poster

Mládí v hajzlu

  • USA

    Youth in Revolt

Komedie / Drama / Romantický

USA, 2009, 86 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • rawen
    ***

    Literární předloha je mé dirty pleasure, film je bohužel příliš zkratkovitý a končí jinak než první díl (nemastně, neslaně, hloupě, kýčovitě). Přesto jsem si to i tak docela užil, mám rád Michaela Ceru (líbil se mi v Juno) a překvapil mě i Steve Buscemi, pro neznalé předlohy docela zajímavý "lehký" film na jeden večer, pro zavilé hajzlisty (:)) velké zklamání, ale ono se ani nedalo čekat nic jiného... 6/10(11.6.2010)

  • nirvana91
    **

    Ďalšia z teenagerských komédií o tom, ako sa dostať babe do nohavičiek. Aj keď toto prevedenie mi pripadalo možno troška akčnejšie (vďaka Francoisovi). Niektoré vtípky boli troška prehnané resp. divné, iné také do pohodičky :) Škoda, že postava Zacha Galifianakisa sa tam "nezdržala" dlhšie. čiže hodnotenie na 2*. A veľké plus za Michaela Ceru, ako inak :))(4.8.2010)

  • Boogeyman
    ***

    Mládí v hajzlu znám nazpaměť, neohrozitelná knižní srdcovka. Již zruba 12 let čtu všechny tři (resp. 5) díly pořád dokola a bez přehánění můžu říct, že jsem každou část četl minimálně desetkrát a ať ve čtrnácti poprvé, tak v šestadvaceti se u toho stále nadšeně směju. Je to to nejchytlavější čtivo co znám a pokaždé, když jsem se z dlouhé chvíle do nějaké části začetl, během pár týdnů jsem zákonitě skončil u závěru pátého dílu. Takže bez jakéhokoliv respektu a studu se označuji za znalce příběhů Nicka Twispa. A ač jde o látku těžko zfillmovatelnou a rozsáhlou (vždy jsem doufal, že se natočí co díl, to jeden film), filmu jsem věřil. Jednak Michael Cera mi do role Nicka přišel jako nejlepší možná volba, obsazení většiny vedlejšch rolí taktéž vypadalo maximálně slibně a režie se chopil Migeul Arteta, tvůrce geniálního, jediného uvěřitelného a dokonale osmdesátkového seriálu o mládeži Machři a Šprti. Prostě očekávání bylo obrovské a nezchladily ho ani negativní recenze ani kasovní propad v Americe (akorát mě naštvalo, že se film v Čechách nedostane do kin, a bůh ví jestli vyjde na DVD, takže ač jsem byl ochoten platit, situace mě donutila film si stáhnout). A teď tu sedím, nasranej jak sáňky v létě a přemýšlím, jak to mohli tak zkurvit. Kdybych ty knihy dokonale neznal, asi bych se jednak unudil a jednak v ději i poztrácel. Tak kde začneme? Asi u Cery. Jak to pro mě byl původně ideální kanditát, jakmile promluvil, zas tak se mi jako Nick nelíbil, až moc z něj čouhá slušňáctví na hony vzdálené Nickovo prohnanému hajzlíčkovství, posedlost Sheeni jsem mu nevěřil, natož rebelii proti matce, která to chudinka měla s Nickem dost těžký už v knížce, tady ale byla terčem jeho revolty zcela neoprávněně (tím myslím, že nám jsou utajeny jeho myšlenkové pochody a malicherná ukřivděnost), díky čemuž působí debilně nejen logika vyprávění, ale především Nick sám. Francois mu ale šel dobře. Sheeni to sice slušelo, ovšem opět příšerná povrchnost a zestručnělost jejich vztahu nás nenechá ani omylem uvěřit, že by jí někdo takto propadl a vyváděl podobné pitomosti. Ostatní vedlejší postavy se vesměs povedly, jednoznačným výtězem je pan Fergusson Freda Willarda, dokonale vystiženej. Pobavil i Justin Long jako Sheenin věčně omámený bratr Paul, nezklamali ani Ray Liottta a Zach Galifianakis jako idiotští nápadníci Nickovy povolné matky, typově přesný byl i mihnuvší se Trent. Každopádně by mě zajímaly vystřižené scény, protože všechny postavy trpí nedostatkem prostoru, což je nejzářivěji vidět na ochuzeném Nickově fotrovi a především na totálně zabitém Levákovi (než aby měl takový štěk který měl jenom „vtipně“ upozornit na jeho zahnutý péro, to mohl být vynechán úplně stejně jako Hároš, Dwayne, Apurva, atd.). A o tom je vlastně celý problém filmu. V knížce spolu všechno tak nějak souvisí a nejsou tam slepé linie, film toho spoustu nakousne, ale už nedořekne a nijak nerozvíjí, což neznalé předlohy mate, znalé sere, ať už jde o zmíněný Levákův zahnutý klacek a jeho válku se sestrou, o nejhnusnějšího čokla a zároveň dítě lásky Alberta, o pobyt pana Fergussona v Ukiahu, atd. Opět – zajímaly by mě vystřižené scény, muselo toho hodně vypadnout. Velkou chybou, která jde na vrub tvůrcům neomluvitelně a sami tím pohřbili potenciál knihy je to, že omezili Nickovo vnitřní monology, ukrutnou popisnost a sarkastické pozámky na minimum, čímž si odepřeli to nejvtipnější na celé knize a co šl opřitom formou Nicka-vypravěče do filmu snadno zapracovat. Zhruba od poloviny jde film vlastní cestou a jen nesmyslně slepuje scény z různých částí knihy, přidá pár vlastních, aby si nakonec vytvořil úplně nový konec (což je ovšem ten nejmenší problém). Je to obrovské zklamání a promarněná velká šance, jak převést deník Nicka „Píchače-Dillingera-Ulansky-Huntera“ Twispa vtipně na plátno. Tohle je jen otrocký přepis scén bez souvislosti, naprosto zbaven všeho vtipného.(16.6.2010)

  • Oskar
    **

    Nemá smysl chodit kolem horké kaše - to, do čeho mnozí vkládali naděje, se nepovedlo. Abyste mohli posoudit, zda je pro vás mé hodnocení filmu relevantní nebo ne, chtě nechtě se musím nejdřív vyjádřit k předloze. Ke knize Mládí v hajzlu jsem se před lety dostal víceméně náhodou, když jsem pracoval v knihkupectví a zatímco zákazníci nechodili, četl jsem různé knihy, které bych si nekoupil, abych zjistil, zda to není chyba. Nesmírně mě překvapilo, že to, co vypadá jen jako nějaké jednorázové čtivo do vlaku, je nesmírně vtipná a důmyslně vymyšlená sága, která dává všem těm upoceným Adrianům Moleům a Jonahům Blackům na frak inteligencí, smyslem pro zkratku a vodopádem slovních i situačních gagů. O tom, zda je to vhodná látka pro film, nejsem přesvědčen. Většina věcí, které vás v knize rozchechtají, je vtipná proto, že je vnímáte očima Nicka Twispa. Osobnost každé vedlejší postavy jeho života je zredukována do karikatury, která má zvýrazněné jen ty rysy, jež do vypravěčova života zasahují. Teoreticky to lze dodržet i ve filmu (dobrým příkladem mohou být bizarní postavičky v Orange County nebo Napoleon Dynamit)... Samotný Nick Twisp je podle mě oblíbený ne proto, že je "typický puberťák" a proto se s ním čtenář dokáže ztotožnit - to je samozřejmý předpoklad, ne výsada těchto knih; ale pro to, čím je atypický. Pro tu svou ďábelskou prohnanost z rodu Černých zmijí, pro své mimořádné kombinační schopnosti, díky nimž manipuluje s tolika lidmi a neztratí přehled ani o tom, pod jakou identitou právě tahá za provázky. Film je úplným opozitem všeho, co jsem napsal. Děj redukuje na obvyklá tři dějství, z nichž první zběžně načtrne Nickovo zázemí a dále se věnuje jeho seznámení s pozérskou Sheeni. Tato první část působí jako mimořádně nudná epizoda Dawsonova světa, kde dvě hlavní postavy mluví skuhravým polohlasem a tváří se, jako by jim uletěly včely. Po jejich odloučení nastane oproti knihám značný skok v ději a na okamžik se zdá, že by film mohl konečně nabrat tempo. Nick se rozdvojí - jeho rebelantské druhé já jménem Francois je ďábelským našeptavačem toho ťunti s vizáží a hlasem Stana Laurela, kterého do té chvíle sledujeme a nepoznáváme. Jenže to je zase jen dočasné řešení a i když je Francois jedinou (čtete dobře, jedinou) postavou ve filmu, která tu a tam svou jízlivostí připomene humor předlohy, jeho další využití v ději se dá těžko nazvat dobrým řešením, jak do filmu převést vtip autorského vyprávění. Aniž by se dohromady stalo něco důležitého, v půlce filmu jsme ve druhé knize, vidíme z ní zhruba tři nebo čtyři scény, které jsou neuvěřitelně natahované a bezúčelné a v závěru dojde i na Nickovo třetí alter ego - Carlotu - která se tam objeví v duchu přístupu "ať už to máme všechno z krku a můžeme jít točit něco jiného". Celkově je to jednohvězdičkový, užvaněný "rádobynezávislý" film zcela bez situačního humoru a s minimem účinného slovního, který činí jakžtakž snesitelným, "třetinově dobrým" filmem jen Michael Cera. Je mi líto. 40%(11.1.2010)

  • Gereth
    **

    Proboha, co jste to provedli Nicku Twispovi? Takový herecký arzenál a přesto tak neuvěřitelně odfláknutý film. Cera nemá s Nickem absolutně nic společného a to, čeho jsem se bál, když jsem jeho jméno viděl přiřazené k hlavní postavě, se do puntíku vyplnilo. Udělal z něj průměrného amerického typicky Cerovského uťáplého losera. Kde je Nickova prohnanost, inteligence a schopnost manipulace s ostatními? Je sice použita hlavní kostra původního příběhu, ale vnitřnosti byly vytrhány z těla a nahrazeny romantickými bláboly z teenage komedií druhé jakosti. Absolutně zbytečné scény s absolutně zbytečnou postavou Leváka. Sheeni jsem neměl rád už v knize, ale tam to bylo pouze její nesnesitelně vychcanou povahou, tady je iritující naprosto odlišným způsobem. Stejně jako drtivou většinu zbytku si jí totiž při sebevětší víře nedokážete spojit s postavou z knihy. Jediný, kdo sbírá body je Francois, ale není jich tolik, aby dostatečně zmírnily můj vztek. Jedna z nejhorších adaptací knihy, co jsem měl tu smůlu potkat. Jednu hvězdu, či odpad nedávám jen kvůli tomu, že jsem pravděpodobně silně ovlivněn předlohou.// 30%(21.5.2010)

  • - Natočeno podle předlohy u nás známé jako Mládí v hajzlu od C.D. Payna. (Teodorik)

  • - Mládi v hajzlu: Original Motion Picture Soundtrack byl vydán 5. ledna 2010 Lakeshore Records. Samotný film obsahuje 19 skladeb a 9 z nich je přímo z oficiálního soundtracku. (griph)

  • - Michael Cera si ve filmu zahrál dvojroli, Nicka Twispa a Francois Dillingera. Nick má hnědé oči a Francois světle modré. (Cheeker)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace