poster

Bourneovo ultimátum

  • USA

    The Bourne Ultimatum

  • Německo

    Das Bourne Ultimatum

  • Francie

    La Vengeance dans la peau

  • Španělsko

    El Ultimátum de Bourne

  • Slovensko

    Bournovo ultimátum

Akční / Thriller

USA / Německo / Francie / Španělsko, 2007, 115 min

Komentáře uživatelů k filmu (1 403)

  • Djkoma
    *****

    Právoplatný akční král letošní sezony právě usedl na svoje křeslo a jeho jedinou zábavou je smát se nad mrtvolami Johna McClanea, Jakea Sparrowa a nad zbytky rezistorů a kondenzátorů, které jsou posledními stopami po něčem čemu se říkalo Transformers. Bourne se vrátil a nejen James Bond pláče v rohu místnosti. Je to krásný pocit, když vám někdo v kině pustí film, který započal před několika lety a vy teď sledujete možná jeho poslední část, která je mistrovským dílem mezí akčními snímky, které se snaží vzít realitu jako skutečnost a ne jen jako slovo. Paul Greengrass dovršuje svou cestu společně s Mattem Damonem a můžou si oba zatleskat(a já tleskám jim). Všechno, co chtěl Greengrass v Ultimátu předvést ukázal a já ještě teď s otevřenou pusou hledím na adrenalinovou bombu, která 111 minut na plátně vybuchovala. Hudba je úžasná a některé scény svým střihem a vzhledem hraničí s vizuální genialitou(viz.konec). Konec Oslavné Ódy na tento snímek a začátek čekání na další akční klenot 21 století, které už nepotřebuje Jamese Bonda. Má Jasona Bournea...(30.8.2007)

  • golfista
    *****

    Myslím, že se mi ještě u žádného filmu nestalo, abych byl už zhruba ve dvacáté minutě takhle nadšený z vynikající režie. "Naháněná" na nádraží je opravdu mistrovský kousek .... Greengrass se ale nezastaví a žene diváka od jedné lahůdky ke druhé, aniž by mu dovolil příliš se nadechnout .... Každá dobrá série by měla končit majstrštykem - Bournovi se to povedlo.(2.11.2007)

  • POMO
    *****

    Tu niet čo komentovať. To treba vidieť. A zahrať si Damonovu rolu a zomrieť.(11.9.2007)

  • Cival
    ****

    No to je mi ale "překvapení". Kdo by to byl čekal, že? Znovu špičková podívaná napínavá od první do poslední minuty. Greengrass se drží linie nastolené Bourneovým mýtem, jen zrychluje, přitvrzuje a definitivně mění akční film v jednu dlouhou nekonečnou honičku o několika vrcholech. Auta, motorky, bitka ve sprše a Moby na konec... a z Bournea je finálně agentský "motherfucker" numero uno. Jenom jsme to už jednou viděli, potřetí už musí Greengrass alespoň trochu pozměnit koncept. Mimochodem, herce tak srostlého se svou postavou jsem snad nikde jinde neviděl, napodruhé už mi ale trochu víc vadilo, že se Bourne mění v úplně strojové monstrum, které prakticky nedělá chyby. Až na Deshovu fintu se mu všechno daří, všude včas doběhne, každou havárku rozdýchá. Emocionálně mě to právě kvůli téhle "bezchybnosti" začíná tochu míjet.(16.8.2007)

  • Douglas
    *****

    Po přečtení Bordwellovy kritiky bourneovského stylu (viz tady a tady) se ve vší (a opravdu nemalé) úctě k tomuto teoretikovi musím ptát, kde končí "zesílení" hollywoodského stylu a kde začíná jeho "změna". Podstata formální progresivity Bourneova ultimáta v porovnání se současnou hollywoodskou tvorbou totiž spočívá v propojení těkavého stylu ruční kamery a téměř konstantní dvouvteřinové průměrné délky záběru (přičemž nositelem pocitu kontinuity se stává primárně zvuk) s využitím různých typů pohybu. Bourneovo ultimátum produkuje pohyb na rovině žánrových standardů (pohyb honiček) a vyprávění (pohyb vyprávění, pohyb ve smyslu distribuce informací). Bordwell se ve své práci tak zarputile soustředí jen na stylistický systém a vágní argumentaci o běžném příběhu, že se zcela odpoutává od vnímání narativního systému se stylistickým. Ale právě v něm spočívá zásadní revoluční krok Bourneova ultimáta od Bourneova mýtu. Ten s distribucí informací i pohybem honiček pracoval standardně (honičky směřují zásadně dopředu :), zatímco Ultimátum zmnožuje informační zdroje v rámci jednotlivých scén (jediný "vševědoucí" je divák - jen on se orientuje na letišti i v Tangeru) a znejasňuje pohyb honiček (ne dopředu, ale vertikálně, diagonálně, případně zpět :). Těkavost stylu není jen ona už poněkud profláklá analogie k mentálnímu stavu hrdiny, ale spíš fokalizace profesionálního myšlení, jejíž význam nám dochází až zpětně. Každá akce obsahuje řadu dílčích narací (Bourne je jako šachový hráč o několik tahů napřed a my si každou jeho sérii reakcí musíme domýšlet jako příběh, jehož pointa se odhalí až posléze). Bourneovo ultimátum tak pro mě představuje - navzdory Bordwellovým tvrzením (která jsou jako obvykle precizně vystavěná, ale zkrátka příliš dopředu determinovaná tím, co chce dokázat) - revoluční počin, který sice částečně může obsahovat postupy známé z jiných filmů, ale progresivní je jejich celkové využití (plus paralelní propojení celé trilogie s přesahem i do původního televizního zpracování). Tvrdit tedy, že Bourneovo ultimátum je jen kopií Bournova mýtu, tedy považuji spíš za důsledek necitlivého omezeného (ve smyslu důrazu na pozorování jednotlivých aspektů stylu a vyprávění) sledování. PS: Po letech jsem se k tématu vrátil ve studii Bournův mýtus: akční film pohybu.(5.9.2007)

  • Houdini
    ****

    Oscar 3 : Střih, Zvuk, Zvukové efekty(22.1.2008)

  • kOCOUR
    *****

    "Problém" třetího Bournea je paradoxně Greengrass sám. Tak úchvatný a precizní, že už vlastně nemá co nového nabídnout. Jason však doběhl do cíle včas - v jeho příštím dobrodružství už by to někdo mohl řešit. V(d)ěčný palec nahoru pro Damona a celou tuhle našlapanou trilogii.(16.8.2007)

  • Lima
    *****

    No, nač to sáhodlouze okecávat, tak dynamický a inteligentní akční nátěr tady nebyl už dlouhá léta. Jestliže se v případě ´Die Hard 4´ mluvilo o "vynalézavé akci", tak ve srovnání se závěrečným dílem Bourneovy trilogie vypadá Len Wiseman jak Franta Vomáčka z Horní-Dolní, bádající nad perpetuum mobile s pohonem na bázi králičích bobků, zatímco Paul Greengrass je elegantní a sofistikovaný Thomas Alva Edison. Sice mi možná chyběl propracovanější scenář, jako u prvních 2 dílů, ale ta fascinace z toho, jak je Bourne svým promyšlením jednáním stále o krok napřed před svými pronásledovateli, i tady byla velmi silná. Nepochybuju o tom, že bourneovská trilogie se zapíše nesmazatelným písmem do "zlaté knihy" historie kinematografie.(19.9.2007)

  • Gemini
    ****

    Nemůžu si pomoct, ale pro mě bude nejlepším dílem trilogie the middle one. Mám pocit, že takřka každá akční scéna v druhé polovině filmu je už trochu přetažená přes míru únosnosti. Přesto - na otázku, zde jde o důstojný konec famózní trilogie je jen jediná odpověď - zcela určitě. Všichni včetně Johna Powella opět ve formě, konečně něco k Julii Stiles a (narozdíl od těch akčňáren) správně odhadnutý konec plný příslibů...ale upřímně doufám, že Ultimátum bylo opravdu posledním dílem, protože další, ještě větší, spiknutí kolem nějakého ještě tajnějšího programu tajných služeb už by bylo opravdu moc;) Třetímu Bourneovi dám 80% a rozejdeme se v dobrém. PS: Ten Mobyho remix Extreme Ways je naprosto dokonalá věc, ale jinak je OST oproti dvojce poněkud slabčák.(20.9.2007)

