Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film dánské režisérky Susanne Bier (Bratři) byl nominován na Oscara za nejlepší cizojazyčný film a patří k tomu nejlepšímu, co nám současná skandinávská kinematografie může nabídnout. Hrdinou filmu je charismatický a talentovaný dánský herec Mads Mikkelsen (Casino Royal) pracující v indickém sirotčinci, který zoufale potřebuje finanční prostředky. Ty se nabízejí z rodného Dánska, země, kterou nechal daleko za sebou. Životní situace, které ho tam čekají, změní obchodní cestu v dramatickou, bolestnou zkoušku pro všechny zúčastněné. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (275)

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Susanne Bier, Anders Thomas Jensen .. Je to příliš velké náhoda .. to neinterpretuji svůj postoj, jen cituji čím se nechá slyšet jedna postava v ději. No, je pravda, že se scénáristi vyřádili. Film je plný ideálů, to především. Začíná kontrastujícím pohledem nejprve na chudinské předměstí Indie, plné hladových dětských sirotků, kde se jim pokouší ústřední postava příběhu Jacob pomoci. Pro shánění potřebných peněz odlétá do rodného Dánska, kde se střetáváme s druhým pólem a to výkladní skříní bohatství jistého Jørgena Hanssona. Ten jej během pracovní schůzky pozve na svatbu své dcery a tím začíná jedno velké odhalení způsobené nevyhnutelnou okolností… Když pominu některé scénáristické berličky (které se snaží být obhájeny tím, že je téměř veškeré dění vlastně do puntíku naplánované oním boháčem), nelze přehlédnout dostatečně silný a zajímavý příběh. Slzy v něm tečou proudem a velký důraz je kladen, mimo humanitární ideu, hlavně na rodinu a zejména děti. Díky opravdu výborným hercům na všech hlavních pozicích působí snímek věrohodně, mnohé scény jsou patřičně silné a za příjemné považuji i to, že ne všechno je zrovna dopovězené a divák tak má možnost nad celou věcí i po filmu popřemýšlet. 85%. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Toľkú presnosť a výstižnosť, s akou tu Susanne Bier v rýchlom strihu, v detailoch na tváre hercov, zobrazuje pocity postáv, som snád vo filme ešte nevidel. Neočakávaný vývoj deja, množstvo vzťahových nuancií a ich komplikovanosť by vystačila na dva samostatné, plnohodnotné filmy. Brilantné. Aj herecky. Občasné zatlačenie na divákove city sa dá odpustiť, je vyvážené sociálnou inteligenciou filmu. Famózna vzťahovka. ()

