Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V japonském velkoměstě dojde k sérii sebevražd, které jsou spojené faktem, že obětem před smrtí někdo zatelefonoval z čísla 0. Mladá detektivka zjistí, že volající osoba takto vraždí lidi v jejich snech. Požádá proto o pomoc mladíka, který také dokáže vstupovat do lidských snů, ale sám pomýšlí na sebevraždu. Formálně i tematicky radikální autor Shinya Tsukamoto spojil svůj drásavě fyzický filmový styl s hororovým žánrem. Vytvořil tak dílo, které intenzifikuje motivy japonských hororů z doby po mezinárodním hitu Ring a obohacuje je o hloubku i přesah. V jeho temné vizi světa lidé apaticky proplouvají mezi chladnými zdmi velkoměsta a své úzkosti přenášejí do snů, které tak namísto úniku z reality přinášejí ještě větší utrpení. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (63)

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to zaujímavý mysteriózny kriminálny horor. Má dosť dobrý príbeh o detektívke, ktorá s kolegami začne riešiť prípady podivných samovrážd, ktoré majú spoločné, že obetiam niekto pred smrťou zatelefonoval a tak to nasvedčuje tomu, že boli napadnutí vo vlastných snoch. Vyhľadá zvláštneho muža, ktorý dokáže ľuďom vstupovať do snov, kvôli čomu je ale v neustálej depresii a premýšľa nad samovraždou, no spojí sa s ňou a spolu sa rozhodnú tento náročný prípad vyriešiť. Spracovanie je celkom slušné, síce zápletka znie už trochu ohrane, ale o spracovaní to neplatí. Nesadlo mi to až tak dokonalo, ako by som chcel, nájde sa tu aj viacero pomerne hluchých častí, bez ktorých by som sa kľudne obišiel, ale aj tak je to nadmieru nápadité, originálne a plné zaujímavých prvkov, ktoré to mimoriadne osviežia a tak hlavne prvá polovica je dosť nevšedný zážitok. Potom to už funguje hlavne zo zotrvačnosti, všetko dôležité už bolo povedané a tak to už ani nemá čím prekvapiť, no stále sa na to dobre pozerá. Ale filmu škodí toto takmer až poloamatérske prevedenie, síce je viditeľne zámerné, ale skôr by som uvítal klasický štýl. Veľmi spokojný som so samotnými hororovými scénami, síce v princípe sú prakticky všetky rovnaké, ale sú výborne podané, úniky pred zlom sú napínavé, poteší aj slušná krvavosť a celé to pôsobí až tak zvláštne nepríjemne, hlavne ukrývanie v peci, s týmto som skutočne spokojný. A chválim aj atmosféru. Herecké obsadenie nie je zlé, ale až tak moc mi nesadli ich postavy a herecké výkony. Týka sa to obzvlášť hlavného dua, detektívka je síce sympatická, ale celý čas sa tvári rovnako, jej vyšetrovací spoločník ma v civilnejších scénach moc nebavil, ale dobre zvládnuté sú vedľajšie postavy, vždy poteší Ren Osugi a nesklamal ma ani samotný Shinya Tsukamoto. Čo sa týka réžie a technickej stránky, Shinya Tsukamoto má svojský štýl, ktorého chválim za originalitu a množstvo nápadov, ale zároveň vždy sa tam nájde aj viacero prvkov, ktoré mi až tak moc nesedia a to platí aj o tomto filme. Nightmare detective je zaujímavý film, ktorý by som asi opakovane nepozeral, ale keď má práve divák chuť na niečo nezvyčajné, je to dobrá voľba. 71% ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

S toľkým zrovnávaním jedného filmu k viacerým snímkom som sa hádam ešte ani nestretol. Niektoré dávajú väčší zmysel, niektoré menší, no koniec koncov, "Nightmare Detective" je naozaj takým chameleónom, od ktorého možno čakať viacero podobyzní. Každopádne, je dostatočne originálnym počinom s viac ako solídnym gore, či hutnou atmosférou, ktorá fanúšika hororu poteší zrejme najviac. No a podľa mňa, nebyť tých trasľavých záberov v určitých pasážach, tunajšie hodnotenie by bolo podstatne vyššie, a "Nightmare Detective" by sa "vyhrieval" v červených pozíciách - 70% ()

Reklama

obitus 

všechny recenze uživatele

S horrorovou Asií jsem takřka definitivně skoncoval někdy před dvěma lety, když jsem se totálně přejedl dlouhovlasých duchů a nesmyslných úchyláren. Jen obcčas sáhnu po zajímavě vypadajícím snímku, většinou, až když ho prověří dostatečné množství diváků. Bohužel, v případě Nightmare Detectiva jsem se trochu přehmátnů. Ne, že by neměl zajímavé okamžiky nebo námět, ale prostě mi přišel poměrně nudný. A to je samozřejmě problém. Tsukamoto umí rozhodně lepší věci. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Japonský režisér Shinya Tsukamoto je ďábel, který točí jeden osobitý film za druhým (většinou je podepsaný pod většinou filmařských funkcí) a pohybuje se nezřídka na hranici (někdy i za ní) mezi realitou a světem snů/představ/podvědomí. Jeho poslední film z tohoto motivu udělal hlavní téma a celý vypráví o teror prostřednictvím lidských snů, vstupování do snů a vyšetřování případů vražd ve světě snů. Jenže žádná Noční můra v Elm Street se nekoná, hlavní snový bubák je sice taky celý rudý, ale do hláškujícího zabijáka z populární série má skutečně daleko. Tsukamoto především pojal své tradiční téma jako žánrový film na poli kriminálního příběhu a vstupování do snů je jen jeden dílek mnohem složitější mozaiky zasunutých vzpomínek, tužeb a traumat. ____ Mrazivý a místy skutečně děsivý snímek s přibývajícími minutami znejasňuje původně zdánlivě jasně určené dva světy realita/sen a obohacuje je o další roviny reprezentace. Postavy mohou pronikat napříč těmito světy a film jen velmi zdrženlivě naznačuje, ve kterém z nich se právě nacházíme a jaký typ (a jak důvěryhodných) informací nám v danou chvíli poskytuje. Film zpočátku zdánlivě jasně rozvrhne model tajemné (sebe)vraždy, otrlých poldů, kteří nejsou pro své vtipkování a otrkanost schopni vidět za „první plán“, senzitivního a mimořádně inteligentního nováčka... a muže schopného pronikat do snů, který je ale sám sužován myšlenkami na sebevraždu a pronásledován traumaty. ____ Jenže modely u Tsukamota jsou jen další objekty zpochybňování, znejasňování a destrukce... a já vám teď především doporučím další projekci nevynechat, než abych dále naznačoval. U Tsukamota již tradičně vypulírovaná formální stránka filmu (ostré střídání stylistických poloh, výběr hudby a barevná filtrace) se skvěle doplňuje s různými hereckými přístupy jednotlivých představitelů. Na jedné straně hypersenzitivní přístup Ryuheie Matsudy (fantastického herce, který už několikrát dokázal, že jen málokdo dokáže stejně sebejistě uchopit postavy, jež jsou zároveň křehké či zranitelné a zároveň silné a nebezpečné), na druhé agresivní fyzické herectví samotného Shinyi Tsukamota (jako obvykle největší psychopat ve filmu) a na třetí decentní Hitomi v hlavní roli vyšetřovatelky. ____ Vyšetřovatelé nočních můr jsou zkrátka pecka, po které se ti citlivější z vás budou bát vlastních snů... Co kdybyste někde v koutku mysli skutečně přemýšleli o sebevraždě? ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Vyšetřování nočních můr představuje přesné splynutí žánru a autorského přístupu; nejen proto, že Cukamotův formální styl je pro horor naprosto ideální. Film ignoruje schémata asijských hororů a díky osobitému uchopení obecných principů žánru (např. skrze detektivní vyšetřování ve snech dochází ke spojení racionality a iracionality, zatímco jiné horory tyto přístupy staví do opozice) vzniklo dílo, které je jednak mimořádným příspěvkem své kategorie a současně integrální součástí Cukamotovy tvorby. ___ Více v recenzi na Rejže.cz. ()

Galerie (5)

Reklama

Reklama