Reklama

Reklama

Den sovy

  • Itálie Il giorno della civetta (více)
Trailer

Obsahy(1)

V malém sicilském městečku je chladnokrevně zavražděn šéf stavební společnosti. Vyšetřování případu se ujímá kapitán Bellodi a jeho podezření padá na Mafii. Vyšetřování však naráží na silnou zeď mlčení a strachu vyslýchaných svědků zastrašených jasným vzkazem: další vraždou. Bellodi se sám stává objektem pečlivého pozorování. Režisér D.Damiani dokáže udržet napětí přímým vypravěčským způsobem bez odbíhání od hlavní linie příběhu a také bez zbytečného násilí. (Levné knihy)

(více)

Recenze (40)

Lima 

všechny recenze uživatele

Damiano Damiani zkrátka tyhle detektivní, sociálně kritické snímky, které tepaly do mafiánských poměrů italské společnosti 60. a 70. let, uměl fantasticky. Tenhle snímek si vás zrovna nezíská během úvodní půlhodiny a člověk trošku tápe v té změti jmen, ale s přibývající stopáží je lépe a lépe. Je to skvěle zrežírováno (uteče to jako voda), je to kriticky trefné a závěrečné scéna s potentáty na balkóně, s hláškou „Bellodi byl muž, tamten je plevel.“, tak nějak výstižně uzavírá, že boj s mafií je marný a možná i předem prohraný. Claudia jako vždy krásná, Franco Nero chlapecky charismatický již ve svém mladém věku a Lee J. Cobb přesně trefil povahu dona Mariana, kterého se všichni bojí a vedou ho v úctě….tam, na Sicílii, kde platí vlastní zákony a společenská hierarchie. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

"Bellodi byl muž, tamten je plevel"! Velmi dobré politicky zaměřené eurocrimi na téma: nečisté praktiky mafie v jedné sicilské vesnici, jejíž obyvatelé raději mlčky přehlíží jakékoliv násilí a nespavedlnost, místního bosse hrál americký herec Lee J. Cobb! 27 letý Franco Nero jako čestný kapitán Bellodi v jedné ze svých prvních žánrových rolí ale i v první spolupráci s režisérem Damianim, mě zaujal, Claudia Cardinale, v tu dobu už mezinárodní hvězda, opět uplatnila svou krásu, podobně jako ve stejném roce v mistrovském Leonově westernu, zde jako velmi energetická vdova Rosa. Slušná atmoška, dobrý na první pohled poklidný příběh, důvtipné dialogy (ach, ta temperamentní a dynamická italština!), dobře zahrané party a šlo to i bez tvrdého násilí, jeden z mála filmů, kterým dávám zelenou, jinak jsem spíš pro typický rychlý akční směr. První z depresivně silných politických detektivek (adaptace známého románu Leonarda Sciascia) od režiséra Damianiho se mi líbila, daleko víc než některé jeho pozdější kusy viz.. třeba "Proč je zabit soudce", opět v hlavní roli s Francem Nerem...Komentář zde jako jedenáctý v pořadí.. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Souboj italského práva s faktickou mocí sicilské mafie je mrazivě trefný a snad i předem rozhodnutý. Kapitán Bellodi přitom skvěle kličkuje mezi paragrafy, don Mariano si dosyta užívá svého tlachání o cti a mne potěšilo každé "cornuto", které se často ozývalo z davu, který vůbec nic neviděl a rozhodně nic neslyšel. Uctivá poklona done Mariano, zde je můj dům, moje auto a moje manželka. Učiníte mne velice šťastným, pokud je užijete pro svou potřebu. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Jeden z prvních pohledů na skutečnou tvář italského jihu a na limity státní moci vůči organizovanému zločinu. Tváří v tvář brutálnímu násilí vyznívá jakoby nezúčastněný způsob režisérova vyprávění o to hrůzněji a brutálněji. Dá se dokonce říci, že tento téměř neosobní přístup je stejně brutální jako šedá skutečnost té doby sama. Za zaznamenání stojí herecký pár Claudia Cardinalová a Franco Nero. Začátek herecké dráhy obou protagonistů filmu byl určitě vydařený. ()

paascha 

všechny recenze uživatele

Nejvíc mě na těchto filmech baví znalecky obdivné vzdechy nepamětníků. Není to špatný, ale když to bylo to jediné, na co se dalo tehdy dívat, bylo to mnohem lepší. ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Strhující entrée a pak už jen pomalá projížďka realitou sicilského venkova. Spalující vedro, stékající pot a vražda místního stavaře. Policejní vyšetřování postupně odkrývá pozadí celého případu a vzhledem k tomu, že jsme v Itálii, můžete hádat, kam nás zavede. Ano, všemocná mafie přichází na scénu. Kdo by však čekal nějakou "chobotnici" či ozbrojené hajzlíky na motocyklech, bude zklamaný. Damiani opravdu nikam nespěchá a škvaří své hrdiny v až možná příliš rozvláčném příběhu. Vyšetřování se, bohužel téměř bez napětí, posunuje kupředu jen drobnými krůčky , a tak se můžeme kochat jen pohledy na krásnou Claudii Cardinale a těšit z vynikajícího výkonu Lee. J. Cobba jako nesmiřitelného, ale čestného dona Mariana. Nezklamal ani Franco Nero jako poctivý policista Bellodi, který s buldočí vytrvalostí postupně skládá celý případ, aby se dostal na kobylku mocnému donovi. Den sovy je fajn, ale Damiani má na tohle téma mnohem lepší a silnější filmy. Tři. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Den sovy se řadí po bok filmům jako Přiznání policejního komisaře prokurátorovi republiky, Mám strach, Úctyhodní lidé či Není kouře bez ohně. Ačkoliv nemá úplně takovou atmosféru, na naléhavosti to příliš nemění. Nejmladší Nero, jakého jsem kdy viděl, (je moc podobný Terenci Hillovi) má za sebou silnou policejní posádku, a tahle mafií tolerovaná moc ublížila právě atmosféře, film by byl lepší ponurejší, temnější. S kým měla poměr Claudia Cardinale a kam zmizel její starej? Copak se to skrývá pod asfaltem současné tuzemské kvality? ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Scenáristicky poněkud slabé, příliš mnoha zvratů v ději se nedočkáme a ty, co jsou, očekáváme dopředu. Ale účel filmu byl nejspíš jiný - ukázat všem, kteří drží hubu a krok s mafií, že ve výsledku leda tak můžou přijít o své bližní, svou skutečnou čest, své děti, a ještě budou nuceni na náměstí vyřvávat těm rádoby "slušným" mužům hurá a sláva. ()

anderson 

všechny recenze uživatele

ČESKOSLOVENSKÁ TELEVÍZNA PREMIÉRA (Trikrát s ... Claudia Cardinale): ČST 2 = 3.2.1985 + R: ČST 1 = 20.11.1987, réžia slovenského znenia = (ČST Bratislava) (17.2.2011) ()

borsalino 

všechny recenze uživatele

Syrové drama z italského jihu v době, kdy omerta je zákonem, ženy říkají jen to, co jim jejich muži dovolí a i když Rose zmizí manžel, který se stal svědkem vraždy, její ochota něco říci policii, je stále minimální. Přestože je kapitán Bellodi velmi cílevědomý, proti organizované mafii toho mnoho nezmůže. Realistické. ()

argenson 

všechny recenze uživatele

Kriminálka průměrná, ale sonda do fungování italského jihu téměř bezchybná. Sympatické je, že se tu neřeší náklady drog a zbraní, ale materiálové náhražky při stavbě silnic. Bezchybně zvolené lokace plus Claudia Cardinale dotvářejí kolorit patriarchálně založené Sicílie. I když, je jasné, že velkou ženskou roli musela hrát velká hvězda, CC mi ale v celkovém kontextu neseděla jako výjimečně krásná ženská, která živoří na polorozbořeným statku a nechá sebou vláčet svévolí mafie i policie. Podobně jako ve Ctihodných mrtvolách Max von Sydow, tak i tady skvělý Lee J. Cobb prezentuje svéráznej náhled na nezměnitelný stav věcí. A beru na milost Franca Nera, ten tady sbírá tisíc bodů za charisma. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Ta smutná naléhavost tvůrcova sdělení na mě dopadla cca 10 minut po odkoukání snímku, psal se rok 1968 a já musím pomyslně smeknout, ta ostrá kritika je tu zřejmá a podle mne i na místě.. Ono být obyčejným pěšákem nebylo (a zřejmě asi nikdy nebude) vůbec jednoduché a kdo se nechtěl podvolit, dostal asfaltovou deku.. Svobodná volba tu neexistuje.. Nicméně pochválit musím herecký ansámbl, všichni ve svých rolích skvělí, Franco Nero jako kapitán Bellodi, který se upřímně a ze všech sil snaží vyřešit vraždu šéfa stavební společnosti a zmizení nepohodlného svědka, pak zoufalá a nešťastná Rosa, jejíž mlčení jsem s ohledem na dceru chápala a prolité slzy věřila, no a Don Mariano, pro mě rozporuplná a svým způsobem nepochopitelná postava, ovšem Lee J. Cobb výborný.. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Policajti a mafiáni se dívají na sebe přes náměstí, dalekohledy do oken. A také o sobě mnoho ví, možná že všechno. A kdo vyhraje? Jako obvykle ten, kdo má podporu (pracujícího) lidu. Nejsou ta šedesátá léta v Itálii nějak podobná devadesátým v Česku. Pozn.: V té době jsem jel s "politiky a podnikateli" do Frankfurtu jako tlumočník, dojednávat půjčku na stavbu odpočívadla pro kamiony na D1. Policajti u toho nebyli. ()

kinderman 

všechny recenze uživatele

Ačkoli v celém filmu nezazní slovo omerta a slovo mafie použijí protagonisté snad všehovšudy jednou, je divákovi po jeho zhlédnutí dokonale jasné, oč jde. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Taxa zas rozidem v hodnoteni s Karlom Chrochtom aj u tohoto Damianiho polizotteschi. Damiani bol pre mna akysi Lizzani 2 : priemerny reziser radovych, tuctovych filmov, ktore dieru do sveta nikdy neurobili, sak ani nemali cim. Tuna tiez - rezisersky nudna rutina, na divaka hned vybafne cela armada mien, takze som sa v tom hned stratil. Fakt ako uvod je nudny, plany, plane tempo, este horsie dialogy v odpornych kulisach. Damianiho najlepsi film bude asi nejkrasnejsi Manzelka, inac tocil same otravne nudne hlupe ukecane sracky : 55 % ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Kvalitní a napínavý kriminální thriller s politicko-společenskou kritikou. Vyšetřování vraždy v sicilském městečku, hradba mlčení pod vlivem zažitého vzorce chování a společenské hierarchie, provázání zločinu a oficiální politické moci, marný a urputný boj čestného muže, obžaloba strachu a neochoty na změně zavedených pořádků, kritika stavu společnosti. Neústupně idealistický policejní kapitán Bellodi (zajímavý Franco Nero) rozbíhává statečný a marný boj proti místní mafiánské honoraci, která bere svoji pokřivenou spravedlnost a pochybnou čest do svých rukou, se kterou likviduje každého nepohodlného. Rosa Nicolosi (dobrá Claudia Cardinale) se ze ženy chovající se podle místních zvyklostí stává díky okolnostem pomocnicí kapitána Bellodiho. Don Mariano Arena (Lee J. Cobb) je místní mafiánský šéf a společenská autorita, kolem které Bellodi stahuje svou smyčku. Don Mariano je zaskočen neústupností svého protivníka, kterého si ale díky tomu zároveň váží více než svých vlastních spojenců. Z dalších rolí: podřízený Dona Mariana Pizzuco (Nehemiah Persoff), který je původcem první vraždy, vraždící poskok Zecchinetta (Tano Cimarosa), úskokem doběhnutý k přiznání, či ustrašený konfident Parrinieddu (Serge Reggiani), který zaplatí životem za svoji zradu. Kritika a napětí, odhodlání a beznaděj. ()

Reklama

Reklama