  • Tosim
    *****

    Orgie. "Dovětek," to je správné, ale dovětek, který má co říct, nenudí, je vizionářský a odhaluje nám i dějové kličky z minulosti (a nejen Bourneův osud.) Celý film zkrátka divák prožije na vlastní kůži a celé je to velice, velice pravděpodobné.(29.10.2007)

  • Tom Hardy
    *****

    ... pochyboval snad někdo?:)(16.8.2007)

  • Matty
    *****

    U málokteré akce si tak zřetelně uvědomíte, že film je (o) pohyb(u). 90% Zajímavé komentáře: imf, Cervenak, kikuka, Rocky88, -dRaGoN-, Dero, stephano(1.9.2007)

  • Radyo
    ****

    Kamera, klapka aaa..... AKCE! Takhle nějak bych shrnul celou Greengrassovu trilogii. Poslední Damonův "Bourec" se asi nejvíce u mě přiblížil k 5 hvězdičkám, už už si na ně i sahal, ale o chloupínek to nevyšlo. Nicméně Matt Damon je fakt dost dobrej akční hrdina, to se musí nechat, zastiňuje i leckteré protřelé veterány, kteří na podobném typu rolí vystavěli svou kariéru (ne, jména po mně nechtějte, a nesviťte mi tou lampou tak do očí!). A abych nezapomněl - pěkný štěk si tady odehrál i nedávný Niki Lauda alias Daniel Brühl. ;-) P.S. Takhle nějak podobně, jako ve filmu možná vypadá ta slavná NSA i po Snowdenově odhalení. Jen se o ní o něco více ví (asi o 1%) a o dost více mluví (asi o 99%).(9.12.2013)

  • Isherwood
    *****

    Začátek se rozjede tak, jak se od režiséra čekalo. Greengrass 'pouze' pokračuje v jízdě, nakopnuté druhým dílem, což si však všímavější divák nejpozději ve třetině uvědomí. Mix pocitů ohledně nějakého setrvačníku, který snad nemá co nabídnout, však rozmetá akce v Maroku, kterou se rychlost nakopne na 120%-ní výkon, jenž se zběsile žene napříč kontinenty, aby přikoval diváka do křesla v dechberoucí akci a dějových zlomech odkrývající Jasonovu minulost. Celý svět to čekal, ale výsledek odsouvá všechna očekávání mimo hranice představivosti a ač se všichni (zaslouženě) budeme klanět Greengrassovi za to, že akční thriller bude mít ještě pár let nejvýraznější synonymum v osobě Jasona Bournea, poklekněme nakonec před samotným Mattem Damonem, jelikož až napotřetí si můžeme plně uvědomit, že je to vlastně on, kdo tuhle roli 'udělal'.(17.8.2007)

  • J*A*S*M
    *****

    Parádní vyvrcholení Jasonova příběhu. Akce je v Ultimátu nejvíce strhující ze všech Bourneů, Greengrass tímto pro mne stvořil jeden z nejlepších akčních filmů všech dob. Ten by svým zběsilým, ale stále přehledným stylem, dokázal i z rozhovoru stařečků nad šálkem horkého čaje udělat monumentální akční scénu. Ultimátum se žene vpřed obrovskou rychlostí, nemá ani jedno hluché místo a vyžaduje od diváka velké množství soustředěnosti. Nejedná se sice o nijak intelektuální látku, ale po chvíli nepozornosti člověk netuší, co kdo proč dělá - tak moc je tenhle snímek rychlý. U mne maximální spokojenost.(5.9.2008)

