Režie:
Chris PaineScénář:
Chris PaineKamera:
Thaddeus WadleighHudba:
Michael BrookHrají:
Martin Sheen (vypravěč), Phyllis Diller, Mel Gibson, Peter Horton, Alexandra Paul, Chris Paine, James Woolsey, George W. Bush (a.z.), Jimmy Carter (a.z.) (více)VOD (1)
Obsahy(2)
V roce 1996 se v Kalifornii objevily plně funkční elektromobily, které splňovaly potřeby téměř všech řidičů. O dvanáct let později nezbyly na tato futuristická auta nic než vzpomínky. Kdo je zodpovědný za jejich zmizení, byl v tom opravdu zásah mocných, nebo je na vině jenom nízká poptávka a nepochopení uživatelů?
Dokument přináší pohled na jednu z epizod elektromobilů, které jako alternativa nezaostávají vlastnostmi za benzínovými auty, naopak je v mnoha ohledech předhánějí. Proč tedy světové automobilky nenabízejí tuto levnější variantu, se kterou můžeme jezdit již od několika desetihaléřů za kilometr? Následující dokument předkládá spoustu argumentů, proč jsou elektromobily trnem v oku snad úplně všem zúčastněným stranám kromě uživatelů. Jenže o uživatele jde už na posledním místě. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (55)
Zajímavý dokument, který vysvětluje, jak byla zabita elektrická auta. Šlo to vlastně poměrně lehce a úspěšně - vždyť kdo o nich dnes ví.. V tomto směru je dokument působivý, například pohled na šrotování zcela nových, kvalitních, plně fukčních a ekologických vozidel je opravdu smutný. Naštěstí v podobě hybridních aut je tu určitý příslib do budoucna, což nic nemění na faktu, že byla obrovská chyba zmizet elektrická auta.. ()
Dokud se jede v rychlém informačním tempu první třetiny a divákovi jsou předkládána holá fakta, nemám s Who Killed the Electric Car? žádný problém, snad bych konstatoval, že se i bavím. Ale když se začne silně agitovat a pěkných pár minut sledujeme aktivisty zevlovat a prudit na parkovišti kde jsou jejich odebraná auto, tak bych začal nejraději brečet a koukat nudou z okna. Znáte to, brojíte za dobrou věc, postáváte prokřahlí před pozemkem zlé korporace a ta se s vámi nechce vůbec bavit? Neznáte? Tak jste asi normální člověk a hlavně nikdo o vás netočí dokumentární snímek! Tohle opravdu v dokumentárních snímcích nemá imho co dělat. 50 % ()
Jsem vděčný všem mužům a ženám, kteří vyvinuli to nezměrné úsilí a zabili elektromobil. Vidina, že musím hnusnou a nevzhlednou plechovku píchnout v kuchyni do zásuvky pokaždé, když vyrážím, řekněme do Opavy, mě právě nenaplňuje optimismem. A to si ještě vezměte, že ten kabel za sebou potáhnu jako za vysavačem přes celou magistrálu a po Dé jedničce, navíc při mém štěstí bouchne zase v Kladně-Dubí trafostanice a od Jihlavy budu tlačit… Jistě sami uznáte, že není mužnějšího pocitu, než když dáte za tři, sešlápnete plyn až k podlaze a celým kokpitem vašeho Fáčka se rozlije ta opojná vůně benzínu, seškvařené pryže a vyjetého oleje. Tak na co elektromobil? ()
Problematika, na ktorú je tento dokument zaostrený, vychádza z dlhej rady filmov o životnom prostredí, ktoré v posledných rokoch zamorili trh s dokumentárnymi filmami. Som rád, že takéto filmy vznikajú, i keď mnohokrát ide vlastne len o hádzanie hrachu o stenu bez nejakej spätnej väzby, čo musí priznať každý. Jedovaté plyny z áut sú najväčšou hrozbou znečistenia ovzdušia, ktorá zahajuje nekonečnú reťaz ďalších dopadov, medzi ktorými je globálne otepľovanie a tak ďalej. Postoj vlád a všetkých kompetentných na tieto problémy (v prípade elektrických alternatív v automobilovom priemysle ide najmä o automobilky samotné a v neposlednom ráde aj o zákazníkov) mi pripomína obéznych ľudí, ktorí síce vedia čo im môže spôsobiť ďalšie prežieranie, no aj napriek tomu prídu na obed do fast foodu a zaradia si veľké hamburger menu s extra porciou tatárskej omáčky a dvojitou colou. Tento dokument má všetko, čo má správny dokument mať. Pohľad na vec z viacerých strán a uhlov, zaujímavosti, grafy, štúdie, historické fakty ale aj množstvo nepotvrdených špekulácií, čo je dnes v dokumentoch už bežným javom. Úsudok si však už musí spraviť každý divák sám a je smutné, že väčšina ľudí sa k týmto filmom ani nedostane. Na strednej škole by mali byť povinné aspoň dva podobné filmy ročne. Každopádne, chrobáka v hlave mám aj po týždni od zhliadnutia a dnes som bol v Toyote obzrieť nový Prius. 85%. ()
Typický aktivistický dokument, který spíše než na fakta sází na emoce. A ty se nejlépe vytvářejí pocitem ohrožení, kdy ve tmách stojí mocná ZLÁ organizace, zde ropná, která brání PRAVDĚ vyjít na povrch. Ve skutečnosti se celé to "spiknutí" jmenuje konzervatismus. Lidé jsou v jádru velmi konzervativní, a nové technologie přijímají s velkou nedůvěrou (mimo gadgetů typu mobily). V současné době má GM velmi propracovanou "road map", co se týče elektromobilů a hybridů, ale vzhledem ke krizi nemůže dávat na výzkum tolik, kolik by bylo potřeba. Mluvil jsem s jedním z jejich vývojářů, který se snaží prosadit větší komerční využití elektromobilů, ale všude se setkává s konzervativními argumenty. Bohužel, "red necks" si elektromobil nekoupí, ať se Tom Hanks snaží, co může. Problém je v myšlení lidí, nikoliv v jakémsi spiknutí ropných společností. Ty jen kopírují vox populi. Mimochodem, elektromobily zmizely po první světové válce nikoliv díky nějakému spiknutí, ale prostě proto, že spalovací motory byly výhodnější pro armádu. A že smrdí a znečišťují ovzduší, to ve válce nehrálo žádnou roli. Jen dvě hvězdičky za nechutně povýšenecký postoj - je tu pár osvícených, ale skoro všichni obyvatelé Ameriky jsou otroci reklamy a loutky v rukách ropných společností. Zajímavé mínění o spoluobčanech. ()
Reklama