Režie:
David SladeKamera:
Jo WillemsHudba:
Brian ReitzellHrají:
Josh Hartnett, Melissa George, Danny Huston, Ben Foster, Mark Boone Junior, Mark Rendall, Amber Sainsbury, Manu Bennett, Joel Tobeck, Elizabeth Hawthorne (více)Obsahy(2)
Každý rok se město na severu Aljašky na měsíc ponoří do tmy. Letošní zima však přinese i smrt.. Místní obyvatelé nemůžou zastavit to, co přichází. Krvežízniví upíři se vydávají na šílenou žranici. Je to svět, o němž dosud jen snili. Jenom dva lidé stojí mezi hladovými vetřelci a těmi, kdo přežili první krvavý útok. Šerif Eben (Josh Hartnett) a jeho žena Stella (Melissa George) bojují, aby mohli zase spatřit denní světlo. Dokážou městečko zachránit nebo se setmí navždy? (oficiální text distributora)
(více)Videa (3)
Recenze (1 086)
Bylo to desátého ledna, zrovna v době, kdy se většina lidí začíná pomalu smiřovat s tím, kolik novoročních předsevzetí už porušili, a venku foukal sakramentský vítr od severovýchodu. Než se setmělo, napadlo patnáct centimetrů a od té doby pořád dál hustě a vytrvale sněžilo... Tak začíná fenomenální Kingova upírská povídka Na dobrou noc. A proč ji cituji? Plně totiž vystihuje atmosféru, kterou 30 dní dlouhá noc oplývá. V prvních několika záběrech. Slade ji natočil dosti syrově a atmosféricky. Navíc je to "sawovské" lacinosti, co se týče zobrazovaného násilí, prosté a o to více působivé. Kouká se na to dobře a celý úvod až do ovládnutí města (resp. scény z ptačího pohledu - až uvidíte pochopíte) je naprosto dokonalý. Ovšem poté již tvůrci nedokáží vzdorovat neduhům, které plynou z tuctové předlohy, která dokázala zaujmout snad jen netradiční kresbou. Jsou to především dějová faux-pas, přílišná zkratkovitost, nekonzistenčnost rozkouskovaného vyprávění a kašlání na psychický dopad situace na jednotlivé charaktery. Čím více se stopáž blíží konci, tím více to padá na žebříčku kvality. V mezích ucházejícího filmu to drží pouze Josh Harnett a Sladova snaha okrášlit to tu tam nějakou šťavnatou scénou. Celkově jde o nesporně solidní počin, který dosti těží z toho, že pobodný snímek tu delší dobu scházel. Jakkoli "Třicítka" vypadá k světu, a je svým způsobem sympatická, tak stigmatu jednoduchosti a tuctové průměrnosti komiksové předlohy prostě přes veškerou snahu nemá šanci utéci... ()
Ale jo, nakonec se z této zběsilé počítačové zábavy vyklubalo něco, na co se dalo v celku pěkně koukat. Jedeno klišé sice střídá druhé a od začátku se dalo vytušit jak to dopadne, navíc jsem neustál přemýšlel, jak ty parchanti vlastně fungují, prostě jakou mají fyziologii (profesionální deformace), tím jsem tam taky objevoval množství chyb, ale to je snad u tohoto typu filmu pochopitelné, ba i očekávatelné. Tyto filmy, kde základem je zběsilý střih a neustálé třesení až házení s kamerou opravdu moc nemusím, navíc když se to smíchá se spoustou, někdy až moc okatých, počítačových efektů. I proto to ze záčtku vypadalo na takové 2 hvězdy, ale díky zajímavému námětu a především houstnoucí atmosféře se odvážím přidat i tu třetí. 55% ()
On: "Stop the truck." Ona: "What?" On: "Stop the fucking truck." Pauza. On: "I thought I saw something." Ona: "Get in the truck." On: "What?" Ona: "Get in the fucking truck." ->>> Ou jé, já vím, proč studuju na scenáristu, protože to je tak strašně kůůůl jím být! ------ Můj zájem opadl s odchodem Bena Fostera ze scény, protože to vám řeknu, to je ostudné takto zacházet s tak zajímavě vypadajícím motivem. Některé frustrace si pomocí filmů navozuji schválně a mám z nich orgastické stavy, ale tato frustrace mě teda rozčílila. ()
„Toto nás nemôže vystrašiť.“ – „No, mňa možno trocha áno...“ Hoci som od začiatku vedel, o čo v príbehu pôjde, bol som napnutý, bavil som sa, tešil som sa a možno som sa miestami aj bál, čo je v dnešnej ére (hororov, ktoré nie sú strašidelné) vec, ktorú si vážim. Poctivý upírsky horor (a to upírov nemám rád), ktorý sa môže pochváliť prekvapivo kvalitným hereckým obsadením (predovšetkým strapatý Mark Boone Jr. v nečakane kladnej úlohe), vynikajúcimi „minimalistickými“ maskami (vampíri vyzerajú desivo aj bez toho, že by to maskéri s líčením zbytočne preháňali), príjemne hardcore scénami (sekera) a originálnym umiestnením deja do fascinujúceho aljašského mestečka, noriaceho sa do 3O dní trvajúcej noci. Občasná absencia logiky (naozaj sa v závere pozornosť od horiaceho auta nedala odlákať jednoduchším spôsobom?) mi neprekážala až tak, ako v iných filmoch. ()
Paradoxně nejvíc se mi líbily části, kde ještě svítilo slunce. Jelikož Slade umí a na ty barvy s krvavě zapadajícím sluncem bych se vydržel koukat dlouho. Josh Hartnett je dobrej, ale ty upíři jsou takový divný. Vetšinu obyvatel jen ultrarychle stáhnou pod domy, nebo tak a není vidět žádná bitka (čestnou výjimkou budiž drsné a pomalé vyvražední jedné rodiny přímo u nich doma). Ovšem scéna braná z nadhledu (GTA 2 pohled) když kamera projíždí městečko a obyvatelé marně zápolí s upíry je dokonalá a David Slade v ní potvrdil režisérskou nápaditost. Prostředek filmu je dost ukecaný a ve finále asi 20 upírů prostě zmizí neznámo kam (beru to tak že pochcípali na slunce). Vůdce upírů a jeho rádobymoudré kecy mi opravdu pily krev. Zato poslední záběr filmu je jedna velká poetika. ()
Galerie (52)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (22)
- Pred koncom filmu, keď Jake Oleson (Mark Rendall) pozerá z okna, je možné na zemi stále vidieť krv z prvých dní, a to aj napriek tomu, že ustavične snežilo. (FromHell)
- Eben Oleson (Josh Hartnett) je jediná postava vo filme, ktorá má fúzy. (FromHell)
- Do niektorých kín šiel film pod názvom "Red Impression". (genetique)
Reklama