Borat: Nakoukání do amerycké kultůry na obědnávku slavnoj kazašskoj národu
- Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan (více)
VOD (3)
Obsahy(1)
Borat Sagdijev je kazašský televizní reportér, kterého ministerstvo informatiky vyšle do Spojených států natočit reportáž o tom, jak dobře se tam žije, z čehož se má pak kazašský národ poučit. Ve Státech se Borat snaží s každým spřátelit (tak, jak je zvykem v jeho zemi), ale pro to nemají místní pochopení. Ubytují se v příjemném hotelu na Manhattanu, kde Borat za svůj pokoj považuje již výtah. Vydá se do města, kde se chová stejně jako doma, což většinu obyvatel města pohoršuje. Boratova první reportáž na americké půdě je o tom, že Američané jsou lidé s velkým smyslem pro humor a že by se obyvatelé Kazachstánu od nich mohli učit (neboť jsou podle Azamatova zjištění až na 97. místě ve světě). Po reportáži se Borat v hotelu dívá na televizi, kde zahlédne kousek ze seriálu Pobřežní hlídka a zamiluje se do CJ, postavy, kterou hraje Pamela Andersonová. Druhý den se dostane mezi feministky, kde se snaží přijít na to, oč vlastně v tomto hnutí jde, ale nijak zvlášť je nevnímá, protože stále myslí na CJ. Feministky mu řeknou, že se jedná o Pamelu Andersonovou. Borat by ji rád poznal, ale nemůže, je totiž ženatý a jeho žena by mu dala co proto. V hotelu však dostane zprávu z domova, že jeho žena zemřela ve spárech medvěda, a tak mu už nic nebrání vydat se za CJ – Pamelou do Kalifornie. Jen ještě musí přesvědčit Azamata, že další reportáže musí natočit mimo New York... Protože Azamat odmítá po 11. září použít letadlo, musejí si obstarat auto. Ovšem nejdřív se musí Borat naučit řídit a poté pořídit samotný vůz. Jediné, co si však z rozpočtu můžou dovolit, je bývalý zmrzlinářský vůz, ve kterém se pak vydávají na cestu... (TV Prima)
(více)Videa (6)
Recenze (1 413)
PFF .. Scénář: Sacha Baron Cohen, Anthony Hines, Peter Baynham, Dan Mazer .. Jagšemaš? Je mnoho komedii, kde se zasmějete dvakrát třikrát za celý děj a většinou jen tupě zíráte, jak se mohou tvůrci takto ztrapňovat. U Borata zažijete věc úplně opačnou. Alespoň já jsem se smál (jako většina osazenstva narvaného kinosálu) téměř po celou stopáž. Jen na několika místech úsměv opadl a to, když se přitlačilo na vážnější notu nebo scéna byla až moc bizarní. Jinak ovšem salvy smíchu převálcují vše - od úvodu v rodné vesnici, přes počátky reportáže v New Yorku, následované cestou napříč Amerikou za vysněnou Pamelou, až do úplného závěru opět v rodné vesnici! Borat je grandiózní a výjimečná komedie, kterou nebudete mít štěstí vidět každý den (či dokonce rok), takže s návštěvou kina rozhodně neváhejte. Bavit se musí všichni, včetně (nebo na úkor?) židů, průměrných Američanů, Kazachů a dalších a dalších, do kterých se tým kolem Ali-Sacha-G stihne při své potrefené dokumentární road-movie strefit a zesměšnit. A daří se jim to dokonale. Hasta la pizda, žide! ()
Jedna z nejlepších a nejobdivuhodnějších komedií, přičemž v pseudorealismu je Cohen naprosto bezkonkurenční, což dokázal před Boratem i pak po něm. Plus ten skvěle satirický obrázek Států, různých zažitých tradic, předsudků a typů lidí. Musím po x letech poslat max hodnocení. (a je hřejivý vidět ve “special thanks” sekci závěrečných titulků jména Matt Stone a Trey Parker...) ()
