Reklama

Reklama

Letecké katastrofy - Série 20 (2020) (série)


Neskutečný úhel (S20E02)

(epizoda)
  • Kanada Impossible Pitch (více)
Dokumentární / Drama / Katastrofický / Historický
Kanada, 2020, 44 min

Obsahy(1)

8. ledna 2016. Z Osla do Tromsø za polárním kruhem mířil lednovou nocí letoun CRJ-200 největšího švédského nákladního dopravce West Air Sweden přepravující poštu. Asi dvacet minut před cílem si kapitán všiml, že letadlo nečekaně prudce stoupá. Sklopil příď, ale letoun se začal přetáčet doleva. Řízení se pilotům vymklo a kapitán ohlásil nouzový signál Mayday. 80 vteřin po prvním náznaku potíží narazil let 294 do země. Oba piloti zahynuli a letadlo bylo zcela zničeno. K havárii došlo na jednom z nejpustších míst na planetě, na dalekém švédském severu. Práci vyšetřovatelům komplikovaly omezená doba denního světla a extrémně nízké teploty. Z polohy trosek a velikosti kráteru vyvodili, že letadlo bylo mimo kurz, padalo po zádech a do země narazilo téměř rychlostí zvuku. Do Stockholmu bylo k bližšímu prozkoumání dopraveno několik tun trosek. Navzdory značnému stupni poškození řídicích ploch, vyšetřovatelé vyloučili mechanickou závadu. Stejně tak se nepodařilo najít stopy svědčící o požáru či výbuchu na palubě. Letadlo podle všeho narazilo do země vcelku. Řídící letového provozu, který měl ten večer službu, o povaze ohlášeného nouzového stavu nic nevěděl. Údaje z radaru potvrdily, že letadlo klesalo velmi rychle, a než zmizelo z dosahu, stočilo se na východ. Ze zásadního nesouladu dat z palubního zapisovače vyšetřovatelé vyvodili znepokojivý závěr. V důsledku závady na inerciální referenční jednotce (IRU, gyroskopu, který dodává zásadní informace displejům v kokpitu a zapisovači letových údajů), ukazoval kapitánovi umělý horizont, že klopí nahoru, zatímco letadlo letělo vodorovně, a že se naklání doprava, zatímco se naklánělo doleva. Bylo velmi pravděpodobné, že kapitán sklopil příď v reakci na situaci, která ve skutečnosti neexistovala. Kapitánův displej i palubní zapisovač získávají data ze stejného zdroje. Přístroj druhého pilota je připojen k jiné jednotce IRU, jejíž údaje zapisovač nezaznamenává. Pokud však displej druhého pilota fungoval správně, musel vidět, že letí přímo a vodorovně. Proč potom nechal kapitána, aby letadlo navedl do střemhlavého pádu? (Česká televize)

(více)

Recenze (2)

Arsenal83 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Len nedávno padlo v Číne lietadlo za podobných podmienok. V podstate v 90 stupňovom uhle. Určite sa vyšetrovatelia budú inšpirovať aj týmto príbehom, lebo takéto nenormálne pády nie sú obvyklé. ()

Sa.sa 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Chudáci takto střemhlav padat vlastní chybou a ještě na zádech téměř kolmo dolů se skoro 1000 kilometrovou rychlostí... :((( 80 sekund se řítit k zemi to musela být neskutečně dlouhá doba... Chjo... Jako hlavní chyba nekomunikace mezi piloty, chyba displejů a negativní přetížení... Stejně ještě navíc nebylo možné zjistit závadu IRU... ()

Reklama

Galerie (10)

Reklama

Reklama