poster

Mé druhé já

  • USA

    The Brave One

  • Slovensko

    Niet návratu

  • Velká Británie

    The Brave One

Akční / Drama / Thriller / Krimi

USA, 2007, 117 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Bluntman
    ****

    Neila Jordana považuji za jednoho z nejzajímavějších "žánrových" tvůrců, protože tenhle irský rodák si vybírá klasické žánrové modely od melodramatu k hororům či thrillerům anebo kriminálkám a ty má potřebu komentovat, popř. hybridizovat s jinými a nutí tak diváka přistupovat zcela jinak již ke známému, přehodnocovat neustále svůj pohled na věc. Nejinak je tomu v Mé druhé já (subžanr vengeance filmů je zde skombinován s komiksovým pohledem na věc, a tak jsou ony náhody a klišé žánrově opodstatnitelná), do jisté míry odpovědi na Scorseseho a De Nirova Taxikáře, v němž si tehdy zahrála i mladá Jodie Fosterová. Zatímco v neonoirové klasice se Travis koukal do zrcadla a vedl "sám se sebou dialog", Erica na sebe pohlíži do rozbitého zrcadla, opláchne si tvář a navazuje dialog s divákem. Okolní svět, v tomto připadě New York, v němž násilí a vraždy od 70. let ubývají, než aby narůstaly, je nám podáván skrze pohled hlavní hdinky, která jako všichni hrdinové Jordanových snímků přišly o tradiční lidské hodnoty - ovšem zde postava neprochází netečně okolím, které se mění bez jejího vědomí, ale Erica se rozhodne s okolím něco dělat, ovlivnit ho. Philippe Rousselot, stálý Jordanův kameraman, užívá ozvláštňující prvky k posílení emociálního dopadu na diváka, stylisticky je film laděn do šera, v němž může skončit jeden člověk a vyjít z něj jako někdo jiný a vypravěčsky kvůli zvolenému voice-overu hlavní hrdinky se s ní nemůžeme ztotožnit, sympatizovat s ní a fandit ní, ale důmyslnou střihovou skladbou jsme nuceni zaujat stanovisko k vyobrazovaným násilným výjevům. A protože titulní postava dělá v rádiu, hodně se sází na zvukové efekty, které jsou v mnoha scénách akčního ražení zintenzivněny a v ponorech do duše zase utlumeny, je radost na film nejenom koukat, ale i ho poslouchat (i díky jazzově laděnému kvalitnímu soundtracku, který film navrací do taxikářovského neonoirového hájemství). Nebýt problematického konce, jenž je žánrovou hrou s divákem a jeho očekáváním (ono se to stane, ale trochu jinak...), bylo by to za plných. A Jodie zde nehraje svou typickou roli silné ženy, která se rozhodne jednat, ale naopak roli ženy na tenké hranici mezi dobrem a zlem, která je donucena jednat, protože jí nic jiného nezbývá.(26.11.2007)

  • tahit
    ****

    Režisér Neil Jordan se šťastně vyhnul pouhému zfilmování bezduchého příběhu, které by bez Jodie Foster nebylo ničím jiným, nežli béčkovým filmem. Pokus o psychologické a adekvátní drama ve stylu pomsty se mu s úspěchem podařil díky tomu, že těží ze zkušenosti perfektní herečky. Vytvořil tak jakýsi napínavý příběh i přes nesourodé části děje, který mě zaujal. Moc se mě líbila i vynalézavá kamera v záběrech na detail tváře Jodie Foster.(26.12.2007)

  • monolog
    **

    Tak tohle jsem dokoukal, jen abych se ujistil, že to skončí tak, jak jsem si myslel. Takový hloupý a předvídatelný blábol s Jodie jsem už dlouho neviděl. A od odpadu to zachránila jen ona a relativně civilní kamera a způsob vyprávění. Jenže scénář opět posílá příběh do kytek a nemyslím tím jen logické kopance, ale i celkovou hloupost. Kolikrát se člověk dostane do nějaké obdobné nebezpečné situace, jako ona? Jednou, maximálně dvakrát? Pochybuju, že by je potkávala na každým kroku a to ještě úplnou náhodou. Ani jednání detektiva Mercera není moc reálný, k závěrům dochází spíše skokově bez nějakého důvodu a má až neuvěřitelně "dobrý" šestý smysl a policejní čuch, který mu říká, které verze spáchání zločinu se má držet. Ve výsledku se to tak stává jen nenápaditou slátaninou, kterou umocní jen finální nedůvěryhodná "katarze" hlavní hrdinky a trapné sympatizování od zákonem impotentního policejního detektiva, který chce, ale nemůže.(1.3.2012)

  • Phobia
    ****

    Jodie Foster nám xichtem zraje do rolí babiček, zvláště když se namaluje, ale postavičku má stále k světu a herečka je to zkrátka výborná. V této psychologičtější variaci na "Přání smrti" nahradila v hlavní roli Charlese Bronsona. Násilí a obrana před násilím, velmi vděčné téma a v některých ohledech brutálně realisticky zpracované. Jenže místy si logika odběhla na záchod a tak se setkáme i s nepříliš věrohodnými situacemi - (mírný SPOILER) hlavně ze závěru jsem lehce rozpačitá, tam na paní logiku asi přišla sračka. Takhle to v životě prostě nechodí, jakkoliv by bylo fajn, kdyby ano. Závěrečná čtvrtina dojem z filmu poněkud snížila, ale pořád se udržel v solidním nadprůměru (napomohla i výhybka oproti očekávanému romantickému klišé, díky za ni). 71%(24.5.2010)

  • gogo76
    ****

    Tieto temné drámy J.Foster sedia, na romantické šľahačky tu máme iné typy. N.Jordan je vynikajúci režisér, ktorý keď má formu, tak vie stvoriť naozaj nezabudnuteľné kúsky. Napr. M.Collins, Hra na plač, Interview s upírom. Výborná kamera, atmosféra a ústredná dvojica T.Howard a J.Foster je úplne fantastická. Toľko pozitíva. To čo najviac kazí a zhadzuje tento snímok, ktorý sa tvári vážne, je totálne stupídny scenár. To, že N.Jordan nakoniec z tejto prevarenej kaše vyžmýkal maximum, si zaslúži pochvalu. Aká je pravdepodobnosť, že po tom, čo výjdete z nemocnice a kúpite si zbraň, sa stanete v priebehu týždňa trikrát obeťou prepadnutia??? A že to všetko bude vyšetrovať ten istý detektív??? Ako detektív(Howard)vysvetlí policajtom, že zabil v sebeobrane, keď poloha tela a guľka v hlave jasne ukazujú, že darebák bol zastrelený zozadu pri ležiacej polohe??? To sú blbosti, ktoré film zbytočne zhadzujú na priemernú úroveň a pritom tu bolo zavarené na výbornú drámu. Mne osobne rozhovory medzi ústrednou dvojicou pripadali zaujímavejšie ako čistenie ulíc v podaní J.Foster. Herecké výkony a atmosféra je to, čo robia z tohto priemerného filmu ľahko nadpriemerný. Niečo medzi 3 a 4 hviezdičkami. 70%.(5.2.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace