Reklama

Reklama

Človečina

(divadelní záznam)
všechny plakáty

Obsahy(1)

Taková milá babička. Proč si ji do toho domova nevezmou? Záznam legendární tragifrašky Radošinského naivného divadla... V jedné obyčejné slovenské domácnosti žijí rodiče (O. Hájovská a M. Siget) se dvěma dětmi (M. Markovič a I. Miffeková) a především s babičkou (K. Kolníková). Všichni ji mají rádi, alespoň to říkají, a všemožně babičce lichotí. Zároveň však dělají všechno pro to, aby ji co nejdřív dostali do domova důchodců. Babička odjakživa toužila být divadelní a filmovou hvězdou, a tak jí rodina namluví, že pro ni má angažmá v divadle. A zatímco se babička těší a živě si představuje, jak zazáří v nejslavnějších rolích světového repertoáru, řidič ze starobince pořád někde vězí... Človečina, která měla premiéru 14. listopadu 1971 na původní scéně Radošinského naivného divadla, patří ke klíčovým inscenacím této scény, ale dnes už také k moderní klasice slovenského divadelního umění. Obsahuje svérázný humor, spojený mimo jiné se specifickým „tvrdým" západoslovenským dialektem, ale také tragické a nostalgické vyznění, které je typické pro většinu her kmenového člena RND a autora všech jeho her Stanislava Štepky. Televizní záznam představení vznikl v roce 1973, známá je i pozdější audioverze, která vyšla na LP resp. na CD. (Česká televize)

(více)

Recenze (18)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Vztah ke kulturním fenoménům bývá většinou generační záležitostí. V 90. letech jsem si vybudoval silný vztah k Semaforu pod vedením Jiřího Suchého, moje děti nad poetikou jeho divadla krčí rameny. Chápu, že Radošínské naivní divadlo představovalo pro generaci těch, kteří ho mohli navštívit, něco kultovního, ale já to necítím. Několik slušných jazykových hříček nemůže zastřít, že se s předváděným neherectvím míjím obřím obloukem. Jestli mě něco na klasickém Semaforu nesedělo, pak to bylo okázale zdůrazňované neherectví Jiřího Šlitra, a přesně na tomhle stylu Človečina staví. Celkový dojem: 40 %. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Už som si pred časom povzdychol, aká veľká a neodstrániteľná škoda sa stala, že hry zo začiatkov Radošinského naivného divadla neboli zaznamenané a neuchovali sa tak pre ďalšie generácie. Paradoxne sa zachovala práve jedna z najtypickejších a najlepších hier - Človečina. Hra pre ktorú jej autor Stanislav Štepka vymyslel aj nový žáner - tragifraška. Hralo ju päť vtedy ešte málo známych hercov (Katarína Kolníková, Miroslav Siget, Oľga Májovská, Iveta Miffeková a Milan Markovič) a vytvorili dielo, ktoré pretrváva roky. Keďže som mal to šťastie vidieť hru asi tri roky po jej premiére, vnímal som aj jej kontrast s prebiehajúcou normalizáciou. A pri sledovaní najnovších hier si uvedomujem, akým vývojom divadlo prešlo, koľkým hercom poskytlo svoje dosky, pričom jedinou jeho konštantou bol a ostáva Stanislav Štepka. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Stanislav Štepka a jeho Radošinské naivné divadlo patria k stálicám slovenského humoru a jeho hry majú neuveriteľný povab a človečenstvo. ()

D28 

všechny recenze uživatele

Meradlom úspešnosti autora je určite i citovateľnosť hlášok v každodennom živote.Stanislav Štepka ako jediný v tomto smere šlape na päty svojim českým kolegom.Pretože jeho humor je ľudský a slovenský a večný.Ako on sám.Čapkám v stoji za ten dar písať i hrať múdro a zábavne súčasne. ()

Arkanoid 

všechny recenze uživatele

Rozkošne nezmyselné dialógy a hlavne monológy v podaní oduševnených hercov vedia vyčariť úsmev na tvári, no za čiaru sa nejde a dnešný divák vychovaný na stand-upoch Gergea Carlina, Temných Kecov, Silných rečí alebo sitcomoch ako Two and Half Men by už sále sedel skôr netrpezlivo. Predstavenie ponúka aj spevácke čísla, ktoré zúčastnení zvládli obstojne, no speváckou kariérou by až na Ivetu Miffekovú skôr pohoreli. ()

ujec 

všechny recenze uživatele

Radošinské naivné divadlo, to je hlavne Stanislav Štepka a Katarína Kolníková, ale aj celá partia oduševnených hercov. To vysoké hodnotenie odráža roky dlhej kvality a neplatí to len pre toto dielo. ()

dalziel 

všechny recenze uživatele

Asi najlepší autorský počin Stana Štepku.Až z toho mrazí.Ked čil tak nad tým rozmýšlam mama za všecko čo si pre mna urobila ,ty by si dneska nemusela spat tam v komore na pričny, ty by si dneska mohla it aj do obyvačky, aj tak si tam ešte nebola.To sa ty dvere vedla kúpelny tak tam vejdi vnúter.Je tam guč tak si tam lahni.Keby Ty tam bola zima tak hybaj tam do seretára a zeber si od tál deku.Je to taká pekná zelená deka.To som donísou z manébrov. ()

jan72 

všechny recenze uživatele

V tomto zázname div. hry Štepka nehrá otca ale len na začiatku vystúpi s príhovorom ako autor. Piesne hrá hudobná skupina The Yanosheek. hrali: Katarína Kolníková (babička), Oľga Májovská (matka), Iveta Miffeková (dcéra), Milan Markovič (syn), Miroslav Siget (otec), Stanislav Štepka (autor) ()

FandaF 

všechny recenze uživatele

Skvělé inteligentní divadlo. Zajímavé i hudebně (díky M. Markovičovi). Nejvíc se mi líbila krásná Iveta Miffeková - tedy nejen vzhledem ;-) ale i zpěvem. Předvedla slušný rozsah a hlavně v hlubších tónech mi to znělo krásně. Kdo ví kde je této dámě konec... Internet žádné informace nedává, snad jen další jméno (Straková). Je otázkou jestli svůj talent zahodila, nebo co se stalo... ()

PTuranyi 

všechny recenze uživatele

Naivné radošinské ochotníčenie už dnes možno nemá ten náboj ako kedysi. Lavírovanie medzi socialistickým marazmom a šteklivými dvojzmyslami či láske k matke a až odľudštenou vypočítavosťou, vytvára výbušnú komickú zmes, ktorá v naivnom prevedení hercov RND má svoje čaro. 90% ()

Reklama

Reklama