Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Neúspěšný herec Julius Mařan se chce v zoufalství utopit. Setká se však se záhadným doktorem Ambiciem, který mu slíbí slávu, a rozhodne se dál žít. V klubu umělců se seznámí s krásnou Terezou Melanovou a zamiluje se do ní. Jeden z umělců ho zavede na hřbitov, kam chodívá Tereza. Umělec se před Mařanovýma očima zastřelí. Mařan za podpory Ambicia získá angažmá v divadle a konečně dosáhne úspěchu. Po představení Fausta za ním přijde Tereza a odjedou spolu do jejího domu. Ale při příští návštěvě klubu umělců se Tereza věnuje tenoristovi Hajskému a Mařan začne žárlit. Sleduje Terezu do ateliéru malíře Gahury, odkud ji vyzvedne Hajský. Gahura se snaží zabránit odjezdu Terezy a je přejet kočárem. Mařan se pokusí přelétavou Terezu ještě jednou získat pro sebe, je odmítnut. Chce si vybít zlost na Ambiciovi, pokouší se ho uškrtit, ale sám padá mrtev k zemi. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (3)

Marthos 

všechny recenze uživatele

"Je kouzlem opředena nedostižná Sláva, jak žena překrásná, jež chvíli svou si hraje s vášní umělců a prchá zas. A její oběti jí shání Ctižádost." Jeden z nejúspěšnějších a současně i nejzdařilejších filmů z produkce Wetebfilmu je zřejmou inspirací německým filmovým expresionismem, zcela konkrétně pak slavným Wieneho Kabinetem doktora Caligariho. Hrdina příběhu na motivy známé faustovské legendy, mladý ztroskotaný herec, nabývá po setkání s mystickou postavou tajemného doktora Ambicia (který je Caligarimu nápadně podobný vzhledem i výrazem), opět ztracené sebevědomí, podněcované milostným vztahem k zámožné mecenášce umělců. Originální dekorace architekta Františka Josefa Leopolda (na nichž je patrný vliv německých malířů Warma, Reimanna a Röhriga) dokreslují všudypřítomnou tajemnou symboliku a hororovou tragičnost celého filmu. V hlavních rolích se setkali hvězda Wetebfilmu Suzanne Marwille, která vytvořila rozkošnickou roli osudové femme fatale a V. Ch. Vladimírov, ztělesňující žárlivostí zešíleného herce. Mistrovský herecký výkon zde podal člen činohry Národního divadla Václav Merhaut, jehož mefistofelský doktor Ambicius je zároveň zhmotněním jedné z lidských vlastností jménem ctižádost. PLAMENY zůstávají fascinujícím obrazem faktu, že český film v mnohém dokázal držet krok se světovou kinematografií a současně být ryze svébytným artiklem nadprůměrné úrovně. Vždyť život sám o sobě je spalujícím plamenem touhy a úspěchu, žhnoucí silou lásky i krutým požárem bídy a zapomění. "A ve všem tom, co u vás kdy se zvalo hříchem či zkázou, zkrátka zlem, tam já v svém pravém živlu jsem." ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Když jsem se konečně poprvé dostala k několika českým němým filmům, tento se okamžitě stal mým nejmilejším. Bez ohledu na lásku, kterou věnuji KALOSu, WETEB je zase něco docela jiného a obě tyto společnosti tvoří to nejlepší, čím jsme se mohli ve 20. letech pochlubit. Sevřené drama z divadelního prostředí každou svou scénou a nápadem zcela odpovídá tomu, v jaké podobně jsem si český němý film vysnila. Suzanne Marwille je fatálním vampem, V. Ch. Vladimírov je rozervaným hercem a oba jsou sužováni svými niterními zážitky... Kostýmy, výprava, to vše je v dokonalé symbióze. Kéž by takto vypadalo více našich filmů, ale to už bych chtěla moc. Každopádně tleskám této poválečné snaze o kosmopolitnost, která byla jedinou možností, jak v těch letech český film zcela nezahubit. ()

Reklama

Brejlil 

všechny recenze uživatele

Ano, ano. Tohle mohla být cesta československého němého filmu. Ale nepovedlo se a cesta se ukázala slepou. Ale proč vlastně? Filmu nelze vytknout skoro nic. Vladimírov jako vnitřně rozervaný muž je působivý, Marwille je fatální vamp, dokonale střídající dívčí koketnost s ledově chladným odmítáním. Kamera je jedním slovem vynikající. Přesto se nakonec československý film touto cestou tvůrčím způsobem uchopené zahraniční inspirace nevydal. ()

Zajímavosti (3)

  • Snímek rekonstruoval v roce 1960 Jan S. Kolár. Pracovní záběry jsou ve filmu Jak se u nás kdysi filmovalo (sestavil Bohumil Veselý v roce 1960). [Zdroj: Český hraný film 1898-1930, NFA 1995] (ČSFD)
  • Film byl příznivě přijat dobovou kritikou jako příklad zdařilého uměleckého díla. (Zdroj: NFA)

Reklama

Reklama