BORAT je zcela právem nazýván komedií roku a pro mě je zatím i nejlepší komedií nového tisíciletí. Bohužel není geniální jako celek, ale po skvělém rozjezdu (úvod v Kazachstánu s židobraním, autoškola a autobazar v New Yorku) začal v mých očích rychle ztrácet dech. Vlastně už v tom New Yorku leccos zadrhlo, třeba ty nevtipné líbačky na ulici nebo posezení s feministkami. Tato scéna měla vzhledem k Boratovu zázemí v mých očích mimořádný potenciál, kdy jsem čekal, že Borat bude feministkám popisovat, jak se v Kazachstánu zachází se ženami a feministky budou úpět a jedna po druhé odpadávat, ale místo toho Borat jen konstatoval, že ženy mají menší mozek než muži a jelo se dál. Stejně tak z toho manažerského meetingu vyvedli oba naháče příliš brzy, i když jejich předchozí souboj byl vskutku impozantní a velmi slibná scénka s přespáním u židů byla už úplně zabitá (snad až na ty šváby :). V několika případech jsem se také zdráhal uvěřit tomu, že ta či ona situace skutečně není nahraná. Čím víc spěl film do finále, tím více se kupila hluchá místa a moc to nenapravilo ani závěrečné setkání s Pamelou. ()
Viem síce, že toto s filmovým umením nemá spoločné ani mastný chlp, no musím sa priznať, že dokonalejší brušný tréning si neviem ani len predstaviť. Počas celého filmu vás Sacha nenechá ani na minútku vydýchnuť a ja som len lapal po dychu. Jeho hlášky boli totálne dokonalé, či už morbídne, perverzno-nechutné, skoro každá sa dočkala výbuchu smiechu v kine a rehot triasol celým kinom. Príbeh totálne tupý a ja som len ľutoval dve postaršie pani, čo počas celého filmu len krútili hlavou. Malé doporučenie: v žiadnom prípade nepozerať s dabingom!!! 100%. ()
Lakmusový papírek (divákova) liberalismu. Pokud měla dosavadní politická satira nějaké hranice, britský komik Sacha Baron Cohen je dozajista překročil. Jako prostoduchý kazašský televizní reportér Borat Sagdijev zastává velmi vyhraněný názor na židy („která zbraň je na ně nejlepší?“), na ženy („mají mozek jako veverky“), na homosexuály („u nás je tajně popravujeme“), na cikány („jak rychle do nich vjet?“) a vůbec na všechny potenciálně napadnutelné skupiny obyvatelstva. Během svého putování Amerikou odkrývá Borat mnohé hluboce zakořeněné předsudky a svou upřímností dává společně s lámanou angličtinou prostor pro vyjádření názoru vlastního nejen jeho konkrétnímu autorovi, nýbrž mnohem početnější zástupu lidí. Celý film je střídavě dokumentem (o spornosti některých „reálných“ pasáží níže) a hraným filmem. Střídání jednotlivých filmařských forem je natolik zbrklé, že nakonec dokumentární i hrané části splynou v jeden velký komediální maglajz. Kdybychom Borata vnímali čistě coby hraný film, je to úžasná legrace, nestydatě odvážná a po delší době skutečně osvěžující. Jenže to by si Borat nesměl zakládat na své pravdivosti, což nelze zcela opomenout a pravdou je, že čím více budete zkoumat okolnosti jeho vzniku, tím méně úžasný vám bude připadat Otázkou také je, jak bychom k Boratovi přistupovali, zesměšňoval-li by podobně drsným způsobem ne Kazachy, ne Rumuny nebo Američany, nýbrž Čechy a Slováky. Když si vzpomenu na vlnu nevole vzedmutou filmem o tolik stupidnějším a méně nápaditým jako byl Hostel, dá se myslím mluvit o obavách oprávněných. Borat je extrémně vtipným počinem, některé scény sice určité hranice překračují čistě pro to, aby je překročily, celek však – když už nic jiného – nemá mezi letošními komediemi konkurenci. 90% Zajímavé komentáře: Oskar, tron, choze, Dan9K, Altamir, Eddard, dzej dzej, mm13, tangerine1, wipeout, MegatroN, arkie ()
Galerie (49)
Zajímavosti (67)
- Když Borat (Sacha Baron Cohen) sleduje v hotelu televizi, lze zahlédnout film Rolničky, kam se podíváš (1996) s Arnoldem Schwarzeneggerem nebo seriály Krok za krokem (od r. 1991) a Ženatý se závazky (od r. 1987). (Merv)
- Pamela Anderson byla podle všeho součástí sehrané scénky, přičemž svou roli konzultovala s Cohenem (Borat) několik měsíců před natočením snímku. Dokonce se spekulovalo, že její účast ve filmu byla jedním z důvodů, které stály za jejím rozchodem s manželem Kidem Rockem. (PierrevanH)
- Při cestě obytným vozem si Borat (Sacha Baron Cohen) spolu se třemi spolucestujícími pouští film Pamela & Tommy Lee: Porno bez cenzury (1998). (Stanley619)
Reklama