Reklama

Reklama

Kdo zabil elektromobil?

  • USA Who Killed the Electric Car?
všechny plakáty
Trailer

VOD (1)

V roce 1996 se v Kalifornii objevily plně funkční elektromobily, které splňovaly potřeby téměř všech řidičů. O dvanáct let později nezbyly na tato futuristická auta nic než vzpomínky. Kdo je zodpovědný za jejich zmizení, byl v tom opravdu zásah mocných, nebo je na vině jenom nízká poptávka a nepochopení uživatelů?

Dokument přináší pohled na jednu z epizod elektromobilů, které jako alternativa nezaostávají vlastnostmi za benzínovými auty, naopak je v mnoha ohledech předhánějí. Proč tedy světové automobilky nenabízejí tuto levnější variantu, se kterou můžeme jezdit již od několika desetihaléřů za kilometr? Následující dokument předkládá spoustu argumentů, proč jsou elektromobily trnem v oku snad úplně všem zúčastněným stranám kromě uživatelů. Jenže o uživatele jde už na posledním místě. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (55)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Typický příklad aktivistického dokumentu, který se opírá o propracované konspirační teorie. Ty mají ve vysoce individualistické americké společnosti tradičně nedůvěřující centrální vládě a vzdáleným institucím své významné místo. Česká spisovatelka Iva Pekárková ve své knížce 6 miliard Amerik tomuhle tématu věnuje celou kapitolu. Film tvrdí, že nebýt konspiračního spiknutí ze strany amerických automobilek a především General Motors, mohla dnes významná část amerických automobilů být poháněna elektřinou. Je to samozřejmě nesmysl, který správně vystihl už uživatel mortak. Pokud chcete zavést novou technologii, musíte překonat obrovské množství překážek, mohutně investovat a taky výrazně riskovat, protože kdykoliv může někdo jiný přijít s jiným technickým řešením a obchodním modelem, které vás převálcuje. A to všechno nestačí, vaše technologie musí být k použití zralá. V Evropě máme příklad masivního využití fotovoltaických elektráren, které se udržují díky obrovským dotacím a politickému zvýhodnění. Kdyby se měl spotřebitel rozhodovat sám na základě nabídky a poptávky, trh s elektřinou ze slunečních elektráren se zhroutí ze dne na den. Díky státním dotacím to zdánlivě nebolí a to, že Evropa ztrácí konkurenceschopnost oproti zbytku světa, který zjevně stejné ideály nesdílí, si dokáže spočítat jen málokdo. Americké automobilky nebyly na novou technologickou revoluci připravené a v 90. letech nebyly ani obecně v dobré kondici, protože neodhadly nástup úsporných vozů a převálcovala je do značné míry asijská konkurence. Kdyby technologie elektromobilů byla zralá k využití, mohl ji ve světě uvést v platnost kdokoliv jiný a získat tak proti americkým výrobcům konkurenční výhodu. Zralá ale nebyla, protože drtivá většina spotřebitelů se rozhoduje prakticky a nebude si kupovat výrazně dražší vůz s podstatně omezenějšími vlastnostmi. Jsem zaměstnancem firmy, která se snaží elektromobilitu uvést v realitu v ČR, tak vím, o čem mluvím. Tenhle dokument prodává po vzoru ekoaktivismu místo argumentů emoce a roztlemené tváře amerických celebrit. Celkový dojem: 40 % za jinak vysoce profesionální dílko. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Problematika, na ktorú je tento dokument zaostrený, vychádza z dlhej rady filmov o životnom prostredí, ktoré v posledných rokoch zamorili trh s dokumentárnymi filmami. Som rád, že takéto filmy vznikajú, i keď mnohokrát ide vlastne len o hádzanie hrachu o stenu bez nejakej spätnej väzby, čo musí priznať každý. Jedovaté plyny z áut sú najväčšou hrozbou znečistenia ovzdušia, ktorá zahajuje nekonečnú reťaz ďalších dopadov, medzi ktorými je globálne otepľovanie a tak ďalej. Postoj vlád a všetkých kompetentných na tieto problémy (v prípade elektrických alternatív v automobilovom priemysle ide najmä o automobilky samotné a v neposlednom ráde aj o zákazníkov) mi pripomína obéznych ľudí, ktorí síce vedia čo im môže spôsobiť ďalšie prežieranie, no aj napriek tomu prídu na obed do fast foodu a zaradia si veľké hamburger menu s extra porciou tatárskej omáčky a dvojitou colou. Tento dokument má všetko, čo má správny dokument mať. Pohľad na vec z viacerých strán a uhlov, zaujímavosti, grafy, štúdie, historické fakty ale aj množstvo nepotvrdených špekulácií, čo je dnes v dokumentoch už bežným javom. Úsudok si však už musí spraviť každý divák sám a je smutné, že väčšina ľudí sa k týmto filmom ani nedostane. Na strednej škole by mali byť povinné aspoň dva podobné filmy ročne. Každopádne, chrobáka v hlave mám aj po týždni od zhliadnutia a dnes som bol v Toyote obzrieť nový Prius. 85%. ()

Reklama

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Jediné, čo mi pri tomto filme nejde do hlavy, že to vysiela aj televízia Nova, taká Markíza len nedávno strašila (mimochodom sú vlastnené rovnakou korporáciou), že čím viac sú autá elektrické, tým je väčšia šanca, aby sa na ne nabúrali hackeri a boli by ľahšie manipulovateľné a ukradnuteľné. Tento dokument je podľa mňa vyvážený, nedáva vinu len ropným spoločnostiam, či vláde, ale aj nám ľuďom, čo je pravda, lebo ľudia sú konzervatívni tam, kde by nemali byť, ale pokiaľ ide o privatizácie, hlúpe módy, tam sú liberálni a preberajú hlúposti. Nechápem, prečo tí, ktorí o tom tak hovorili, sa stále usmievali, keď už nejde priamo o životy ľudí, ale nepriamo, tak je to smiešne? Och! Potrebujeme viac Davidov na boj s Goliášom, potrebujeme myslieť dopredu a nebáť sa nových vecí aj keby sme mali vymyslieť nové odvetvie, ako bolo povedané, len keďže to má veľa múch sa toho bojíme, bojíme sa nových vecí, lenže neuvedomujeme si, že aj tie časom prejdú vývojom, len im musíme dať možnosť, aj s tými batériami to tak bolo a hľa v roku 2006 by zabezpečili v tých autách dojazd aj 400, či 500km a čo tak dnes? Určite viac. To, že za problém sú len Američania nie je pravda, také spoločnosti a lobby sú aj inde, v Číne, Rusku a to bude najväčší problém, potrebujeme zachrániť planétu a stále to odkladáme, lebo sme závislí na rope a k zmenšujeme ponuku, tak nám stúpa cena ropy, z ktorej závisí skoro všetko, hlavne potraviny a preto treba, čím skôr odtrhnúť ceny potravín od búrz, aby sme nespôsobili pri odklone od ropy humanitárnu katastrofu! Ak je tento dokument manipulatívny, tak v pozitívnom zmysle, čo tiež nie je najlepšie, lebo môže skresľovať realitu, napriek vytváraniu nadšenia, avšak utvrdil ma v maličkostiach na názoroch na mojich neobľúbencov Busha, či Reagana, vlastne väčšinou republikánov. Podľa mňa tento film je výborný, nikoho nepoškodzuje, hovorí pravdu, ja som to hltal, lebo s ním súhlasím. ()

filmharmony 

všechny recenze uživatele

...no coment... nepochopitelné, u tohohle se mozek opravdu zastaví... znám tento případ už dlouho a přesto je konstatování skutečností zcela alarmující... největší automobilky světa vlastní ropáci... bolí to... pořád nechápu, že většinu z nás má v pazourech menšina, které je jedno úplně všechno, ruleta kterou roztočili se nemůže točit věčně... až padne konečné číslo, jen doufám že bude na straně většiny... https://www.youtube.com/watch?v=bTHsTCBxDM8&list=PL92488D74E3B73F66 ()

Tommy987 

všechny recenze uživatele

Silný a bolestivý dokument o tom, že nebyť vplyvných ropných spoločností, sprostých automobiliek, ešte sprostejšieho Busha a v neposlednom rade ani "neuvedomelých" zákazníkov, dnešný a budúci automobilizmus by mohol vyzerať úplne inak. Je vážne nepríjemné sledovať, ako bol doslova zabitý čistý, environmentálne výhodný prostriedok na to, ako sa v značnej miere zbaviť závislosti nielen USA na rope a tým pádom aj na Strednom východe. Dokumenty sa mi vždy ťažko hviezdičkujú a väčšinou hodnotím len na základe výpovednej hodnoty, ktorá je tentoraz mimoriadne veľká, takže s plným hodnotením neváham. ()

Reklama

Reklama