Reklama

Reklama

Dívka

(festivalový název)

Obsahy(1)

Děj tohoto průkopnického díla je poměrně jednoduchý. Mladá němá dívka se zamiluje do hochštaplera, s nímž otěhotní. Rodina ji zavrhne a ona se naposledy pokusí získat lásku otce svého dítěte, což však vyústí v tragédii. Autor se inspiroval životem své zesnulé vnučky Teene, která otěhotněla ve čtrnácti letech a již jeho bratr zavrhl, takže ji rodina vyhnala. (LFŠ 2006) (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (6)

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Významný malijský filmař Souleymane Cissé se po studiu na moskevském VGIKu vrátil do vlasti a natočil zde svůj provokativní debut. Zdánlivě banální příběh o dívce, která přijde k těhotenství jako slepý k houslím a je za to vyhnána z rodiny, ale překvapivě nevyužívá prvky satiry k ostré kritice společnosti jako například Xala Ousmane Sembeneho. Dívčina němost jako by se tak promítala i do povahy filmu, který nehlásá kategorické soudy, proklínající nebo zesměšňující určité chování nebo společenskou vrstvu, ale spíše asketicky zobrazuje stav věcí v Mali poloviny 70. let. Zde na jednu stranu bohatě postupuje urbanizace a pronikání západních vlivů, jak je vidět zejména na zvycích mladých lidí, na druhou stranu je ale z klubu s moderní hudbou do primitivního hliněného příbytku překvapivě blízko. Na tomto kontrastu je založena celá hlavní zápletka - když otec dívky zjistí, že je jeho dcera těhotná, náhodně přihlížející přítel jej zklidňuje a navíc lakonicky dodává, že když dal dceři tolik volnosti, nemohl nic jiného čekat. Z rozhodnutí dceru vyhnat ale nesejde, film tak ilustrativně zobrazuje fakt, že tradice jsou zde stále silnější než cokoliv jiného, včetně vztahu rodiče a dítěte. Dívčina němost tak v poslední třetině filmu získává nový rozměr - i kdyby totiž měla dar řeči, s největší pravděpodobností by jí to nebylo nic platné. ()

Davson 

všechny recenze uživatele

Obraz malijské mládeže v 70. letech, které se nijak moc neliší od svých vrstevníků kdekoliv jinde na světě. Nedělá si moc starostí do budoucna, užívá si a je taktéž velmi otevřená, co se týče sexu. Až jednou němá dívka otěhotní a její přítel dítě zapře, což vyvolá sérii tragédií... Celovečerní debut známého malijského režiséra Souleymana Cissého je ukázkou, že i v amatérských podmínkách může vzniknout dobrý film. Úvod je sice poněkud delší, klidně by mohl být sestříhán na středometrážní film, aniž by snímek ztratil svou výpovědní hodnotu, přesto má sílu a v zemi původu stále aktuálnost. Hlavní postava němě dívky může být taktéž chápana symbolicky jako vyjádření postavení žen v malijské společnosti, které je podřadné a za ženy je rozhodována bez nich podobně jako za němou dívku mluví a rozhodují její rodiče. ()

Reklama

Davered 

všechny recenze uživatele

První celovečerní film Souleymana Cissého byl poznamenán obrovskými realizačními problémy, jeho režisér se dokonce na krátkou dobu dostal do vězení pro příliš kontroverzní námět svého snímku. Dnes bohužel příběh o znásilněné dívce málokoho překvapí a teatrální výkony zúčastněných herců i dlouhééé statické záběry vyvolají spíš úsměv na tváři. ()

Narciska 

všechny recenze uživatele

U filmů pocházejících ze skrovné africké produkce jsem zvyklá na to, že se často točí kolem jednoho silného společenského tématu (nebo se jedná o tématický volný amatérský snímek). Muso také, ale přesto se mi narozdíl od ostatních film nelíbil. Proč? Jednak je děj roztříštěný do spousty scén, u mnohých z nich jsem nepochopila smysl. To by nevadilo, pokud by přispěly k navození atmosféry. Mám ráda ty scény, kde se odvíjejí celkem banální situace, ale s takovou elegancí, výrazným zvukem a snímáním kamery, že úplně cítíte, jak vás plní životem. U tohoto filmu se to nestalo, nenavodil ani atmosféru. Vyprávění tragického a skutečného příběhu mělo mít buď čistou dějovou linií jasně směřující vpřed nebo býti příběhem z každodenního života, kde se ošklivé věci dějí jaksi mimochodem a zcela nečekaně. Tohle bylo obojí a pohromadě to moc nedrželo. Jakoby byl režisér ještě příliš ponořen do své bolesti, z níž občas až nepatřičně daleko odskočil... ()

evapetra 

všechny recenze uživatele

Pro mě, jako středoevropanku, bylo lákavé nahlédnout do domácností a stylu života exotického Mali. Zjistila jsem, že život té bohatější městské vrstvy a hlavně jejich dospělých dětí se od toho našeho zas až tolik neliší. Ten největší kontrast mezi oběma světy stále spočívá v rozdílném postavení mužů a žen. Dívka, která otěhotněla po znásilnění by si prošla peklem i kdyby se něco takového stalo v naší společnosti, mladá Ténin jako muslimka z rovníkové Afriky však musí čelit tragédii přimo antických rozměrů. Scéna znásilnění, která se odehrává nedaleko od ostatních lidí a dívka kvůli své němotě nemůže zavolat o pomoc, patří k nejsilnějším okamžikům filmu a vlastně už tak nějak souzní s dalším Téninim osudem. Viděno v rámci Challenge Tour 2015:30 dní se světovou kinematografií ()

Galerie (2)

Reklama

Reklama