  • Malarkey
    ****

    Sympatický zakončení jedné velké ságy, která nám dokázalo, že Matt Damon umí fakt docela dobře hrát, i když si ho pořádně z jinejch filmů nepamatuju, a že k němu sedí Moby stejně tak jako hrnec na prdel. Kvalitu si série nesnížila, pořád je kvantum hodně dobrý akce, ale ten příběh trošku stagnuje. Kolik se toho událo v prvním díle se pak zpucuje ve druhým a třetím díle, takže se ve výsledku nic extra zajímavýho neděje, a když už jo, tak jsou to většinou zbytečný kecy, protože je stejně jasný, že Jason za chvíli zase bude zdrhat, za ním to bude bouchat, občas se přimotá Franka Potente, která to i v mrtvym stavu dokázala uhrát i v tohle díle a prostě pořád je na co koukat. Plnej počet jako jedničce stejně nakonec nedám, protože mě ten příběh prostě uhranul v prvním díle, kde to mělo nápad, a zbytek se jenom na původní myšlence vezl.(4.7.2010)

  • Cervenak
    *****

    Totálny meganámrd! ;-) Áno, je to "len" zdokonalená dvojka, áno, naháňačka v New Yorku (inak excelentná!) mohla byť kľudne o tri minútky dlhšia, aby mal človek pocit podobne dobre vygradovaného adrenalínu ako v dvojkovej Moskve, a áno, ďalší diel v tomto štýle už nechcem a prípadné pokračovanie ma zaujíma len v podaní iného režiséra. Ale to sú všetko zbytočné námietky, pretože je to aj tak jeden z najlepších akčných filmov vôbec (a určite akčná bomba roka), navyše šikovne napísaný, plný nápadov, napínavý a s drvivou bojovou choreografiou. A Matt Damon? Niežeby podával nejaký oscarový výkon, ale aj tak je obdivuhodné, ako sa zaparkoval do tej úlohy. Kým v jednotke som mal problém mu toho killera veriť, po trojke mám dojem, že by zlámal väzy nielen Huntovi, Craigovmu Bondovi alebo trebárs Stathamovi, ale asi by si poradil aj s nasratým Megatronom. ;-) Napokon, Greengrass jediným ledabolo odpľutým chrchlom urobí do Baya dieru ako brokovnica kalibru 12.(30.8.2007)

  • Enšpígl
    *****

    V očekávání vyjímečného filmového zážitku jsme se tentokrát do kina i učesal. Ovšem to co přišlo za adrenalinový akční uragán jsem prostě čekat nemohl . Paul Greengrass se totiž rozhodl, že nám nedá perfektní film, ale že nás do toho filmu rovnou dostane a šlehne do nás tolik adrenalinu, že budeme potom chcát prdelí, žrát nohama a ušima postavíme mrakodrap. Naháněčka na nadráží má přeci jen jednu chybu, musí být totiž promítána ve společnosti lékaře, který Vám zajístí umělé dýchání, protože tahle scéna vám dech ne vyrazí, ale doslova vykopne. Akce v Maroku ve stylu výbuch,motorka, přestřelka, přeskoky z okna do okna zakončená soubojem muže proti muži, který sám o sobě je udělanej tak, že nemá v týhle galaxii obdoby, tak takhle část filmu, to už je prostě na orgasmus. Ostatně sotva tahle "marocká akční šleha" skončila, tak mě kámoš pošeptal do ucha " Ty vole, mě se z toho snad postavil". Já měl úplně strach se kouknout na cibule, kolik je hodin, že mě v tom tryskovým tempu ulítnou. Jestli mě někdo začne tvrdit, že bez dechu může člověk bejt jen několik málo minut, tak je to kec. Bez dechu člověk dokáže být 111minut, přesně tolik totiž trvá nejdokonalejší adrenalinovej akční koncert filmového plátna - Bournovo ultimátum. Jelikož jsem u jiných filmů kritizoval Matta Damona, musím chlapsky říci, že jsem se pletl. MATTE DAMONE, smekám před tebou svou občas nosící kšiltovku a hluboce se ukláním, protože jsi svým hereckým výkonem dokázal stvořit úplně novej typ akčního hrdiny, typ ze kterýho seru modrý hovna, typ chlapa jehož jednání je tak sexy a tak stylový, že promění všechno kolem sebe jen v bezvýznamnou kulisu. Tenhle film mě prostě totálně rozhodil můj účes, ale zase mám jasno komu pošlu při svátku všech zamilovaných svou Valentinku.(6.9.2007)

