Režie:
Zdeněk ZelenkaScénář:
Jiří ŽáčekKamera:
Vladimír DousekHrají:
Marika Šoposká, Daniel Volný, David Švehlík, Lenka Krobotová, Simona Postlerová, Zlata Adamovská, Veronika Freimanová, Hana Vagnerová, Michal Slaný, Vlastimil Zavřel, František NěmecVOD (1)
Obsahy(1)
Tři víly, Týna, Mína a Vesna přivádějí na královský ples své dvě mladé schovanky, Isabelu a Felicii (L. Krobotová), kterou si král (D. Švehlík) vybere za nevěstu. Ta druhá, Isabela (H. Vagnerová), přísahá pomstu. Kletbu, kterou vyřkne nad kolébkou malé princezny Růženky, naštěstí zmírní moudrá víla Vesna (S. Postlerová). Zrušit ji ale nedokáže. A tak celé království žije v obavách před blížícím se dnem šestnáctých narozenin princezny Růženky (M. Šoposká). Přes všechna důmyslná opatření Isabela svého cíle dosáhne a celé království upadne do hlubokého spánku. Naštěstí existuje kouzlo mocnější než všechna ostatní – láska. Probudit Růženku se vydají dva zachránci: zahradník Janek (D. Volný) a princ Matyáš (M. Slaný)… Filmové a veršované zpracování klasické pohádky vzniklo na zámku Žleby podle scénáře básníka Jiřího Žáčka. (Česká televize)
(více)Recenze (69)
Kéž by to nebylo rýmované. Občas to vyznělo spíš komicky. Navíc někteří herci to opravdu přednášeli jako básničku (Krobotová s jejích Ach!) Kdežto Růženka byla opravdová sympaťačka. Kdyby tam ty rýmy nebyly, vytáhla by to Růženka i o dvě hvězdy výš. Moc hezká výprava, sympatičtí herci, jen stupidní rýmu typy Ach! Jen žádný strach a zmiňovaný Schod! Jde ti o život :)) ()
Verše Jiřího Žáčka mi na této pohádce rozhodně nevadili. Naopak mi v tomto směru přišlo, že jinak dost známý námět obohatily. Na začátku pohádky moji pozornost upoutala hudba, abych postupem času zjistil, že jde o další ze Zelenkových pohádek s hudbou ze "second handu" (nejsem si jistý z jakých všech jiných pohádek byla hudba převzala, ale v závěru jsem rozhodně identifikoval motiv z Nesmrtelné tetu), což mě docela otrávilo. Hudba totiž pro mě představuje v jakémkoliv filmu (i v televizní pohádce) dost důležitou složkou. ()
Obrazově i scénáristicky trochu zbrklá pozvánka na zámek Žleby, která se jako pohádka nevyrovná ilustracím v mojí dětské knížce. Hudba usnula v operetním župánku, verše především tempu příběhu škodí, herecky překvapivě vyniká Šoposká a hyzdící přebujelé náletové dřeviny. "Dceruško, jde ti o život !" - "Ach!" Základní verze pro nejmenší. 2-3* ()
Tohle zpracování málokomu lahodí, televizní rozměr se ke spící princezně nehodí. Užil jsem veršovánek, neboť tahle verze je veršovaná a nijak líbivá. Zdeněk Zelenka si usmyslel, že námět je natolik známý, že by bylo vhodné jej obohatit o nějaký novátorský prvek. Proč ne, když to bude realizačně zajímavé a ne unylé. To se nestalo. Dlouho se čeká, než se ta piča píchne a usne, a když už se tedy skoro po hodině hodí do "šwarzenberga", tak její záchrana proběhne hrozně rychle. Zachráncem je jakýsi zahradník Janek, který chce v jebatelné princezně smočit, ale ta je k němu poměrně nevlídná a působí namyšleně. Milý Janek je slušný kokot a naletí intrikánskému Matyášovi, který už nakoupil erotické pomůcky v královském sexshopu a od vrchního rádce Uzla přes sexualitu vyfasoval pár cenných rad, jak princeznu zkušeně zbavit řitního panenství. Většina sexuálních scén byla nakonec vystřižena a zůstalo jen u klasického polibku. Neprošel ani zamýšlený novátorský experiment spojený s probouzením princezny, kdy fádní polibek mělo nahradit péro kvedlající na mandlích "Kdepak ty ptáčku hnízdo máš". I tak si Zelenka to své novátorství užil. Na scénu poslal tři hodné víly v nejlepších milf letech - Adamovskou, Freimanovou a Postlerovou a zástupkyní podstatně mladšího ročníku byla Hana Vagnerová, která ztvárnila jejich mstivou schovanku. To by ještě celkem bylo akceptovatelné, kdyby Zelenka šetřil s mírou stupidity a scenárista Jiří Žáček měl vkus. Do toho jim ten paskvil posvětil dramaturg Jiří Chalupa, který v dřívějších dobách uměl zpracovat televizní tvorbu kvalitně a náležitě odstranil nežádoucí elementy z předkládané substance, ale jeho nynější forma je už jen pouhým stínem té jeho dřívější. Janek, to je solidní přehmat castingu. Nepříliš známý Daniel Volný bude nejspíše divačkám volný. Marika Šoposká je obstojná a sexualitou obdařená Růženka. Herečka svoji sexuálnost zanedlouho uplatní i v dabingu, když byla vybrána k nadabování 50 odstínů šedi. Přísné měřítko snese i Vagnerová, která je živočišná jak prase. A už nedávejte toho domýšlivého, protivného mamrda Davida Švehlíka na role šlechticů a králů. Dokáže zkazit celý film svojí negativní aurou. Zámecké interiéry a exteriéry na televizní pohádku ok. Triky k.o., ale nikdo jistě nečekal triky jak od ILM, že ne?! I když triky byly tentokrát žalostnější, než bývá zvykem. ČT dál úspěšně tahá z lidí koncesionářské poplatky, aby pak za ně okrádaným divákům předkládalo hnusné a málo chutné oplatky, jako jsou tyhle. Nedívat se a ušetříte si čas i nervy. Místo toho se prospěte, jako to udělala Růženka a pak se s ní vyspěte, jako to udělal Zelenka. Rozhodně se však nepokoušejte o vznik další, fádně televizní, stupidní a veršované verze notoricky známé pohádky. 20% ()
Já teda nevím, proč je pod tím Žáček podepsanej. Tyhle verše zněj, jako by je psala manželka režiséra pro mimibazar. Život je smutek i veselí (někdy je člověk v pr***i?). ... Já jsem královský zahradník! A já královský nápadník! ... Zahradník neustále uražen odchází "pryč" - pestrost metafor a rýmů je skutečně nebývalá. Princezna hraje jak po lobotomii (což nic proti, to odpovídá hloubi veršů, které by v mnoha místech co do kvality předčily i virální vánoční esemesky). A pak ty zvláštní efekty... hrad "obrostlý" suchým lipovým větvovím... Dokaž, že jsi pravý muž, a vosekej ho (sponzoroval Mountfield?). Vše šťastně koční v kapli vyzdobené ukrajinskými národními barvami. ()
Galerie (16)
Photo © Česká televize
Reklama