Reklama

Reklama

Letecké katastrofy - Série 18 (2018) (série)


Únava a nedbalost (S18E02)

(epizoda)
  • Česko Odfouknutí (více)

Obsahy(1)

23. července 2014. Byl deštivý letní večer. Ve vyčkávacím obrazci nad Tchajwanským průlivem kroužil let TransAsia 222. Odstartoval z Kao-siungu, druhého největšího města Tchaj-wanu... Směřoval do Makungu v Peskadorském souostroví. Letoun vyčkával už téměř hodinu. Zdržení způsobilo nepříznivé počasí související s odeznívajícím tajfunem. Jakmile se bouře odsunula, řízení letového provozu povolilo letu 222 přistát. Piloti z neznámého důvodu minuli ranvej a zřítili se na vesnici necelý kilometr od letiště. Na místo přispěchali záchranáři. Při nehodě bylo zraněno 11 vesničanů. Deset cestujících jako zázrakem přežilo. Bohužel, 48 lidí včetně obou pilotů zemřelo. Vyšetřovatelé zmapovali místo nehody a brzy stanovili, že k prvnímu kontaktu se zemí došlo v nedalekém lese a let 222 během sestupu nebyl v ose dráhy. Zprávy v médiích připisovaly nehodu tajfunu, avšak z meteorologických dat vyplývalo, že v době, kdy letoun havaroval, byl tajfun prakticky mimo dosah. Vítr mohl být natolik silný, aby letoun vychýlil z kurzu, ale ne dost na tak zásadní odklon. Záběry z letištních kamer nicméně naznačovaly náhlé zhoršení počasí těsně před tím, než se let 222 přiblížil k ranveji. Vyšetřovatelé odhadli, že v době nehody byla dohlednost omezená natolik, že by posádka dráhu až do poslední chvíle neviděla. Bylo nutné zjistit, proč vůbec dostala posádka za snížené viditelnosti povolení přistát. Řídící letového provozu tvrdil, že navzdory hustému dešti byly podle hlášení meteorologické služby podmínky na letišti v normě. Brzy však vyšlo najevo, že se v posledních minutách před nehodou povětrnostní situace rychle zhoršila a aktualizace hlášení dorazila pro posádku letu 222 příliš pozdě. Při zkoumání trosek nebyly objeveny žádné známky mechanické poruchy či systémového selhání. Zapisovač letových údajů potvrdil, že letoun byl technicky v pořádku. Odhalil ovšem, že zatímco piloti vyhlíželi ranvej, letadlo letělo téměř 45 sekund ve výšce 60 metrů, výrazně pod minimální hladinou sestupu. Vteřiny před dopadem náhle kleslo. Pokud byla dohlednost tak špatná, proč posádka ignorovala předepsanou výšku a neprovedla nezdařené přiblížení? Vyšetřovatelé se pro odpovědi obrátili k zvukové nahrávce z kokpitu... (Česká televize)

(více)

Galerie (10)

Reklama

Reklama