  • T2
    *****

    Režisér Paul Greengrass ani trochu nezaháľa, po minuloročnej famózne dokumentárne prevedenej „smutnej“ dráme Let č.93, spravil asi najlepšie tretie pokračovanie minimálne roka 2007, pokiaľ nie vôbec zo všetkých možných. Dokázal stvoriť dokonca ešte o niečo zdatnejšie pokračovanie než bol jeho predchodca, doslova sa dá povedať že na Bournovom mýtuse (2004) si vyskúšal určité schematické veci robené v maximálnom reáli, aby v ďalšom pokračovaní mohol dokonca napredovať a spraviť ich ešte o stupeň zaujímavejšie. Miestami to môže vypadať aj mierne šablónovo (podobnosť s filmom Bournov mýtus) alebo dokonca tam predhadzuje aj mierne klišé aby nás potom tým ľahkým balastom nečakane zmiatol. Máme tu opäť strhujúce naháňačky na autách a motorkách, chladného odstrelovača, množstvo vycvičených zabijakov ale toto všetko je obalené v úplne inom šate, takže zrak sledujúceho jednoznačne všetko zaujme a upúta tak ako nič podobné pred tím. Najzaujímavejšou pastvou pre oči je priamy súboj Bourna so zabijakom Deshom (Joey Ansah), odohrávajúci sa po dlhom Deshovom hľadaní vybraných obetí (Bourne, Nicky Parsons) po uličkách Maroku, končiac v izbách jedného z Marockých príbytkov, ktorý ostane vďaka strhujúcemu súboji vycvičených agentov mierne zdemolovaní. „Zhruba polovica minutáže filmu je preplnená nadupanou adrenalínovou akčnou jazdou, pri ktorej ostanete so zatajením dychom sledovať bravúrne prevedenie zbesile natočených scénok, ktoré nemajú vo svojom stvárnení obdoby.“ Herecké obsadenie je dosť vyšperkované známymi osobnosťami na začiatok treba spomenúť herca ako Matt Damon v nekompromisnej úlohe Jasona Bourna, ktorá mu vyniesla už post nezabudnuteľného herca, vďaka čomu sa po svojom tretom počine môže veselo zaradiť hneď vedľa Jamesa Bonda, doteraz neohroziteľne kraľujúceho na výslní agentskej popularity. Prípadnými ďalšími pokračovaniami by sa Bourne dostal asi úplne na vrchol obľúbenosti, čo momentálne doslova zažíva minimálne na území USA (pozri výsledky tržieb) ale postupne aj na území Bondovského Anglicka(tržby $44milionovUSD). Herečka Julia Stiles pokračuje v úlohe referentky CIA Nicky Parsons, ktorá tu má o niečo väčší priestor na hranie, čo je len ďalší bonus pre obohatenie príbehu a rozrytie nového citového vzťahu s Bournom, Joan Allen ako poradkyňa Pamela Landy postupne hrajúca na dve strany. Z nových hereckých mien na zozname tohto filmu treba v spomenúť, prvoradého doslova s čistými rukami nevraždiaceho záporáka v podaní herca ako David Strathairn ten sa predviedol v úlohe surového/bezcitného riaditeľa sledovacieho úseku pre CIA Noaha Vosena, zo stoickým pokojom dáva likvidovať každého kto mu nechtiac vojde do cesty. _Hudba bola od Greengrassovej stálice Johna Powella, vďaka jeho hudobnému doprovodu len dynamickosť scén stúpa, Powell je už tak overení pre túto sériu že už tu netreba nič špekulovať. To isté platí aj o kameramanovi ako Oliver Wood, ktorý tiež doprevádza celú sériu, jeho dokumentárne snímanie nás len viac prijme veriť všetkému čo sa nám pred zrakom odvíja. Hlavne dosť pestre je nasnímané prenasledovanie Bourna unikajúcom na policajnom auto po uliciach New Yorku, kde sa ho snažia všemožne zablokovať až sa to nakoniec aj jednomu z tých čo majú tvrdý Bourneovský výcvik podarí ale aj tak ostáva v každej situácii Bourne nad vecou a tak stále uniká pred vražebnými spárami tajných služieb. ║Rozpočet $110miliónovTržby USA $227,471,070Tržby Celosvetovo $442,822,415║ (číslo ktoré producentom a štúdiu len predznačuje že séria sa len rozbieha k čoraz vyšším sumám, takže čakám že v dohľadnej dobe prídu návrhy na voľné pokračovanie o agentovi Bournovi) ▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $2,235,962Tržby za predaj DVD v USA $126,989,443║ __/videl v kine: 100%/(6.4.2008)

