Režie:
Baz LuhrmannKamera:
Mandy WalkerHudba:
David HirschfelderHrají:
Hugh Jackman, Nicole Kidman, Brandon Walters, David Wenham, Bryan Brown, Bruce Spence, Jack Thompson, Bill Hunter, John Jarratt, Jacek Koman, Ben Mendelsohn (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Píše se rok 1939. Anglická lady Sarah Ahleyová odjíždí do Austrálie. Lord Ashley mezitím v buši shromažďuje stádo dobytka pro armádní účely. Téměř na celou oblast má však monopol dobytkář Leslie King Carney. Sarah odveze na farmu Faraway Downs Honák, kterého jí lord poslal. Na farmě Sarah zjistí, že jejího muže podle zde žijících bělochů proklál oštěpem domorodý šaman Král George... Sarah se seznamuje s malým míšencem Nullahem a jeho matkou Daisy, kterou správce farmy Neil Fletcher zneužívá. Šaman Král George, který je jeho dědečkem, ho naučil domorodému zaklínání a dorozumívání se zpěvem na dálku. Sarah Nullaha zachrání před policií, která bere rodinám míšence k asimilaci. Šaman cítí, že Sarah zemi, kterou Fletcher proklel, vyléčí... Když Sarah zjistí, že Fletcher pro Carneye kradl lordův neznačkovaný dobytek, propustí ho. Účetní King Flynn jí poradí, aby pokračovala v manželově plánu – nahnat dobytek do hlavního města Darwinu a narušit tak Carneyův monopol pro armádu. Sarah s lidmi z farmy a Honákem ženou stádo o patnácti stech kusech k Darwinu. Fletcher jim v tom chce zabránit a zažene dobytek k útesu. Splašené stádo udupe Kinga Flynna, který před smrtí Honákovi prozradí, že lorda Ashleye zabil Fletcher... Před útesem stádo zastaví zaklínáním Nullah. Dochází jim ale voda a King George je vede přes rozsáhlou pustinu. Po písečné bouři všechny zaklínáním znehybní. V Darwinu se právě šíří zpráva, že všichni v poušti zahynuli, když Sarah.s přáteli přižene stádo do města a jako první i do lodi. Sarah s Honákem slaví vítězství nad Carneyem... Sarah s Honákem zvelebují farmu, Nullah žije u nich. Carney se pokusí farmu koupit, ale neuspěje. Fletcher dostal výpověď. Jenže se nehodlá vzdát –úkladně zavraždí Carneye, vezme si za ženu jeho dceru a dobytkářská společnost přejde na něj. Vyhrožuje Sarah, že odvede i Nullaha, když mu svou farmu neprodá... (TV Prima)
(více)Videa (4)
Recenze (921)
První hodina je parádní. Sice digitální v každém druhém záběru (pád krav z útesu nemá daleko k honičce ze čtvrtého Jonese), ale romantická, epická, vizuálně poutavá a hlavně nasáklá australskou atmosférou a potem Hugh Jackmana. Ten zbytek je pak jenom laciný pokus o citové vydírání spojený s patetickou anti-rasistickou agitkou, doprovázenou efektními záběry jak z Tobruku a teleportujícím se šamanem s látkovým prezervativem na krku. Nechápu tě, Bazi. A ani tví krajané zjevně ne. Být Australan, nechám se po zhlédnutí filmu okamžitě sežrat aligátorem nebo převálcovat stádem dobytka. A abych nezapomněl - ZABTE NĚKDO TOHO SPRATKA!!! KDOKOLIV!!! Kam se hrabe mladý Smith. P.S.: Snad bude k dispozici director`s cut, v němž film skončí po příjezdu do Darwinu. Ale asi ne. Damn... ()
Australia je velkofilm, který potřebuje velké plátno a notnou část své působivosti na TV obrazovkách asi nenávratně ztratí. První půlka má téměř vše, co od takového "biáku" očekávám, nicméně druhá půlka vás nepříjemně často donutí mrknout na hodinky. Proto si myslím, že Baz Luhrmann zklamal především jako producent. Takový Tarantino s bratry Weinsteinovými by udělali Austrlia Vol.1 a Australia Vol.2. Tenhle velkofilm k tomu vývojem příběhu přímo vybízí .... Vol.1 bych pak hodnotil 90% a Vol.2 by bylo tak za 50% ... ()
Tak Baz mě nakonec přece jenom nezklamal a dostal jsem od něj přesně to co jsem chtěl. Pravou porci romantiky, epičnosti, nádherných obrázků, podmanivé hudby a výborného obsazení. Co na tom, že scénář někdy neví co by a chvilkama je to trochu moc kýčovité. Baz Luhrman prostě točit umí a mě si získal i tentokrát, protože jeho styl mi zkrátka hodně sedne. Nicole Kidman je úžasná, Hugh Jackman je dokonalej a David Wenham jako záporák hodně překvapil. Jenom ten fracek mě chvilkama hodně štval. Jinak ale naprostá spokojenost. Kapesníky preventivně berte sebou. ()
70%. Velký příběh neudělá jen jeho velikost. Romantiku umí Baz stále krásně načančat, tentokrát ale její srdce tak hlasitě nepulzuje. Všechno je to až příliš vykalkulované, okázalé, strojené (i to definitivní vyrovnání se záporákem je spíš uměle nastrčeno), což by ani tak nevadilo v klasicky zkonstruovaném velkofilmu, u pocty klasickým hollywoodským melodramatům, která se nebere stoprocentně vážně a zároveň se pokouší minimálně o pět emocionálních vrcholů, to ale vadí... a Austrálie přinejmenším zadrhává. Obrazy jsou krásné, Nicole půvabná a Hugh Jackman tak sexy, že i já jsem chtěl zběhnout k homosexuálům. Z hlavy ale tenhle monument vyprchá nepříjemně rychle. Dokonce rychleji než naštvání z dementní digitální akce na útesu. Austrálie je kolos s mnoha dějovými vrstvami, s hustým předivem motivů a inspirací. Král postmoderny v něm má neomezené možnosti, protože lavírování mezi kýčem a vážným eposem, mezi stylizovanou pohádkou a poctou všem velkým filmovým vyprávěním, mezi dětským vyprávěním a historickou reflexí - a tak dál a dál - mu dovoluje v podstatě cokoliv. Ta okatá snaha vytesat velké dílo "bez hranic" ale Austrálii spíš škodí. Její dynamo by neutáhlo mnohem "menší" příběh. A čerpání z Čaroděje ze země Oz je možná řešeno elegantně, ale stejně tak i prvoplánově: Ta písnička by omámila v jakémkoliv filmu. ()
Mám rád Austráliu ako krajinu. Je to pozoruhodný kus sveta a mám rád aj austrálske filmy. Film Austrália chcel byť epickým vysokorozpočtovým megatrhákom o láske a akcii á la Titanic, má skoro tri hodiny, stál 130 miliónov a disponuje na prvý pohľad bombastickým kastingom (nevraviac o renomovanom režisérovi, ktorý natočil jeden z najlepších filmov roka 2001). Ale nakoniec v mojich očiach dopadol ešte horšie, ako Pearl Harbor (ktorý sa svojho času snažil o to isté). Hlavne – ten scenár je strašný. Po originalite v ňom nenájdete ani stopu. Všetko ste už niekde videli – postavy, motívy, zvraty. A oveľa lepšie spracované. V neposlednom rade je to gýč (čo by teoreticky nevadilo, ak by to bol DOBRE spracovaný gýč), humorné scény nie sú vtipné a dojemné scény vás zanechajú chladnými. Nefungujú ani postavy – Hugh Jackman a Nicole Kidman vedia byť fajn, niekedy veľmi fajn, ale ak majú nešťastne napísané roly, tak nie. A tu ich majú napísané tak blbo, až sú kvôli tomu nesympatickí. Čo nie je dobre. Vlastne je to zle. Veľmi zle. Vizuálna stránka OK, ale že by som si z nej sadol na zadok sa povedať nedá. Po dramaturgickej stránke je to hrozne divné, až to vyrušuje: rozprávacom je najnepravdepodobnejšia postava príbehu, najlepšia záporná postava je zavraždená takmer mimo záber a na jej miesto uprostred filmu (!) zasadne nová (úplne nezaujímavá), Jackman s Kidman sa správajú ako nevyzretí puberťáci a postavy prijímajú informácie o smrti iných postáv štýlom „to je škoda, že už nemáte čokoládovú zmrzlinu, ale tak dám si aj vanilkovú, čo už“. Vrcholom je akčné finále, ktoré malo byť veľkolepé, ale pôsobí dojmom, že bolo dodatočne a nasilu prilepené k pôvodnému koncu, ktorý bol komornejší, čo sa producentom nepáčilo a tak rozkázali natočiť nové finále... ktoré je bohužiaľ mdlé, miestami až útrpné (puška). Myslel som, že situáciu zachráni špecifická austrálska poetická mysterióznosť (ehm). Mýlil som sa. ()
Galerie (89)
Zajímavosti (31)
- Nicole Kidman (Sarah Ashley) prozradila, že s účastí na filmu souhlasila, aniž viděla scénář. (Baffer)
- Russellu Croweovi, který měl ve filmu hrát, byl tolikrát snížen honorář, že z projektu nakonec odstoupil. (duklak2)
- Pro scény hnání dobytka bylo použito kolem 1500 opravdových, zcela nedigitálních zvířat. (NIRO)
Reklama