poster

The Picture of Dorian Gray

Drama / Horor

USA, 1945, 110 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Oktavianus
    ***

    Je tak těžké natočit film podle jednoho z nejlepších románů vůbec? Zdá se, že asi jo. Tento film mi připomínal český pokus o jinou perlu irského génia Wildea Jak je důležité míti Filipa - skvělé dialogy, brilantní jednotlivé repliky, ale dohromady strašně bez života, jako by to herce ani nebavilo. Totéž zde: bonmoty skvělé, ale tak nějak utahané, neživotné (s výjimkou lorda Wottona, ten jediný působil jako živá postava, i když to nebyl ten cynický požitkář, jak ho Wilde napsal). Už vůbec nemluvím o "krásné Sibyl Vaneové", když je Lansburyová tak srostlá s Jessikou Fletcherovou, těžko ji vnímat vážně. Na druhou stranu: filmařské postupy se začínají blížit těm moderním, dovedu pochopit, proč je tu v kolonce i "horor" - první záběr na znetvořený odporný obraz Doriana Graye ve vyšším stupni rozkladu mě parádně vytrhl z letargie, je udělaný přesně podle moderních metod, jak diváka donutit se leknout.(18.2.2014)

  • classic
    *****

    V prvom rade musím isto pochváliť bravúrnu, ale skutočne progresívnu kameru Harryho Stradlinga, ktorá je tak neuveriteľne prepracovaná, strhujúca, normálne zo seba sála zimomriavky, ktoré ma strašne znepokojovali, či znervózňovali, že ma tým pádom po celý čas FASCINOVALI, a to je u mňa vôbec prvá doména, kvôli čomu som išiel do filmu, mal som nejaké - také vnútorné pocity, že toto bude niečo poriadne husté, a verte mi, ako znalcovi, že mám definitívnu, nefalšovanú pravdu ! Videl som veľa tzv. oscarových - ocenených, kde ku Vittoriovi, pridávam tohto pána Stradlinga ! Ďalšia vec, ktorá ma utvrdila v plnom hodnotení, sú geniálne herecké výkony, takmer všetkých zúčastnených, asi najviac u predstaviteľa Doriana Graya, čiže postavu portrétistu, si zahral HURD HATFIELD, ten mi pripomínal dve nespochybniteľné stálice - nemého filmu, a to BUSTERA KEATONA a RUDOLPHA VALENTINA, videl som v ňom presne tento MIX, ktorý uvádzam, zvoľte si ľubovolné poradie, kto z nich je, ako prvý ? Cynický, cynickejší, najcynickejší, tak sa bude postupne profilovať DORIAN GRAY, pretože sa zoznámi s extrémne namysleným, povýšeneckým, arogantným LORDOM WOTTONOM, chlap s vysokým EGOM, ako Mount Everest, mu postupne natlačí kaleráby do hlavy o večnej MLADOSTI, čo si následne vsugeruje do mozgu, a s tým sa načisto stotožní ! Prestal očividne starnúť !!! Lebo On si želá ostať taký, aký je zachytený maliarom BASILOM, ktorý ho v úvode zvečnil na maliarskom plátne. Jeho POVAHA sa začne prispôsobovať samotnému OBRAZU, ktorý sa mení zo dňa na deň, presne v takom duchu, v akom sa nesie Dorian... A to som ešte ani nepovedal, ako bude na konci obraz vyzerať... ? Zo samotného aktéra sa vykľuje to isté, čo zo spomínaného umeleckého diela. Film je síce, typicky klasicky hollywoodsky čiernobiely, ale podotýkam, že sa v ňom mihne i farba, a to myslím samotného OBRAZU DORIANA GRAYA. Toto je tak pekelný film, je taký pochmúrny, náladový, depresívny, cerberovský, až to nie je pekné !!!(26.4.2017)

  • liquido26
    ****

    Wildeovu předlohu jsem nečetl, ale asi si jí přečtu. Obraz Doriana Graye je poměrně zdařilý hororvý snímek, ale mám k němu několik velkých výhrad - 1. délka - o půl hodiny míň a bylo by to naprosto super. Celý to na mě působilo strašně roztahaně a místy nekonečně. 2. Představitel Doriana byl naprosto neslanej nemastnej a hlavně nesympatickej floutek a představitelka Sybil, Angela Lansbury jakbysmet. Vůbec není hezká (ale je to možná tím, že v ní vidím tu strašnou Jessicu Flatcherovou). Nejlepší výkon celýho filmu předvádí George Sanders coby cynický Lord Henry. Ten mě bavil opravdu hodně, hlavně jeho typicky Wildeovské hlody. 3,5 Opravil bych Exkvizitora Hurd Hatfield hrál Doriana, nikoliv Lorda Wottona.(23.11.2009)

  • Exkvizitor
    ****

    Pozoruhodná adaptace s několika výtečnými nápady - z nichž nejvíce asi upoutá práce s barvou: Ta je v tomto jinak černobílém snímku průvodkyní temných sil, když se objevuje pouze při záběrech na neblahý Dorianův portrét, na nějž se všechny postavy i kamera zdráhají pohlédnout. Skvělí jsou také herci (zejména představitel cynického lorda Wottona Hurd Hatfield) či užívání hudebních motivů - jako je melodie spjatá s nevinnou naivně šťastnou písní o žlutém ptáčku či naopak s nádhernou, ale mírně zlověstnou Chopinovou předehrou, která pro Doriana symbolizuje strach ze ztráty mládí a nevinnosti.(13.10.2009)

  • Flego
    ****

    Geniálne dielo prepisoval Oscar Wilde viackrát, ale konečná verzia je dokonalá. Film je vernou kópiou a to je veľmi pozitívne. Zobrazuje pokrivený obraz duše krásneho mladíka, dekadentnú spoločnosť s dôležitosťou pozlátka pred charakterom. Snímok má silné prvky psychologickej drámy a hororu. Oceňujem impozantnú kameru, hudbu a ponechanie starosvetských dialógov, presne v duchu brilantného majstra slova Oscara Wildeho. 4+(24.5.2020)

  • - Film je natočen černobíle - ale třikrát je převeden do barevného formátu. Poprvé při pohledu na Grayův obraz v jeho nedotčené podobě, a poté dvakrát na obraz zohyzděný. (mahler)

  • - Autorem nedotčeného Grayova obrazu je portugalský malíř Henrique Medina. (mahler)

  • - Rozpočet: $3,500,000. (mahler)