Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Milena Dvorská v dramatu ženy, která prožívá těžkou životní situaci.  Původní televizní hra Věry Kalábové nevypráví o osudech slavné panovnice, jak by mohl titul naznačovat, ale o životní krizi současné ženy. Čtyřicetiletá historička Božena Součková se vrací po těžké operaci s perspektivou dalšího léčení z nemocnice domů. Má pocit, že se jí život nevydařil, manželství s kariéristickým mužem zkrachovalo, uspokojení nachází jen ve své práci. Když náhodně potká o generaci mladšího muže, který prožívá psychickou krizi, musí se rozhodnout, zda zbývající část svého života věnuje člověku, který její pomoc potřebuje. Inscenaci nastudoval režisér Jiří Bělka s Milenou Dvorskou v hlavní roli v roce 1982. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (21)

kingik 

všechny recenze uživatele

Spisovatelova múza může mít podobu lahodného alkoholického moku, který v parném dni může poblouznit mysl, nebo to může být pohledná čtyřicátnice, které ujel vlak plný tamponů. Tak či onak, ani jedno není opodstatněným důvodem, aby televizní příspěvek, mající rozměr komorního psychologického dramatu, disponoval délkou celovečerního filmu a nabral tím neskutečnou rozvleklost. A to se v hlavních rolích prezentují Milena Dvorská, jedna z nejcharismatičtějších hereček své doby, a František Němec, který už měl v té době na své straně celé rodinné klany diváků, neb měl za sebou kariérně stěžejní trhání stoliček velrybám a polepšil se v polepšovně. Na první pohled by se mohlo zdát, že ke společnému setkání těchto dvou herců dojde v historickém období, jak napovídá samotný název, což není pravda, hlavní ženská postava je napojena na historii nanejvýš díky své profesi, neocitáme se ale ani v protialkoholní léčebně, Němec sice příležitostně nasává v přilehlém restaurantu pod širým nebem, nicméně až na tvůrčí a psychickou krizi se rozhodně jeho organismus, potažmo játra, nepotýká s vážnějšími následky odpoledního pijana. Němec měl působit o generaci mladším dojmem, ovšem od Dvorské ho ve skutečnosti věkově dělí jen pět let, a zvolený plnovous spíše věkový rozdíl srovnával, než aby to byl typický "zajíček", takže nedošlo ke generačnímu ostření. Němec se párkrát nalil, trochu sebelítosti a tvůrcům stačila i nějaká ta pestrá ukázka tehdejší letní módy, kterou oba aktéři vytrvale střídali. Šílená rozvleklost, režijní plochost a absolutně nezajímavá psychologie postav pohřbila slibné herecké spojení. Bělka a spol. se v tom tehdejším letním parnu upekli v mnoha kilovém plášti Marie Terezie, který byl poset nudnou inscenační výšivkou. 4/10 ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Zatímco obdobná témata západní Evropa točila pro velká plátna, u nás se běžné věci života musely spokojit s televizí. Milena Dvorská v zajímavé psychologické sondě do života zralé ženy, která stojí na prahu nové etapy svého života. Vyhlídky nejsou příliš bohaté, přesto, anebo právě proto, stojí za ně bojovat... Jejím protějškem je František Němec jako rozháraný umělec, ve vedlejších rolích pak na miniaturním prostoru naprosto dokonale září Hanka Maciuchová a Josef Abrhám. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Bilancování nad vlastním životem, nám občas dopomůže k tomu, abychom se pokusili pomoct někomu, kdo je okolím, možná po zásluze, odepsán. Výborná Milena Dvorská do této TV inscenace vložila něco, co by v celovečerním filmu dostalo naprosto jiný obraz. I tak jde o skvělé, lehoučké drámo, které zavrhuje jakoukoli sobeckost, a také nám ukazuje, že fenomén s pojmenováním "celebrita, tu existoval vždy, jen jsme nevěděli, že se tomu tak říká. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Mám mnohem radši Bělkovy historické inscenace, ale Plášť se skutečně povedl. Není to žádné zbytečné nimrání se v duši a pocitech umírající ženy, žádné zbytečné moralizování nad upadajícím alkoholikem. Je to prostý příběh o jejich setkání bez zbytečných romantických klišé. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Sedmkrát upadneš, osmkrát vstaň. Příběh o ženě středního věku, která v krizovém okamžiku svého života stojí nečekaně před volbou, co dál, je především velkou hereckou satisfakcí nedoceňované a hanebně přehlížené Mileny Dvorské. Její hrdinka je přirozenou součástí všech běžných lidských životů, právě takových, jakých existují stovky a jakých si vlastně všímáme jen zřídka. Je to naprosto autentická výpověď o lidech, jací doopravdy byli, jsou a budou. Navzdory všem pokrokům, které byly učiněny. ()

argenson 

všechny recenze uživatele

Aha, tohle asi mělo být komorní psychologické drama ženy středního věku na rozcestí, že?... Nijak zvlášť originální námět, divně napsaný a divně zahraný. Milena Dvorská chvilkama deklamuje jako kdyby četla zprávy, zatímco jiní hrají přesně stejné typy jako v dobových seriálech (Maciuchová s Abrhámem se zapomněli v Nemocnici, zatímco Galatíková už si trénovala ředitelku do My všichni školou povinní). K tomu archaické hlášky typu: "Potřebovala pokrýt nadměrné metry, když vám umřel otec." ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Ten skutečný plášť MT bych nosit rozhodně nechtěla, musel být hrozně těžký.. Nicméně příběh o náhodném setkání dvou lidí ve středním věku na životní křižovatce mě zaujal, ona má vážné zdravotní problémy a on uvízl v opojných lihovinách... Milena Dvorská je v roli archivářky dojemná, milá, srozumitelná a pro mě velice krásná, působivá.. František Němec jako zpiťar mi vyrazil dech, byl tak lehce uvěřitelný, klobouk dolů, navíc mu to ohromně slušelo (když si odmyslím ty eskapády).. Hana Maciuchová v malé roli, přesto nepřehlédnutelná, bylo mi velice sympatické, že nechce nechat manžela bez dohledu.. ()

NinonL 

všechny recenze uživatele

Drama o ženě, která se vrací po operaci z nemocnice a připravuje se na ozařování. Potká muže, nad kterým všichni zlomili hůl, protože je to opilec, věčně bez peněz. Rozhodne se ho zachránit a postupně se do něj zamiluje. Dobrý konec nečekejte, protože troska v podání Františka Němce pije dál. ()

blackrain 

všechny recenze uživatele

Očekávala jsem větší psychologickou propracovanost. Přece jenom se tu rozehrávalo poměrně zajímavé a silné téma, které ale nebylo zrovna dvakrát originální. Naštěstí jsou tu herci, kteří to táhnou svým hereckým umem nahoru. Bylo příjemné vidět Františka Němce v trochu jiné poloze. Pořád ho mám totiž v hlavě zafixovaného jako tatínka Tomáše Holého. ()

Mylouch 

všechny recenze uživatele

Za pozornost stojí spíše těch několik exteriérových záběrů připomínajících dobový socialistický design. Dialogy totiž civilností příliš nehýří. 2-3* ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Je to takový zvláštní a vlastně smutný film. Mládí je v pytli a ideály a sny shořely jak papír. Mnoho nezbývá, ale přesto není nutno se vzdávat. Když se dva potkají, kteří zrovna nemají v životě štěstí, dohromady vykřešou jiskru naděje. Nemají sice ruce plné trumfů, ale přesto jim stojí za to tu partii hrát. 75% ()

tranquill 

všechny recenze uživatele

"A je rozumné, aby člověk vláčel víc, než na co stačí?" Výborný výkon Mileny Dvorské v tomto dramatu, i když bych možná podotkl: Komu není rady... A poněkud mne zarazilo, že se v té době jezdilo (asi) běžně na zahraniční dovolené a do Paříže... ()

