Reklama

Reklama

V polovině 17. století je Japonsko zcela uzavřené kontaktu se západními mocnostmi. Křesťanství je zde postavené mimo zákon a křesťané musí svou víru skrývat. Dva portugalští jezuité, otec Rodrigues (Andrew Garfield) a otec Garupe (Adam Driver), se vydávají do země vycházejícího slunce s velmi nebezpečným cílem: najít svého učitele, otce Ferreiru (Liam Neeson), který se prý zřekl víry. Japonští feudálové a vládnoucí samurajové jsou odhodláni křesťanství ve své zemi vymýtit. Šířit slovo Boží je jeden z nejtěžších zločinů. Křesťané jsou pronásledováni a brutálně mučeni. Buď se zřeknou své víry, nebo jsou vystaveni dlouhé agónii a bolestivé smrti. Mladé mnichy čeká ta nejtěžší zkouška víry a vytrvalosti, na kterou možná nejsou připraveni... (Bioscop)

(více)

Recenze (426)

kill-tec 

všechny recenze uživatele

Pro fanaticky věřící jedince zcela jistě prvotřídní horror, pro mé ateistické smýšlení však nadmíru dlouhá couračka a nezáživný zážitek. Garfield sice hraje nadprůměrně, ale vzhledem k mně nic neříkajícímu ději, prostě film nezachrání. Neskutečně dlouhá a ubíjející stopáž, která mě chvílemi podsouvala myšlenku, že snad podruhé v životě rozkoukaný film stopnu v půlce a už se na to nikdy nedodívám. Tentokrát mě Scorsese nedostal! ()

Paldiny 

všechny recenze uživatele

Porovnaniu s Misiou sa asi nevyhneme. Film s De Nirom mi prišiel emotívnejší a viac prenikajúci do hĺbky. Tu sledujeme obdobnú tému len z iného kontinentu, kde za 17. storočia nebolo pre kresťanstvo na ružiach ustlané, čo sa snažilo zmeniť hneď niekoľko pastorov s ružencami a pootvoreným srdcom. My sledujeme posledných dvoch, akým bolo dovolené sa vydať po stopách strateného otca učiteľa. Na dve a pol hodiny len chatrný dej si zakladá hlavne na vnútornej bolesti domácich, ktorí majú nakoniec silnejšiu vieru ako tí čo ich k nej viedli. Nájdu sa tu silné momenty, tiež prekvapivé rozuzlenie, no tak isto aj mnoho takých, kde potrebujete od filmu pauzu, aby ste načerpali sily v ňom pokračovať. ()

filipvrbik 

všechny recenze uživatele

Velmi hluboký a emotivní film. Jako půl polák a zároveňuž 30let člověk dělající karate, si dovolím tvrdit, že alespoň částečně dokážu posoudit obě kultury. K samotnému filmu- Japonské mučení bylo logicky velmi krut, když i sami na sobě praktikovali Seppuku -česky „plátkování žaludku“, japonsky: 切腹- čili japonskou rituální sebevraždu. V Evropě je též známá jako harakiri (腹切) (česky „řezání břicha“) - odpadnutí kněží bylo jen logickým vyústěním nastalé situace...asi nejsilnější film Martina Scorceseho...95% ()

Renfield 

všechny recenze uživatele

Meditační cesta za poznáním, nebo ještě větší tvrdohlavostí. Pro a proti film předkládá vcelku nestranně, aby v závěru dal o něco jasnější odpověď, alespoň částečně. Té předchází řada dialogových výměn právě na téma víry, jenž jsou tím nejlepším z druhé, méně na přírodu zaměřené poloviny. V mnoha scénách té první si krajina bere hlavní roli, Rodrigo Prieto ji fantasticky využívá, kapitolou samou o sobě je především mlha, jenž příběhu dodává ještě mystičtější rozměr... Například odpočinek na slunci a zpozorování. V jejím využití jsem si nejednou vzpomněl na Apocalypse Now, až tak silné pocity to byly. Doprovodem ke krajině není hudba, ale zvuku přírody, tam příjemné, tam zneklidňující, ale vždy zase trefně zvolené. Druhá polovina je řekněme více o lidech, působí delším dojmem a má místa, která by tu vlastně ani nechyběla. Rozhodně však mezi ně nepatří již zmíněné dialogové výměny o víře a zdaleka nejde jen o ten závěrečný s Ferreirou, nejvíce dá už dřívější sezení jehož se s Rodriguesem účastní Inoue. Jenom ten mystický rozměr tomu překvapivě chybí. 80% ()

Jimmy15 

všechny recenze uživatele

Poměrně složitější snímek, tentokrát z prostředí šíření křesťanství a to úplně jinde, v Japonsku. Vůbec nevím co si o tom myslet, určitě to má hlubší smysl, ale já si z toho odnesl jen smysl jednodušší a jasný. Za zhlédnutí to samozřejmě stojí a je to film hlavně k zamyšlení. Co je také zajímavé, je to, že film měl lehký, ale jen velmi lehký nádech umělecké kamery a v některých místech na člověka tlačily depresivní části způsobené převážně prostředím filmu, které je tam poměrně surově natočené. ()

geimz 

všechny recenze uživatele

Viem si predstaviť, ako by mohol tento film s iným režisérom ľahko skĺzať, aj vďaka svojej stopáži, do nudy. Marty však vďaka svojej veľkosti dokáže každý jeden obraz premeniť na atmosférickú podívanú, vďaka ktorej nuda nemá šancu. Výborní herci, dialógy, myšlienky a otázky o viere a jej mieste v japonskej kultúre. Fascinujúci, tichý "malý" film. ()

Psice 

všechny recenze uživatele

Čím to, že je zde takový majstrštyk tak podhodnocený? Mně totiž tenhle film nedá už pár dní spát. Na Mlčení je vidět, jak moc Scorsese vyzrál, vytříbil své životní hodnoty a z jaké perspektivy se nyní dívá na svět – od rebelujícího Posledního pokušení Krista dorostl až k fascinujícímu Mlčení. Scorsese ale netroškařil a otevřel hned několik velkých témat, která však získávají na významu právě tím, když jsou postavena vedle sebe: transkulturalita (střet dvou kultur, dvou náboženství, dvou odlišných pohledů na svět), dotazování se po lidství a otázka dogmatismu vs. opravdovosti víry. Scorsese zprostředkoval divákovi ne příliš známý historický příběh o pronásledování křesťanů v Japonsku. Zatímco se „bílému muži“ podařilo podmanit si obyvatele Nového světa, v Japonsku narazil a karta se otočila. Scorsese tak dokonalým způsobem zachytil fenomén zakoušení diametrálně odlišné kultury od domnělého porozumění k vnitřnímu setkání s ní. Právě tato zkušenost je jednou z příměsí, která strhla Rodriguesovi závoj z očí, aby se na sebe mohl podívat do zrcadla, protože dosud viděl v onom zrcadle jen obraz Ježíše – to však byla pouhá chiméra. A takové zjištění je velmi bolestivé, obzvlášť, když na tomto obraze máte vybudovaný celý svůj dosavadní život a pohled na svět. To, co do té doby Rodrigues žil a co považoval za víru v Boha, se najednou vyjevilo jako vyprázdněné. Už to nebyl Scorseseho Kristus, Syn Boží, kdo pochyboval, ale právě člověk sám. A Bůh mlčel! Morální dilemata, duševní trýzeň a neustálé pochybnosti, které Rodrigues zakoušel při pohledu na násilí, které rozpoutal svým (a Garupovým) příchodem, se postupně vršilo na sebe a Scorsese tak mohl přiblížit divákovi postavu Ježíše Krista, ale nově - z jiné perspektivy. Scorsese tentokrát nechtěl šokovat, jenom neuvěřitelně důvěrně zprostředkoval vnitřní boj člověka, ve kterém je tvrdě zkoušena opravdovost jeho víry, lásky a soucitu. Až setkání tváří v tvář s brutálním násilím uvrhlo Rodriguese na pokraj šílenství, kde byl konfrontován se svou vírou, sám se sebou, s Bohem. Scorsese tak nemilosrdně - prostřednictvím zobrazeného utrpení - otevřel opravdovou cestu člověka k Bohu a demaskoval tak mechanismus duchovního materialismu a dogmatismu. ()

Emo-haunter 

všechny recenze uživatele

Scorsese se po těch letech plných gangsterek a životopisných intelektualit pokouší proniknout i do světa povahopisných historických událostí. Bohužel to zůstalo pouze u pokusu - jeho inspirace filmu Mlčení, která čerpá ze šimbarského povstání v Japonsku v 17. století, kdy se řada evropských jezuitů snaží proniknout do buddhistického Japonska a poukázat na jejich křesťanskou víru, zůstala pod očekáváním. Nejdřív se jeví jako hodně napínavý snímek, ale rychle vyšumí do prázna díky spoustě prázdným dialogům o víře (a to jsem katolík, i když po svém) a nějaká osudovost, jednání postav či psychologie jejich rozhodnutí je zcela fuč. Jak pak pochopit jednání Neesona nebo rozhodnutí Garfielda či nečekané vypuštění perspektivní linky Drivera, kde jsem čekal trošku jinou scenáristickou strukturu. A ani kulisy, kamera a celková typická řemeslnost není tak kvalitní, jako třeba u jiných Scorseseho filmů (dnes jsem ještě viděl Letce!) No, sečteno a podtrženo, více jak 50% dát nemohu. Tentokrát byl Scorsese velmi komorní a jeho potenciál nebyl využit. A opět si ani nepomohl stopáží. A přitom se to tak slibně rozvíjelo... Hranice dvou a tří hvězdiček. Jo a respekt tomu, jak Driver zhubl v totálního anorektika. Když si uvědomím, jak namakanej byl ve Star Wars, tak čumím, co za kostlivce byl tady... Inu, pro herectví se vážně musí někdy hodně obětovat. ()

Swoser 

všechny recenze uživatele

Martin Scorsese patří k režisérům, kteří nemůžou udělat špatný film. Většina jeho filmů je typická americká gangsterka, tak je Mlčení trochu výjimka, ale to neznamená, že to není skvělý film. Mlčení je jeden z nejlepších filmů letošního roku. A to proto, že se od ostatních filmů tak liší. Andrew Garfield podává výkon celé své kariéry, za který si zaslouží nominaci. Aspoň jí získal za jeho roli v Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny. Film je pro hodně lidí příliš dlouhý, ale není ve filmu ani malá část, která podle mě je zbytečná. Celý film funguje jako celek a každá jeho část je důležitá. A to ani nemluvím o úžasné výpravě a kinematografii, která bere dech. Liam Neeson není ve filmu moc dlouho, ale to neznamená, že není důležitá postava. Andrew Garfield a Adam Driver fungují dohromady neskutečně. Oba to dělají proto, že v něco věří, ale postupem filmu si říkají, jestli je Bůh vůbec skutečný a nechtějí si to připustit, když už obětovali toho tolik. Tohle se ve filmu děje hodně, ale jelikož jsem ateista, tak se nedokážu do nich vcítit a sdílet s nimi jejich názory a jejich pohled na věc. Co se mi na tomto filmu líbí je to, že pro někoho, kdo nevyznává ani jednu ideologii, ať už křesťanství nebo buddhismu, film neztrácí na kvalitě. Díky jeho brutálním scénám, poměrně dlouhé stopáži a složitému ději, si nemyslím, že se na tento film budu dívat často. Ale jako film, který by měl být ceněn za to co je, tak by film měli vidět všichni, nezávisle na vyznání. 10/10 ()

Klajnik 

všechny recenze uživatele

Oproti Scorseseho předchozího filmu Vlkovi z Wall Street (tematicky a stylově navazujícím na Goodfellas) Mlčení není příliš divácky vděčné a svým tématem nezdolnosti křesťanské víry ke mně fakt nepromlouvá. Možná jsem do toho nebyl schopen pořádně nahlédnout, ale přišlo mi, že film se dostatečně nevěnuje společenským poměrům na to, abych byl schopen vést vnitřní dialog o celé věci. Křesťani byli na půdě Japonska pronásledovaní a současný úzus, je že víra je každého věc a nemělo by mu na ni být šaháno. Já se s tím však plně neshoduji, protože zaleží na tom, čemu věříme. Ideálně možná lepší nevěřit, protože kdo většinou věří, ten nepotřebuje vědět a kdokoliv, kdo hodně ví, tak si také uvědomuje, kolik toho neví, což je stále velmi relevantní sokratovská moudrost. Mám pocit, že jsem film viděl ve věku, kdy jsem nebyl schopen pořádně rozumět a někdy budu muset dát rewatch. Tehdy mi asi chyběl větší důraz na společenské poměry tehdejšího Japonska a nastínění toho, proč se venkované upínali právě ke křesťanství - případně jestli je vůbec dobře, že tak činili, když za to byli trápeni. Také nevím, jak se postavit k jednání oněch křesťanských misionářů. ()

Greg25 

všechny recenze uživatele

Není to divácký film, je to ale film, který svojí stopáží ani na okamžik nenudí, který krůček po krůčku, pomalu vypráví svůj příběh a nese s sebou neskutečné množství emocí a filozofických otázek. Je to film k zamyšlení, zároveň nabízí i úžasnou kameru, režii, i pomalu plynoucí příběh. Je to film o víře, ale nejen té náboženské, o její proměnlivosti, možnostech i následcích. A film, který je pro mě jeden z nejlepších od Scorseseho. 100% ()

VictorMartel 

všechny recenze uživatele

Jako skalní ateista jsem toto absurdně nedoceněné Scorseseho opus magnum pozoroval v intelektuální extázi. Estetiky některých nejmoudřejších myslitelů či správců území zahrnovaly pronásledování křesťanů. Tuto hygienu praktikovali Marcus Aurelius, buddhisté, marxisté a Fridrich Nietzsche, jehož Gesetz wider das Christenthum (epilog Der Antichrist) je protikřesťanskou obdobou antisemitismu. Každé jednání a vystupování na straně japonské inkvizice má svůj řád obligátní kontextu samurajsko-buddhistického milieu. Přitom se nejedná o fetiš fašismu, jehož dojem zde sugeruje jednoduchá krása, důmyslnost a efektivní přesnost kostýmů, zbroje a staveb nebo šokující vynalézavost tortury. Japonská kultura té doby není staticky zaujatá zvráceným ideálem svého monolitu, nadřazeného zbytku světa. Je relativně otevřená, vnímavá, má respekt. Nicméně vidíte-li tnout hlavu samurajským mečem, pak ani nejpevnější forma nezakryje biologickou podstatu primárního motivu, jímž je systematicky pěstěný návyk k agresi řešící původně ty nejbanálnější spory o kus země a způsob jejího ovládání. Samurajům se v akci, a nakonec i mimo ni podobají hadi, s tím rozdílem, že ti se plazí bahnem, kdežto oni tutéž podstatu formují do rituálu, symboliky, estetiky, mytologie a metafyziky tím zelegantnělé každodennosti. ()

Muel 

všechny recenze uživatele

| Paramount Pictures | Film, kde sa Andrew Garfield prekonáva až na hranu svojich možností, s decentným náboženským podtónom a krásnou výpravou. Goodfellas a The Irishman sú už vlastne kultovky a Martyho klasikami, ale najviac ma Scorsese baví práve takýmito počinmi spolu so Shutter Islandom. Film plný pevnej viery, utrpenia, lásky a srdcervúcich scén. Film, ktorý ma ako jeden z mála dokázal kompletne emocionálne rozdrtiť. Ohromný zážitok. | Hodnotenie: 10/10 | ()

nonick1 

všechny recenze uživatele

Filmovou cestu ke zprostředkování hluboké víry dokázal nalézt Lars von Trier, když v šestadevadesátém prolomil vlny. Scorsesemu se to na rozdíl od něj nepodařilo, přestože se o to téměř tři hodiny usilovně snažil. Velká škoda nevyužitého potenciálu Adama Drivera, jehož postava šla během filmu (doslova) do vytracena. ()

Tina00 

všechny recenze uživatele

V Mlčení bylo paradoxně málo mlčení. Neustálá potřeba komentovat Padrem všechno co se dějě, když divák přeci vidí, divák přeci ví!!! není vždy potřeba. Celkově jsem trochu bojovala sama se sebou, zda se mám na snímek podívat, jelikož moje názory na toto téma tíhnou spíše ke Spotlightu.... Udělala jsem ale dobře, ač rozvleklá první půle nám dáva zabrat a pravděpodobně v kině zbyde polovina, druhá část do své poloviny je úkazem vynikajícím. Konec už beru jen jako dovětek, vše se vyřeší přeci tou "formalitou". Od začátku do konce nelze jinak než vyzdvihnout exteriéry, kameru, bez hudebnost!! a výkon Andrewa (který mě odrovnal již v Hacksaw Ridge - tato zcelá jiná poloha mu sedla geniálně) je sice potřeba říct, že svým 100% (v první části) přesvědčením dokáže být silně iritující, ale to nemá s jeho výkonem nic společného. Vyobrazení, dusnost, tíha celého příběho s obrazy hrůzy a bojem s vlastní vírou ve mně určitě něco zanechaly, bohužel ale emocionálně mě film nezasáhl ani jednou, což vidím jako jediný nedostatek. ()

Mlle 

všechny recenze uživatele

Nezajímavý snímek plný historických přání a nepřesností. Věřím, že pochyby o vlastní víře lze komunikovat i jinak ;) ()

Související novinky

Martin Scorsese a další pokušení Krista?

Martin Scorsese a další pokušení Krista?

29.05.2023

Uznávaný režisér Martin Scorsese v předešlých dnech oslavil poměrně silný úspěch na festivalu v Cannes se svým nejnovějším snímkem Killers of the Flower Moon. 206 minut dlouhé epické dílo o tajemných… (více)

TOP 2017 dle nejoblíbenějších uživatelů

TOP 2017 dle nejoblíbenějších uživatelů

31.12.2017

Hrstka nejoblíbenějších uživatelů ČSFD.cz tradičně vybrala osobní trojku nej filmů, uvedených do české a slovenské distribuce nebo na filmových festivalech v roce 2017. A někteří dali hlasy taky svým… (více)

O Zlaté glóby se letos popere i Deadpool

O Zlaté glóby se letos popere i Deadpool

12.12.2016

La La Land vs. Místo u moře vs. Moonlight. Letošní rvačka o ceny má jasné favority a potvrdily je i nominace na Zlaté glóby. Mnohé překvapily hned dva zářezy pro Deadpoola, totální absence naopak… (více)

Kdo bude moderovat Oscary?

Kdo bude moderovat Oscary?

06.12.2016

Za pár měsíců nás jako každý rok čeká předávání Oscarů. Hollywoodská smetánka se tentokrát sejde 26. února, a teď konečně víme, kdo jí bude bavit. Role moderátora se poprvé ve své kariéře ujal Jimmy… (více)

Reklama

Reklama