Reklama

Reklama

Letecké katastrofy - Série 3 (2005) (série)


Pád helikoptéry (S03E07)

(epizoda)
  • Slovensko Pád helikoptéry (více)

Obsahy(1)

Do chladné vody Severního moře se řítí vrtulník Super Puma, kterému při transportu dělníků na vrtnou plošinu přestává fungovat ocasní rotor. 19. ledna 1995 se chystal let helikoptéry společnosti Bristow Helicopters s osmnácti muži na palubě. Kapitán Robert a druhý pilot Soul převáželi dělníky, kteří pracovali na ropné plošině v Severním moři. Dopoledne již zvládli jeden let a nyní se chystali na další. Zatímco probíhala kontrola stroje a doplňování paliva, druhý pilot Soul procházel zápisy v leteckém deníku. Velitel Roberts se věnoval zprávám o počasí. Ty jsou aktualizované každé dvě hodiny. Helikoptéry Super Puma jsou cosi jako spolehliví tažní koně vrtařů v Severním moři. Po celém světě jsou užívány v průmyslu a v armádách. Jsou odolné, robustní a mají výdrž. V těchto končinách létá z pevniny nad moře víc helikoptér, než kdekoli jinde na světě. Podle rozpisu mělo všech šestnáct mužů strávit na plošině Alfa dva týdny a pak by měli dva týdny volna. Pro tyto muže byla cesta na plošinu rutinní záležitostí. Na palubu helikoptéry nemohl nastoupit nikdo, kdo by nejdříve neprošel nácvikem, jak uniknout z potápějícího se stroje. S nácvikem se začalo po několika nehodách, které se odehrály v předchozích dvaceti letech. Trénink měl pomoci dělníkům v krizové situaci přežít. Dělníci měli navíc speciální teplý oděv, který má člověka ochránit před promočením, pokud by už někdo skončil v moři. Na ropnou plošinu Alfa to bylo 230 kilometrů. Cesta trvala zhruba hodinu. Na sto devadesátém kilometru letu je prostor, který se nazývá Brána. Až sem létají všichni po stejné trase, pak se helikoptéry rozdělují a míří na jednotlivé ropné plošiny. Alfa je od Brány ještě 40 kilometrů. V určitém okamžiku dispečeři řízení letového provozu v Aberdeenu ztratí helikoptéry z obrazovek. Radary je nevidí jednoduše proto, že je Země kulatá. Helikoptéra se přibližuje k ropné plošině v malé výšce a přitom vlastně kopíruje zakřivení země. Radarové vlny se však pohybují přímočaře. To způsobuje, že s rostoucí vzdáleností vidí radar už jen stroje pohybující se ve větších výškách. Pokud letoun klesne do této mezery, zmizí z radaru. V případě Aberdeenu, helikoptéra, která se pohybuje ve výšce kolem šesti set metrů, zmizí z obrazovek ve chvíli, kdy uletí kolem sto třiceti kilometrů. Je to jako černá díra. A právě do ní Super Puma letu 56C vletěla. Od této chvíle nikdo na radaru neviděl, kde přesně se nachází. Piloti pozorně sledovali obrazovku meteorologického radaru. Podle předpovědi se měli setkat jen s rozptýlenou oblačností, ale počasí se rychle měnilo. Namísto neškodných načechraných mraků jim stála v cestě hradba nebezpečných bouřkových mraků. Piloti se jim pokoušeli vyhnout. Pro malá letadla, a zvláště pak pro helikoptéry, jsou velice nebezpečné. Uvnitř takového bouřkového mraku hrozí obrovské turbulence, prudký déšť, blesky. Letět v takovém mraku je velmi nepříjemné. V tom zasáhl helikoptéru blesk. Letoun se tomuto nebezpečí nemůže zcela vyhnout. Každý proudový stroj s cestujícími na palubě je bleskem zasažen průměrně jednou za rok. Trupy letadel jsou tradičně vyráběny z hliníkových slitin, což jsou dobré vodiče elektřiny. Blesk jen neškodně obteče trup letounu a pokračuje k zemi. Podobně jsou chráněny i helikoptéry, které jsou nad Severním mořem vystaveny bleskům velmi často. Helikoptéra byla poškozena. Ale posádka nevěděla, jak vážné to je. Celý trup se třásl a vibroval. Posádka se snažila dostat helikoptéru níž. Helikoptéra se náhle začala točit kolem svislé osy. Bylo jasné, že přestal fungovat ocasní rotor. Jediným způsobem, jak otáčení zmírnit nebo zastavit, bylo zastavení listů hlavního rotoru. Bylo třeba vypnout motory a přistát na vodě. Helikoptéra 56C klesala rychle. Propadala se rychlostí šest set metrů za minutu. Piloti se pokoušeli o jeden z nejsložitějších manévrů, o nouzové přistání doprostřed rozbouřeného moře. Plováky pod helikoptérou jsou určené k tomu, aby udržely stroj nad vodou. Pokud by však byly nafouknuty příliš brzy před dosednutím, helikoptéra může ztratit svoji nepatrnou stabilitu a překotit se. Vhodný okamžik se však nesmí propást, to by se zase plováky nestačily nafouknout. Pak by na nich helikoptéra nemohla plout a potopila by se. Posádka má však jen jeden pokus… (Česká televize)

(více)

Reklama

Reklama