Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nejstarší český televizní seriál, z něhož se celý dochoval pouze závěrečný díl, byl vysílán v letech 1959 - 1960. Seriál byl při svém uvedení natolik úspěšný, že další díly byly realizovány na základě mnoha žádostí diváků. Scénář seriálu byl kolektivním dílem I. Prachaře, Z. Bláhy a J. Dietla a jednotlivé díly popisovaly převážně komediální, někdy lehce komunálně kritické příběhy rodiny, která byla pojmenována podle jednoho z autorů. Hlavní role byly ztvárněny S. Zázvorkovou, I. Prachařem - rodiče, L. Trojanem a J. Jiráskovou - syn a dcera. Seriál dramaturgovali J. Dietl a J. Dudková, prvních devět dílů režíroval Jaroslav Dudek. Seriál se začal vysílat 9. prosince 1959. (Bart)

(více)

Recenze (17)

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Tak včera pozdě večer se mi konečně podařilo shlédnout ten náš nejstarší televizní tolik diskutovaný seriál, bylo to sice jen torzo z původně devítidílného seriálu (přesněji poslední díl "Putování za peškem") ale i tak jsem byl docela spokojen. Jak z výkony herců (především J. Kemr a L.Trojan) tak s celkem podařeným a vtipným scénářem (herci I. Prachař, Zdeněk Bláha a král mezi králi pozdější československé seriálové tvorby J.Dietl), z hudbou a v ne poslední řadě i s celkem kvalitním obrazem a zvukem. Ale zase v žádném případě se to nedalo srovnat jen s o něco málo starším seriálem "Tři chlapi v chalupě", který je rovněž nedochován (tedy až na 4 díly). První domácí seriál vznikl v letech 1959 - 1960. Devět dílů bylo odvysíláno s více než měsíčními odstupy, stejně jako tomu bylo v případě dalšího, mnohem slavnějšího seriálu "Tři chlapi v chalupě". Z těch se zachovaly pouze čtyři díly - jak Rodina Bláhova, tak i většina dílů Chlapů" byla vysílána živě a bez záznamu. Poslední díl "Putování za Peškem" ze Silvestra 1960 je vlastně takovým příběhem mladého Bláhy (L.Trojan), který na Silvestra jede na motorce pro sestru, zastaví stopaři (J. Kemr) a po jejich rozloučení v hospodě za Prahou je přesvědčen, že ho stopař okradl. Po návratu domů zjistí, že tomu bylo omylem naopak a vydává se s rodiči stopaře hledat, aby se mu omluvil a vrátil peněženku. Tento díl režíroval Stanislav Strnad. Viděl jsem to tedy jak už jsem výše napsal zcela poprvé, a ani nevím, nebo se mi to spíš nikde nepodařilo zjistit, jestli to kromě tehdejší premiéry v ČST, ještě někdy potom ČST vysílala, a to jestli už jen jako torzo, nebo ještě v původním stavu? A kdy se ti jednotlivé díly ztratily, nebo přesněji řečeno kdy se nedochovaly? A co bylo tou říčinou proč tu už dnes nejsou? Otázek tedy hodně a odpovědi se mi zatím nedostává žádné. Ale i tak dávám za 3* za ten jediný díl. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Hodnotíme-li jediný dochovaný 10. díl, můžeme až překvapivě shledat, jak výtečný počátek českého seriálu to byl. Minimálně ve srovnání s celou přehlídkou seriálů let 60. nechává Rodina Bláhova všechny ty Elišky a Rudolfy daleko za sebou. Konzistentní děj, sympatické herecké výkony, ideální pointa a oku lahodící kombinace interiérů a exteriérů. Fanda Mrázek a Milka Balek-Brodská měli mít ovšem seriál vlastní. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Je poněkud trapné hodnotit celý seriál na základě zhlédnutí jedné epizody, ale co mi zbývá, když předchozích devět dílů již nikdy nikdo neuvidí. Dovolím si očekávat, že silvestrovský díl byl pojat nejopulentněji, měl zřejmě nejvycizelovanější scénář, herci do něj dali vše (musela to být úleva po těch živých vysíláních moci si zopakovat zkažený záběr), nejvíce střídal exteriér s interiérem (zřejmě i kvůli množství exteriérů musel být předtočen) a všechny zastoupené profese se velmi snažily (na nepovedený postsynchron na poště se dá snadno zapomenout). Ale je také možné, že právě v tomhle jediném dílu chybělo to napětí z živého přenosu, to něco, co je přítomné jen na divadle, ten děs z toho, co všechno se může pokazit, a ta radost z každého dílčího úspěchu. Ať tak, či tak, jedná se o kompaktní celek, který na sympaticky malém prostoru krátkometrážního filmu rozvíjí samostatný příběh. Těžko hodnotit, nakolik byly ostatní díly seriálu provázány a prolínaly se mezi sebou. Předpokládám, že Dietl ve svých prvních pokusech ještě neobjevil tohle geniální zaklínadlo, na kterém staví úspěch i ty nejdelší nikdy nekončící seriály, v jednom dílu něco nakousnout, v dalším se k tomu vrátit a doříct až některém dalším. Uzavřené celky, které spojují pouze protagonisté, musí být mnohem sofistikovanější, aby donutily svého diváka ke sledování dalších dílů. Po zhlédnutí Putování za Peškem si nejsem úplně jista, že bych měla potřebu vidět dalších devět dílů. Pokud je tenhle nejlepší, k čemuž směřují četné indicie, asi by mě těžko kterýkoliv jiný přikoval k obrazovce a donutil mne k ní za měsíc přijít znovu. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Je skutečně nesnadné jakkoli hodnotit jedinou epizodu z původně desetidílného seriálu, ale přesto si troufám tvrdit, že někde tady začíná pozdější slavné Dietlovo tvůrčí tažení československou obrazovkou, střídané vyloženými faux paux a dodnes ceněnými klenoty. Putování za Peškem má charakter jednoduché bakalářské historky s předpokládaným dějovým vývojem, nicméně některé dialogy jsou tu a tam vtipné. Ke slovu se tu dostala celá řada představitelů poválečné herecké generace, ale prostor zbyl přirozeně i pro několik mohykánů. Pozornost zasluhuje především epilogující Fanda Mrázek v další suverénně zahrané variantě energických opilců, jednu ze svých mnoha řadových epizodek tu sehrála také Nataša Gollová. Snad částečně díky tomu má ta raritní seriálová epizoda svou hodnotu dodnes. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Rodina Bláhova bol prvým seriálom, na ktorom sa podieľal Jaroslav Dietl. Vznikol v rokoch 1959 a 1960, bohužiaľ sa prvých deväť častí ( r. Jaroslav Dudek ) nedochovalo, lebo sa vysielalo naživo v mesačných odstupoch. Posledná desiata časť ( Putování za Peškem, r. Stanislav Strnad ) sa vysielala ako súčasť silvestrovského programu a bola predtočená, takže je dostupná aj dnešnému divákovi. Seriál reflektoval na súčasnú rodinu, v ktorej vznikajú prevažne komické situácie, tvorcovia sa však občas pustili aj do istého kritického pohľadu na spoločnosť. Z historického hľadiska sa tento prvok rýchlo udomácnil medzi divákmi a žánrovo podobné seriály aj v budúcom období slávili úspechy. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Nevím, jaké jsou konce (vskutku jsou, nikoli budou, a opravdu konce) českého seriálu, ale jeho počátky, první krůčky, byly výborné. Dokládá to i torzo prvního z nich, závěrečný „silvestrovský“ díl Rodiny Bláhových. Samozřejmě, je dějově banální a v charakteristice postav idealizující, ale přesto z něj mám, kdykoliv jej shlédnu, dobrý pocit. Oceňuji na něm vedle snahy kondenzovat ideální atmosféru doby (přesněji: představu o době, jaká by mohla/měla být) jazykovou stylizaci postav, satirické gusto a nabádavý tón, vše dobrodružně balancující na hraně kouzla nechtěného. A v neposlední řadě zjevení Nataši Gollové, Fandy Mrázka nebo mlaďounkého (poněkud páskovského) Jaroslava Kepky. ()

Morloth 

všechny recenze uživatele

Osobně to vidím jako takové nesmělé oťukávání, které nikoho neurazí, ale zábavy taky moc nepřidá. Herectví mi přišlo trochu zbytečně přepjaté, zejména Trojan mne nějak minul, ale koukat se na ten jeden díl dá. Škoda, že zbytek zmizel kdo ví kde. ()

Šimpy 

všechny recenze uživatele

Prima pokoukání. A teď pár informací....předpokládám, že titulky k jedinému dochovanému dílu stvořil někdo dodatečně, dále předpokládám, že seznam herců v titulkách se týká jen herců v tom jediném 10. díle a nyní, proč to píšu. Pokud jsou mé předpoklady správné, jsou v titulcích zjevné chyby. Je zde uveden Ondřej Kepka, ačkoliv v seriálu je Jaroslav Kepka (Trojanův kamarád s motorkou)...zde i na fdb je to správně. Dále je uvedena Jana Dítětová...pokud není v jiném díle, tak se zřejmě jedná o záměnu s Ivankou Devátou (zde i na fdb uvedeny obě)....dívka ve vlaku. Rovněž je uveden v titulcích Josef Pehr...zde opět zřejmě záměna s Antonínem Šůrou...pravděpodobně kvůli jejich fyzické podobě. (na čsfd i fdb uveden Pehr)...podřízený Prachaře. A zajímavost...průvodčího ve vlaku (Josef Vošalík) nepochybně v postsynchronech namluvil Rudolf Deyl mladší...schválně si poslechněte. A domnívám se, že i zákazníka u taxiku namluvil někdo jiný (zde si nejsem jist, ale mohl ty být rovněž Deyl). :-) ()

mr.filo

všechny recenze uživatele

Prvních 9 dílů se nedochovalo, neboť seriál byl někdejší Československou televizí vysílán živě - herci běhali po reáliích a byli bez záznamu posíláni do éteru. ()

Pitryx 

všechny recenze uživatele

Bohužel jsem viděl jen desátý díl, takže celý seriál jako takový nemohu posoudit, ale nedalo mi to a posoudím jen tuto část. Mně to přišlo jako svěží dílko, takové úsměvné, prostě pohodovka na nedělní dopoledne. Je tedy škoda, že zbytek seriálu někde zapadl. Ale to se asi nedá nic dělat. Mimochodem ve dvou scénách to na postsynchronech pokazili, herci sice mluví, ale ústa mají zavřená. 141020116507/6513 ()

Algen 

všechny recenze uživatele

Není snadné hodnotit seriál podle jednoho dílu. Nemám to ve zvyku, na rozdíl od jiných, kteří po shlédnutí prvního dílu ihned kriticky zhodnotí dílo jako celek. Hodnotím tedy pouze tento jeden díl, na který je možné pohlížet na krátký televizní film, na takový příběh odehrávající se jednoho silvestrovského večera. A tento příběh se mi líbil. I po stránce scénáristické i po stránce filmařské. Jen mi pořád vrtá hlavou, o čem bylo těch předchozích devět dílů. ()

tuctovychlap 

všechny recenze uživatele

bohužiaľ, hodnotenie len poslednej epizódy..kdepak ty loňské seriály jsou..(povzdych nad postrácanými epizódami /nielen/ tohto seriálu..) ()

Hombre8 

všechny recenze uživatele

Půvabná nostalgie. Jestli se ve všech předchozích dílech taky pořád jen tak chlastalo, mohl to být velmi populární seriál. Škoda, že se nedochoval. Kdyby tehdy existovali piráti, moh tu bejt. ()

Reklama

Reklama