poster

Deň náš každodenný

  • anglický

    Our Daily Life

    (festivalový název)

Dokumentární / Drama

Československo, 1969, 89 min

  • Anderton
    ****

    Tak tu by som sa pozastavil nad tým, kde končí dokumentárny žáner a začína hraný, pretože ja si myslím, že som bol svedkom hraného filmu. Dnes podobne točí svoje filmy Seidl, ale tam, kde je všetko hrané podľa scenára, repsektíve postavy síce improvizujú, ale na základe nejakého podkladu, tam sa nachádzame na pôde fikcie. Čo neznamená, že film nepôsobí skutočne ako zo života. Možno ak by som si preštudoval, ako film vznikal, jeho dokumentárny charakter by som uznal. Tento prístup nám ukazuje, že ak sme sledovaní popri každodenných činnostiach, pocit toho, kto nás sleduje, je trápnosť zo situácií a pocit, že ja sa tak predsa nechovám, ja som normálnejší. Pointa je v tom, že to nie je pravda :).(7.11.2014)

  • eraserhead666
    ****

    Slovenský pokus o formanovské "cinema verité". Velmi mě zaujal nápad obsadit filmovou rodinu rodinou skutečnou, filmu to dodalo zajímavou šťávu. Hrozně mě bavila matka, její živelnost a citlivost. Scény s ní, hlavně ty, kdy se baví se žačkami, které vyučuje klavír, mají neskutečnou sílu ("To je strašné."). Naproti tomu otec je takový dost trouba. S odstupem času zajímavý pohled na to, co se (a zda vůbec) se něco změnilo. Zaujal mě např. necílený důkaz tehdejšího rozdělení rolí v rodině, kdy matka, původem Češka, která tu a tam utrousí český výraz, se evidentně nejvíce bavila s dospívající dcerou, která od ní ta česká slůvka (jako jediná z rodiny) pochytila a běžně je v mluvě užívala. Naproti tomu starší syn se zcela potatil a ve scénách, kdy mu spolužačka takřka skákala do kalhot buranštěl stejně, jako jeho otec. V tomhle ohledu velmi zajímavé. Kromě toho, některé ty holky byly neskutečně krásné.(19.3.2015)

  • vypravěč
    ***

    Odcizený dokumentární pohled výmluvně vypovídá o marném maloměšťáckém kuklení do prostředečnosti, mylně pokládané za život, ale to je jeho jediným kladem. Sám se totiž nabízí jen jako prostředek eventuelní nápravy, a není tak kritický, ale jen škodolibý. Jistě, lze ocenit přesné odpozorování zevního a odvahu k jeho záznamu, ale obojí zde doprovází krotkost, a výsledek tak působí vlažně, kompromisně - jako nedílná součást toho, co popisuje.(20.2.2014)

  • standsiller
    ****

    Takýto film by som predložil ako príklad pre všetky pofidérne reality show "usilujúce" o zábavu a humor. Načo hyperbolizovať skutočné, keď najlepšou cestou je nechať skutočné plynúť ? Nápaditý príbeh skúmajúci nič len všednosť a prirodzenosť. Jednoduché - takáto rodina existuje ( existovala ), toto sa tu deje a je to zaujímavé. Netreba komentovať a byť nasilu vtipný ako to je trendom dnes.(19.5.2013)

  • Disk
    *****

    Jedinečný dokument, který současnému divákovi řekne mnohem více než nějaká sáhodlouhá sociologická studie. Snímek sleduje zcela obyčejnou rodinu Ravingerových ze slovenské Nitry, která prožívá své běžné radosti a starosti, řeší několik trapných záležitostí a ukazuje, že všichni lidé jsou vlastně úplně stejní. Vlastně se za těch čtyřicet let vůbec nic nezměnilo. Ať už bude režim jakýkoli, vždycky se bude řešit rodinný rozpočet, co si má vzít mladá slečna na sebe, první zamilovanost, zasvěcení do sexuální výchovy, ztracené mládí rodičů... Málokterý dokument mě zásáhl tak silně jako tento.(21.4.2009)

  • - Film mal pracovný názov Teória a prax a pôvodne sa nakrúcal ako krátkometrážny dokument bez vopred schváleného scenára ako improvizácia na danú tému pre Štúdio krátkych filmov v Bratislave. (Raccoon.city)

  • - Film, na ktorý sa chce tajne dostať Marcel Ravinger so spolužiačkou, je Čierny tulipán (1964). (Raccoon.city)

  • - Výrobné náklady filmu boli 600,000 Kčs, čo v danej dobe nebola ani polovica bežného rozpočtu dlhometrážnej snímky. (Raccoon.city)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace