Reklama

Reklama

Sumerki ženskoj duši

  • Rusko Сумерки женской души (více)
všechny plakáty

Recenze (1)

dwi 

všechny recenze uživatele

Ani ruská kinematografie se ve svých začátcích nedokázala ubránit šablonovitosti, díky níž filmoví producenti rezignovali na jakékoliv umění. Cílem bylo oslovit co nejširší masy vrstev a zavděčit se jejich obecnému vkusu. Evgenii Bauer ruský film vytrhl z této letargie a položil tak základy uměleckému filmu založenému na dosud nevyužitých scénografických možnostech. Jako jeden z prvních objevil filmovou montáž, velký důraz kladl i na vizualizaci jednotlivých scén (srovnání s Griffithem je na místě). Ve zcela zkomercionalizované kinematografii tak otevřel oči škarohlídům a naznačil, že filmy pro běžné publikum lze natáčet i jiným, zcela lidštějším způsobem. V Soumraku ženské duše navazuje na tradici „červených románků“ z aristokratického prostředí a ukazuje, že i z tak banálního tématu dokáže vyabstrahovat drama antických rozměrů. Obsesi z rozervanosti ženského nitra Bauer promítl do postavy Very (Vera Chermova), která díky vlastnímu altruismu přichází o vysněné štěstí. Vybičovaná tragika konce je přece jenom poplatná přílišné touze po emocionální facce a koliduje tak s předchozím dějem. Bauerova náhlá smrt symbolicky uzavírá jednu epochu ruského filmu, který se (již pod hlavičkou sovětský) nadále věnoval propagandistickým tématům. ()

Reklama

Reklama