poster

Návrat čápů

  • Slovensko

    Návrat Bocianov

  • Německo

    Rückkehr der Störche

    (Německo)
  • anglický

    Return of the Storks

Drama / Romantický

Slovensko / Německo / Česko, 2007, 100 min

  • Tuax
    ***

    Relaticně zajímavý mix, který ale nakonec nevykrystaluzje v nic pořádního. Mihne se v tom linka s odsunem Němců po válce a jaký to mělo dopad na některé lidi, vztahy atd. Jako mysteriozní a přesahová příběhová linka, která je i v názvu je o čápech a jejich hnízdění u babičky na sloupu na dvorku. Jako nosná hlavní linie je nevyjasněný vztah dvojice z Německa, ale na tzv. oddělených kolejích, které než se sjedou, tak si projdou dalšími, každý svou příběhovou linií. Na jedné straně kulturní náraz, ne úplně dobrovolné vpadnutí do klanu romské rodiny a ještě obdrží i cikanskou věštbu. Na druhé straně útěk do okrajové vsi v pohraničí, kde je živé pašeráctví s lidmi a vpadnutí do problému s tím spojených a aby tho nebylo málo, tak ještě vznikne další románek. Dějově se to ani jednomu nevěnuje příliš zásadně a tak výsledné dojmy po zhlédnutí filmu nejsou zrovna nejlepší. Katharina Lorenz se v tom docela dost promenaduje v rouše Evině, ale to je taky spíše ke škodě, protože neřekl bych, že by pobrala moc ženské krásy, ani v té nahotě. A jako oblečená a stím jejím učesem a tou její tváří, jsem měl pořád dojem, že je to chlap. Latiňák mě překvapil, zase má podobnou roli holkaře jen v jiném příběhu, tahle role je mu nějak moc vlastní ve spoustě filmů, které jsem s ním už viděl. Ale rád jsem zase jednou viděl Brzobahotého a slšel jeho osobitý hlas.(25.9.2017)

  • Jordan
    ***

    spomedzi celovečerných hraných filmov, ktoré za posledné roky (2-3) na Slovensku vznikli, je vizuálne a technicky asi najkrajší a najlepšie urobený, LENŽE - scenár, ten základný kameň filmu, ten nosný pilier filmového diela, nepustí toto dielko vyššie; námet - síce nie originálny, no rozhodne potenciálny, nesúci istý náboj, ktorý mohol byť využitý - skončil pri scenári, ktorý je plný scenáristických klišé, chýba mu humor a silné obrazy, niečo, čo by diváka chytilo, niečo, kvôli čomu by si človek povedal, že mu tento film niečo dal; lenže mu nedá nič, iba ak si povie, že je dobré, že sa okrajovo dotkol niekoľkých časopriestorovo aktuálnych tém a že to je na slovenské pomery veľmi šikovne, pekne a zručne natočené;(2.3.2008)

  • Sandiego
    ***

    Sympatické je, že se ve slovenském filmu opět objevil uzavřený scenáristický tvar, který má tah a jasný cíl. Rovněž po filmařské stránce je Návrat bocianov dobrým standardem. Jediné co zamrzí je velmi průhledná ideologie prosazená německou koprodukcí, jež se snaží o křečovitou harmonizaci národnostních a generačních skupin pronikajících do venkovského regionu "na konci světa", jež se záhy stává důležitým místem s celoevropským dopadem. Nečekejte žádné trauma a vykořenění způsobené odsunem Němců, předsudky vůči cizím vetřelcům ani výraznou společenskou kritiku - i téma kšeftování s uprchlíky v rukou ruské mafie se nakonec mění v romantizující pašeráckou historku.(21.7.2013)

  • tron
    ***

    „Bociany sa vždy vracajú na miesto, kde sa im páčilo.“ NÁVRAT BOCIANOV je jeden z mála filmov roku 2007, kde okrem rôznych ďalších jazykov, počujeme vo výraznej miere aj ten slovenský. Môžeme byť samozrejme radi, že sa robí aspoň niečo (hoci k tomu potrebujeme nemeckého koproducenta). Na druhej strane, Alice Nellisová dobre hovorí, že v krajine (hocijakej) nemôže vzniknúť päť „zásadných“ filmov a nič viac, ale dvadsať filmov a z nich sa po vzájomnom porovnaní určí, ktoré sú zásadné; stav, kedy vznikne jeden film a krajina je naň hrdá, je nielen chorý, ale svojím spôsobom i nebezpečný (umenie veľa vypovedá o ktorejkoľvek krajine na svete a ak nevzniká žiadne, je to celé strašne prázdne). Ale dosť silných slov, máme tu ďalší takmer-slovenský film a sme radi, že sme radi. Scenár nepatrí k najoriginálnejším a nie som si istý, či je o prevádzačoch alebo o mladej žene, nachádzajúcej v lone malebnej slovenskej prírody zmysel života. A ten otravne patetický Brzobohatý je už tiež v úplne každom filme a seriáli. Napriek tomu to mohlo dopadnúť ešte horšie. Dialógy sú dobrými hercami prednášané vierohodne a nebijú do uší (ničí ich však nekvalitný zvuk, keď pasáže pohlcuje spev cvrčkov, miestami som nepočul, o čom sa postavy rozprávajú!) a kameraman nepokazí parádnu výpravu, ani keby chcel. Občas sa tvorcom podarí vytvoriť prázdninovú atmosféru zaspatej pohraničnej dedinky, v zovretí horúceho slovenského pralesa. Pričom ani nahé ľudské telo im nerobí problém („je tam toho!“, chcelo by sa zvolať... keby to toľkým slovenským, českým ale vlastne aj americkým, ázijským a eskymáckym filmárom nerobilo také tragikomické problémy). A vôbec, celé je to príjemné. Avšak nič viac. Kino Považan 2007(15.12.2007)

  • Mulosz
    **

    Největším mým přáním během filmu bylo, aby se tam ta K.Lorenz furt nesvlíkala (záměrně se vyhýbám charakteristice, protože taky nejsem žádný Di Caprio). Druhým mým největším přáním bylo, ať už se to nějak doplete do konce. A třetím, ať tento film probůh nezíská žádné ocenění na Třineckém filmovém létě 2008, což se naštěstí nestalo, protože nechat se oblbnout "hezkými záběry" slovenských scenérií není až tak nemožné. Takže dvě ze tří přání byly splněny a ostatním doporučuji, aby si raději nemuseli přát nic, což lze zrealizovat tak, že si doma raději pustí něco na videu.(12.10.2008)

  • - Radek Brzobohatý doopravdy hraje ve filmu na housle. (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace