Reklama

Reklama

Dobrodružství

  • Itálie L'avventura (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Mladičká Monica Vittiová ve slavném příběhu lásky a odcizení... Počátek šedesátých let. Krásná Anna má přítele a milence, bohatého architekta. Spolu s ním, kamarádkou Claudií a přáteli se chystají na výlet jachtou na opuštěný ostrov. Zábava bezstarostných, které netrápí nouze, snad jen jakýsi pocit prázdnoty. Na ostrově Anna záhadně zmizí a celá společnost se vydává ji hledat... Film Dobrodružství získal na MFF v Cannes v roce 1960 Cenu poroty a dosud ve světě neznámý italský režisér Michelangelo Antonioni motiv k natočení celé tzv. „tetralogie citů", jež se stala pojmem ve filmové historii. Jeho deziluze ze závratného vývoje techniky, jíž nestačil vývoj porozumění lidským citům, ho inspirovala k vytvoření ještě tří dalších, vzápětí po sobě jdoucích filmů s různými zápletkami, ale na stejné téma – Noc (1961), Zatmění (1962) a Červená pustina (1964). „Člověk, který se nebojí neznámého ve vědě, strachuje se neznámého v duši," pravil již v roce 1960 při představení svého prvního filmu Dobrodružství a mohl to říct stejně dobře o kterémkoliv z ostatních filmů tetralogie... Dnes, téměř po padesáti letech, není jeho otázka o nic méně aktuální přesto, že se změnila doba i společnost. Základní rozpor rozumu a citu, či vědy a intuice nejen že přetrvává, dokonce se i přiostřuje. V tomto smyslu byl Antonioni již před padesáti lety prorokem. Kromě této základní myšlenky jsou však Antonioniovy filmy pozoruhodné i svou formou, s níž experimentoval již ve svých dřívějších dílech, v tetralogii však uzrála docela. Částečně vycházející z italského neorealismu padesátých let zobrazuje skutečnost jakoby dokumentárním způsobem. V obraze se na pohled nic zvláštního neděje, všední gesta, rytmus, pohyby. Důležitá je však kompozice obrazu. To, co situaci určuje a je významově důležité, se odehrává často v zadních plánech. A teprve součet dějů ve všech plánech dává výsledný význam situací, v nichž více než o logiku děje jde o vývoj emoce a duševního rozpoložení postav samých a vztahů mezi nimi. (Česká televize)

(více)

Zajímavosti (18)

  • Podle Alaina Robbe-Grilleta je mnoho záběrů v „kontinentální“ části filmu pořízeno z pohledu neviditelné postavy, jako by Anna (Lea Massari) sledovala Sandra (Gabriele Ferzetti) a Claudii (Monica Vitti), aby viděla, co udělají. Michelangelo Antonioni na dotaz Robbe-Grilleta řekl, že „chybějící“ scéna (ukazující Annino tělo vylovené z moře) byla napsána ve scénáři a skutečně natočena, ale do konečného střihu se nedostala, zřejmě z časových důvodů. (classic)
  • Martin Scorsese film zařadil na seznam „39 zásadních zahraničních filmů pro mladé filmaře“. (classic)
  • Společnosti Metro-Goldwyn-Mayer, American-International Pictures, Paramount Pictures a Warner Bros. odmítly americká distribuční práva, a tak Michelangelo Antonioni prodal projekt společnosti Columbia Pictures. (classic)
  • Hudbu k filmu složil Giovanni Fusco, který do té doby složil hudbu ke všem Antonioniho filmům. Antonioni ve svých filmech obvykle používal pouze diegetickou hudbu a toto byl jeden z posledních případů, kdy (krátce) zařadil hudební doprovod i do jiných scén než během titulků. Pro tento film Antonioni požádal Fusca, aby složil „jazz, jako by byl napsán v helénské době“. (classic)
  • Po dokončení ostrovní sekvence pokračovalo natáčení na Sicílii a v Itálii. Sekvence ve vlaku z Castroreale do Cefalù se natáčela dva dny místo plánovaných tří hodin. Scéna v Messině, kde se Sandro (Gabriele Ferzetti) setkává s Glorií (Dorothy De Poliolo), se natáčela dva dny; Antonioni pro ni původně chtěl 400 komparzistů. Přišlo jich jen 100, a tak členové štábu verbovali kolemjdoucí na ulici, aby se ve scéně objevili. Sekvence, v níž Sandro a Claudia navštěvují opuštěné město, se natáčela v Santa Panagia nedaleko sicilské Catanie; tamní budovy byly postaveny na objednávku Benita Mussoliniho a byly ukázkou fašistické architektury Mezzogiorna. Scéna, v níž se Sandro a Claudia poprvé milují, se natáčela deset dní, protože štáb musel každé ráno čekat na průjezd vlaku. (classic)
  • Při natáčení scén na 40 stop dlouhé jachtě na začátku filmu tvořilo štáb 23 lidí. Michelangelo Antonioni chtěl film natáčet chronologicky, ale jachta byla k dispozici až v listopadu. Kvůli chladnému počasí dostala herečka Lea Massari (Anna) po několikadenním plavání ve Středozemním moři během natáčení srdeční potíže a po převozu do Říma na ošetření strávila několik dní v kómatu. (classic)
  • Týden po začátku natáčení zkrachovala produkční společnost filmu, takže produkci chyběly potraviny a voda. Michelangelo Antonioni měl stále velké zásoby filmového materiálu a podařilo se mu přimět herce a štáb, aby pracovali zdarma, dokud se nenajde financování filmu. V jednu chvíli přestaly do Lisca Bianca vyplouvat lodě a herci a štáb uvízli na tři dny bez jídla a přikrývek. Nakonec štáb vyhlásil stávku a Antonioni s asistentem režie natočili film sami. Kvůli drsnému stavu moře a obtížím s přistáním lodi na drsných skalách Lisca Bianca byli herci a štáb nuceni spát na ostrově. Antonioni uvedl, že „vstával každé ráno ve tři hodiny, aby byl sám a přemýšlel o tom, co dělá, aby se znovu nabil proti únavě a zvláštní formě apatie nebo absence vůle, která se ho často zmocňovala“. Po několika týdnech, kdy Antonioni a štáb pracovali bez rozpočtu, produkční společnost Cino del Duca souhlasila s financováním filmu a poslala mu peníze. (classic)
  • Většina natáčení na ostrově se odehrávala na ostrově Lisca Bianca s padesátičlenným štábem. Dalšími lokacemi pro natáčení ostrovních sekvencí byly Panarea (která byla sídlem produkce), Mondello a Palermo. Natáčení ostrovní sekvence mělo trvat tři týdny, ale nakonec se protáhlo na čtyři měsíce. Potíže spočívaly v tom, že ostrovy byly zamořeny krysami, komáry a plazy; navíc bylo nečekaně chladné počasí a loď námořnictva najatá na každodenní přepravu herců a štábu na ostrov se nikdy neobjevila. Aby si posádka mohla na ostrov dopravit osobní věci a vybavení, musela si z prázdných kanystrů od benzínu a dřevěných prken postavit malé vory, které každé ráno táhl vlečný člun. (classic)
  • Natáčení začalo v srpnu 1959 a skončilo 15. ledna 1960. (classic)
  • V roce 2010 se umístil na 40. místě v žebříčku „100 nejlepších filmů světové kinematografie“ časopisu Empire. (classic)
  • Ve filmu Nevěrně tvá z roku 1984 hlavní hrdina tajně pronásleduje svou ženu, která vstoupí do kina, kde se promítá Dobrodružství. (classic)
  • V roce 2009 si filmový festival v Cannes vybral snímek z filmu na oficiální plakát 62. ročníku. (classic)
  • Při uvedení v Cannes byl film publikem vypískán, ale porota jej ocenila. Roberto Rossellini při té příležitosti prohlásil: „L'avventura je nejkrásnější film, jaký kdy byl na festivalu uveden.“ (classic)
  • Některé scény filmu se natáčely v Schisině, vesnici duchů v obci Francavilla di Sicilia, která se nachází v údolí Alcantara. Další scény se natáčely v Casalvecchio Siculo. (classic)
  • „Dobrodružné natáčení filmu, pět neobyčejných měsíců: násilných, únavných, často dramatických, ale plných (dny charakterizované izolací na pustém ostrově, zmizením některých producentů, stávkou štábu kvůli nedostatečnému platu, prudkou nepřízní počasí...),“ vylíčil Michelangelo Antonioni v deníku obsaženém ve svazku „L 'avventura, ovvero l'isola che c'è“, který vydal Vittorio Giacci. (classic)
  • Nápad na film se zrodil, když herečka Lea Massari (Anna) během plavby s Monicou Vitti (Claudia) zabloudila v přírodě na ostrově Ventotene a ztratila se. Režisér pak přišel s příběhem o dívce, která na ostrově zmizí. (classic)

Související novinky

Zemřela herečka Monica Vitti

Zemřela herečka Monica Vitti

02.02.2022

Přichází smutné zprávy z Říma. Ve věku 90 let zemřela ikona italské kinematografie šedesátých let, herečka Monica Vitti. Hvězda klasických filmů režiséra Michelangela Antonioniho dlouhou dobu… (více)

Reklama

Reklama