poster

Ménilmontant

Krátkometrážní / Drama

Francie, 1926, 38 min

  • Rimsy
    *****

    Jeden z fantastických klenotů němé éry. Zapadlý film od zapadlého režiséra, zároveň ale překrásný a velmi nově působící snímek. Bez pochyb dávám pět hvězdiček. Jen chci upozornit na verze s rozdílnou hudbou - verze s jazzovým jamem, která je na youtube, je podle mě strašná. Citlivý podkres houslisty Paula Mercera je naopak nádherný a výborně doplňuje film. Doporučuji zde: http://www.adnstream.com/video/QeBvRubTub/Dimitri-Kirsanoff-Menilmontant-1925(11.11.2010)

  • Flakotaso
    *****

    Tak tohle je opravdu paráda. Při sledování jsem jenom nechápavě kroutil hlavou, že tento téměř neznámý kousek není stejně slavný jako třeba Muž s kinoaparátem nebo Křižník Potěmkin. Už jenom úvodní scéna vraždy je na rok 26 naprosto neskutečná - třeba to rychlé přiblížení tváře v kritické chvíli se používá dodnes. Podivuhodný je také obsah, tak ponurý a sociálně kritický příběh je na období, kdy frčely Chaplinovy a Keatonovy grotesky, hodně výjimečný.(24.8.2011)

  • RobKrčmi
    *****

    Pro mě nejlepší němý film a jeden z nejlepších filmů, co jsem kdy viděl. Rozklad vztahu dvou sester na pozadí divoké urbanizace, vzniku prvních velkoměst a všech temných stránek, které s tím souvisí. Bez jediného mezititulku, a přesto nebo právě proto s naprostým přehledem odvyprávěné drama, s dokonalou atmosférou, které dokáže dojímat i děsit. Dimitri Kirsanoff si zaexperimentoval a vytvořil klenot, jehož síla je dnes snad ještě větší, než tenkrát. Dost možná revoluční film. Těžko věřit, že není více známý.(28.7.2018)

  • Anderton
    ****

    Dejovo je to na avantgardu príliš tradičné, čo sa ale nakoniec ukazuje práve v kombinácii s avantgardným výrazom ako najväčší klad filmu. Čiže sa jedná o úsilie vyvolať v divákovi búrlivé emócie a súcit s postavou opačným spôsobom, ako boli zvyknutí z klasických melodrám. Pripadá mi, že dĺžka je dramaturgicky vyrátaná presne na desiatky sekúnd, nie je to klasický krátkometrážny film, po jeho konci budete mať pocit, že ste sledovali plnohodnotný filmový príbeh. Pozerať sa však na tento impresionistický film povedzme hodinu a pol by vzhľadom na avantgardné prvky bolo príliš.(21.9.2014)

  • reqiuem
    *****

    Kdyby se mě někdo zeptal, jaká filmová scéna je z hlediska přirozenosti hereckýho zjevu a procítěnosti role nejsilnější, pak bych asi musel zvolit sekvenci z laviček se starcem a matkou(Nadiou Sibirskaïa-což byla mimochodem první Kirsanoffova žena).(samozřejmě s hudbou od Mercera)která zároveň brilantním způsobem shrnuje předešlý děj do několika málo osudových vteřin. Je příkladem toho, jak snadno se dá s použitím několika typických výrazových prostředků (montáž,expozice,detaily)vyprávět bez mezititulků. Filmový esperanto impresionismu.(8.1.2012)