alonsanfan 

všechny recenze uživatele

Stárnoucí žena ve zralých letech (Milena Dvorská), předčasně zestárlá vracející se po těžké nemoci zpět do života, o kterém ani neví, jak dlouho bude trvat. Rozervaný beatnický spisovatel (František Němec), který od své slavné prvotiny už dlouho nic nenapsal a je de facto na mateřské dovolené, stará se o chod domácnosti a děti, a trošku chlastá, zatímco jeho manželka (Hana Maciuchová) dělá kariéru, vesele mu zahýbá a taky se ho chce zbavit. Milena touží zase pracovat,ale především investovat svoji lásku, city i naděje a pomoci nešťastníkovi Frantovi, aby s takovým zázemím konečně napsal knihu na svoje vysněné téma. Dokonale sehraný kvintet Dvorské, Němce, Maciuchové, Abrháma a Řehoře. ()

rivah 

všechny recenze uživatele

Kvalitní scénář i režie, herci ztvárnili postavy věrohodně, film odráží jak individuální osudy, tak dobovou náladu. ()

karlee 

všechny recenze uživatele

Nepříliš dobře napsaný psychologický snímek o vztahu stárnoucí ženy a životního ztroskotance a alkoholika. Zaslouží si druhou šanci? Herecky tak průměr, Dvorská dobrá, ale Frantovi Němcovi, kterého mám jinak dost rád, role alkoholika moc nesedla (komické klátivé pohyby a artikulace jak v Nedělní chvilce poezie), na tyto týpky byl kanón Čepek. Ale hlavně dialogy jsou takové divadelní, trochu mi připomínaly "večery otázek a odpovědí" Karla a Anny z Ženy za pultem nebo Kočku na rozpálené plechové střeše. JInak v oficiálním textu distributora mi nesedí, že čtyřicetiletá žena potká "o generaci mladšího" muže - ve filmu slaví tento o generaci mladší muž 45. narozeniny. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Milena Dvorská se své úlohy zhostila na výbornou. Možná škoda, že na republiku padl komunismus, kdo ví, kam by to se svou utrápenou duší, kterou ztvárnila věrohodně, dotáhla. Televizní snímek je na můj vkus trochu dlouhý, ale má svůj význam. Postavy si řeší své osobní krize a vzájemně se snaží se z nich společně dostat. Naštěstí se tvůrci vyhnuli politickému patosu a věnovali se skutečně jen problému samotnému. I přesto, že oceňuji vynikající výkony již zmíněné hlavní hrdinky a F. Němce, nějak jsem mu neuvěřil, že je na tom tak špatně. Myslím, že to celé způsobil nepříliš povedený scénář. A ta příšerná hudba, z které mě po pár minutách už opravdu skučelo v hlavě. ()

Aniki 

všechny recenze uživatele

Ne, hlavni predstavitelka nepotka o generaci mladsiho muze, jak uvadi oficialni text distributora. Onen svym zpusobem nestastny protihrac Mileny Dvorske, v podani Frantiska Nemce, je dokonce o nejaky ten rok starsi, ovsem pouze vekem. Jeho zivotni postoj by vlastne mohl chovani nezrale generace tak trochu připominat. Myslim si, ze jen divak, ktery prozil skutecnou a podobnou zivotni krizi ve strednim veku, muze pohnutky obou protagonistu plne pochopit a docenit. Jde o velmi zdarile drama (byť jen televizní), ktere je tak nadcasove, ze by se dalo říct "více současné, nez minulorežimové". Davam za plnych pět nejen kvuli urcite slabosti pro herecky nedocenenou Milenu, ale predevsim kvuli ztotozneni se se situaci, ktera ustřední dvojici potkala. ()

honzic 

všechny recenze uživatele

Psychologicky laděný film. Dvorské tu to moc sluší, Němce by tu člověk zarostlého skoro nepoznal. Hodnocení: 55 % ()

Reklama

Reklama