Režie:
Bille AugustKamera:
Robert FraisseHudba:
Dario MarianelliHrají:
Joseph Fiennes, Dennis Haysbert, Diane Kruger, Patrick Lyster, Jessica Manuel, Terry Pheto, Neels Van Jaarsveld, Mark Elderkin, Albert Maritz, Adrian Galley (více)Obsahy(1)
James Gregory, mladý a ambiciózní vězeňský dozorce, přijíždí s manželkou a dětmi na ostrov Robben Island. Je pevně a neotřesitelně přesvědčen o správnosti politiky apartheidu v Jihoafrické republice a o nebezpečnosti černošského obyvatelstva pro bělochy. Ne vždy však tato stanoviska zastával, v dětství se přátelil s černošským chlapcem, který jej zasvětil do tajů svého jazyka, což právě na Robben Islandu může uplatnit. Je pověřen svým nadřízeným, aby osobně dohlížel a kontroloval veškerou korespondenci hlavního vězně - Nelsona Mandely. Čím více se však seznamuje s osobností a názory černošského vůdce, začíná pochybovat o správnosti a smyslu svého povolání... (claudel)
(více)Videa (1)
Recenze (57)
Kvůli Haysbertovi jsem se odhodlala shlídnout tento na první pohled nudný film. Po deseti minutách jsem nevěděla hlavu ani patu, první polovina filmu je absolutní nuda. V druhé polovině, když divák ví o co jde, se začíná mírně bavit. Jelikož životopisný, historický film opravdu není má parketa, tak mně Goodbye Bafana nějak nesedla. ()
Glorifikácia Mandelu je tu zjavná, ale film je to zaujímavý. Ten prerod hlavnej postavy je pozoruhodný, zo zástancu apartheidu sa stal normálny človek. Avšak ani tá proklamovaná nová sloboda a nová JAR nezaznamenala veľký úspech, To už sa filmu netýka, ale predsa len sa z krajiny zem zasľúbená nestala a celý ten Mandelov odkaz ostal pokrútený a vlastne on sám je už dnes pochybným nositeľom Nobelovej ceny za mieru, ktorú už dali kadekomu. Inak Diane Kruger opäť veľmi skrášlila obrazovku. Na rozdiel od Fiennesovho fúzika jej to veľmi pristalo. ()
První polovina filmu je nehorázně nudná, poté se to začně tak nějak rozjíždět, ale je možné si toho nevšimnout, neboť člověk může být první polovinou znaven. Určitě je to silný příběh, ale je značně rozvláčněn. Tak nějak, jestli mohu, bych doporučila kouknout na jeho nástup do věznice, pak to proklikat do jiných let. A od té poloviny už se dá koukat bez "přeskoků". ()
Odsúdenie apartheidu formou zmeny postoja spočiatku zanieteného dozorcu má niečo do seba. Mandela hrá síce iba sekundárnu úlohu, no prostredníctvom nenápadných fragmentov vyzdvihuje režisér jeho úlohu v boji za rovnocennosť, jeho charakter a v neposlednom rade aj túžbu po novej JAR. Chýbajúce komplexnejšie zobrazenie problematiky nahrádza pohľad jednotlivca a ten nie je vykreslený vôbec zle. ()
Sbohem, Bafano neví, jestli má být politickou agitkou, životopisem Mandely nebo příběhem dozorce a jeho činů, které se promítají do jeho rodiny. Tato neujasněnost je hlavní problém snímku. Film se snaží pokrýt všechny zmíněné dějové linie, ale ve výsledku působí všechno nedotaženě. Druhá velká chyba je obsazení Diane Kruger, která by se teda (ruku na srdce) měla zabývat něčím jiným, než herectvím. Její hraní je jeden velký dvouhodinový afekt. Bohužel ale je Diane živoucím důkazem mnohdy kruté pravdy, že s pěkným obličejem se zvládne všechno. Lehký nadprůměr. ()
Galerie (31)
Zajímavosti (3)
- Film je založený na knižnej predlohe s rovnomenným názvom, ktorej autormi sú James Gregory a Bob Graham, a ktorú publikoval Robert Laffonte. (MikaelSVK)
- Celý film sa natáčal v Juhoafrickej republike, konkrétne na Robbenovom ostrove, v mestečku Plumstead, Kapskom meste či Johannesburgu. (MikaelSVK)
- Vzhledem k tomu, že hlavní role ve filmu obsadili američtí herci, bylo pro všechny nutné nacvičit odlišný afrikánský přízvuk. Joseph Fiennes a Dennis Haysbert se mimo to museli naučit i několik vět v jazyce Xhosa, který je pro své specifické cvakavé zvuky jedním z nejsložitějších jazyků na světě. (Candice)
Reklama