Reklama

Reklama

A nebojíš se, princezničko?

(TV film)

Obsahy(1)

O princezně, která pochopila, co je v životě nejcennější... Příběh o princezně, která pohrdla hlubokým citem lásky moudrého krále, jsme vybrali z odkazu francouzského spisovatele Charlese Perraulta. Jako všechny pohádky tohoto mistrného vypravěče, má i tahle originální námět a je v ní ukryta moudrost, k jejímuž nalezení vede nelehká cesta. Na jejím konci už ale bude princeznička vědět, na čem v životě hlavně záleží. (Česká televize)

(více)

Recenze (25)

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Ježto fakt nemám rád nepřiměřené věkové rozdíly mezi partnery, neměl jsem nikdy rád ani tuhle pohádku, a to ani v její knižní podobě. Chápu to poselství, ale pokud je král opravdu moudrý, musí si uvědomit, že princezně může nabídnout ještě tak pět až deset let duchaplností (pokud je ona vůbec dokáže při své "inteligenci" ocenit), a pak dalších deset let, kdy mu bude zlý Němec schovávat věci, bude ho zlobit prostata (moudrého rádce Vašuta, který si nikdy nemusí odskočit, tenkrát ještě neměli) a jídlo mu budou muset předkousávat. A riskuje infarkt myokaru. Opravdu je tohle životní perspektiva, kterou moudrý král nabídne své nevěstě? ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

I pohádka pro dospělé může mít své kouzlo. V prostinkých interiérech s hlubokým myšlenkovým poselstvím, které skvěle zvládá svou oprávněnou aspiraci být životní moudrostí, je přesto - nebo právě proto - co k vidění i slyšení. Krásná princezna Pichlíkové je opravdu krásná, a nejen krásná, Cupákův král je přímo skladem předností středního věku a Brodský jako sedlák k nakousnutí (tyto superlativy jsou plně vztažitelné i na skvělé herecké výkony obou dramatických umělců); své na opravdu minimální ploše zvládají i dobrá čarodějnice Jorgy Kotrbové a princ dnes zapomínaného Ivana Luťanského. Jednoznačné není ani pozitivní řešení, byť magií podložené. Poprávu zatím tušíme promyšlenou, mimořádně zdařilou režijní ruku pro mně jinak neznámého Miloše Bobka. A ani fakt, že co je chytré a moudré zároveň, nebývá zpravidla snadné a už vůbec ne podbízivé. nemění nic na nadčasovosti tohoto šperku z dílny někdejší Hlavní redakce pořadů pro děti a mládež normalizační Československé televize. ()

Jezinka.Jezinka 

všechny recenze uživatele

Perraultovi tady z jeho pohádky nechali jen tu oslí kůži a koláč. A to ještě v mých představách ten pohádkový koláč byl o několik levelů výš, než to, co tady, vybaleno z celofánu z nápisem Pramen držela v rukách ta poměrně šeredná princezna. Kdyby jen šeredná, hlavně blbá byla. Olíbávat se v zrcadle a pateticky hledět na slunce, protože má modré oči, jako ten onen bezvědomý princ, to chce už notnou dávku tuposti. Přiznávám, že tuhle pohádku vlastně nemám z podstaty ráda v žádné její verzi, protože mám ráda osly. Snad existuje někde verze, kde se král za ta rozmarná přání spravedlivě rozhořčí a nechá z kůže stáhnout princeznu. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

"Copak nám osud nadělil všem stejně...??" Bróďa se svým klasickým smutným výrazem a tímto výrokem, je pouze jeden z nadprůměrných prvků v tomto pohádkovém dramatu. Opravdu skvělé dialogy, samozřejmě v rámci inscenační pohádky, nicméně mají svou moudrost a sílu. A Lenička Pichlíková? Naprosto skvělá, po stránce profesní i vzhledové. Pro mě bez diskuze jedna z nej princezen čs. kinematografie...krásná nedělní hodinka. ()

