Reklama

Reklama

Letecké katastrofy - Série 3 (2005) (série)


Tajemství letu č. 990 (S03E08)

(epizoda)
  • Kanada Death and Denial (více)

Obsahy(1)

31. října 1999 let č. 990 společnosti EgyptAir na trase Los Angeles–Káhira s plánovaným mezipřistáním v New Yorku dosedl na newyorském letišti JFK ve 23.48. V 1.19 byl Boeing 767 připraven ke vzletu a pokračoval do cílové destinace. Na palubě se nacházelo 202 cestujících a 15 členů posádky. U takto dlouhých letů bylo běžnou praxí střídání pilotů během cesty, prostřední úsek obvykle řídila zastupující posádka. Tentokrát měla převzít kontrolu nad strojem zhruba po třech až čtyřech hodinách po vzletu a předat ji zpět krátce před přistáním v Káhiře. Kapitánem byl Ahmed el Habši, prvním důstojníkem Adíl Anwar. Záložní posádku tvořili kapitán Núr el Dín a první důstojník Gamal el-Batútý. Během nočních letů nad Atlantickým oceánem obvykle nedocházelo k žádným potížím, řízení bylo obvykle po několik hodin zajišťováno vysoce automatizovanými systémy, tato fáze cesty tak patřila k nejklidnějším. V 1.40 se nabídl pomocný první důstojník, že vystřídá Adíl Anwara, který s nabídkou souhlasil a opustil pilotní kabinu. O 8 sekund později odešel z kokpitu i kapitán el Habši, který si musel odskočit. Náhle se letoun zhoupl a začal prudce klesat. Příď byla namířena k zemi a v letadle vznikl stav beztíže. Během šestnácti vteřin, kdy v letadle klesla gravitace na nulu a stroj měl extrémní sklon, se kapitánovi podařilo vrátit se do kabiny. Konstrukce stroje pod vlivem zátěže přesahující veškeré limity začala povolovat. Zoufalý kapitán se snažil zbrzdit klesání vysunutím vzdušných brzd na křídlech. Stroj tak začal zpomalovat. Stále však ještě prudce klesal, ale příď letounu se pomalu zvedala. Nulovou gravitaci vystřídalo dvojnásobné přetížení. Vzápětí přestaly fungovat motory a výpadek proudu vrhl letadlo do tmy. Záznamová zařízení v kokpitu přestala zapisovat. O dění během následujících dvou minut tak neexistují žádné záznamy. Radary ale ukázaly, že letoun začal opět stoupat. Z pěti tisíc metrů vystoupal do výšky sedmi a půl kilometru. Konstrukce stroje byla oslabena vlivem výjimečných rychlostí a manévrů. Letoun se znovu dostal do dalšího prudkého pádu a došlo k odtržení levého motoru. V 1.52 zmizel Boeing 767 letu 990 společnosti EgyptAir z radarů… (Česká televize)

(více)

Recenze (1)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Nehoda alebo zločin? Vyzerá to na zločin. Jedna z tých mrazivých častí, keď si človek spomenie na pocity bezmocných cestujúcich. Keď totiž egyptský pilot v kabíne hovorí: Spolieham na Boha (Alaha), to väčšinou nebýva dobré znamenie. ()

Galerie (1)

Reklama

Reklama