Blizzard 

všechny recenze uživatele

Na After the Wedding jsem se těšil už kvůli oblíbenému dánskému herci, kterým není nikdo jiný, než charismatický Mads Mikkelsen, jenž se v tomto snímku zhostil role Jacoba starajícího se o sirotky v Indii. Nedostatek peněz, který by zapříčinil uzavření sirotčince, jej zavede zpět do rodného Dánska. Setkává se s potencionálním a bohatým dárcem Jørgenem, kterého do zoufalé situace náležitě zasvětí a právě zde se na povrch dere otázka, zda je to vše jen čirá náhoda nebo si jej "náhodný" zbohatlík vybral záměrně. Jørgen mu přislíbí hodnotný dar jednoho miliónu dolarů a zároveň jej pozve na svatbu své dcery, která se koná další den po jejich setkání. Jacob přijímá a ocitá se mezi neznámými lidmi, následně však zjišťuje, že jeho role naprostého cizince nebude tak pravdivá, jak se na první pohled zdálo. Ne všechny skutečnosti jsou však odhaleny a tak se i po skončení filmu může divák cítit lehce zmaten. Film by se dal charakterizovat jako "realistický" příběh rodinných pout stojící především na výborných hereckých výkonech doprovázených slušnou porcí emocí a efektivní kamerou. (7/10) ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Za jeden z největších důkazů talentu režiséra považuji schopnost vyprávět obrazem. Teď nemyslím tu osobitou kameru, která dává filmu dynamiku a opravdovost, ale klasický záběr-střih-záběr, protože právě v tom je zde ukryto to nejcenější, emoce. A že jich tu bylo. Nechtěl bych být ani omylem v kůži Anny, která tam schytá hned tři citový atomovky. Film má zajímavou zápletku, ale to hlavní je tady o emocích, o lidech a především o citech. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Další z těch severských filmových skvostů, které mě ze začátku neskutečně uhranuli. Hlavně právě samotným začátkem a pohledem na Indské ulice a v pozadí hrající hudba od Sigur Rós...Potenciál se nádherně využil. To všecko je značně depresivní a ukazuje bídu, se kterou tam děti a jejich rodiče žijí. Jenže po návratu se rozjíždí skutečné dráma, které má spád od začátku příjezdu do konce. Já jsem ten film prožíval. Na to, že se mi to jen tak nestává, že většinou takové filmy projedu a nijak mě nezasáhnou, tak u toho jsem měl skutečně dost. Celý ten námět je hodně zajímavý a hlavně neskutečně citový, že nejde nezasáhnout. K tomu je solidně natočen a celkem svižně ubíhá. Abych pravdu řekl, tak nejvíc se mi líbil právě začátek a konec filmu. Kdo uvidí, tak mi musí dát za pravdu. Po svatbě je zajímavý film. Pohrává si se samotnou myšlenkou z filmu tak dobře, že naše Vékávéčka jsou o vztazích pouhá balada oproti této pohádce. Vztahy tu totiž vzkvetou až do absolutní absurdnosti a já jsem prostě měl od začátku do konce nutkání přemýšlet, co bych tak nějak udělal já. A rozhodně by to nebylo nic jednoduchého. Ještě, že scénáristi s filmy mohou dělat co chtějí a nutno dodat, že na tomto se skutečně vyřádili na stodvacet procent. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,COPAK NEVIDÍŠ, ŽE TO VŠECHNO MÁ SVŮJ DŮVOD?.…“ /// Film, kterej mě přes svůj pomalej rozjezd chytnul nejen za srdce. Silný drama, ve kterým není o překvapení nouze a ve kterým je třeba si toho tolik říct. A když se všechno řekne, slabším povahám ukápne kroupa. Můžete přemejšlet, jestli je svět skutečně tak malej a z těch mnoha překvapení vybrat to, který je bližší vašemu srdci. Což se mi líbí. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Potřebuju procvičit rozhodovací schopnosti. 2.) U filmu upřednostňuju konce, páč si můžu zabulet. 3.) Thx za titule ,,lenuse“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

pan Hnědý 

všechny recenze uživatele

Nádherně vyplněná evropská šablona, při které vás možná nic vyjímečného nepřekvapí, ale za to emocionálně silně zasáhne. Filmovými postupy a citově kamerovými záběry diváka zcela vybočuje od reality. Režisérsky a hlavně herecky dokonalé. ()

Kulmon 

všechny recenze uživatele

Jestliže mne Mads Mikkelsen ohromil již v přechozím filmu Adamova jablka, zde tomu nebylo jinak. Po svatbě klade před hlavního hrdinu otázku, za upřednostní své vlastní dítě, nebo peníze a zabezpečení pro děti, jimž není biologickým otcem, ale finanční pomoc nutně potřebují. Zdá se, že dánská filmografie ještě může mnohé nabídnout. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

V úvodu filmu jsem byl krapet podezřívavý, zda mi snímek nenabídne citové vydírání skrz ty malé indické děti. Toho se mi sice dostalo, ale jen v malé a hlavně snesitelné míře. Pokud by si však někdo myslel, že ho s příletem hlavního hrdiny do studeného Dánska čeká odtažitá podívaná, přepočítal by se. Protože po svatbě (jak již předjímá sám název díla) totiž film teprve pořádně začíná a ty místy až drtivé emoční salvy asi nikoho chladným nenechají. Pravda, ústřední téma či zápletka nejsou zrovna moc originální, ale Susanne Bier se naštěstí obloukem vyhnula rutinnímu zpracování a zvláště z herců vymáčkla maximum. A tak s výjimkou možná až lehce překombinovaného „nálezu“ Anny po jejím návratu domů byl film sice několikrát na hraně, avšak pokaždé to ustál a nabídl člověku po citové stránce opravdu strhující a přitom dost přirozeně působící podívanou (já osobně si nejvíc užil setkání v hotelovém pokoji). Dojezd je pak znovu podobně jako začátek trochu slabší, nicméně ty poctivé 4* snímku moc rád dám. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Pozoruhodné dílo dánské režisérky Bierové navenek může působit dojmem konvenčního melodramatu. Ale už výchozí kulisy naznačují, že tentokrát se mýlíme, uvěříme-li tomuto vnějškovému zdání. Rozvětvená kompozice skrývá hutný příběh, jehož základní námět se postupně vyjevuje postupným vyjasňováním spletitých životních příběhů hned několika protagonistů. Úvodní kontrast - misionář, hledající prostředky pro provoz sirotčince a proti své vůli se vracející do dánské vlasti, z níž odjel, aby mohl zapomenout a jeden z nejbohatších Dánů, pro nějž zdánlivě neexistuje nesplnitelné - se postupně zvrací do úplného protikladu. Mezi tím jsou poskládány mozaiky životů dvou ženských postav - matky a dcery. Zdánlivě suverénní milionář, který jako jediný vládne hned zpočátku všemi potřebnými informacemi, odsouzen zhoubnou chorobou k rychlé smrti, více než na sebe myslí na své blízké a nejsložitějším ze všech umění, uměním splétat a rozplétat lidské osudy, postupuje bezohledně proti vlastnímu egu do nadosobní oběti, která matce vrací životní lásku, muži smysl života a dceru, o jejíž existenci neměl tušení, dceři nahrazuje milovaného otčíma skutečným stejně citlivým a laskavým otcem. Paralelní příběhy černošského chlapce a prvních nesnází dceřina novomanželství tuto bohatou mozaiku doplňují do neobvyklého celku připomínajícího poněkud obdobně rozkošatělé zralé bergmanovské látky. Skvělá režie, vesměs "oscarové" výkony hereckých protagonistů, civilní oproštěná dikce propůjčují tomuto nesnadnému tématu hloubku, původnost a to, čemu se říkává poněkud plakátově umělecké mistrovství. PO SVATBĚ prokazuje pravdu mnohokrát řečenou, vícekrát prokazovanou a jako fakt neoddiskutovatelnou: Nejsou velké a malé kinematografie ani velká či malá témata; je jen schopnost či neschopnost umělecky tvořit, strhávat, burcovat, získávat, poutat. To všechno velká Dánka zvládá s bravurou, jež bere dech. ()

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Film o zaměstnanci indického sirotčince, který kvůli nedostatku finančních prostředků musí na několik dní odletět do svého rodného Dánska a kterému návrat do civilizace změní život. Film o hledání místa, kam člověk patří, o pochopení, že záchranu nepotřebují jen děti v rozvojových zemích, ale i dospělí lidé s miliony na kontě, o uvědomování si svých povinností, o prozření, že bohatý (člověk, stát) nemusí být vždy morálně špatný. Film, který šikovně buduje příběh na tom, že je jeho hlavní hrdina jednou z nejméně sympatických postav příběhu, a který je v porovnání s běžnými severskými filmy až nezvykle uhlazený. Film, který se dobře sleduje a je některými zvraty překvapivý, ale který z osobního hlediska nemůžu považovat za to nejlepší, co dánská kinematografie v posledních deseti letech vyplodila. 7/10 ()

akisha 

všechny recenze uživatele

Moje jízda skandinávskou filmografií pokračovala dnes tímto šíleným dojákem. Film, kde se často brečí a vytahují nečekané vztahové šoky, ale Susanne to umí tak, že si člověk ani nepřijde příliš citově vydírán (jen přiměřeně). Typická hra se sympatiemi diváka, které létají jak míček při squashi od jednoho protagonisty ke druhému - tu fandíme Jacobovi, tu jeho staré láce, tu Jorgenovi, tu indickému chlapci. Že je Mads Mikkelsen výborný charakterní herec se ví, a od něj jsem nic než perfektní výkon nečekala, ale méně známý - aspoň u nás - Rolf Lassgard vedle něj vůbec nezaniká, spíše naopak. SPOILER Před jeho ztvárněním člověka, který před blízkými tají svou smrtelnou nemoc, opravdu smekám. KONEC SPOILERU. Hodně dobře zahrála rovněž Sidse Babett Knudsen a Stine Fischer Christensen. Velmi emotivní a sugestivní film - kamerou, hudbou, hereckými výkony, příběhem. Vrchol mého osobního TOP od Susanne Bier. PS: Doporučuji nečíst příliš zdejších komentářů, nepředvídatelnost je silnou složkou filmu. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Nevadí mi občasný patos, neberu přílišnou melodramatičnost. Po svatbě nevydírá, Po svatbě nabízí hutné drama s nefalšovanými emocemi. A ukazuje, co tolik chybí naší kinematografii – realističnost. Dánská filmařka Susanne Bier (ještě nikdy mě po filmové stránce nezklamala) se i tentokrát hlásí k tradici severské filmové školy. Opět si osahává desatero prohlášení Dogma 95, nenechává se jím ale svázat a bere si jen to, co skutečně pomůže příběhu. Ten se dá odvyprávět v několika větách. Jacob jen těžce nachází své místo pod Sluncem, smysl života mu naplno ukazuje až sirotčinec kdesi v Indii. Jenže svůj boj o hladové krky pomalu ale jistě prohrává a aby se z jeho dětí nestaly žebráci v nebezpečných ulicích, musí z rodného Dánska získat prostředky na svůj nový projekt. Potencionálním mecenášem se stane Jørgen, který lopatou přehazuje miliony a zrovna očekává svatbu své jediné dcery. Tam podle něj Jacob nesmí chybět.. Po svatbě lehce připomene jiné dánské drama Rodinná oslava, i tam se schází velká rodina, i tam se razantně změnilo několik lidských osudů. Bier vtáhne do děje, ale odmítá naznačovat, kam se bude děj ubírat. Dle mého jí jde hra s divákem znamenitě, lepší je předem nic nečíst, protože leckteré recenze zbytečně poodkrývají až příliš. Události velmi brzy začnou dávat logiku, z které mrazí. Svatba se tak stane katalyzátorem následujících událostí, ve kterém hrají první housle lidské reakce. Režisérka nesoudí, nemoralizuje, její postavy dýchají autenticitou, herci zase pro film. V silných momentech se mnohdy nedočkáme jediného slova, postavy hrají jen prostřednictvím pohledů a mimiky. Právě herecký koncert ústřední dvojice (Mads Mikkelsen a Rolf Lassgård) je úchvatný. Mikkelsen je přesně tím typem herce, který zaujme, i když by si měnil třeba jen košili nebo čistil zuby. Po prvních desítkách minut jsem nečekal, že fláknu trochu nadhodnocených pět hvězd (s kterými nadmíru šetřím), ale nyní jsem za to rád. I za to, že celou délku diváka provází naprosto trefná hudba islandské formace Sigur Rós. Prostě tenhle šálek byl připravený v hodně kvalitním kávovaru. A to kafe zrovna moc nepiju.. 90%.. A těším se na Lepší svět (Hævnen / In a Better World).. ()

JANARYBA 

všechny recenze uživatele

Hlavní hrdina má v životě naprosto jasno, chce žít v Indii a pomáhat tam opuštěným dětem. Bohužel peníze na takovou činnost se taky těžce schánějí a tak i když se mu nechce, musí jet obhajovat svůj charitativní projekt domů do Dánska. Onen bohatý neznámý mecenáš ho pozve na svatbu své dcery, kde se nečekaně dostane do nedokončeného kruhu svého života a pak už nic nemůže být jako dřív... ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Buď má Mikkelsen neuveriteľne šťastnú ruku pri výbere projektov alebo mám ja šťastie len na jeho skvelé filmy. Názov filmu možno mnohých odradí, mňa samého prilákalo iba vysoké hodnotenie a samozrejme Mikkelsen. Až po stručnom prečítaní obsahu som začal mať skutočne veľké očakávania a tie sa naplnili. Nejde tu o žiadny megapríbeh, ale severania idú tradične do hĺbky, herecké výkony sú maximálne presvedčivé a emócie herci skutočne dokázali predať tak, že ma to občas trhalo na kusy. Ako sa človek dokáže pod tlakom okolností zmeniť je až neuveriteľné a uveriť tomu dlho nemôže ani sám Mikkelsen. Ja som veril a film ma dojal. Preto plný počet. 100%. ()

FlyBoy 

všechny recenze uživatele

"Uveriť tomu niet, podľahnúť z fleku hneď". Susanne Bier si po škandinávsku variuje viac účelné horkasté dráma. Miesi v sebe charitatívne, rodinné a milostné úskalia opusteného pracovníka (Mads Mikkelsen) indického sirotčinca, ktorý sa na obchodnú "otočku" vracia do rodného Dánska so zámerom obdržania finančného daru..."Sad show" pre otrlých v ktorom (pravdepodobne i ty) nájdeš miesta sentimentom prepálené, ale aj doceníš naliehavosť či zjavnú veľkorysosť s akou je celý tento humánny skutok pretkaný. Dáni majú v sebe dar, ktorým sa neopovážim pohŕdať-nenosia ružové brýle a to ma-pri idealistickej demagógii tlupy mocenských šarlatánov (dosaď si tam koho chceš)-teší. ()

nunka 

všechny recenze uživatele

Film so silnym dôrazom a ľudským rozmerom. Ako to už na severe býva, príbeh, ktorý je najsilnejším článkom, sa nikam neponáhľa. Dramatickosť je dávkovaná postupne, skôr v menších porciách a všetko ostatné dostáva svoj priestor. Či už ide o postavy, vykreslenie ich charakterov v minulosti, prítomnosti, ich rozvoj. Kameru, ktorá posilňuje silu snímaného okamihu a v neposlednom rade nános množstva kontrastov (chudoby a bohatstva, sily a slabosti, života a konečnosti) ktoré vzbudzujú rovinu uvedomovania a zamýšlania sa. Film je veľmi zaujímavý, silný v momentoch a súčasne ponúka viac možností, ktoré môžu na diváka zapôsobiť. ()

Související novinky

OSCARS - výsledky

OSCARS - výsledky

26.02.2007

Rozdáno. Až na pár výjimek (jako například kategorii Nejlepší zahraniční film) se moc překvapení v letošních Oscarech neudálo. Nejvíce Oscarů, konkrétně v těch nejsilnějších filmařských kategoriích -… (více)

Oscary již po devětasedmdesáté

Oscary již po devětasedmdesáté

24.01.2007

Rok se s rokem sešel a opět se budou vyhlašovat prestižní každoroční akademická ocenění - Oscary. Nejvíce nominací mají: Babel (7), Dreamgirls (8), El Laberinto del Fauno (6), Královna (6), Krvavý… (více)

Švankmajer letos na Oscary nedosáhne

Švankmajer letos na Oscary nedosáhne

18.01.2007

Americká filmová akademie už oznámila užší výběr pro nominace na Oscara v kategorii Nejlepší cizojazyčný film. Z šedesáti tří filmů vybrala devět titulů, které se ještě poperou o místo v nominační… (více)

Reklama

Reklama