  • Marigold
    *****

    Naprostý a nedostižný nářez, který sice bezmezmě těží z předchozích dvou dílů, ale všechno dotahuje ad absurdum. Greengrass by mohl o dynamické a civilní režii přednášet a Matt Damon definitivně JE Jasonem Bournem. Bez jakýchkoli pochyb splynul se svojí rozervanou postavou dokonale a ten tam je neurovnaný pocit z Limanova "pilotu". Pokud bychom se bavili o tom, jak má vypadat moderní a inteligentní thriller současnosti, pak nezbývá než si přehrát Ultimátum od první do poslední vteřiny. Je to film, při němž si za a) nevydechnete b) nevzpomenete, že tohle všechno už tu bylo. Prostě proto, že je to tak skvěle provedené, že ty předchozí pokusy neradno vůbec počítat.(17.3.2008)

  • Renton
    ****

    Scénář: Tony Gilroy, Scott Z. Burns, George Nolfi .. Kdo byl Jason Bourne? Treadstone, Webb, Blackbriar.. Zkrátka kdo hledá, najde. Osobně jsem konečně od této velké a chladné mozaiky dostal nějaké naplnění a musím po dvou (jen lehce) nadprůměrných filmech prohlásit tento za bezkonkurenčně nejlepší a nejlépe zpracovaný. Nutná znalost předešlých dílů je však na místě, protože Greengrass prostě není na vysvětlování a do děje jsme vhozeni takřka kontinuálně. Na druhou stranu, pořád jde o ztrátu paměti, skoropomstu a hledání sebe sama, což je na třetí film, bez nějakého košacení, už trochu vyčpělé a stereotypní téma. Režisérův cit pro syrový realismus však dosahuje maximálních výšin, ruční kamera je (na drobné nepřehledné výjimky) přijatelně ukočírovaná, takže se dá několik akčních vložek s přehledem vychutnat. Výbuchy, ruční bitky, přestřelky či automobilová honička, vše je precizně a excelentně profesionálně zvládnuté. Jason Bourne se konečně přestal chovat jako bezduchá loutka v divadle nekalých machinací, využil plně své schopnosti a rozhodl se konečně potrhat drátky, které ho ovládaly a došlápnout si na své dřívější manipulátory. A je to krušná jízda! Chladná až odtažitá atmosféra sice stále kraluje, ale události a postavy jsou neustále v pohybu, na zdlouhavé kecání není čas a vše směřuje do finále, které je famózní! Zvláště dvě poslední scény (krátký úsměv & vodní hladina + Moby) se mnou emocionálně dokázaly pohnout, což jsem u Bourna zažil vlastně poprvé. K samotnému významu scény bych jen dodal, že doufám v pevné uzavření kruhu a nějaká touha třískat další peníze bude potlačena zdravým rozumem, protože by to byl jen další scénáristický blábol, neboť Robert Ludlum, duchovní otec série, už není mezi námi. 80%.(24.8.2007)

<< předchozí 1 2 3 4 19 36 54 71
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace