poster

Dokonalý trik

  • USA

    The Prestige

  • Velká Británie

    The Prestige

  • Slovensko

    Dokonalý trik

Drama / Mysteriózní / Thriller

USA / Velká Británie, 2006, 130 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Renton
    *****

    Scénář: Jonathan Nolan, Christopher Nolan .. Díváte se pozorně? Pohlcující atmosféra vládne pevně tomuto snímku po (ne)celé dvě hodiny a drží pozornost tak intenzivně, že těm, pro které je popcorn a cola nedílnou součástí návštěvy kina hrozí, že svoji porci tentokrát dojí až cestou ze sálu (nebo v jeho závěru, kdy se bohužel poleví a začne těm málo všímavým popisně ukazovat každá spojitost a tajemná finesa). Bratrům Nolanům jejich kouzelnické představení o rivalitě vyšlo skoro na výbornou. Stejně jako každý „poctivý trik“ má i tato podívaná všechny potřebné ingredience, které důmyslně kryjí hlubší rozměry celého představení. Sice mohl být scénář prost některých závěrečných odhalení, ale režie vše vynahrazuje - typicky temná atmosféra, chladnější styl vyprávění s propracovanou výpravnou stránkou a neméně výtečnými hereckými představiteli (a mě víc mi sedl Bale:o)). 95%.(8.1.2007)

  • Arachneuss
    *****

    Každý film se skládá ze tří částí, neboli aktů. První část se nazývá "Příslib". Režisér vám ukáže obyčejný film. Drama o kouzelnících s populárními herci, které nevypadá nijak výjmečně a začíná pro vás velmi nesouvisle. Druhý akt se nazývá "Proměna". Režisér dokáže během průběhu udělat s tímto filmem něco neobyčejného, něco co jste neočekávali. Teď hledáte vodítka k pointě, ale nenajdete je, protože se ve skutečnosti nesnažíte je najít. Chcete se nechat ošálit a překvapit. Ale tleskat ještě nebudete, protože udělat velmi zajímavý průběh děje prostě nestačí. Musí tam být pointa a brilliantní zakončení. Proto každý film má ještě třetí část. Nejtěžší část. Říká se jí "Vrchol". - Moment, kdy si uvědomíte, jak vás bratři Nolané vodili celou dobu za nos a vy jim to baštili, protože se jedná o dílo mistrů, jenž znají tajemství filmové magie lépe, jak nikdo jiný.(21.8.2007)

  • Marigold
    *****

    Film, který mi napoprvé připadal jako jednorázové kouzelnické číslo. Dokonce jsem pochyboval, že se k němu kdy vrátím. Od té doby to dělám každý rok a tahle jiskřivá narativní hra, která žongluje s perspektivou vyprávění a vzrušujícím způsobem tematizuje mystérium tvorby i křehké pouto iluzionisty a publika, nakonec prokázala větší vitalitu než kterýkoli jiný Nolanův film. Víc než kde jinde tu totiž architektura vyprávění slouží postavám. S každou změnou perspektivy se pozměňuje i vztah diváka k nim, hodnocení jejich posedlosti i emocionální naladění k hlavním motivům. Pointa s "akváriem-tajemstvím" je možná skromná,ale v jádru geniální. Dílo skutečného mága. Kontinuální grower.(5.1.2007)

  • lebowski
    *****

    Jak už to většinou u filmových adaptací knih bývá, nedosahuje ani tato na knižní předlohu Christophera Priesta Nežádoucí efekt. V kostce je příběh jakoby stejný, ve své podstatě jsou ale vztahy obou hlavních protagonistů od začátku zásadně jiné. Pro neznalce knihy dokonalý film se skvěle vybranými herci. Pro ty, kteří chodí více do hloubky, je kniha nezbytností a jednou z nejlepších knih, co vůbec znám.(26.5.2015)

  • betelgeuse
    ***

    Objektivně možná mistrovské dílo, subjektivně přeceňovaný konceptuální vehikl a ve výsledku paradox jenom zdánlivý. Kdo se na film dívá „objektivně“ (= naratolog), za dobrý film prohlásí takový, který splňuje relativně exaktní hlediska narativní rafinovanosti a vytříbenosti, zatímco opravdu klíčové kategorie „dobrých postav“ a „dobré režie“ se v jeho očích pro jejich větší náchylnost k subjektivním soudům zdiskreditovaly. Čímž ale dotyčný riskuje, že bude křepčit nad špatnými – v našem případě průměrnými – modlami. Nolan odjakživa vynikal spíš jako konceptuální umělec, než jako dobrý (= efektivní) režisér, jemuž se dodnes nepodařilo vytvořit jedinou plnokrevnou, resp. sympatickou postavu. (1) Je-li narativní struktura filmu při své vrstevnatosti a systematickém odkrývání informací pozoruhodně plynulá a přehledná, potom sofistikovanost, s jakou prorůstá s klíčovým motivem filmu (zdvojování), ji zároveň dělá velmi předvídatelnou: veškeré finální triky filmu odhalíme dlouho předem. (2) Je-li odtažitá ambivalentnost obou hlavních postav Nolanovi metodou, opět systematicky harmonizovanou s námětem a narativní stavbou filmu, jejich odtažitost to nijak nesnižuje: oba hrdinové jsou ve svých inženýrovaných protikladech „nespojití“ a ploší. (3) Je-li dalším z klíčových témat filmu posedlost, Nolanův matný styl a vedení herců posedlost neevokují ani omylem: aseptičnost filmu je jeho největší slabinou a zároveň tím, co Nolana odděluje od velkých režisérů. Tím, že maximum pozornosti věnuje komunikaci zápletky, odbývá všechno ostatní [emoce, vášně, vedlejší postavy, drobnokresbu místa, doby a řemesla hrdinů, motivy typu protikladu iluzí a skutečných kouzel atd.], čili výsledkem je jakési technokratické puzzle. Takže i s rizikem, že budu znít jako chronický kontrarián, tvrdím, že dokud Nolan nenajde přesvědčení pro své postavy, bude jeho zaujetí vybroušenou narativní formou víceméně akademickou kvalitou. 3 1/2.(27.1.2007)

  • - Režisér používal pri natáčaní ručné kamery a umelé osvetlenie, aby urýchlil výrobu filmu. (Greenpeacak)

  • - Ricky Jay ztvárnil ve filmu kouzelníka Miltona a na place byl magickým poradcem hlavních představitelů. (imro)

  • - Christopher Nolan měl nejprve problémy přesvědčit Davida Bowieho, aby přijal roli Nikoly Tesly. Nakonec zafungoval starý a spolehlivý trik - "Jste jediný, kdo se téhle role může zhostit." (xjane)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace