poster

Bobby (festivalový název)

  • Indie

    Bobby

Drama / Romantický / Rodinný

Indie, 1973, 168 min

Režie:

Raj Kapoor

Scénář:

Khwaja Ahmad Abbas

Kamera:

Radhu Karmakar

Producenti:

Raj Kapoor

Střih:

Raj Kapoor
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (2)

  • lenuse
    **

    Už jsem viděla lepší staré indické filmy. Jediné, co mi trochu vyrazilo dech, byla Dimple Kapadia, která otevřela dveře neznámému cizímu člověku jen v bílém mini kombiné, pod kterým prosvítala černá podprsenka a spodní kalhotky, a její babička byla u toho a vůbec jí za to nevynadala, jak chodí otevírat návštěvám. :)))(21.6.2010)

  • Niktorius
    *****

    Snímek Bobby (jméno hlavní ženské postavy) se Raj Kapoor rozhodl natočit jako komerční kalkul - po kasovním neúspěchu jinak skvělého Mera Naam Joker byl v dluzích a domníval se, že teenagerská romance s motivem "zakázané" lásky by mohla mít úspěch. V čemž se nakonec nemýlil a film se stal velkým hitem nejen v Indii, ale také v Sovětském svazu. Oproti starším Kapoorovým filmům Bobby skutečně působí popověji a ne tolik umělecky ambiciózně - proslulý režisér se v ní nevyhýbá vypjatě melodramatickým momentům s hřmotnou hudbou, zaplňuje ji excentrickou sedmdesátkovou módou a pro expresivní účely využívá i dramatického zoomování, což je stylistický prvek obvykle spojovaný s brakovými filmy. Jenže o generickou bollywoodskou limonádu stále nejde - na to byli Kapoor i jeho stálí spolupracovníci (mimo jiné skvělý kameraman Radhu Karmakar a socialisticky orientovaný scenárista Khwaja Ahmad Abbas) příliš talentovaní. Život "zlaté mládeže" z bohatých rodin ukazuje Bobby mnohem otevřenějším, zemitějším a odvážnějším způsobem, než mnohé indické filmy natočené o dekády později - zvláště s ohledem na témata točící se kolem sexu. Ostatně, šestnáctiletá (!!!) Dimple Kapadia zde má sex-appealu na rozdávání a režisér její půvaby patřičně zdůrazňuje tím, že ji nechává nosit moderní, vyzývavé západní šaty. I generační a sociální konflikt je zde vykreslen výrazně tvrdším způsobem, než v indických filmech s podobným námětem bývá zvykem. Pokud tedy platí Kunderova definice, že kýč je "absencí hovna", pak Bobby nikdo nemůže z kýčovitosti obviňovat, byť obrazová extravagance a silná melodramatičnost si o takové označení koledují.___Pozdější dodatek: Když uvážím, jak mě Bobby nutí se k ní vracet, jak nemůžu dostat z hlavy ty balkánsky živelné hudební scény a jaký milník ten zlom představuje v kontextu hindské populární kinematografie, tak prostě nemůžu zůstat "jen" u čtyřech hvězdiček.(2.1.2018)