poster

Avatar

  • USA

    Avatar

  • Velká Británie

    Avatar

  • Slovensko

    Avatar

  • Austrálie

    Avatar

Akční / Dobrodružný / Sci-Fi / Fantasy

USA / Velká Británie, 2009, 155 min (SE: 171 min, Director's cut: 178 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Isherwood
    ***

    Ano, oceňuju Cameronův zápal, který znamenal roky čekání na pořádnou technologii, zaměstnání dvou trikových gigantů i výsledek, který rozhodně znamená výrazný posun pro kinematografii jako takovou. Ale tím u mě pozitiva končí… protože pak se rozprostřely téměř tři hodiny mělké story (což by se ještě dalo skousnout – pohádka, beru), matných emocí, nejdebilnějších vojenských hlášek v historii a modro-zelené agitace tak razantní, že i Greenpeace bledne. Trojrozměrný efekt super (Cameron umí pracovat s prostorem naprosto dokonale), ale pod tím efektním pozlátkem jsem nenašel nic víc a zhruba v půlce nebavilo už ani to. Sorry guys (Jime, i vy všichni, kteří jste poslali film čtyři dny po premiéře do TOP 5), ale mě ten film nudil až hanba, takže za 3*.(20.12.2009)

  • Tetsuo
    *****

    Mám s tím jediný problém. Odteď mě nebudou bavit filmy, které nejsou tak dokonalé. Tohle prostě posunuje samotný princip sledování filmů na úplně novou úroveň. __________ Na Cameronovi je úžasné, že nejenže neustále posunuje hranice trikových možností, ale hlavně, že jeho filmy nezastarávají, protože on umí technologie používat tak, aby nečněly, ale sloužily vyprávění. Je úplná slast vidět film, který používá dlouhé záběry, maximálně využívá široké plátno, a přitom klade důraz na detaily (kterých tam jsou stovky), akci nikdy nevyvolává proto, aby byla akce, ale akce je jenom nevyhnutelným vyvrcholením všech událostí. Avatar je film, který stvořil svůj vlastní nový svět, ve kterém je opojné DLOUHO pobývat, což je dáno i tím, že je všechno perfektně přehledné (nejen vizuálně) a motivované. _______ Všechny odkazy na vybíjení indiánů, Vietnam, Írák, 11. září, koncept avatarů v duchovním i počítačovém smyslu, teorii Gaia (tady jako Ewya) jsou funkční a neoddělitelné od celku. Někdo je může považovat za naivní, ale bez nich by příběh Avatara nedával smysl. _________ Cameron je génius, v němž se spojuje to nejlepší z vědce, vizionáře a umělce. ______ P. S.: Je neustále nutné zdůrazňovat lidem, kteří to neviděli, že na plátně v 3D film vypadá úplně jinak než na obrázcích a dokonce podstatně jinak než v trailerech přehrávaných na obrazovce počítače.(15.12.2009)

  • Tsunami_X
    ***

    Přišlo to, co přijít mělo. Vždycky, když se rozezvučely ty opojné, domorodé a vycizelované world music kompozice, říkal jsem si, jestli to takhle bude ještě pokračovat, nebo už to konečně začne. Je skvělé, jak tu funguje všechno jinak. Teda všechno. Dokud se opájíme barvami, sníženou gravitací a tvory vygenerovanými pomocí lysohlávek, teče nám slina po bradě. Jenže co z toho, když se pak Ripleyová minutku hádá s Ribisim a na minutovém prostoru oba vygenerují nejsilnější emoce na půl kilometru pralesa a hodinu stopáže. A pak už je to dokolečka. Člověk začne být fascinován tvary, věcmi a živočichy, aby ho následně vytrhlo z rytmu jemné políbení, kmenová rada nebo jiná proprieta, kterou už v životě vidí po desáté, ale díky technologii jí má dneska chuť poprvé odpustit. Bez otvíráku, bez pořádného finále a s hrozně zlou vojenskou gumou, která si myslí, že kovbojské hláškování vždycky zabere. Z Camerona si nepamatuju vůbec nic, z 3D si toho pamatuju hodně. Mrzí mě to.(17.12.2009)

  • DaViD´82
    ***

    Řemeslně ta nejpreciznější práce jaké lze s dnešními možnostmi dosáhnout, ale nadprůměrné řemeslo definující nové standardy stále ještě neznamená dobrý film. Avatar naštěstí dobrý je, ale nic víc než právě "pouze" dobrý bohužel není. Jako by Cameron pro všechnu pozornost, kterou věnuje pulírování i těch nejmenších detailů naprosto zapomněl na širší celek. Čert vem, že to má všechny myslitelné neduhy „velkých bijáků“, kdyby jen Cameron dokázal zabavit, strhnout, vtáhnout, prostě dát zapomenout, že jde stále pouze o film (to jsem pocítil u jediné scény). A vůbec nejsmutnější na tom je, že navzdory sdělení to bude v konečném důsledku právě on, kdo zapříčíní hromadný úbytek lesů na naší planetě, jelikož z představy kolik kubíků dřeva bude potřeba na výrobu papíru, na který budou tištěny ty milióny prodaných vstupenek po celém světě, tak z té představy mrazí více než i z těch nejlepších scén celého Avatara. A vše více zméněné platí i o rozšířené verzi, která nezapracovala především na emocích a postavách, ale opět jen na technické brilantnosti. PS: Komentář psán pod dojmem klasické verze v originálním znění, následná návštěva imaxovské verze dojmy z filmu sice nikterak nevylepšila/nezhoršila (proč by také měla, když jde o stejný film, že?), ovšem dala mnohem více vyniknout brilantnímu technickému provedení. ♫ Hodnocení OST: 3/5(17.12.2009)

  • Nathalie
    ****

    Offline epos pro generaci online- se skvostnými ručními ilustracemi, psaný obrovským mainstreamovým fontem. Vůbec nevadí, že jde o masový/lidový spektákl, postrádám ale údiv, tajemství, skryté filozofické podhoubí či palčivé existenciální otázky. Nalézáme se v omamném, perfektně vysoustruženém světě modelových postav s přehledně umístěnými odkazy, aby je pochopil sebejednodušší divák (aVATAr působí jako ekologicko-protiválečná antikolonizační pohádka, zatímco téma paralely vztahu dvojče-dvojče, člověk-avatar, úskalí virtuální existence, proměnlivost identity a její slupky v zásadě mine, což je škoda), ale polopatické a v každé minutě předvídatelné převyprávění nejlepších filmů vašeho života je pro mě málo, nedá se zkrátka číst na víc způsobů. I když má subgeniální modrozelený obal a revoluční-totiž přirozené a nenásilné, podřízené filmu- použití 3D. Král světa je nahý, ale jeho poddaní mu aplaudují. 70%(15.12.2009)

  • - Spoiler: Hudební podbarvení scény bezprostředně po pádu Rodného stromu je známé z filmu Nepřítel před branami (2001), pod jehož hudbou je také podepsán James Horner. (Z0MBi)

  • - Při lukostřelbě je dlaň napínající tětivu otočena ke střelci. Režisér se rozhodl, že Na'vi nebudou mít "lidský" styl lukostřelby a budou napínat tětivu s dlaní od střelce. Když instruktoři lukostřelby sdělili Cameronovi, že to nejde, napnul luk a zasáhl asi 75 metrů vzdálený keř. Jak se v rozhovoru přiznal, jednak to trénoval a jednak měl i štěstí. (Jirka_Šč)

  • - Z natočeného materiálu by mohol vzniknúť 6 hodinový film. (Shakers)