Reklama

Reklama

Impresário ze Smyrny

(divadelní záznam)

Obsahy(1)

Petr Nárožný jako přítel operních umělců (a umělkyň zvláště) v komedii C. Goldoniho s nečekaně současnou pointou! Představení pražského Činoherního klubu... Po městě Smyrně se roznese, že tu jakýsi bohatý obchodník s fíky Turek Ali hodlá založit operu. Zprávu pod příslibem přísně střeženého tajemství roznese hrabě Čipera mezi pěvci a zvláště rád informuje zpěvačky, z nichž každá se mu hodlá zalíbit. Ovšem když Turek uvidí, jakým způsobem funguje toto umělecké společenství – tedy na principu hádek, zákulisních pomluv a neustálého hašteření – kdo ví, jak to s operou ve Smyrně dopadne... V komedii Carla Goldoniho, kterou pro Činoherní klub upravil a režíroval Ladislav Smoček, se před divákem rozvíjí plejáda osobitých "charakterů" zpěvaček a zpěváků, z nichž žádný nepochybuje o svých výsostných kvalitách a právu na své výsluní. S nadsázkou a lehkou parodií divadelní představení zobrazuje umělecký svět, který se ani za tři století příliš nezměnil. Tonina, Anina a Lucrezie (N. Boudová, D. Černá a L. Jelínková) se předhánějí ve zdůrazňování svých předností a nepochybně by je v soukromí dovedly využít ještě více, jen aby získaly místo první dámy v souboru. Namyšlenost prvního milovníka a tenora (ve skvělém podání O. Vetchého) se snad vyrovná pouze jeho ignoranci. A nad tím vším vládne hrabě Čipera – impresário – v mistrném podání P. Nárožného, který ze své situace dokáže vytěžit nejen finanční, ale i soukromé požitky. A nelze pominout S. Zindulku, kterému role Aliho poskytla skvělou příležitost k vytvoření komické miniatury chlípného staříka. (Česká televize)

(více)

Recenze (16)

Oskar 

všechny recenze uživatele

Petr Nárožný je jako intrikánský hrabě Cipera stejně legrační jako vždy a díky Ondřeji Vetchému by se mohl vžít výraz "blbý jako tenor" ;o) Ale výstupy zbývajících pánů a hlavně dam jsou k nepřečkání. Já chápu, že je to divadlo, že hrají Italy a burany k tomu, ale k čemu ta uvřískaná hysterie? Rád se podívám na cokoli, ale nechci u toho přijít o ušní bubínky, proboha. 60% ()

claudel 

všechny recenze uživatele

Postupně gradující situační komedie, která se v závěru promění v herecký koncert Petra Nárožného, který celé hře dominuje. Neméně výborný výkon předvadějí rovněž S. Zindulka a J. Dulava neuvěřitelně vtipně vycpaný a hlavou předvádějící fantastické skeče. V Činoherním klubu stále hrají, nezbývá než doporučení navštívit představení. ()

bloom 

všechny recenze uživatele

Mám rád představení Činoherního klubu a díky známosti příbuzenstva s vedením divadla jsem jich viděl už pěknou řádku. Impresária ze Smyrny jsem viděl už dvakrát živě a musím říci, že pokaždé jsem se skvěle bavil. Navíc prvně jsem se díky zmíněné známosti dostal i na premiéru, kde mezi diváky byli i literární kritici a teoretici Zdeněk Hořínek a Jan Lukeš, textař Jan Vodňanský a z herců Alena Vránová, Jiří Hálek nebo Bořivoj Navrátil. Už tehdy jsem se skvěle bavil a pokud si vzpomínám, nebyl jsem sám, protože pan Navrátil seděl vedle mne a dodnes si pamatuji jak mi z jeho smíchu zaléhalo ucho, protože první jednání druhé půlky se Stanislavem Zindulkou celé prochechtal. Podruhé jsem představení viděl asi rok a půl nato a už jsem věděl, kde se asi budu smát (a opravdu jsem se zase smál, i když Stanislv Zindulka byl nemocný a zaskakoval za něj Otmar Brancuzský), ale hlavně jsem poznal, jak moc se představení od premiéry vyvíjí. Všichni herci a herečky mají svou chvilku, někdo jich má víc, někdo míň. Ať je to slintající Pavel Kikinčuk, kejhající Jaromír Dulava nebo otupělý Ondřej Vetchý, kterému skvěle přeskakuje hlas. Králem představení je ovšem Petr Nárožný, od nějž pochází celý konec hry s turné, který prý zaimprovizoval na jedné zkoušce. Velice příjemné strávení večera. ()

rt12 

všechny recenze uživatele

Starý dobrý Goldoni v super obsazení Nárožný - Zindulka - Vetchý - Dulava - Boudová. Výsledek - parádní úsměvné divadelní představení. ()

otík 

všechny recenze uživatele

Zcela průměrné divadelní představení Činoherního klubu o nenadaných zpěvačkách, zpěvácích a libretistovi, kteří se ucházejí o místo u bohatého Turka, jež by rád založil operu ve Smyrně, zachraňuje jako vždy vynikající Petr Nárožný v roli hraběte Čipery. Když není Nárožný na scéně, představení je poloviční a ztrácí na síle. Herečky jsou zbytečně uřvané, Vetchý je sice chvílemi legrační, ale většinou spíše trapný, Stanislav Zindulka jako starý Turek mi přijde zcela vyčpělý. Je to hodně slabých 60 %, a to je díky Nárožnému. ()

Bohemák 

všechny recenze uživatele

Z Goldoniho dnes udělat současnou zábavu není nijak snadné (ať si ti lidé se zasněnými a vzdělanými výrazy v televizi říkají o nadčasovosti co chtějí). Občas hodně přehnanou, ale často velmi zdařilou komikou se o to herci Činoherního klubu, vedení velezkušeným Ladislavem Smočkem, úspěšně pokusili. Kdo nečeká moc, nudit se rozhodně nebude. Kdo čeká druhého Sluhu dvou pánů, nebude potěšen... ()

ondrula 

všechny recenze uživatele

Po delší době jsem se zase potěšil krásným dívadlem. Stařičký Goldoni tedy musel být zgruntu přepsán a jazykově zmodernizován, aby byl k přežití a taky se dočkal i komediálního upgradu a výsledek stojí za to. Hlavně tedy Ladislav Smoček ukázal, že jen Pan Režisér (je to totiž jeho inscenace a ne Brichcínova, jak se na ČSFD mylně uvádí) a svoje řemeslo umí bravurně. Je to velká sranda a to hlavně díky výkonům (místy očividně improvizovaným) pánů Nárožného, Vetchýho a Dulavy. Slabou stránkou je přehrávající Zindulka a otravné hašteřivé slepice. ()

PhillM. 

všechny recenze uživatele

Činoherní klub na vrcholu sil, Smoček, Nárožný, Vetchý... co jméno, to legenda. Goldoni je zárukou nadčasové podívané, takže podtrženo sečteno, Impresario ze Smyrny je skvělá komedie, ve které však z nějakého pro mě nepochopitelného důvodu vůbec, ale vůbec nefungují vulgarismy. ()

atmen 

všechny recenze uživatele

Ani známý herci nedokázali z této komedie vytěžit něco, u čeho by bránice něměla čas na oddych...Těžko se k postavám hledají nějaké sympatie a proto jsem nebyl situační komikou zasažen tak, jak bych čekal... Když porovnám Impresária a Sluhu dvou pánů od téhož autora, tak o vítězi nemůže být pochyb... ()

dave14 

všechny recenze uživatele

Petr Narozny cele hre skutecne dominuje. Zaverecny monolog je bezchybny a dokonaly. A smekam pred panem Zindulkou, ktery je ve svem veku stale neuveritelne fit! Zabavna nenarocna komedie, ktera musi pobavit kazdeho. ()

Amonasr 

všechny recenze uživatele

Laciný lidový humor Carla Goldoniho není můj šálek kávy, i když na našich komerčních divadelních scénách se s kasovním úspěchem uvádí ještě mnohem lacinější a primitivnější soudobé konverzačky a taškařice. Proti většinovému gustu žádný dišputát, tady alespoň oceňuji Smočkovu  snahu o jakousi aktualizaci a některé herecké výkony, zejména Petra Nárožného. Nejvíc mě pak zaujal samotný konec, kdy se pěvecká šmíra dá dohromady alespoň na objíždění zapadlých estrád, aby se nějak uživila. V té souvislosti mi na mysli chtě nechtě vytanuli například tzv. 4 tenoři, kteří pronikli dokonce i do televize a do bulváru. Takže Smočkova úprava již poněkud vyšumělé hry je vlastně stále aktuální. ()

BUFUU 

všechny recenze uživatele

Hru jsem viděl přímo v Činoheráku,nehodnotím tedy televizní záznam. Myslím si, že tomu bych dal ještě o hvězdu míň. Všichni herci v čele se Zindulkou byli děsní, jedinou výjimkou byl Jaromír Dulava, jehož ztvárnění operního pěvce bylo opravdu povedené a dost často vtipné. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Od Carla Goldoniho miluji Sluhu dvou pánů s Miroslavem Donutilem a ani tentokrát mě nezklamal. Představení je nabité hvězdami. Častokrát jde o situační humor, který nejvíc okořeňuje Petr Nárožný. Snad jen on a Iva Janžurová dovedou tak mistrně pracovat s "ksichtem" i v tak krásném věku. Ondřej Vetchý také výborný. Komedie popisuje to, co pravděpodobně platí i dnes. Ženy jsou ochotny získávat role přes postel a muži za některými hopkají jako poslušní pejsci, když cítí úspěch a peníze. A staříci, kteří je mají, si mohou leccos dovolit. Také se mi líbilo, jak se zde pracuje s kulisami. ()

PetrJulian 

všechny recenze uživatele

NEMÁM rád, když se mění obsah již vytvořeného díla a "uzpůsobuje" se současnosti, tzv. aktualizuje. Velmi pochybuju, že Carlo Goldoni napsal dialogy postav s peprnými výrazy, ty si tam dodal překladatel či autor divadelní úpravy. Vulgarismy nefungují, jsou zcela zbytečné a snižují úroveň hry. V současném divadle je to ale asi standard, poslední dobou co vidím představení, to sprostá mluva (a dost se divím, že na to přistupují herci). Jedinou přijatelnou úpravou je zde závěrečný výčet štací, kam pojede nová umělecká společnost (Štramberk, Žamberk, Vamberk... v Čechách se všechna divadla jmenují Sokolovna) - pokud by původní text současnému českému divákovi nic neříkal, přijde mi toto vtipné. Celkově však bylo Goldoniho dílo zbytečně sníženo. ()

narenta odpad!

všechny recenze uživatele

Ježíši, z desítek divadelních, co jsem shlédl, představení úplně suverénně nejslabší, divím se, že mistři Zindulka a Vetchý to vůbec vzali. Vyzdvihl bych pouze výkon Jaromíra Dulavy. Plytký děj, žádné vtip, žádný spád, minimum rekvizit - odpad ()

Reklama

Reklama