Reklama

Reklama

Dealer 3

  • Dánsko Pusher 3 (více)

Organizovaný zločin s lidskou tváří. Syrový pohled do kodaňského podsvětí od proslulého dánského režiséra Nicolase Windinga Refna. Nicolas Winding Refn zakončuje svou trilogii o kodaňském podsvětí mrazivým portrétem stárnoucího gangsterského kápa Mila. V předchozích dílech byl tento srbský kmotr jen vedlejší postavou v příbězích dánských kšeftujících dealerů a zlodějíčků bezmocně se potácejících za hranou zákona. Když vše klapalo, jak mělo, byl Milo bodrým přátelským kumpánem, ale pokud měl pocit, že ho někdo chce podrazit, nebo bylo potřeba zatlačit na dlužníka, jeho žoviálnost a familiárnosti ustoupily nelítostným erupcím účelové brutality. Tentokrát se s tímto králem podsvětí, který zásobuje Kodaň drogami, setkáváme na sezení anonymních narkomanů. Milo chce přestat brát, protože pak nemá čistou hlavu na důležitější věci. Zrovna organizuje pohoštění na svatební hostinu své milované dcery, ale současně řeší i zpackanou zásilku drog. Také coby stárnoucí veterán stojí proti ambiciózním mlaďochům, ze kterých mohou být noví výhodní spojenci, ale současně i nežádoucí konkurence. Milo se snaží si v nové době udržet postavení, a tak zkouší nové věci, jenže starého psa prostě novým kouskům nenaučíš.
Režisér opět spřádá nelichotivý obraz podsvětí, prostý obvyklých mýtů a glorifikace nejen hollywoodských gangsterek. Také tentokráte přistupuje ke světu periferních podniků a umolousaných lemplů s empatickým zájem, přičemž ale v závislosti na hlavní postavě se mění atmosféra i pojetí snímku. Po vypjatě existenčním prvním dílu a jeho oidipovsky tragickém pokračování Refn trilogii uzavřel znepokojujícím portrétem krále podsvětí, který nehledá cestu ven, ani nesní o jiné budoucnosti, ale jenž je největší rybou v rybníce právě proto, že je ve svém živlu. Mít na rukou krev je pro něj stejně každodenní záležitostí, jako kuchtit tradiční lahůdky na svatební hostinu. Cenou za jeho postavení pak není strach o život, ale pouze stres a samota. Všechny roviny mnohoznačné postavy bravurně vystihl v Dánsku žijící chorvatský rodák, divadelní, filmový a televizní herec Zlatko Buric. Právě on coby představitel Mila, hlavním pojítkem celé trilogie, protože jako jediný z jejího početného hereckého ansámblu vystupuje ve všech dílech. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Recenze (156)

POMO 

všechny recenze uživatele

Posledný diel trilógie sa nikam neponáhľa a emócie drží prekvapivo na uzde. A o to väčšou ranou vo finále zarazí posledný kliniec do diváckej “rozkoše” z odhalovania dánskeho podsvetia. Bez znalosti predošlých dielov, v ktorých vedľajšia postava Mila zaujala, ale nenakŕmila zvedavosť, by to nebolo ono. S ich znalosťou sa naopak jedná o vyvrcholenie temnejšie a intenzívnejšie, než divák očakáva. Refn tu zachádza do existencionálnych rozmerov, žánrovú gangsterku povyšuje na čierny obraz skrytých tieňov súčasnej spoločnosti. Dokreslovanie postupného eskalovania psychického vymknutia sa hlavnej postavy zvukovými ruchmi a ponurými hudobnými tónmi je presne ten druh režijnej invencie, ktorý si u autorských tvorcov vážim najviac. Chcem do jednej miestnosti zavrieť hladného Hannibala Lectera a sfetovaného Mila! ()

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Konečne v hlavnej úlohe srbskí sympaťáci. "Milo, čo si to spravil, prečo si ich zabíjal? Jáj, tento je Albánec, tak to je v poriadku." Nehorázne živé, mäsnaté, šťavnaté a vrstevnaté postavy, ktoré majú na míle ďaleko k balkánskym karikatúram. Boss Milo dokonale prepína medzi bujarou srdečnosťou a "sfetovaným magorom, ktorý je schopný lúskať lebky kladivom" a počas tej hodiny, keď ho budú všetky tie albánske, turecké a poľské svine tlačiť do kúta, budete naňho kričať, aby sa konečne nasral. Alebo aby zavolal Radovanovi. Stane sa oboje a súkanie ľudských čriev do drviča odpadkov tak nie je pre diváka desivým zážitkom, ale obrovskou katarziou, pri ktorej by rád priložil ruku k dielu. Morálne veľmi pochybné, z filmárskeho hľadiska bravúrna prácička. Ako celá trilógia. ()

Reklama

Superpero 

všechny recenze uživatele

Tento díl je z celé trilogie bezesporu nejkrvavější. Hlavní postavou je Milo a setkáme se opět i s Radovanem. Atmosféra je hutná, ale čekal jsem nějaké lepší vyústění. Pro mě to skončilo moc brzo a moc nejasně. Vlastně se tam jen načrtl konflikt s Albánci, ale už se nedovíme jak to celé pokračovalo (asi špatně). Každopádně hluboká poklona Nicolasi Windingu Refnovi. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Třetí díl trilogie Dealer je zaručeně ten nejdrsnější ze všech tří dílů. Nejdrsnější a nejbrutálnější. Hlavně v tom smyslu, že vypráví příběh gangstera Mila, kterej má dvě rozdílné tváře, ale na ani jedné nedává znát brutální teror, který je schopný vytvořit. Posledních třicet minut jsou ze světa filmařské geniality, kde jsem jenom tupě zíral a pomalu a hodně nejistě si uvědomoval, jak je tenhle svět šílenej…Jakmile začaly titulky a začala hrát hodně zajímavá a depresivní skladba, tak jsem si uvědomil, jak šíleně jsem na televizi třeštil oči. Neuvěřitelný a dost drsný filmový zážitek. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Vrchol. V tom smyslu, že se tu všechny dílčí motivy předchozí dvou dílů spojují do neskutečně silného a filmařsky nekompromisního celku, který svinstva dosud tušená přesouvá divákovi na oči s řeznickou zjevností. Burič byl generátorem charismatu už v předchozích Pusherech, tady si ale vysloveně vychutnal kontrapunkt uzvařených seveřanů. Jeho Milo v sobě má onu srbskou teatrálnost, horkokrevnost a bezprostřednost, i punc nedotknutelného kmotra – o to bolestivější je jeho pád do jámy osamění. Trestem nejvyšším v sérii Pusher nejsou kulky nebo kudly, ale bezmocná samota a izolace. Trojka v tomto ohledu dochází nejdál, má nejvýraznější vnitřní "oblouk" při konstrukci hlavní postavy a závěr mistrovsky nehnutý a přitom křičící titulní pocit celé trilogie. Moderní Kmotr-feťák zablácené kodaňské periférie. Nic menšího Refnova trilogie není. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (5)

  • Lidé na protidrogových setkání byli skuteční narkomani. (Nathanielmon)

Reklama

Reklama