Reklama

Reklama

Avatar před námi otevírá neuvěřitelný svět za hranicemi naší fantazie, svět střetu dvou naprosto odlišných civilizací. Nově objevená vzdálená planeta Pandora je mírumilovné místo s obyvatelstvem - Na’vi, žijícím v souladu s divukrásnou vegetací planety. Posádka vyslaná ze Země na své průzkumné misi objeví na Pandoře velmi cenný minerál, který by měl na Zemi nevyčíslitelnou hodnotu. Pobyt na Pandoře je ovšem pro člověka možný teprve po vytvoření jeho genetického dvojníka, hybrida Avataru, který může být ovládán psychikou oddělenou od lidského těla a fyzicky odpovídá původnímu obyvatelstvu Pandory, které má fluorescentní modrou kůži a dosahuje 3m výšky. Na tuto náročnou misi je vybrán mezi jinými také Jake Sully (Sam Worthington), bývalý námořník, který byl při jedné ze svých předešlých misí paralyzován od pasu dolů. A právě šance opět chodit přiměla Jakea, aby se do programu Avatar přihlásil.
Průzkumná mise je vyslána a po přistání na Pandoře je zcela ohromena úžasnou rozmanitostí místní vegetace. Stromy dosahují výšky mrakodrapů a světélkující prales je plný nádherných tvorů, které jste nikdy neviděli, ale také hrozných prehistorických predátorů. To je jen zrnko překvapení, které posádku čeká. I když se zdá, že po počáteční nedůvěře lidí Na’vi se posádce podařilo adaptovat a také získat prostor pro diplomatickou misi, pandořané se rozhodně nehodlají nechat kolonizovat a dojde ke tvrdému střetu. Jake, který se postupně sblížil s místním obyvatelstvem, a především s místní princeznou Neytiri, stojí před rozhodnutím, za koho bojovat ve finální bitvě, která má rozhodnout o osudu a vývoji celého světa. (Bontonfilm)

(více)

Recenze (4 907)

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $230miliónov(produkčné plus reklamné náklady približne $460miliónov)║Tržby USA $760,507,625Tržby Celosvetovo $2,790,439,000Tržby za predaj Blu-ray v USA $219,970,212 //počet predaných kusov 7,107,821Tržby za predaj DVD v USA $236,804,176 //počet predaných kusov 11,680,117║ ..."tie tržby fakt sila!" __►"NÁVRAT KRÁĽA!!!◄__ James Cameron je po dlhých 12rokoch späť, toto čakanie sa neskutočne oplatilo. Cameron nám odomkol čarovné dvere od Pandory. Sveta plného fantázie, života, nespútanej živelnosti, symbiózy spojenia prírody a všetkých tvorov. Úžasné, pestrofarebné, žiarivé, veľkolepé fantasy, vťahujúce po celý čas diváka do existencionálneho vysneného sveta, sveta rovnováhy. Priestorový rozmer ešte nikdy nemal takýto rozmer. Je vôbec možné aby niekto(Cameron) dokázal točiť filmy také aké točí? __Komerčný ohlas: Vrátane USA film prekonal hranicu zisku nad $100miliónov až v 10krajinách, Čína_$215milionov, Japonsko_$163,9milionov, Francúzsko_$158,2milionov, Nemecko_$146,5milionov, Anglicko_$144,2milionov, Rusko_$113,3milionov, Južná Kórea_$112,8milionov, Austrália_$105,5milionov, Španielsko_$101,5milionov// veľmí pekné čísla boli aj z Taliansko_$88,1milionov, Brazília_$58,2milionov, Mexiko_$44,2milionov, Polsko_$30,6milionov, Česko_$11milionov, Slovensko_$2,9milionov//__ __/videl v kine 3D verziu 5x: 3D0%/ ...každým ďalším pozretím sa zážitok prehlbuje__ ()

imf 

všechny recenze uživatele

Sbírka vašich nejoblíbenějších filmů, na kterých jste vyrůstali, upečená v hitech troubě a zalitá vývarem z Pána prstenů nebo Matrixu. V Avatarovi je snadné rozeznat stopové prvky jiných filmů, čistě proto, že pracuje se základními archetypy (hodní vědci, zlí vojáci, nevinní mimozemšťani, zákeřní obchodníci), tak základními, až je z toho cítit jemné pohrdání Camerona dějovou osou. On se soustředí na detaily a mučí svůj štáb tak dlouho, dokud z uhlí neudělá diamant. A pak ho mučí ještě chvilku, aby ho zbrousil do oslepujícího lesku. Technická stránka je neprůstřelná, snaživé herce nepokoří ani průměrný český dabing a emoce pryští z akčních scén, romantiky i těch nejkomornějších okamžiků. Ne každému bude poselství filmu po chuti, ale zpochybnit ho, stejně jako otupit sílu Cameronova comebacku a technologickou vyspělost filmu dost dobře nejde. Skláním se, jako ta bájná okřídlená stíhačka, kterou si Jake ve filmu ochočí. Jime, teď už mě máš nadobro v hrsti. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Opojné, velmi opojné. A co mě překvapilo nejvíc – nejen oči a uši si zažijí orgastický hod. Osobně jsem nad milostným spojením pozemšťana s modrou lovkyní cítil dojetí, jaké jsem necítil ani v nejmenším u Titanicu. Avatar žije, nejen oslňuje. Možná je v něm až příliš cítit klasické narativní schéma, ale to nevadí, protože mysl kráčí po známé cestě a zrak i sluch létají v netušeném. Pravděpodobně se najde dost těch, kteří budou mluvit o chladu či aktivistismu. Nic z toho jsem v Avatarovi nenašel. Jen strašně lehké a řemeslně geniální vyprávění romantické pohádky o bytostech svázaných se svou planetou. Společně se Star Trekem letošní jasný vítěz v nejtěžší váhové kategorii. [85%] P.S. Já tu hubu prostě držet nemůžu... Měl bych dotaz: "Podivná směs moorovského envinromentalismu, zemanovské poetiky a vinnetouovské naivity "říznutá" estetikou Pána prstenů" – myslí se tím Zeman Miloš, který objímá stromy? Asi nemám od Karla nakoukáno tak, jak jsem doufal. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Nejmonumentálnější film, který jsem kdy viděl a současně film bez jediného kompromisu. Avatar je přesně takový, jaký ho Cameron chtěl ukázat divákům. Velkolepý, nekonečně nádherný, působivý, našlapaný, plný technologií, emocí, geniálních scén a detailů, z kterých se vám bude chtít brečet. Jde o (zatím) nejdokonalejší ukázku 3D technologie a pro mě rozhodně první 3D film (ty 2D filmy s 3D efekty na tohle nemají!). Síla filmu je v jeho univerzálnosti, kdy Cameron nabídl přesně namixovaný drink z akce, romantiky, přírodopisných dokumentů a doplnil ho funkčními postavami, jejich psychologií i motivací. Vytvořil svět doslova a do písmene (stejně jako do poslední kytičky). Krom postav, tedy herců, kteří byli vynikající do posledního, potěšil extrémně i James Horner, který předvedl skvělou hudbu, umocňující prožitek z Pandory a celého filmu. Nejslabší článek filmu může být opravdu jen příběh, jednoduchý prostoučký, ale svým způsobem i správně pohádkový a trochu naivní. Ani bych si ho složitější nepřál, ani v něm nechci hledat filozofii (účel světí prostředky, i když myšlenky jsou hodně cítit, ale nejsou zásadní pro celkový dojem), prostě mi takhle dokonale vyhovuje. Možná někdo další bude nadávat na vykrádání stovky jiných filmů, ale co? Teď si už jen přeju, aby Cameron natočil nějaký čistý sci-fi snímek z vesmíru s touto technologií, protože začátek pohladil mé srdíčko nejméně dvakrát během pěti minut... zbytek už byla fantasy cesta na jinou planetu. Král světa je zpátky, poklekněte hloupí lidé a poděkujte za jeho dary pro Vás! (viděno ve 3D s přepáleným zvukem, z kterého mě ještě teď bolí uši:)) PS: jsem rád, že jsem mohl být u TOHO a vidět tenhle FILM. Více zde. PPS: pokud chcete jít jednou ročně do kina a zaplatit ty nekřesťanské peníze, AVATAR je k tomu nejlepší důvod. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: James Cameron .. Nové světy zítřků. Filmařské i environmentalistiké. Oslava matky přírody, kdy jsem z pohlcenosti do provedení a vizuálního vtělení se dvě a půl hodiny okem nemrkl. ___ Vizuální vyvrcholení, které kope do zadnice resp. do pozadí úvahy nad ne zrovna zajímavou stavbou příběhu (asi je skutečně méně náročné pracovat přes deset let na technologiích, bytostech a zpracování než na originálním fantasy příběhu). Mainstreamový a klišovitý příběh je zde prostě jen prostředek pro rozvinutí vyprávění a přestavení fantaskního světa na hranici technologických možností kinozábavy, který má být přístupný všem společenským vrstvám. ___ James Cameron filmařsky nezklamal, ovšem to své pověstné něco víc (na bázi sci-fi) tentokrát spíše přetavil do formátu něčeho víc podobného Titanicu, kde je taktéž jasné CO bude, ale ohromující je JAK to probíhá. Fikční svět Pandory je neskutečný, živý, sálá z něj úcta k přírodě a z celého filmu mne nejvíce bavilo objevování fauny a flóry vzdálené planety (úchvatná první noční scéna apod.). Svět vzdálené planety je prostě neuvěřitelně promyšlený a v tom tkví jeho největší účinnost. Výborně jsou na tom i postavy rasy Na’vi, kde nejpropracovanější (a nejpřitažlivější) je Neytiri. I její český dabing (na který se tentokrát nadávat nedá) byl dost procítěný. Zato hudební stránka superlativů nedosahuje, má sice efekt podtrhující momenty, ale dost se také opakuje. ___ Z technologického hlediska nejlepší film, který 3D kinosály mohou momentálně nabídnout, byť jdou na několika místech vidět drobné technologické rezervy. Obraz bere dech, má hloubku a poutavě pracuje s prostorem i různými efekty. Cameron jistě opět předběhl svou dobu a natočil vizuální bonbónek, ale obavy mám, jak dlouho mu tento primát vydrží. Takový Terminator 2 také přinesl revoluční kabát a akčně-apokalyptické trikové sekvence, ale pod tím byl ještě o pár tříd silnější vizionářský příběh na téma budoucnosti, jenž z něj udělal všestranně fungující milník kinematografie, nesoucí si svůj status dodnes. A zde mám největší obavu, že Avatar (jenž stál skutečně mnoho peněz a věnovalo se mu především neskutečně mnoho času ve vývoji i post-produkci, což se na výsledku plně a kladně projevuje) jako celek bude mít z Cameronovy svaté trojice (Terminátor 2, Titanic, Avatar) největší náchylnost k zastarání a dlouhodobé neúčinnosti. Dneska jde o špičkový produkt, kterému při premiéře plné hodnocení rád udělím, ale jaká bude jeho trvanlivost a kde bude jeho místo za deset let? ()

