Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Střihový propagandistický film, který na samém konci nacistické okupace obhajoval vřazení Čech a Moravy (nikde nepadne termín "protektorát"!) do velkoněmecké říše, nebyl nikdy uveden do tuzemských kin, protože válka mezitím skončila. Režisér Miloš Cettl se pokouší nacistické Německo prezentovat jako průkopníka nových sociálních pořádků, Hitler se stává mírotvorcem, který pozdvihl dělnickou třídu, zasloužil se o hospodářský rozvoj i všestranný rozvoj kultury. Protože předválečné Československo se mělo stát nástupištěm bolševických hord proti Německu, muselo Německo vzít toto území pod svou ochranu. České země se vrátily tam, kam odjakživa patřily. České dělnictvo, které vinou předchozího "demokratického" režimu žilo v bídě, si polepšilo, když pochopilo, že poctivě pracovat pro Říši se vyplácí. Také na území Čech a Moravy se uskutečnily velké stavby. Nacistická správa, kdy německý voják ochraňoval české obyvatelstvo, zvláště pak děti (jak dokládá i jakási knižní publikace), se zasloužila rovněž o rozkvět české kultury, Hácha s Goebbelsem dokonce společně navštívili Prodanou nevěstu v Národním divadle. Pompézní komentář označuje nacismus za národně socialistickou revoluci, která člověka osvobodí a setře stavovské rozdíly. Dosud chudým umožní to, co si mohli dovolit jen bohatí, všeobecně dostupné jsou ozdravovny, sportování i kvalitně strávená dovolená. Znějí frázovité formulace, dobře známé ze stalinistických výpovědí - o tom, jak se zlepšuje životní úroveň, jak kvete péče o pracujícího člověka, že rostou díla míru (mosty, dálnice, přehrady), že se roztáčejí kola průmyslu. Že teprve, když je o dělníky dobře postaráno, mohou radostně žít a pracovat. Komentář průběžně zdůrazňuje kontrast mezi pokojným, vskutku mírovým životem v českých zemích, zatímco jinde v Evropě zuří válka. Tento ústřední motiv je podpořen obrazovými konfrontacemi válečných výjevů s idylickým poklidem. Vidíme české lidi při práci na poli i v továrnách, při odpočinku i zábavě, vidíme dětské hry. A do těchto šťastných výjevů opakovaně vnikají obrazy zmaru, rozbořená města, nekonečné kolony běženců, hladové děti, o něž se nakonec stará jedině německý Červený kříž. Aniž by to bylo přímo vyřčeno, film dává na srozuměnou, že zničen bude každý, kdo se Německu postaví na odpor. Vina je ovšem dávána světovládné Anglii, kterou se mnohé evropské státy nechaly ovlivnit. Německo se navíc stylizuje do role zachránce Evropy před asiatskými hordami z "bolševického ráje". Výjevy z Ruska i z výstavy uspořádané v Praze přesvědčují jak o hrozné bídě tam panující, tak o masovém vraždění rozpoutaném bolševiky (což se dosti blížilo realitě, avšak ve stěží přijatelném kontextu osvobozenecké nacistické mise). Ačkoli začátek roku 1945 (komentář výslovně zmiňuje šestý rok války) již signalizoval hroutící se moc nacistické říše, Kolesa dějin zdůrazňují samé vojenské úspěchy, pod drtivými nápory německých armád ustupoval každý nepřítel, zvláště pak ruský. Příznačná je naprostá bezkonfliktnost a přímočarost zvoleného pohledu: Rusko, Anglie i Amerika jsou označeny za židovské. Zcela vypadla nežádoucí minulost (ani jednou nepadne jméno Masaryka či Beneše), mlčením se přechází jakékoli hnutí odporu včetně atentátu na Heydricha. České obyvatelstvo je prezentováno jako spokojené, vědomé si klidu, který zásluhou Říše má. Však také mohutná shromáždění na důkaz věrnosti režimu, která zalila největší náměstí, svědčí o shrbených zádech, výslovně pak mrazí z velkolepých tělovýchovných slavností, při nichž řeční ministr Moravec, spojující osudy Čech a Moravy s osudy Říše. Když znějí tóny české hymny Kde domov můj (i za okupace přetrvala Škroupova melodie jako oficiální hymna), početné obecenstvo v ochozech vstává a zvedá ruku k nacistickému pozdravu. Tento okamžik nepochybně patří k nejotřesnějším dokladům o servilitě obyvatelstva. Postupně vnikají do nabádavého vyprávění sentimentální rysy, v citovém vydírání získávají důležité místo děti: jako šťastná budoucnost národa, děti v rodinném bezpečí, hrající si, bezstarostně slavící Vánoce - i jako nevinné oběti barbarských anglických náletů. Barbaři, ať již tvořeni bolševickými asiatskými hordami nebo židovskými spiklenci usilujícími ovládnout svět, totiž nemají slitování s nikým a jejich jediným cílem je rozvrat - bylo by tudíž pošetilé očekávat, že by někomu chtěli pomoci. Jedinou zárukou šťastné a spravedlivé budoucnosti je národně socialistické Německo, které svou krví zachrání Evropu před valící se bolševickou pohromou. Film završuje výzva k českému dělníku, aby pro německé vítězství pracoval stejně zodpovědně, jak německý voják bojuje. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (7)

Cimr odpad!

všechny recenze uživatele

Tak tohle si Miloš Cettl v roce 1945 už opravdu mohl odpustit. Svoji pověst si zničil úplně zbytečně, protože film ani nestihl jít do kin a po válce byl zapomenut. Režisér měl být exemplárně potrestán a nikoli o pár let později převléct kabát a fungovat v řadách StB. Ale tak už to holt na světě chodí... Kolesa dějin je mimořádně odporný film, snad vůbec nejodpornější v českých dějinách. Nemůže ho ospravedlnit naprosto nic. Záběry rozbombardované Varšavy střídá prosluněný český venkov, na němž se spokojeně pase dobytek a hlas vypravěče vypočítává, jaké všechny krásy jsou nám díky strýčku Adolfovi dopřány. Češi se nemají zlobit a naopak Říši pomáhat - je to přeci jen logické, Německá říše a Čechy vždy v dějinách patřily k sobě, tak proč to chtít měnit... Jakýkoli negativní stín se přechází mlčením, např. v některých záběrech vystupuje Heydrich - a pak tam najednou není. A to je všechno. Není vysvětleno, co se s ním stalo, jen ho prostě nahradí jiný milý pán. Snímek lže tak strašně okatě, že ho nikdo nemohl brát vážně. Až to působí, že byl snad vytvořen schvalně jako provokace. Přesto (obzvlášť pokud se zajímáte o historii II. světové války) je asi dobré se na něj podívat. Kde jinde uvidíte takové exkluzivní záběry jako třeba Goebbelse s Háchou, jak si nadšeně užívají v Národním divadle Prodanou nevěstu? PS: Zde na ČSFD je fatální chyba, Jan Drda nemá absolutně nic společného s tímto filmem!! ()

Sandiego odpad!

všechny recenze uživatele

Příšerné překrucování dějin a dobové současnosti, v člověku se z toho až vaří zluč. Kdyby film zaujal alespoň po filmové stránce, ale jednoduché až naivní srovnávání blahobytu v náruči protektorátu a hrůze a zkáze všude mimo toto ochranné hnízdo skutečně diváka krajně podceňuje. Největší blábol naší dokumentární tvorby. ()

Reklama

Ikewoo odpad!

všechny recenze uživatele

Vzhledem k tomu, že jde o střihový snímek, tak ho nezachraňuje ani nějaká rožisérská zručnost. Prostá propaganda bez přílohy a to se jednomu vpříčí při požívání. Ještěže na csfd máme odpadkový koš, protože tady, na rozdíl od jiných filmů z tohoto cyklu na LFŠ2013, není k hodnocení nic jiného než ta propaganda... (LFŠ 2013) ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Tupá propaganda, při které se divák sem tam musí smát trapnosti a hlouposti, jindy se čistě jen nudí (i když nezáživnost převládá). A nad hajlováním při české hymně se chce člověku pro změnu zvracet. Dokument si navíc často protiřečí, a to nejen z hlediska historických faktů, ale i vlastních myšlenek. I přes „nesporné kvality“ však 1* dám a místní úhledný sloupec odpadů naruším, nemůžu totiž říct, že bych se alespoň trochu nepobavil. „ A zase letadla!“ ()

filip.novak odpad!

všechny recenze uživatele

Hodnotit filmové dílo a nebrat v potaz politický a ideologický rozměr je těžké, Kolesa dějin však předkládá fakta natolik zkreslujícím způsobem, že to nelze tolerovat. Češi jsou vyobrazeni jako nevděčná chátra, pro kterou na bojištích celé Evropy umírají každý den statisíce Němců. To vše pro náš blahobyt, zatímco se oni brodí v krvi padlých nepřátel, my si v klidném srdci Evropy užíváme nedělní piknik. Kulturní život u nás sice překvapivě zažil v období protektorátu renesanci, odvrácenou stránku mince ale film logicky neukazuje. Propaganda jak řemen, zvláště scéna hajlování při zvuku státní hymny nadzvedne žaludek každému člověku s aspoň minimálním českým národním cítěním. _________ Režisér Miloš Cettl, dříve působící jako novinář, kritik Eduarda Beneše a důstojník čs. armády, emigroval v květnu 1945 z Československa, do kterého se později vrátil a už podruhé zaprodal svou vlast - z vlastní iniciativy totiž začal spolupracovat se Státní bezpečností. Podílel se na zadržení spisovatele Karla Pecky, fungoval jako falešný převaděč. Další osud tohoto symbolu dvojího kolaborantství je nejasný, úředně byl prohlášen za nezvěstného... _________ (první komentář - 1.4.2010) ()

Galerie (1)

Zajímavosti (1)

  • Režisér Miloš Cettl je jednou z fascinujícíh postav českých dějin. Tento bývalý důstojník československé armády za války působil jako dvojitý agent pro britskou tajnou službu a gestapo, načež se po válce na pár let ztratil. Po roce 1948 se však opět objevil, tentokrát na druhé straně barikády jako agent StB a falešný převadeč v neblaze proslulé akci "Kameny". To se mu nakonec stalo osudným, protože byl roku 1951 zastřelen při pokusu o překročení státní hranice. (Cimr)

Reklama

Reklama