• elizabeth_ba
    ***

    Zaujalo mě přirovnání ke Casablance (viz Operace Silver A, česká televizní Casablanca), protože její úrovně toto rozhodně nedosáhlo, i když společné rysy by se asi (kdyby se chtělo) najít daly. Kdysi před mnoha lety, ne dlouho po premiéře tohoto tv filmu, účastníci odboje dokonce zvažovali žalobu na tento film a Historik Šustek k tomu tenkrát podotkl: "Snad si nemyslíte, že lidé, kteří parašutisty ukrývali, by riskovali život kvůli arogantním a poživačným floutkům?" (Viz: Odbojáři chtějí žalovat ČT kvůli filmu o Silver A ) Naprosto souhlasím s tím, že vykreslení jednání velitele parašutistů Bartoše i náhled na celou akci atentátu na Heydricha bylo v naprostém souladu s komunistickou propagandou, neboť přesně tak, jak to popsali ve filmu, nám to kdysi vysvětlili i ve škole (podotýkám, že v té době mě už školní podání dějin hodně nezajímalo). Jistě se i mezi účastníky odboje našli lidé, kteří nebyli absolutně čestní, odvážní, stateční, etc. ale těžko by takovému člověku svěřili vedení celé akce atentátu. Takže z hlediska historického za mě velká nespokojenost, scénáristé sice spolupracovali s historiky, ale jak to dopadlo viz zmiňovaný článek. Z hlediska ostatního - dobrá práce režiséra, dobrá práce herců (a dobrá práce vzájemně - asi proto si Strach stále dokola do filmů vybírá Dvořáka, Trojana a Švehlíka) - Dvořák má dostatečné charisma (když ho měl dost na Přemysla Otakara, tak ho má pro mě pro všechno), Švehlík se mi (více než) dostatečně líbí a umí i působit jako poslední spravedlivý, Trojan má zase správný nadhled. Vilhelmové naivita je celkem uvěřitelná a Issová dokázala, že nejen Hrubešová umí ukázat kozy... (Sorry, ale ani v případě válečného dramatu si tento komentář nemohu nechat ujít, byť její jednání jako Hanky zcela chápu, když viděla, co viděla, taky bych na jejím místě udělala leccos). Jak film dopadne je zcela zřejmé už od začátku, ale i když spěje k nevyhnutelnému, je dějem zajímavý.(29.7.2015)

  • BarryLyndon
    ****

    Při své premiéře se mi to moc líbilo. I dnešníma doufám vyspělejšíma očima moc povedené. Na televizní poměry nevídané a nebojím se napsat plně srovnatelné s Hořícím keřem od HBO. Možná až moc hollywoodská zápletka. Škoda, že na to Strach nedostal stejně peněz, jako stály Želary nebo Tmavomodrý svét, tohle si to zasloužilo a závěr teda na televizní tvorbu nesmírně sugestivní. Super kamera, hudba, obsazení to nej, co nám tu běhá. 8/10(11.8.2015)

  • xxmartinxx
    ****

    Možná by tomu svědčil prostřih do jednoho celistvého filmu, protože některé motivy jsou rozváděny dál a dál i ve chvílích, kdy už jsou dovyřčené jejich pointy (především charakteristika postav je jakoby představována zas a znova), ale jinak rozhodně velmi slušná práce, která postupně graduje nad rámec všeho, co jsem zatím od Stracha viděl. 70 %(13.10.2015)

  • Aky
    ****

    Konečně film o domácím odboji (nikoliv dokument), kterému se dá uvěřit. Po formální stránce - kostýmy, výprava, stejně jako po obsahové. Postavy jsou podány jako skuteční lidé - ani jako supemani, kteří si z těch tupých okupantů dělají šoufky, ani jako odevzdané chudinky trpící pod jhem. Právě onou všední každodenní obyčejností zasazené do mimořádné doby film získává na působivosti.(14.5.2007)

  • Krysa SPK
    ****

    Naprosto fenomenální TV film. A největší potlesk ode mě sklízí Jiří Strach - jeho režie je přímo famózní. Dokonalé i v tom nejmenším detailu. I když - možná mohli scénáristé ukázat více odboje a práce parašutistů. U tak hvězdně obsazeného filmu snad o hercích nikdo nepochyboval, ale přesto musím uznat, že mě velice překvapila Klára Issová, která hlavně v druhém dílu rozehrála opravdový herecký koncert, ale hlavně Aleš Háma se u mě vymanil z pozice ušatýho blba a jeho ztvárnění Josefa Valčíka patří k největším překvapením filmu. A teď pro mě to nejdůležitější a to historická souvislost. Manželé Krupkovi a Hladěnovi mají změněná jména na Kroupovi a Hladíkovi. Alfréd Bartoš - můžeme se o něm dočíst, že to byl notorický sukničkář, který měl po Evropě hned tři snoubenky (ČSR, Francie, VB). Stvárnění v Operaci Silver A je ale přesto tak trochu násilné a nezbavím se pocitu, že Freda Bartoš se v Ďáblicích obrací v hromadném hrobě. Zde vidím největší nedostatek filmu - a to absence alespoň malé piety, úcty k našim národním hrdinům, neboť Bartoš se ve filmu v podání Jiřího Dvořáka chová chvílemi jako naprosté hovado a bezcharakterní floutek. Jen pro upřesnění Alfréd Bartoš je jedna z největších osobností našeho protinacistického odboje. Byl to po všech stránkách příkladný vlastenec, geniální zpravodajec a ukázkový velitel. Vzhledem k tomu, že tvůrci neukazují druhou stránku mince, tedy složitou a nebezpečnou odbojovou zpravodajskou činnost, vypadá to, že si do protektorátu Bartoš skočil akorát zaslouložit. Jinak je film relativně historii věrný až na pár změn, které ale musíme vzhledem k filmařské licenci odpustit: - Parašutisté se nikdy nepředstavovali svými pravými jmény. - Jiří Potůček padl jako poslední ze všech parašutistů a to 2. července, kdy vysílen usnul na kraji pole a český četník ho střelil služební zbraní do hlavy, když parašutista sahal po zbrani - podle jiné verze ho zastřelil dokonce ve spánku. - pardubičtí zatčení nebyli popravováni v tunelu, ale na popravišti Zámeček u Pardubic popravčí četou puškami. - Hana Krupková identifikovala mrtvé parašutisty přímo před kostelem v Resslově ulici a pak v Ústavu soudního lékařství. - Jsou dvě verze smrti Františka Hladěny: buď vyskočil z okna sám nebo z něj byl vyhozen. - Poslední boj Alfréda Bartoše vypadal uplně jinak. Těžko dnes soudit, jak jednaly poslavy ve filmu a jak opravdu jednali skuteční lidé - nezdá se mi např. že by Václav Krupka tak hystericky odsuzoval atentát na Heydricha, spíše naopak. O tom ale dnes můžeme již jen polemizovat. Historici sice film odsoudili, ale stejně dotčeně reagovali i skotští historikové na Statečné srdce a jak je to krásný film:-) Musíme prostě u té filmařské licenze trošku přimhouřit oči. Verdikt: Naprosto skvělá podívaná a silný příběh, který bere dech. Scénáristou byl ovšem samotný pan osud. PS: PŘESTO: Za nejobjektivní a krajně nevhodné a násilné stvárnění Alfréda Bartoše odebírám jednu hvězdičku.(22.4.2007)

  • - Hrají zde matka s dcerou, Jana Hlaváčová a Barbora Munzarová, a také otec se synem, Alois Švehlík a David Švehlík, kteří postavy otce a syna dokonce ztvárnili i ve filmu. (M.B)

  • - Scéna, ve které Alfréd Bartoš (Jiří Dvořák), utíká před gestapem, se natáčela v Pardubicích, konkrétně kousek od zámku. (sibuk)

  • - Na dvoře gestapa je v jedné scéně možné v pozadí na zdi zahlédnout bezpečnostní kamera. V další scéně je již zakrytá. (Reyak)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace