že si Nolanové od Batmana na chvíli odpočinou, abychom se dočkali zase něčeho menšího.(29.8.2008)

  • Lima
    ****

    4 a půl*. Návrat k rafinovanému vyprávění a určitě nejlepší Nolanův film od MEMENTA. Zamrzel jen doslovný závěr. Kdyby místo polopatické vysvětlovačky Nolan použil elegantější řešení, třeba v podobě náznaků a potrápil tak divákovy závity, byl by to ´dokonalý´ zážitek. Nicméně s každým přibyvším filmem dvojky N+N platí, že "nápady bratří Nolanů míti, filmařskými legendami v budoucnu býti". Trumfem je každopádně herecké obsazení - moc pěkná role Michaela Cainea, až nelidsky charismatický David "Tesla" Bowie a především Christian Bale - herec mnoha tváří a všechny mu věříte. Když nahodí svůj typický lišácký úsměv, hned byste s ním zašli na pivko, naopak před jeho zlověstným výrazem byste nějraději zalezli někam pod stůl :o). Atmosféra je mňamózní, samostatnou kapitolou jsou zde použité dekorace, ty by zasloužily nějaké speciální filmové ocenění.(5.2.2007)

  • Matty
    *****

    Stejně jako zkušený kouzelník, také Nolan ví, že divák chce být klamán, což z Dokonalého triku dělá vzorový film o tom, proč sledujeme filmy. Film, který vás přechytračí, ale ještě jej za to budete mít rádi a budete jej chtít vidět znovu (a znovu a znovu…). Z narativního hlediska jde o jednu z největších diváckých slastí, jakou hollywoodský film ještě dokáže nabídnout, aniž by přestal být uživatelsky přístupný. Dokonalý je Nolanův trik také v tom smyslu, že k jeho plnému pochopení, zřejmě zahrnujícímu tvorbu složitých diagramů (pro začátek doporučuji analýzu funkce zvuku v Umění filmu), se hodí mít pár vysokoškolských titulů, ale nadšený a spokojený bude po vyložení všech karet i divák zcela nepřipravený, vyžadující „pouze“ inteligentní zábavu. Dva střídající se vypravěči, kteří jsou si vědomi existence toho, ke komu vyprávějí, nás v průběhu celého filmu paralelně staví před hotový trik a zároveň provádějí jeho dekonstrukci. Odhalují nám dost na to, abychom toužili vědět víc, ale zároveň nikdy ne tolik, abychom před nimi měli náskok a dokázali jejich trik prokouknout. Každý z těchto vypravěčů svému posluchači/čtenáři/divákovi z odlišného důvodu něco podstatného zatajuje, takže známe buď výsledek, ale nikoliv průběh akce, nebo opačně. Podsunutí informace, která je nepravdivá nebo neúplná, vytváří napětí a vzbuzuje naši touhu dozvědět se, jak to bylo doopravdy. Nolan je však dost mazaný filmař, aby nám celou pravdu až do konce neodhalil, protože v zásadě sice jde o „čistou vědu,“ ne ovšem zbavenou veškeré magie (znal Borden Teslův vynález dřív než Angier? A hlavně – použil jej?). Příběhy vyprávěné nespolehlivými vypravěči, občas zapuštěné do jiných příběhů, návraty do různě vzdálené minulosti, dvojníci… bez toho, aby byly jednotlivé časové roviny odlišené například barevností obrazu (jako v Mementu), díky čemuž do sebe ovšem jednotlivé části zapadají s větší elegancí. Přesto jde o film maximálně srozumitelný, v němž díky určitým rekvizitám, postavám (nebo tomu, jak dané postavy vypadají) či voice-overu (upozorňujícímu nás, že sledujeme subjektivní převyprávění skutečnosti) není tak těžké se zorientovat, který si od prvních minut připravuje podloží pro své klíčové zvraty navracejícími se motivy duality („Ale kde je jeho bratříček?“), konfliktu mezi iluzí a skutečností a nestabilní identity a jehož fabule v mnohém reflektuje to, oč se nejen v tomto konkrétním snímku, ale napříč celou svou filmografií snaží sám Nolan – být lepší než konkurenti, vymyslet něco nového, s čím si budou ostatní lámat hlavu, posunout úroveň triku (resp. triků) zase o kus dál. Ani opakovaná sledování, během kterých si uvědomíte, jak zručně Nolan využívá stylistických nuancí (přeostřování, způsob rámování určitých figur) a jak elegantně každý detail zapadá do celku (svůj narativní význam zde má i odpověď na otravné „Do You love me?“) a jak věrně struktura filmu kopíruje úvodní přednášku Michaela Cainea o třech fázích kouzelnického triku, vám neumožní tenhle intelektuálně stimulující duel dvou kouzelníků, kteří se umění oddali natolik, že jsou pro něj ochotni žít i umírat, prokouknout skrz naskrz. 90% Zajímavé komentáře: betelgeuse, Nick Tow, mm13, July, tomo41, Vindemiatrix(27.5.2007)

  • Enšpígl
    ****

    Před časem mě kámoš položil otázku, kterou jsem považoval za dementní, tedy hodnou mé odpovědi. "Viděl si už dokonalej trik ?" Vzpoměl jsem si, že jsem jednou viděl kouzelníka jak hodil do klobouku tenisák, pak to přikryl nějakou útěrkou a pak nám ukázal klobouk a tenisák byl v hajzlu. Takže jsem odpověděl "Jo viděl". Jenže to jsem ještě neviděl tenhle Dokonalej trik proti tomu je číslo s kloboukem a tenisákem prd, prd cylilink. Skvělá zápletka, dobře zahrané role a Scarlett Johansson dělaj z dokonalého triku dokonalý film.(26.6.2007)

  • Skejpr
    *****

    Nolanův film je tak trochu jako kouzelnícké kejkle, o kterých vypráví. Nejprve nám předvádí věci zcela obyčejné - dva muže, kdysi přátele, mezi nimiž nyní zuří rivalita nejtěžšího kalibru. V druhé části nám tito muži začnou předvádět věci, nad nimiž zůstává rozum stát. V okamžiku, kdy nastupuje vyvrcholení, skutečný šok, "the Prestige"... Začíná první velké zklamání roku 2007. Dlouho se Dokonalý Trik tvářil jako majstrštyk nejtěžšího kalibru... Zrada nastala v okamžiku, kdy se projevila pointa. 2 šokující odhalení, každé zvlášť na jednoho z hlavních protagonistů hází zpětně na celý film přímo monstrózní stín, který nezachraní ani několik opravdu velkolepých záběrů a scén (velkolepost je spojena s jejich jednoduchostí a genialitou, nikoliv montrózností). Co se herců týče, Jackman je skvělý, Caine jakbysmet, Bowie velmi zajímavý, Christian Bale mne ovšem zcela zklamal, což považuji za další velké klopýtnutí, které Nolanův film definitivně shazují až kamsi na hranici 3 a 4 hvězdiček. P.S. Motiv ptáčku, obětovaných ve prospěch efektu, aplikovaný na vyšší úroveň je geniální! UPDATE Na podruhé konečně vyplyne dokonalá promyšlenost tohoto snímku, který s v ničem nezadá s pozdějším Inception. Tohle není jen film. To je fascinující veledílo!!!(6.1.2007)

  • - Scarlett Johansson a Hugh Jackman sa v roku 2006 stretli v dvoch filmoch, dokonca s rovnakou kúzelníckou tématikou. Tým druhým je Sólokapor. (HUMOOOO)

  • - 40-milionová adaptace vydělala studiu Disney o prvním víkendu promítání (20. – 22. 10. 2006) 14,8 mil. dolarů na první příčce amerického žebříčku návštěvnosti. Celkový výdělek v kinech USA se vyšplhal na 53 milionů. (imro)

  • - Bratři Nolanovi psali scénář k filmu celých 6 let. (imro)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace