• kajas
    ****

    Kdyby tak "Anthropoid" natočil Jirka Strach... na televizní film fantastická výprava, hudba a výborní herci v hlavních (výkon Issové jsem si poprvé v životě skutečně užívala a chválit všechny zúčastněné pány je nošením dříví do lesa) i menších rolích. Dokázala bych si představit dvouhodinovou celovečerní verzi (s okleštěním první "vztahové" části, ta druhá už neměla téměř chybičku), mohl to být trhák :).(13.12.2016)

  • Enšpígl
    ****

    Nejdřív bych chtěl říct, že každý umělec má svobodné právo na své umělecké pojetí příběhu. Ten kdo zná dění kolem Silver A asi ví, že pan Bartoš byl především hrdina a co byl či nebyl dál není podstatný resp. dokáže se přenést přes vyobrazení svýho hrdiny, který mu nemusí zrovna dvakrát vonět. No a ten kdo to nezná, tomu to je asi stejně u prdele. Čili s tímhle jsem problém neměl, ale trošku mě vadila první část příběhu, kde totálně převážil ženský prvek a tudíž různé milostné propletence dominovali nad tísnivou atmosférou strachu v protektorátu, takže jsem si chvíli připadal jak v telenovele. Ještě bych měl výhradu k závěrečně přestřelce v první části, ta scéna tam působila, že spadla z višně. Druhá půlka ta je už celá v totálním nasazení, žánrové linie se skvěle vyrovnali, všechno má dokonale vzestupný napětí a při některých pasažích jsem ani nedejchal. Ocenil jsem, že Jirka nechal Němce mluvit německy. Skvělé herecké výkony jsou tady v mání snad ve všech postavách asi nemá cenu se bavit o hvězdě z ďolíčku, Ivan neumím zklamat. Kdo mě tady vysloveně dostal a ještě trošku ční nad ostatníma je Klárka nejen, že je fakt nádherná, ale opravdu umí hrát a jak panečku. Cením si i toho, že Silver A dělá hrdiny i z obyčejných lidí, protože na to se právě v souvilosti s atentátem na H. dost zapomíná. Samozřejmě paragáni si náš obdiv zaslouží a příjmení hrdina jim náleží po právu, ale zapomínat na obyčejný obyvatele, který i přes riziko smrti svojí i svý rodiny neváhali a pomohli by se nemělo a mám pocit, že právě jim Jirka tady vzdal hold a proto nakonec zahraju čtyřtkakt.(14.2.2015)

  • elizabeth_ba
    ***

    Zaujalo mě přirovnání ke Casablance (viz Operace Silver A, česká televizní Casablanca), protože její úrovně toto rozhodně nedosáhlo, i když společné rysy by se asi (kdyby se chtělo) najít daly. Kdysi před mnoha lety, ne dlouho po premiéře tohoto tv filmu, účastníci odboje dokonce zvažovali žalobu na tento film a Historik Šustek k tomu tenkrát podotkl: "Snad si nemyslíte, že lidé, kteří parašutisty ukrývali, by riskovali život kvůli arogantním a poživačným floutkům?" (Viz: Odbojáři chtějí žalovat ČT kvůli filmu o Silver A ) Naprosto souhlasím s tím, že vykreslení jednání velitele parašutistů Bartoše i náhled na celou akci atentátu na Heydricha bylo v naprostém souladu s komunistickou propagandou, neboť přesně tak, jak to popsali ve filmu, nám to kdysi vysvětlili i ve škole (podotýkám, že v té době mě už školní podání dějin hodně nezajímalo). Jistě se i mezi účastníky odboje našli lidé, kteří nebyli absolutně čestní, odvážní, stateční, etc. ale těžko by takovému člověku svěřili vedení celé akce atentátu. Takže z hlediska historického za mě velká nespokojenost, scénáristé sice spolupracovali s historiky, ale jak to dopadlo viz zmiňovaný článek. Z hlediska ostatního - dobrá práce režiséra, dobrá práce herců (a dobrá práce vzájemně - asi proto si Strach stále dokola do filmů vybírá Dvořáka, Trojana a Švehlíka) - Dvořák má dostatečné charisma (když ho měl dost na Přemysla Otakara, tak ho má pro mě pro všechno), Švehlík se mi (více než) dostatečně líbí a umí i působit jako poslední spravedlivý, Trojan má zase správný nadhled. Vilhelmové naivita je celkem uvěřitelná a Issová dokázala, že nejen Hrubešová umí ukázat kozy... (Sorry, ale ani v případě válečného dramatu si tento komentář nemohu nechat ujít, byť její jednání jako Hanky zcela chápu, když viděla, co viděla, taky bych na jejím místě udělala leccos). Jak film dopadne je zcela zřejmé už od začátku, ale i když spěje k nevyhnutelnému, je dějem zajímavý.(29.7.2015)

  • BoredSeal
    *****

    ČT se svou vlastní tvorbou se nebojí probírat českou historii a už dávno pohrdavě shlíží z nebes kvality dolů do stok na české filmy v kinech, připomínající blábolající opilce v pozvraceném kabátů, kteří už ani neví, čí jsou ty zvratky. Pokud zrovna netočí pohádky, Jiří Strach točí zajímavé scénáře s luxusním obsazením a daří se mu bavit, napínat a v případě Operace i vzbudit zájem o míň probíranou část historie. Herci válí v čele se špičkovým Jiřím Dvořákem a své si uhrají i malé roličky jako klasicky kvalitní Viktor Preiss. Nevím už co bych ještě zmínil, jen je opravdu osvěžující shlédnout napínavý český film s dobře napsanýma postavama, dialogy, příběhem, atd. a nemít pocit promarněného času se zmuchlanou vstupenkou do kina v ruce. ČT si svoje koncesionářské poplatky zaslouží, pokud produkuje televizní filmy jako je tenhle.(25.10.2009)

  • nascendi
    ***

    Pri opakovanom sledovaní som bez problémov ubral jednu hviezdičku, problém mám s napísaním komentára. Mojim problémom je, ako vyjadriť, že Jiří Strach dobre zrežíroval, časť hercov dobre zahrala to, čo Konášovci spackali. Je prirodzené, že krátko po nejakej dejinnej udalosti sa nakrúcajú filmy heroizujúce víťazov a tupiace porazených. Po istej dobe sa kyvadlo vydá opačným smerom a tvorcovia (spravidla o generáciu mladší) cítia neodolateľnú potrebu napísať a nakrútiť to "novo", rozumej výrazne inak. Ak si nedajú pozor (čo je pomerne častý prípad) dopustia sa deformácie, ktorá je neodpustiteľná najmä u tém, ktoré patria k tragickým úsekom existencie národa. Preto je pre mňa u romantických i historických filmov hlavným kritériom uveriteľnosť, že takto nejako sa to mohlo udiať. A tento pocit som napriek všetkým kladom, ktorými Operace Silver A disponuje, nenadobudol.(7.9.2016)

  • - Scéna, ve které Alfréd Bartoš (Jiří Dvořák), utíká před gestapem, se natáčela v Pardubicích, konkrétně kousek od zámku. (sibuk)

  • - Hrají zde matka s dcerou, Jana Hlaváčová a Barbora Munzarová, a také otec se synem, Alois Švehlík a David Švehlík, kteří postavy otce a syna dokonce ztvárnili i ve filmu. (M.B)

  • - Na dvoře gestapa je v jedné scéně možné v pozadí na zdi zahlédnout bezpečnostní kamera. V další scéně je již zakrytá. (Reyak)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace