Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Marthos
    ****

    Mnozí ze zdejších uživatelů zapomínají na jeden velice důležitý fakt. Od roku 1945 do dnešních dnů vznikly v naší kinematografii pouze tři válečné komedie, z toho dvě bezprostředně krátce po válce (Velký případ a Nikdo nic neví). Už tehdy narazili na odmítavý postoj kritiky, která šermovala slovy o nutnosti zobrazení pouze hrdinských činů a oslavných pajád. Druhá světová válka nazíraná humoristickým pohledem znamenala takřka velezradu. Po únorovém převratu se tento žánr stal logicky tabuizovaným. Navzdory tomu vznikl na sklonku sedmdesátých let scénář cimrmanovské dvojice Šebánek - Čepelka, silně ovlivněný francouzskými válečnými komediemi o trampotách SEDMÉ ROTY či Ouryho VELKÝM FLÁMEM. Tehdejším ideologům ovšem námět, v němž vystupuje černošský pilot, nepřipadal vhodný a realizace mohla být uskutečněna až na konci devadesátých let. Debutující režisér Jiří Chlumský postavil film na absurdních situacích, dialozích a zabydlel jej celou řadou barvitých postaviček, z nichž každá by mohla mít svůj vlastní příběh. Autoři úmyslně dbali na to, aby se žádná z figur nevzdálila z divákovy pozornosti na příliš dlouho. Styl vyprávění sice postrádá výraznější gradaci i zlomové okamžiky, přesto svým obsahem nenudí. Velkou podporu získal snímek v skutečně hvězdném hereckém obsazení, kdy se všichni zúčastnění svých rolí ujali s neskrývanou vitalitou. Ústřední dvojice Abrhám - Holub zcela otevřeně navazuje na titulní dvojici z již zmíněné Machovy veselohry, poněkud netradiční je obsazení Jiřího Bartošky do role německého oficíra, svou bezpečnou polohu zde naopak nachází Ivana Chýlková. Tvůrci se tu snažili do nejmenších detailů vytěžit z daných situací co nejvíce gagů a situačního humoru v intencích absurdní frašky a rozhodně bych se nebál srovnání s výše jmenovanými francouzskými vzory. A jen proto, že má snímek české kořeny nemusí být nutně zatracován. I váleční hrdinové mohou mít komický háv.(16.5.2009)

  • Tommassi3
    odpad!

    "Ooh, mein Gott !!" Das stimt !! Leider.. Tradiční tuzemské zlehčování a špatné pochopení, potažmo uchopení, tématu v naprosto obludné grotesce.. On by ten samotný únik ke komedii jistě nevadil, pokud by to ovšem bylo alespoň trochu vtipné.. Tady se ovšem žádný Velký flám nekoná, byť na konci jak po flámu jednoho bolí hlava..(15.12.2016)

  • Padme_Anakin
    ***

    Nenadchlo mě to, ale zároveň ani nijak neurazilo, místy to i komedie byla, párkrát jsem se zasmála. Herci mě potěšili, míním tím sestavu Abrhám, Bartoška, Brabec, Holub, Somr a pobavili (v rámci daných možností). A tak hodnotím shovívavě tuhle ztřeštěnou věcičku o výměnách mundúrů, záměně osob, jedoucích vlaků, tanků a samozřejmě včetně deskové hry dáma. Táhni, nebo si sedni..(25.11.2019)

  • Mariin
    odpad!

    Tohle je hanba českého filmu, jméno Jiří Chlumský si budu pamatovat a nezapomenu na autora slabomyslného scénáře, Miloně Čepelku. To, co má být humorné, je tu jen a jen trapné.Jazyk (mluva) neodpovídá stavu a době, oděvy a chování venkovanů opět svědčí o neznalosti Pražáků. Podle výpravy ten film musel něco stát, ale je to ostuda, a to hlavně s ohledem na vážnost tématu - 2. světová válka, konkrétně její závěr spojený s odchodem Němců, to není žádná legrace. Němci byli všechno možné, jenom ne idioti. Škoda, půvabné zámecké exteriéry v Jevišovicích a krajina jihozápadní Moravy byly zneužity k takovému paskvilu...(14.1.2017)

  • brzozin
    *

    Situační komedie, kde ani jedna jediná situace není komická, je velký průšvih. Naopak je tu řada situací vyloženě infantilně trapných. Scénář, jako by psalo dítě národní školou povinné. Protože normální myslící člověk by si v životě nemohl splést umouněný Bartoškův ksicht s černochem. A na téhlé infantilní vylízané kokotině je postaveno celé tohle veledílo. A ještě jedna otázka. Kdo proboha psal ten obsah filmu? Kauzalita, logika, to jsou silná slova pro film, který postrádá elemntární podmínku, to jest užití zdravého rozumu. Takže šance stát se divácky úspěšným tu byla veleůspěšně promarněna. Tento text je doslova ztělesněním rčení: Uplést z houna bič.(12.1.2014)

  • - Železničný strážny domček a závory v Rácovicích boli postavené filmármi ako rekvizita len pre potreby natáčania. (Raccoon.city)

  • - Scenáristé Jiří Šebánek a Miloň Čepelka se během práci na scénáři inspirovali francouzskými filmy s obdobnou tématikou. První verzi scénáře spatřila světlo světa již v roce 1979. (Lynette)

  • - Natáčení probíhalo v městečku Jevišovice a Černínu. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)