larelay 

všechny recenze uživatele

Vizualne prenadherne, jedinecne, velkolepe, pribehovo bezpohlavne, medzi riadkami ekologicky velavravne, ale zaroven pokrytecke... Ten, kto sa tesil ako male dieta, 3, 4 viac rokov, ten je nadseny, ja, ktora som len niekde ignorantsky pred pol rokom ci rokom zapocula nieco o velkom Cameronovom navrate som isla do kina s ocakavaniami dokonalosti. To sa mi splnilo len v jednom jedinom ohlade. V absolutne dychberucej animacii. Ale bohuzial nic mi nevrati hodinu a pol prisernej nudy v prvej polovici filmu, ktora ma absolutne odzbrojila a nebola som schopna s nou nijako bojovat. Celu "tragediu" zachranila druha polovica, kedy sa zacalo tlacit na emocionalnu pilu, no ved uznajte, komu by nebolo luto nadhernych zltych oci zasadenych v tej jagavej modrej tvaricke? Komu by nestali chlpy pri masovom "modleni" sa a vzyvani bohyne vo vzajomnom vlneni sa v rytme podmanivej hudby? Ale niekde sa asi stala chyba, ked som pri konci vydychla a povedala: "Chvalabohu". Je mi to luto, bola radost sa pozerat na to, co som mala na platne, ale rovnako by mohol byt cely film nemy a mala by som z neho to iste. PS: Na 3D uz v zivote nikdy, oci ma bolia ako svina a predpokladam, ze to zamer nebol :) Ale holt, to uz je len moja vina a Cameron za to nemoze. ()

woody 

všechny recenze uživatele

Pocahontas se šmoulama a v 3D ... Zní to ignorantsky, ale Cameron si vždy tak pěkně pohrával s nejrůznějšími klišé, že byla radost sledovat nejen vypiplaný vizuál, ale i příběh... Tady jsem to chtěl po hodině vzdát, protože všechny postavy se chovají jak kreténi a pobíhání po fosforeskujících kmenech mezi svítícími medůzkami začne být únavné. Přiznám se, že podruhé bych to vidět nechtěl a když už, tak jen s palcem na tlačítku rychloposuvu... Přesto je zřejmé, že po tomhle filmu už nebude kinematografie, čím bývala... Zda je to dobře nebo ne, nejsem z to posoudit. (Prvních 30 minut, než se to okouká je božských; posledních 20 minut, při vědomí, že to bude končit, exaktických) ()

Anthony 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem v IMAXU ve 3D a byl to jeden z mých největších filmových zážitků v životě. Ten IMAX je třeba zdůraznit, případně alespoň kino, protože toto je opravdu film na velké plátno a pokud možno s 3D brýlemi. Je tu vypiplaný každý detail, audiovizuálně jde opravdu o doposud nejsilnější věc, co kdy kdo pro film udělal. Proto hodnocení lidí, kteří Avatara zkoukli na pochybné kopii stažené v počítači, je zcela irelevantní. Technickou převratnost asi nikdo nebude zpochybňovat, často se ale objevují hlasy o primitivním, hloupém příběhu či ekologické agitce. Já musím říct, že to tak nevidím. I dějová či příběhová stránka filmu mě velmi oslovila. Nebyl to případ třeba trapné SW Epizody 1, kde byly úžasné efekty v nudném filmu. Příběh nijak objevný není, ale nemyslím, že by to bylo na škodu. Základem je, že divák objevuje nový svět, nová zvířata, rostliny a mě tohle velmi bavilo. Užíval jsem si, když mě Cameron provázel pandorskou džunglí, seznámil mě s tamními obyvateli, s jejich zvyky atd. Podařilo se mu představit mi modrý národ tak, že jsem chápal, oč mu jde a proč, a že jsem pak v závěru jejich boj opravdu prožíval. A tedy závěrečná bitva je opravdu něco neskutečného. Poznámka k hudbě: Hudbu pro Camerona potřetí dělal James Horner (Vetřelci, Titanic) a měl na práci hodně dlouhou dobu, podobně jako u Titanicu a narozdíl od Vetřelců. Na to, že na ní pracoval přes rok, jsem cítil mírné zklamání, přestože má své velmi silné momenty - například svolávání klanů do boje je hudebně podkresleno moc pěkně. Nicméně se Horner nevyhnul sebevykrádání, na které je u něj člověk zvyklý, a které způsobovalo, že jsem chvílemi slyšel Glory, Willowa, Titanic aj. a mírně to prožitek narušovalo. Nejvíc mě štvaly ječící vysoké hlasy z Tróje. Přesto jde o hudbu nadstandardní, která ve filmu většinou funguje moc pěkně, jen jsem měl chvílemi pocit, že tahle úchvatně vypadající scéna mohla být podkreslena ještě lépe. ()

Adrian 

všechny recenze uživatele

Uchvatne, dokonale a komplexne v jednom. Co sa tyka originality zapletky a narocnosti pribehu -> pre porovnanie napr. konstatovanie „Ta pandorska dzungla je prekrasna“, povie niekedy viac ako „Rozmanitost fauny a flory na Pandore je z hladiska spektralnej analyzy na samotnej hranici percepcie zmyslovych receptorov rasy Homo sapiens“. Zaroven potvrdzuje, ze znama vychodna mudrost o „nemoznosti naplnit uz plny pohar“ adresovana postave Jakea z ust samanky kmena Na´vi rovnym dielom patri aj divakovi samotnemu. Konieckoncom aj o tom je ciastocne zaverecna skladba „I see you“. Cameron znova posuva trikove moznosti, pricom tak ako v minulosti, nenechava pribeh a seba nimi pohltit. Prave naopak, ucelovo ich podriaduje potrebam deja. Rovnako nic nestratil zo svojej schopnosti a istoty majstrovsky rozpravat - v kludnych i akcnych sekvenciach je vsetko dianie plne prehladne (vratane funkcnych spomalovaciek a rychlo zoomov) s bezchybnym temporytmom a motivacne je kazda linia dotiahnuta do konca. Vysledkom je moja zaangazovanost na vsetkych urovniach a pohltenost filmom nielen pocas sledovania. Bol som zaroven Jakeom objavujucim novy svet, ale i muzom snaziacim sa absorbovat prave videne v „sirsich suvislostiach“. PS: Hoci sa na dabing dalo pomerne rychlo zvyknut, originalna verzia „vladne“. PS2: Pod Tetsuove tvrdenie, ze Cameron je „genius, v ktorom sa spaja to najlepsie z vedca, vizionara a umelca“ sa podpisujem. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Obsahem Tanec s vlky křížený Pocahontas natřený namodro. Formou čiré vizuálno. Ne revoluce, spíš evoluce - evoluce mainstreamové kinematografie a její další audiovizuální milník... ()

Algernons 

všechny recenze uživatele

Cameron je machr, to bezpochyb. Avšak Avatar působí jako obří ambice se zapsat do dějin filmu svou revolucí filmařiny a snaha se zavděčit všem. Na čemž nemusí být nic špatného a podle finančních úspěchů a oblíbenosti filmu to i zabralo. Bohužel pro mě to není a není mi to ani po chuti. Spektákl krásný, ale ty postavy jsou extrémně nudný, zprávy extrémně plochý a hlavní hrdina nemá skoro žadné charisma. Kalkul, který sice nenudí, ale pořád kalkul. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Řemeslně ta nejpreciznější práce jaké lze s dnešními možnostmi dosáhnout, ale nadprůměrné řemeslo definující nové standardy stále ještě neznamená dobrý film. Avatar naštěstí dobrý je, ale nic víc než právě "pouze" dobrý, bohužel, není. Jako by Cameron pro všechnu pozornost, kterou věnuje pulírování i těch nejmenších detailů, zapomněl na širší celek. Čert vem, že to má všechny myslitelné neduhy „velkých bijáků“, kdyby jen Cameron dokázal zabavit, strhnout, vtáhnout, prostě dát zapomenout, že jde stále pouze o film (to jsem pocítil u jediné scény). A vůbec nejsmutnější na tom je, že navzdory sdělení to bude v konečném důsledku právě on, kdo zapříčiní hromadný úbytek lesů na naší planetě, jelikož z představy kolik kubíků dřeva bude potřeba na výrobu papíru, na který budou tištěny ty milióny prodaných vstupenek po celém světě, tak z té představy mrazí více než i z těch nejlepších scén celého Avatara. A vše více zmíněné platí i o rozšířené verzi, která nezapracovala především na emocích a postavách, ale opět jen na technické brilantnosti. PS: Komentář psán pod dojmem klasické verze v originálním znění, následná návštěva imaxovské verze dojmy z filmu sice nikterak nevylepšila/nezhoršila (proč by také měla, když jde o stejný film, že?), ovšem dala mnohem více vyniknout brilantnímu technickému provedení. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Já jsem si ten film opravdu užíval. Už ten úvod, probuzení z kryogeních boxů, je moc pěkný a co teprve až přijde na řadu celá planeta. Před Avatarem jsem žádné 3D nikdy neviděl, takže možná i proto na mě celý film působil jako jakási supercool pouťová atrakce. Furt na vás něco vykukuje v pralese, a všechno to tam prostě tak víc žije. Co se týče příběhu, tak se žádný překvápko nekoná, ale s tím se do toho šlo. Smekám před Cameronem, že koukáte na partu kompovejch modrejch ufonů a opravdu už vám přijde, že žijou, že jsou to herci a hrají. To se mi zatím nikdy nestalo. Finální bitka je kapitola sama pro sebe a prostě musím vyzdvihnout toho zjizvenýho generála marinéra. Sice to byl hlavní záporák, ale ode mě dostává megarespekt a zastínil všechny kolem. Takovýhodle tvrďáka s hustejma hláškama nepamatuju. A finální fight Avatar vs. Bojovej robot byl dokonalej. Jediná škoda je tedy dabingu. Není úplně špatnej, ale nestrhne vás. Chtěl bych to vidět ve 3D v originálním znění. Klidně bez titulí. P.S. po druhém zkouknutí to bylo snad ještě lepší a ani dabing už mi nevadil. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Třikrát během filmu jsem se přistihl, že mi slzí oči. ____ Několik poznámek: 1, Avatar ruší dva zažité stylistické principy. Za prvé u záběrů s velkou hloubkou, které ukazují něco významného zároveň ve dvou prostorových plánech, neklade druhý plán za hlavní plán, nýbrž před něj. Za druhé dává přednost delším záběrům před kvapným střihem. Avatar tím léčí dvě největší regresivní vizuální neurózy kinematografie - utíkání a mizení záběru před divákem. 2, Metaforicky lze západní kulturu označit za jednostranně levohemisférickou (mužskou, newtonovsko-karteziánskou, hierarchickou), východní kulturu pak za pravohemisférickou (poctivou, intuitivní, ženskou). V Avataru tomuto všude omílanému newageovskému hermetismu, hlásajícímu celistvost světa a člověka, odpovídá vedle ústřední dvojce, muže-zasvěcovaného a ženy-zasvěcovatelky, i celá síť postav, která se od dvojice odvíjí. Dva hlavní padouši jsou jak jinak muži, zatížení koncepcí „laplacovské přírodovědy“ a baconovsko-descartovskými vizemi o vládě člověka nad přírodou, zatímco na straně dobra stojí ženy, šamanky, matky a na vrcholu bohyně Eywa. Těm, kdo tvrdí, že se Cameron pouze veze na všeobecném příklonu k mimoevropským okultním tradicím a nejrůznějším nesoutěživým formám života, bych připomněl nejspíš pozapomenutý výrok Sarah Connorové z Terminátora 2, který s pojetím Avatara nápadně koresponduje: „Fucking men like you built the hydrogen bomb. Men like you thought it up. You think you're so creative. You don't know what it's like to really create something; to create a life; to feel it growing inside you. All you know how to create is death.“ Korekce této spojnice mezi ženou a tvořením vytvořila podmínky pro nástup nového feministického projektu mezi uměním a globální technokulturou - kyberfeminismu. Technologii spojuje kyberfeminismus s plodností a ženstvím; v jeho manifestech se to jen hemží metaforami porodů, potratů a plození. Technologie je kreativní, plodná a ženská, přináší na svět nové věci a mění ho. Opakem technologie je „knižní“ moudrost, vše konzervativní a staré, co odmítá nové objevy a změny, metaforou jsou pak naivní řeči chlapců, kteří se hádají a ničeho nedosáhnou. Odtud je jen kousek ke kyborgovi a od něho jen krok do virtuální reality. Avatar před nás staví mezi řádky radikální, nikoli však utopickou možnost, jak zachránit svět: nechat přesídlit lidstvo do virtuálních světů ke svým avatarům a tím pomoct planetě Zemi od těžké rakoviny. 3, Ale není to jen Sarah Connorová, která sjednocuje dílo Camerona. Kyslíkové masky se objevily v T2, magická hlubina přírody v Propasti, monitoring cizáků a mechaničtí roboti ve Vetřelcích (Weaver domáhající se po probuzení svých cigaret má svůj předobraz v seržantovi Aponovi, který si ve Vetřelcích ihned po hibernaci vloží do pusy doutník) a Gödelův teorém a neúplnost vědy (zastoupené výzkumnicí S. Weaver) v Titanicu. Svým převyprávěním tohoto symbolu technologického selhání Cameron ustavil paralelní model pro digitální realitu. Titanic je emblémem našeho zrychlujícího se trans-platonického přechodu do nového světa virtuality. Titanic ohlásil konec snu o industriální civilizaci. 4, Kritici povrchnosti a jednoduchosti příběhu opomíjejí, že příběh každého filmu není jen fabule, kterou si zkonstruuje příjemcova mysl v hlavně a na níž se jí veškerý film v dle mě nepřijatelné syntéze zúží. Příběh, to je hlavně otázka řešení jednotlivých záběrů, scén a sekvencí, kudy a kdy která postava vstoupí na scénu, která postava začne mluvit v dialogu jako první a která jako poslední, jak jsou do scén uváděny prvky napětí ap. To vše spadá do příběhu-scénáře, a to je podstatný, tyhle detaily v měřítku 1:5. Ne nějaký celkový schémata v 1:200. Nakonec každá věta z Avatara je metaforická, každou dává Cameron najevo, že stvořil něco, co nikdo předtím, a sebekomentuje nastalou situaci: Ochrnutý Sam Worthington na vozíčku – to jsou filmy před Avatarem. Sam Worthington na Pandoře – to je budoucnost kinematografie. ____ P.S. „Zřeno" v 3D DMR v pražským Imaxu. ____ P.P.S. Západním světem obchází strašidlo... strašidlo nástupu stereoskopického filmu. Avatar potopil Titanic a stal se nejvýdělečnějším filmem všech dob, hřímají publicisté. Podle mnohých znamená Avatar dokonce průlom pro rozšíření 3D filmů v celosvětovém měřítku. Jsem v této věci skeptický. Za prvé se spousta žánrů / témat na 3D nehodí. Pandora byla speciálně navržená lokalita k testování a propagaci 3D, ale copak budeme odteď vysazovat všechny postavy na vzdálené planety mezi modré kočkovité domorodce? Za druhé, a to především, se nám zoufale nedostává svébytných tvůrců jako Cameron. Provedeme-li průřez všemi režiséry, co po světě chodí, dostaneme tuze nelichotivý poměr: 85% z nich patří mezi nekompetentní fušery, slýcháváme o nich naštěstí jen zřídka, poněvadž se plácají u bakalářských povídek a o filmu toho vědí asi tolik jako o řízení blešího cirkusu; druhá, 10% skupina sestává ze špičky, která objíždí Oscary a Cannes a okupuje hitparády (Fincher, Kitano, Trier); a jen 5% patří mezi režiséry-vizionáře, kteří mají talent a předpoklady pracovat s filmem coby médiem a posunovat ho neustále kupředu. Cameron, původně mechanik, vystudoval fyziku a dlouho se věnoval trikům, Cameron není další bláhový pravdoláskař z akademie múzických umění, kterému je film prostředkem k niternému uchopení šedavé reality vůkol nás. Jenže většina režisérů technice a technologii nerozumí, potvrdí vám to každý druhý DP-čko v Americe, a tuhle údajnou rutinu nechávají na štábu. S oblibou říkávám, že natáčet filmy je tak těžký, protože je to tak lehký. Stačí rozmístit herce a spustit kamery. Máme tu technologii, jistě, ale nikde tu nevidím technology; a tvůrce s citem pro (mizan)scénu a narativní integraci, jímž by nebyla unikátní technologie cestou k vršení zupáckých efektů. Je tedy stejně tak dobře možné a více než pravděpodobné, že 3D film bude i nadále vnímán jako neživotaschopná kuriozita a současná vlna stereoskopických filmů odezní (tak jako odezněla ve 20., 50. a 70. letech) během dvou nebo tří sezon. () (méně) (více)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

AVATARŮV největší klad a zároveň největší slabina je, že je příliš dokonalý. Dokonalý v kladném slova smyslu tím, jak bezchybně funguje jako stroj, který je nápaditě vyprávěn ústřední postavou prostřednictvím video-logů a myšlenek, promyšlenými motivacemi (vše má své opodstatnění a vyvěrá z předchozího), svým stylem vybočujícím ze současného standardu co do záběrování i montáže (převládají velké celky, jejichž průměrná délka se pohybuje kolem pěti sekund a dechberoucně se využívá hloubka ostrosti) a důslednou prací s archetypy a klišé. Dokonalý v záporném slova smyslu tím, že osobně jsou mi bližší filmy, u nichž při dalším zhlédnutí objevuji nové věci, nepotvrzuji si "pouze" jejich preciznost. Přesto mám ale za to, že výtky k "příběhové řídkosti" a "myšlenkové prostoduchosti" směrem k ultimativnímu blockbusteru, který je vyvrcholením trendu videoherních filmů a těch využívajících efektivně, nikoliv efektně 3D efekt, je dáno aplikováním špatného modelu pro porozumění a pochopení filmu (kdyť AVATAR je ukázkovým příkladem vzorového schématu!) a neobeznámeností s náplní žánrů (antikolonizační a mírové poselství o sepjatosti s přírodou i narážky na minulost i současnost jsou komplexní a neodmyslitelně spjaté se syžetem, nemusí jít do hloubky). Naopak za zcela legitimní považuji srovnání AVATARA se vzorovými blockbustery let minulých... a pro mě z tohoto srovnání vychází jako nejlepší, protože dává zažít pocit nové tělesnosti "iniciačním" vyprávěním, kdy objevujeme nový svět spolu s hlavním hrdinou. Pro mě tak platí nejenom to, že se chci vracet na Pandoru a doufat, že ji mé smysly a rozum budou někdy schopny pojmout celou, ale že chci opakovaně vidět AVATARA, protože mu nemám co vytknout (až na jeho dokonalost). 10/10 P.S. Edgar Morin a Baudrillard by z toho filmu měli radost. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

Film AVATAR za sedm týdnů promítaní utržil přes 2 miliardy dolarů a již po šesti týdnech se stal nejnavštěvovanějším filmem všech dob. KRÁL JE MRTEV, AŤ ŽIJE KRÁL!..... Znamená to jediné: cokoliv zde kdokoliv napíše - je zbytečné. Tuhle parádní podívanou s výzvou k lidstvu: NEBUĎTE IDIOTI!: – prostě jednou uvidí všichni! Jednoduchý příběh apelující na ty nejjednodušší city (neubližuj nikomu milému) je srozumitelný pro děti a snad onen výhružně vztyčený prst dopadne na úrodnou půdu. Rok 2010 je rokem 3D technologií. 3D televize, 3D BD přehrávače, 3D TV vysílání začínají dobývat trh. Myslím, že lepší načasování si nemohli výrobci ani James Cameron zvolit. AVATAR je milník v kinematografii. A já jsem rád, že jsem mohl být u toho. P.S.: Pro ty, kteří se rozhodují jestli IMAX nebo Cinestar: nesrovnávejme nesrovnatelné, ale jde o solidní alternativu. Jen si musíte zvyknout, že je to –díky malému plátnu – jakoby pohled do akvária. A brýle jsou v pohodě. ()

TheMaker 

všechny recenze uživatele

:::::::::::::::::::::::::: Jedním slovem: NEPOPSATELNÉ ! Při filmu jsem nevěděl, jestli jsem opravdu v kině nebo jestli doma spím a sním - ten nejůžasnější sen na světě. Sen, který bych chtěl, aby nebyl jen pouhým snem, ale aby to byla realita. Ach. Tak šťastný a krásně vnitřně naplněn jsem se po skončení filmu už hodně dlouho necítil ! Můj pocit byl přesně takový, s jakým pocitem se vždy probouzím z těch nejkrásnějších snů ! Tímto filmem jsme krásně vstoupili do nového desetiletí. Buďmě na Jamese Camerona pyšní ! AVATAR není jen film, je to poselství. Je to film o našem domově, o naší planetě Zemi. Matka Země už k nám dlouhá léta mluví, ale my její zprávy zaslepeně ignurejeme a tváříme se, že je nevidíme. Honíme se jen za materialismem, zaslepeni naším egem se nad druhé povyšujeme a soutěžíme o to, kdo je nejlepší, nejchytřejší, kdo je více "cool". Je mi z toho na zvracení, když vidím, co se s lidma okolo děje. Kde je proboha láska ?!? Kam se poděla ta nevinost, ta čistota, ta radost z tvoření, radost z toho, že mužu jen bouze BÝT, DÝCHAT a SMÁT se s druhými ? Každý den chodíme jen z práce do práce a myslíme si, že žijeme naplněné životy. Ach, ta nevědomost. Ano, ano, nevědomost je sladká, což pravda. Ale tohle není to pravé žití, to je jen pohé přežívání. Upěnlivě jen pozorujeme, jak si ničíme náš domov, jak si bereme naší svobodu. Proč se jen na chvíli nezastavíme ? Proč si tohle necháme líbit ? Jedno je jasné a řeklo to už mnoho proroků a vizionářu před námi: MUSÍME SE ZMĚNIT, a to hodně rychle, nebo jestli se tak nestane, proměníme naší planetu na území Temnoty, Beznaděje a velkého Zoufalství. www.svet2012.info :::::::::::::::::::::::::::::::::: ()

Nathalie 

všechny recenze uživatele

Offline epos pro generaci online- se skvostnými ručními ilustracemi, psaný obrovským mainstreamovým fontem. Vůbec nevadí, že jde o masový/lidový spektákl, postrádám ale údiv, tajemství, skryté filozofické podhoubí či palčivé existenciální otázky. Nalézáme se v omamném, perfektně vysoustruženém světě modelových postav s přehledně umístěnými odkazy, aby je pochopil sebejednodušší divák (aVATAr působí jako ekologicko-protiválečná antikolonizační pohádka, zatímco téma paralely vztahu dvojče-dvojče, člověk-avatar, úskalí virtuální existence, proměnlivost identity a její slupky v zásadě mine, což je škoda), ale polopatické a v každé minutě předvídatelné převyprávění nejlepších filmů vašeho života je pro mě málo, nedá se zkrátka číst na víc způsobů. I když má subgeniální modrozelený obal a revoluční-totiž přirozené a nenásilné, podřízené filmu- použití 3D. Král světa je nahý, ale jeho poddaní mu aplaudují. 70% ()

Související novinky

Cameron má plány i pro šestý a sedmý díl Avatara

Cameron má plány i pro šestý a sedmý díl Avatara

07.02.2024

Nedají si říct a nedají. Jamese Camerona můžeme označit za nejúspěšnějšího filmového režiséra všech dob, minimálně co se týče tržeb. V pětici nejvýdělečnějších snímků historie má totiž hned trojici… (více)

Bude Barbie pokračovat?

Bude Barbie pokračovat?

26.11.2023

Barbie je nejúspěšnějším filmem roku. S výdělky přesahujícími jednu miliardu a 440 milionů jde jasně o nejvýdělečnější snímek letoška, což je fascinující i s přihlédnutím k tomu, že jde o originální… (více)

Disney zase odsouvá své blockbustery

Disney zase odsouvá své blockbustery

14.06.2023

Stávka scenáristů začíná studiím dělat první vrásky. Místo férové gáže pisálkům a zaslouženým procentům ze zisků raději šéfové typu Davida Zaslava (Warner Bros. Discovery) odmítají o požadavcích… (více)

James Cameron začal psát nového Terminátora

James Cameron začal psát nového Terminátora

25.05.2023

Je to pár dní, co legendární herec Arnold Schwarzenegger v rozhovoru o své kariéře prohlásil, že už definitivně seknul s rolí terminátora v sáze slavného režiséra Jamese Camerona (Titanic). Možná si… (více)

Reklama

Reklama