Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh spontánního vzplanutí a tragického vyústění lásky muže a ženy je zasazen do vyprahlé bezbřehé stepi, proťaté majestátním tokem Donu. Živel krásné a nehostinné přírody jako by předznamenal situaci a osud milenců, zaskočených nenadálou a prudkou vášní. S ní si neví rady jak vdaná mladá matka ze samoty, tak mladý muž, vědomý si jen svého oslnění a bezměrné touhy. Milenci se stanou zajatci svého podvědomého puzení, aniž tuší, jak je zušlechtit citem, jak uspořádat svůj vztah. Nepřipouštějí si ani zásah toho třetího, ženina manžela, který před klidnou rozvahou dá rovněž přednost brutální živelné pohnutce. Film, označovaný v Rusku za nejodvážnější dílo roku, upoutá nevšedním vizuálním a hudebním pojetím až anticky klenuté tragédie. Proslulý divadelní režisér nerespektuje běžné filmové postupy a zavedené žánrové konvence, ale invenčně razí vlastní pojetí magické řeči filmu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (13)

Radko 

všechny recenze uživatele

Minimalisticky jednoduchá ľúbostná balada, snažiaca sa vyplniť prázdnotu deja pohľadmi na šíre ruské pláne. Harmoniková linka ako ďalšia pomocná barlička posúva dej k fatálnemu zakončeniu. Poetické obrazy nekonečných ruských stepí, strmých zrázov nad majestátnym tokom Donu alebo zrkadliacej sa hviezdnej oblohy na vodnej hladine. K deju: Zúrivo pobehujúcim mužom lomcuje vír búrlivého citového vzplanutia, vyvolaného stretom pohľadov. Vie, že žena, ktorej pohľad mu spálil srdce je zadaná, ale pomôcť si nedokáže. Ani on, ani ona. Neuvažujú nad dôsledkami činov, páliacich mosty minulých vzťahov. Láska, rovnako ako nenávisť je šírošíra. Strhujúce emočné poryvy, schopné obsiahnuť čas a priestor však nemávajú dlhé trvanie. Napriek snahe o vykúpenie tiel a duší očistným rituálom plavby dolu riekou. Prirodzené emočné spojenia sú totiž neustále narúšané svetom zvonka, voči ktorému sa nedokážu brániť - tu ho symbolizuje tragikomická postava pripitého ruského mužika, vytrvalo sa snažiaceho vykúpiť svoje chlapské poníženie. 70% ()

Adrian 

všechny recenze uživatele

Film, ktorý presne v duchu názvu je dopredu viac ako prísnou kauzálnou následnosťou hnaný emóciami ústrednej "mileneckej dvojice" (mladým mužom a vydatou ženou, ktorej manžel ich prenasleduje za účelom zničiť milenecký vzťah za každú cenu). Lyrickú poetiku výrazne podtrhuje kamera snímajúca majestátnu ruskú step v povodí Donu vo veľkých celkoch a hudba, ktorá euforické emócie z krásy krajiny a vášeň milencov divákovi úspešne približuje skrz epikou nasiaklu hudbu so silným využitím harmoniky. Opustená step sa javí ako ideálnym útočiskom pre irácionálne, zmyslové konanie milencov. Vnímanie filmu ako možného brojiteľa proti patriarchálnemu systému spoločnosti s misogýnnymi sklonmi čiastočne narúša práve samotné správanie ženy - útekom od manžela sa snaží okrem lásky získať aj slobodu, ovšem v náručí milenca je rovnako neistá v životných rozhodnutiach ako v manželskom zväzku. ()

hirnlego 

všechny recenze uživatele

Vyrypajev netočí film, on doslova maluje překrásné lyrické obrazy, které nádherná hudební složka povyšuje na takřka transcendentální zážitek. Nekonečné pláně ruské stepi, smysly neuchopitelná a rozumem nepochopitelná krátká euforická láska a krutá daň za ni - toť originální ruský film, kterému sice k dokonalosti ještě něco chybí, avšak i přesto dokáže divákovu mysl na chvíli přenést do jiné dimenze. ()

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Jedenz vrcholů 42. MFFKV. Famózní práce s obrazem, hudbou, svetlem, barvami.. Více lyrické, než epické vyprávění oscilující někde mezi jakýmkoliv Kusturicou a Aronofského Fontánou. Každopádně filmový majstrštyk. ()

dezorz 

všechny recenze uživatele

Vizualne atraktivny film mladeho ruskeho rezisera, ale este sa ma co ucit. Vie pracovat s obrazom, ale nie s priestorom, co je skoda, lebo vidno, ze vizualna stranka ho velmizaujima. Taky T.Gilliam by ho svojim Tidelandom mohol ucit co vsetko sa da z prazndej pustatiny na platne vytrieskat. V katdom pripade predzvest do buducna a konecne niekto z mladych ruskych filmarov, ktory vie ma iny ako videoklipovy prejav. ()

GrooveJump 

všechny recenze uživatele

Ruská optika opět jasně naznačuje, kdo je v kinematografii mistrem kamery a vizuálního zpracování. Ovšem komplexně to hraničí s jakousi filmovou masturbací, byť ve svém dlouhém intelektuálním kabátě tvoří jakousi stravitelnou, krátkou a působivou podivanou a zvýrazňuje či prohlubuje tak odkaz a kult Andreje Tarkovského... ()

LibertyX 

všechny recenze uživatele

Hudba kralující fantastickým obrazům podtržených nádhernou optikou pudové a iracionální romance uprostřed ničeho. Emotivní bomba přeplněná jednoduchou poetikou útěku a chvilkové svobody, která zaplní mysl víc než myšlenky na zraněnou dceru, se pro mě stala jednoznačně nejlepším zážitkem z MFFKV a naprosto mě rozdrtila. Něco takového, film s absolutní nadvládou smyslových požitků vyvolávajících větší euforii než jakákoliv objevná myšlenka, jsem vždycky chtěla vidět. ()

Dovlatovka 

všechny recenze uživatele

Naprostý souhlas se všemi komentáři, které vychvalují lyrickou obraznost snímku. Nicméně při šíři ruské duše režisér zapomněl, že film není jen sledem obrazů, ale více či méně kompaktním celkem. Některé obrazy jsou až úchvatné (záběr na dva domy a mezi nimi utíkající ženy...), ale pokud si zachováte odstup (což při typicky rusky vyhrocené emocionalitě není pro evropského diváka problém), samoúčelnost na Vás z plátna jen srší! Ivan Bunin by o příběhu Euforie napsal strhující povídku, ale měla by tak dva a půl stránky. ()

kurzweil 

všechny recenze uživatele

Mě se film líbil moc moc....jen po asi dvou týdnech jsem shlédnul film Days of heaven od Terence Mallicka - a našel jsem několik mnoho společných prvků jako je oheň, širá pole či louky, řeka .... troufám si říct, že Eyforiya je remake (ne však úplně 100%) - což nic neubírá na kvalitě obrazů které nabízí ()

Reklama

Reklama