Mariin 

všechny recenze uživatele

Pohádka natočená podle klasiky, ale pro děti to asi zrovna trhák nebude. Nicméně, dobře zahrané, Lence Pichlíkové jako princezně to sluší a má ta pěknou myšlenku. Něco mezi 3 a 4 hvězdičkami. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

V těch 80. letech hrála Lenka Pichlíková princezny v TV pohádkách docela často a musím říct, že patřila mezi jedny z idolů mého dospívání. Pohádka je samozřejmě temná, přece jen už samotný francouzský originál se vyvíjí spíše jako balada, ale přece jen na české poměry je zde té pochmurnosti až moc (včetně deprimující hudby Otmara Máchy), i když herci skvělí a ponaučení zřejmé. ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Nikterak atraktivní leč i tak průměrná československá pohádka na nedělní poledne (odpoledne), která svou vypůjčenou myšlenkou (pointou) dokáže zaujmout, ovšem nějak zvlášť neoslní. Viděl jsem mnohem lépe zpracované pohádky z té doby, ale to nic nemění na faktu, že Lenka Pichlíková odvedla slušný výkon – byla ve své době i docela pohledná a její kolegové Eduard Cupák, Jorga Kotrbová nebo Vlastimil Brodský či Ivan Luťanský si rovněž vedli vcelku obstojně. To zdejší průměrné ohodnocení si to zaslouží, ale žádný „oslí zázrak“ se nekonal. ()

elizabeth_ba 

všechny recenze uživatele

„…starý král a mladá princezna a princ, i on je mladý a neobyčejný osel. Tím nemyslím toho prince, i když i o něm by se to dalo říct…“ Tak nějak to začíná slovy vypravěče a účastníka příběhu Vlastimila Brodského. Ten oficiální text distributora je taky poněkud zavádějící, neboť se jednalo o příběh tří, na začátku poměrně povrchně, zamilovaných lidí. Princezna nechce krále, ač je moudrý, poněvadž je starý, zato chce prince, který rozhodně není moudrý, ale zase je krásný… Král chce princeznu, protože je mladá a krásná, ale sám přiznává, že vlastně vůbec neví, jaká doopravdy je ("Mám ji rád čím dál tím víc, i když nevím jaká vlastně je". Takže jaký hluboký cit!!). No a třetí z hlavních aktérů (když pomineme princeznina rádce, jenž si (jako občas každý) neví rady a kouzelnou vílu, která se snaží, aby princezna zmoudřela) - princ - chce princeznu, protože je krásná ale vlastně ji nechce, protože ji nedokáže poznat v přestrojení do oslí kůže podle krásné duše. Podle mě bylo poselství pohádky v jejím průběhu zavádějící a nedobré, jelikož podle mě takový věkový rozdíl fakt není dobrý a ani konec, který tak nějak všechno vyřešil, ve mně tuto pachuť z 25-letého věkového rozdílu, který podle ní jaksi láska měla zahladit, nedokázal. Tak nějak jsem si představila, kdyby bylo nějakému princi dvacet a královně, se kterou by mu doporučoval v závěti se oženit jeho otec, pětačtyřicet a byla moudrá… (tak by se do toho vůbec nepustila, to jen obráceně, pro pětačtyřicetileté krále se to zdá in). ()

topi 

všechny recenze uživatele

Československá televizní tvorba pro děti v sedmdesátých a osmdesátých létech měla ve zvyku přepracovávat pohádkové příběhy od německých nebo francouzských autorů a nejinak je to u této báchorky, která byla zfilmovaná na motivy spisovatele Charlese Perraulta, známá jako Oslí kůže. ()

