Reklama

Reklama

Konzum

  • Švédsko Surplus: Terrorized Into Being Consumers (více)
Dokumentární / Experimentální
Švédsko, 2003, 51 min

Film reaguje na protesty proti summitu G8 v italském Janově v roce 2001, brzy se ale přesouvá k popisu dnešního světa v širší perspektivě. Metodou často neuvěřitelně rychlého střídání jednotlivých záběrů a témat je demonstrována absurdita a iracionálnost stávajícího systému mnohem lépe a názorněji než většina textů, kterých bylo na toto téma už napsáno bezpočet. Autoři pátrají po kořenech černého bloku – a dávají značný prostor Johnu Zerzanovi, anarcho-primitivistovi, který velmi inteligentně kritizuje průmyslovou civilizaci a konzum, obhajuje násilné protesty jako jediné, které upoutají pozornost... a také tvrdí, že ideální by bylo vrátit se do doby před zemědělstvím a vznikem dělby práce. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (19)

Cimr 

všechny recenze uživatele

Největší slabinou tohoto dokumentu je, že divák neví, komu tvůrci dokumentu fandí, na které straně barikády stojí, a pak tedy neví, jestli Konzum ohodnotit jako vynikající satiru vysmívající se přehnaným bojovníkům s konzumní společností (co chtějí zničit veškerý majetek na zemi a žít znovu na stromech.. no vážně!) a nebo je to právě naopak natočeno s úmyslem pomoci takovouto společnost vytvořit. Pokud je to to první (v což doufám), pak je to výborný dokument, kterému na síle hodně přidává stylizování do hudebních videoklipů. Tyto zhudebněné pasáže (rýže! fazole!) jsou velmi výmluvné a skvěle načasované, tak, aby byly co nejvtipnější. To se nedá než pochválit. Horší je to, pokud platí ten druhý případ a tvůrci vážně stojí za anarchistickými výroky typu "Zničme všechen majetek a osvoboďme se!" a vážně nás svým dílem vybízejí, abychom šli pálit auta a rozbíjet výlohy. Otevřeně bych se autorů zeptal, a pokud je to takhle, pálení bych začal s tímto filmem... ()

maslic 

všechny recenze uživatele

Jakysi mix mezi videoklipem a pseudokumentem, ovsem se slabou myslenkou a porad dokola omilanymi argumenty o tom, jak je soucasne spotrebitelstvi mor spolecnosti. Je zde par zaberu, ktere potesi vizualne a ktere se cloveka i nejak dotknou (napr. skladka pneumatik). Ale bohuzel, na necelou hodinovou stopaz autori par temat pouze nakousli. ()

Reklama

capka 

všechny recenze uživatele

Zajímavé zpracování, jak hudebně, tak vizuálně - vlastně takový soubor několika více či méně podařených skladeb a videoklipů. Závěrečná myšlenka, že bychom měli především žít naplňující život, mě oslovuje, ale myšlenka, že k tomuto potřebujeme všechno zničit a vrátit se do pravěku, podle mě neshazuje konzumní společnost, ale samotné tvůrce. Prostě bych to zkrátila a deradikalizovala. Ambice měnit svět je tam jaksi navíc. ()

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Videoklipový dokument, ktorý je však okrem kritiky konzumu podľa mňa aj kritikou súčasných foriem socializmu. Dnes už poznáme niekoľko alternatív napríklad z hnutia Zeitgeist Venus project, takže slová o návrate k dobe kamennej sú podľa mňa zbytočne prehnané, aj keď si myslím, že človek by v nej vedel byť istým spôsobom šťastný, možno aj viac než dnes. Vo svojej dobe to bol jeden z ojedinelých dokumentov kritizujúci kapitalizmus a konzum, neponúkal alternatívy, niečo pozitívne, proste len ukázal nezmysly tohto sveta, ktoré ho vedú k záhube, dnes ho treba za pravdivosť oceniť, no aj tak to nebol výnimočný dokument. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Slaboučký dokument, který má pár hlavních myšlenek, které neustále opakuje v celých 54 minutách. Na konci snímku je v klidu dokážete také zopakovat, ale nedokážete v ně věřit, protože nejsou ani podložené ani logické. Lidé, kteří využívají konzumní společnost si na konzumní společnost stěžují. Tleskám a přeji jim, aby dostali šanci žít bez konzumní společnosti a pak uvidíme kdo si bude stěžovat. Dokument bez hlavy a paty, který se snaží být hezky natočen ( a také je.. velmi videoklipově, první půlka uteče za rytmů hudby opravdu rychle),a le ničím nepřekvapí a v okamžicích (umělé figuríny) se stává nesmyslným. ()

Zajímavosti (3)

  • Tvůrci se schválně snažili napodobit formu reklam ze stanice MTV. (DaViD´82)
  • Natáčelo se přes tři roky v osmi zemích světa. Mimo jiné i při 27. summitu G8 v roce 2001, v Shanghai či v Alangu v Indii. (DaViD´82)

Reklama

Reklama