Reklama

Reklama

Letecké katastrofy - Série 19 (2019) (série)


Omezené možnosti (S19E08)

(epizoda)
Dokumentární / Drama / Katastrofický / Historický
Kanada, 2019, 50 min

Obsahy(1)

14. září 2008. Let společnosti Aeroflot Nord 821 z Moskvy se blížil k městu Perm na úpatí Uralu. V konkurenci nově privatizovaného ruského leteckého průmyslu byly tyto nízkonákladové aerolinie známé plnými letadly a častými lety. Řídící letového provozu předal posádce pokyny pro přistání na jediné dráze letiště. Boeing 737 klesl do výšky 600 metrů, ale potom si dispečer všiml, že letadlo stoupá. Posádka vzápětí začala klesat, ale dispečer se obával, že by mohli vyjet z dráhy. Požádal je, aby obletěli okruh a přiblížení opakovali. Posádka však jeho pokyny zcela ignorovala. V kokpitu se mezitím rozeznělo množství výstrah. Letoun se vymkl kontrole, přešel do pádu a zřítil se na trať Transsibiřské magistrály. Na místo přispěchali místní hasiči a záchranáři. Z letu 821 zbyly pouze ohořelé trosky. Všech 88 osob na palubě zahynulo. Černé skříňky byly natolik poškozené, že je museli odeslat na specializované pracoviště do Francie. Vyšetřování se ujali činitelé ruského Mezistátního leteckého výboru. Vzhledem k tomu, že šlo o letoun americké výroby, přizvali do týmu kolegy z amerického Úřadu pro bezpečnost v dopravě. Bylo třeba zjistit, co vyvolalo naprostou ztrátu kontroly těsně před přistáním. Snímky z místa nehody poskytly důležité informace o poloze a náklonu letadla v okamžiku nárazu. Vyšetřovatelé tak věděli, že letoun byl při dopadu vcelku. Možný vliv počasí vyloučili. Dispečer jim sdělil, že posádka letu 821 chtěla pokračovat v původním přiblížení, zdála se mu zmatená a několikrát jí musel opakovat své pokyny. Bylo nutné určit, zda byl Boeing 737 při odletu z Moskvy technicky v pořádku... (Česká televize)

(více)

Recenze (2)

Galerie (10)

Zajímavosti (1)

  • V čase 36:47, kdy je vysvětlován princip umělého horizontu, udělali dokumentaristé chybu. První typ horizontu, ve kterém se pohybuje horizont proti fixním značkám, je animace opačná. Umělý horizont pracuje na bázi gyroskopu a jeho vodorovné přímky jsou rovnoběžné k pomyslné přímce země. Měl by se tedy při náklonu letadla vlevo naklonit ve směru hodinových ručiček, stejně jako se při pohledu z kokpitu země nakloní ve směru ručiček. Druhý typ horizontu je pak již vyobrazen správně. (Brabíček)

Reklama

Reklama