Režie:
Mira FornayScénář:
Mira FornayKamera:
Tomáš SyselHrají:
Adam Mihál, Irena Bendová, Libor Filo, Marián Kuruc, Pavol Dynka, Alžbeta Šopinsová, Stanislav Vojt, Jozef Hrnčirík, Patrik Czank, Ján Jankov, Lukáš Závodský (více)Obsahy(1)
Hlavním hrdinou snímku je osmnáctiletý Marek (A. Mihál), žijící se svým otcem, alkoholikem (M. Kuruc), na malém městě na moravsko-slovenském pomezí. Jediné opravdové citové pouto Marka váže k jeho psovi. Když se jeho otec rozhodne prodat část pozemku, je Marek nucen vyrazit kvůli podpisu smlouvy do nedaleké vesnice navštívit svou matku (I. Bendová). Jeho život obrátí naruby zjištění, že má nevlastního bratra (L. Filo), který je poloviční Rom. Do horizontu jednoho dne vtěsnané sociální drama varuje před stále agresivněji se prosazujícím rasismem a předsudky, které mají často tragické následky. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (133)
Tento film by si zasloužil odpad, i kdyby se na něj dalo normálně koukat. Je totiž odpornou kolaborantskou agitkou za nemorální slovenskou legislativu zakazující držení bojových psích plemen. Jenže ono se na něj nedá normálně koukat. Je to totiž pseudoart, kdy jeden záběr na vypatlance, kterej ždíme z pincla svých šest pětek, se v tom filmu opakuje asi pětkrát, a pokaždý trvá minutu. Všechny záběry jsou natažený desetkrát více, než by bylo nutno k pochopení děje divákem. Ve zbývajících 90% času můžete přemýšlet o příjemnějších věcech, než je život pár záhoráckých vymaštěnců. ()
Vzhľadom na zvolený mlčanlivý režisérsky prístup Fornayovej, keď je skoro všetko akoby skryté pod povrchom, nepovedané nahlas, by bolo najlepšie o Mojom zabijáckom psovi nič nenapísať. Fornayová natočila film, ktorý končí tam, kde by iní začínali s konfrontáciou, končí tam, kde by mohla začať solídna napínavá kriminálka so sociálnym podtextom. Lenže ona pátra po príčinách skutku, ktorý sa stal, prečo sa stal, kto za to môže a akým podielom si vinu môžu všetci vo filme kolektívne rozdeliť. Killer je podľa mňa výborný psychologický film, keď po jeho zhliadnutí začneme hlbšie premýšlať nad zmýšlaním submisívnejšieho mladíka, nad tým, kto je jeho "skutočným" otcom, nad prostredím, v ktorom vyrastá a ktoré ho formuje a nad tým, nakoľko hlboko sú už v ňom zakorenené cudzie myšlienky, ktoré mu boli dlhé roky vštepované do jeho akoby nasilu vyholenej lebky. Je to trochu v protiklade s doslovnosťou vyobrazenia siláckych tetovaní, roztomilého róma, prestrelených scén typu westernové pohľady po východe z podchodu, cedule s nápisom rómom vstup zakázaný, ale verím scenáristickému prieskumu a primitívnosti istých skupín obyvateľstva, takže film pokladám za realistický. Niekedy až príliš. Vzhľadom na to, čo sme posledné roky museli od našich režisérov pretrpieť a ucelenú atmosféru snímky spoločne s niektorými peknými obrazovými kompozíciami, pridávam hviezdu navyše. ()
Nesympatický hrdina, jeho (takmer) nemý príbeh, a klišé prekladané len ďalším klišé. Myslel som, že od Teste rasate už neuvidím náckov "pařit" na tanečnú hudbu, žiaľ, Žijeme len raz mi túto trpkú spomienku znovu prinavrátilo. Scenár je skutočne o ničom, k Marekovi si neviem nájsť nejaký vzťah okrem ľahostajnosti a línia s jeho počerným bračekom ma vôbec neprekvapila, bolo jasné, že to takto skončí. Jediné plus je dobre zvolené prostredie a odvaha točiť niečo podobné. Ten dialekt už nechcem viac počuť! ()
A jde to i bez hudby. Autentický zvuk (líbil se moc!), už méně pěkná autentická kamera. Naprosto nepředvídatelný a rychle uteklý film. Jistě, některé scény jsou herecky nezvládnuté, občas to působí křečovitě, ale jako typicky festivalový film na velkém plátně a s pořádně osolenou hlasitostí to může fungovat skvěle, asi jako předloňský cinema mundovský Je to jen vítr a už míň ještě o rok starší Cigán, též promítaný na CM. ()
Ale jo, ať si ti mladí filmaři klidně experimentují, ale tahle "syrová" výpověď o naší době, která je ve skutečnosti jenom plochá, prostě nemůže publikum zaujmout. Herecké výkony jsou jednoduše špatné. Neherci mohou prohloubit atmosféru, ale v tomhle případě ji prostě podkopávají. Nedá se nic dělat. Jako experiment proč ne, ale je to jen taková nudná sonda do jednoho lidského života. Vlastně do jednoho dne jednoho lidského života. A ono se zase tolik nestane, i když nám tvůrci tvrdí něco jiného. ()
Galerie (23)
Photo © Cinemart
Zajímavosti (11)
- Kasting na nehercov trval dokopy dva roky. (LolopelS)
- Film získal na 42. ročníku MFF v Rotterdamu 2013 hlavní cenu Tiger Hivos Award. (rodo)
- Režisérka Mira Fornay obsadila do snímky výlučne nehercov. (Raccoon.city)
Reklama