Chrysopras 

všechny recenze uživatele

Pro mě neznámý motiv pohádky o oslí kůži a o to příjemnější překvapení. Hlavně hodně hluboké poselství mě potěšilo. Výkon E. Cupáka v roli krále je standardně na výši, ale mě dosud utajená L. Pichlíková byla také vynkající! Dobrá je i figura Bedrnova rádce. Škoda jen tak nízkého rozpočtu, který se projevuje v minimu scén a výtvarným posouváním děje... ()

zette 

všechny recenze uživatele

Na svou dobu celkem odvazny namet, pribeh je ale vyborny a spolu s Eduardem Cupakem uspesne tahne celou pohadku. Je skoda, ze tvurci tuto pohadku neudelali celovecerni... ()

otík 

všechny recenze uživatele

Sice kulisová, ale na hloubku jdoucí pohádka, která dětem toho moc nepřinese, ale pro dospělého má velký význam. Jen je přeci jen hodně dlouhá, chtělo by to trochu zkrátit. ()

EKLEKTIK 

všechny recenze uživatele

"Tak on je moudrý, krásný. Má osla." Scénář této poetické pohádky o mládí, stáří a lásce, jejíž ponaučení se nachází v tom, že čím víc po někom toužíme, tím víc jsme odmítáni a že pravá láska nezná věkový rozdíl, hlavně když máte ve stáji osla, jehož exkrementy jsou zlaté peníze, napsal Tomáš Pěkný, který v době normalizace nemohl pracovat pod svým jménem a proto je v úvodních titulcích, uvedeno jméno Kristína Vlachová. ()

Véronique 

všechny recenze uživatele

Zvláštně pojatá pohádka - na české poměry. Neříkám, že špatně, ale... Příběh je klasika, krásná pohádka o "oslí kůži". Herecké ztvárnění celkem dobré, princezna se povedla. Studiové pojetí zde však bylo spíše na škodu, z tohoto tématu se určitě dalo "vytřískat" mnohem více. Jakkoli se příběh může zdát poetický, na mě působí spíše ponuře. Co se mi však moc líbilo, to byl konec. Princezna si nakonec uvědomí, že má ráda starého krále a ne mladého, krásného prince. Škoda, že v závěru tvůrci divákům neukázali zázračnou proměnu - král omládne, princezna zestárně... ()

Schlierkamp 

všechny recenze uživatele

Československá televizní pohádka podle předlohy francouzského spisovatele Ch. Perraulta. Mladá princezna L. Pichlíková odmítá lásku moudrého, ale postaršího krále E. Cupáka, jenž navzdory odmítavému postoji své vyvolené slepě poslouchá své city a pro svou lásku obětuje to co nejcennější ve svém království, zlatonosného osla. Princezna oděna do opracované oslí kůže od krále uteče a nalezne úkryt u starého sedláka, jenž zároveň plní i roli vypravěče, V. Brodského. Neopětovaná láska k přezíravému princi I. Luťanskému, s nímž se náhodně seznámí, ji však přinese velké životní ponaučení a uvědomí si svou pošetilost lpěním na fyzické kráse. Dojemná scéna na závěr, kdy napravená princezna touží u lesní čarodějnice J. Kotrbové obětovat své mládí výměnou za odebrání několika let věku svému králi, poukazuje na výjimečnou hloubku této málo známé pohádky M. Bobka. Velmi zajímavé jsou na této pohádce i slyšitelné vnitřní monology a myšlenkové pochody hlavních postav. Předpokládám, že pro dětského diváka nebude zřejmě toto dílo příliš atraktivní, avšak vnímavější divák ocení její životní ponaučení a myšlenkový přesah. ()

tančísvlky 

všechny recenze uživatele

výborné herecké výkony Cupáka, Brodského , a úplne neznámej Pichlíkovej dotiahli túto záležitosť do skutočne malebnej kvality. Netypická textovo vysoko zvládnutá vec. " ať na místě zestárnu , aby ste mě chtěl " Myšlienkové pochody postav nahlas počujete , geniálny nápad . Dal by som 5 hviezdičiek ale milimeter tomu chýba... ()

Reklama

Reklama