poster

Slepota

  • český

    Bílá tma

  • Kanada

    Blindness

  • japonský

    ブラインドネス

  • Brazílie

    Ensaio Sobre a Cegueira

    (Brazílie)
  • slovenský

    Zatmenie

Drama / Thriller / Mysteriózní

Kanada / Brazílie / Japonsko, 2008, 120 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Madsbender
    ***

    Objektívne silné tri, subjektívne príklon ku štyrom... Tento film sa hodnotí pomerne komplikovane. Zápletka je dosť obohraná, a zároveň originálna a zaujímavá, niektoré postavy o ničom, iné perfektne vykreslené (a že si Glover strihol vskutku pozoruhodnú rolu), celkom zručná réžia, ktorá však miestami stráca kontrolu, lacný, takmer televízny look a pritom v závere rozsiahlejšie apokalyptické obrazy. K lepšiemu dojmu prispievajú aj herci, z ktorých najväčšmi vyniká jednoznačne výborná Julianne Moore (Mark Ruffalo tradične dobrý a sympatický, no ostatný nedostávajú toľko priestoru, čo hlavne u Glovera zamrzí). K tomu pár skvelých vypätých scén, nevyrovnané pokusy o psychologizáciu, v závere až prekvapivo silné myšlienky... dal by som štyri, keby to aspoň malo filmovejší look a feeling. 70%(26.10.2013)

  • kiddo
    ***

    Jeden špatný scénárista a jeden líný dramaturg měli tak rádi Den trifidů a 28 dní poté, že je splácali do ne úplně tragického postapa o matce Tereze, které je vlastně docela sympatické, ale povaha jeho vad nějaké 4* vylučuje. Film je roztěkaný a nedrží pohromadě, protože se soustředí na příliš mnoho rovin a postav a je složen z věcí, které jsme viděli jinde už tolikrát, a ač jsou samy o sobě výborné, nějaký koherentní celek nedávají (klasický počáteční střih přímo do dění, panoptikum postav, rodinné zázemí, vládní řešení, karanténa s atmosférou jak z Kostky, tragédie způsobené slepotou, voice-over, experiment s chováním vězňů, rozvržení moci, sociologický komentář rozvrácené společnosti, k čertu, i Spartakus tu je); je to jako Lost, jen osekané na dvě hodiny a ne, umělecké záběry na mandarinky nebo nohy to na výpověď o společnosti nepovyšují. Jediným pojítkem mezi vším tím bordelem je postava maminy, která je tak obětavá a hodná, že by patřila nakopat; je prakticky nemožné vytvořit si sympatie k někomu tak nudnému, že ho nelze charakterizovat jím samým, ale jen jeho péčí o druhé. Scénárista nesdělí ty nejzákladnější věci (o co jde, proč jeden jediný člověk neoslepne a hlavně zda je slepota bílá jen kvůli tomu, aby se kameraman mohl vyřádit) a nelze mu to vyčítat, protože jeho primárním cílem nebylo vyprávět příběh, ale agitku o silných ženách, kompromisních slabých mužích a obehranou písničku o tom, jak je lidstvo prohnilé zevnitř a zákonitě vždy při nějaké destabilizaci jde do kopru. Nemám nic proti filmům, které se kvůli nějakému vyššímu sdělení vybodnou na scénář, jen bych to sdělení nesměla vidět a číst jinde snad milionkrát.(17.9.2009)

  • LIVINGDEAD
    *

    Bože, to byla zase hovadina! Některé filmové scény mne doslova vytáčely. Jako ta, když hlavní hrdinka jako jediná viděla a přesto si jde s ostatními ženami zasouložit. Přitom, je mohla odrovnat všechny a to levou zadní. Takže mi to připadalo spíše, jako když si šly nadržené ženské užívat. Jo a mimochodem, proč jako jediná viděla tam vůbec není vysvětleno a dokonce to ani nikoho nepřekvapovalo. Trapný film a ještě trapnější herecké obsazení.....(13.9.2009)

  • swamp
    *****

    Od Cidade de Deus první film Fernanda Meirellese, který jsem viděl. A popravdě - nestačil jsem koukat. Julianne Moore v roli té, jež vidí a Gael García Bernal v roli záporáka - trochu jsem se obával tohoto obsazení, ne kvůli tomu, že bych jim nevěřil, jsou to výborní herci, spíš kvůli tomu, zda nebylo lepší zvolit neznámé tváře. Režisérovi se však naštěstí podařilo vdechnout filmu tíživou atmosféru (a Julianne bych skoro nepoznal), doplněnou velkou spoustou hodících se přeexponovaných záběrů, přechodů ze tmy na světlo a naopak, ale hlavně charaktery postav, kdy každá z nich ve světě světla žije svůj vlastní osud. Meirelles použil i syrovější záběry, ale vždy tak, aby divákovi nebylo špatně z toho, co vidí, ale z toho, co si dokáže představit. Samotný závěr filmu je pro mě velkou úlevou, bál jsem se, že si v těch dvou hodinách režisér neporadí, ale jeho filozofické zakončení mě pohladilo i znepokojilo zároveň - takový přesah jsem nečekal.(23.4.2009)

  • Blizzard
    ***

    Další z řady postapokalyptických filmů o zkáze lidstva. Tentokrát však hlavní roli nehraje útok mimozemšťanů ani horda krvežíznivých zombie, nýbrž lidská slepota. Absence zraku pro člověka představuje jednu z největších nočních můr. Pokud se to navíc stane náhle široké populaci obyvatel dospělých jedinců, kteří nemají možnost se přizpůsobit svými ostatními smysly, zavládne tak panika a chaos. Jako vždy, vláda udělá patřičná opatření a všechny izoluje, respektive pozavírá je jako vězně na vyhrazená místa, předhodí jim trochu toho nezbytného jídla k přežití a o zbytek se starejte sami. Vývoj je nevyhnutelný a opět se projeví temné stránky lidského druhu a o to tu i asi jde, nejevě je potřeba zažít tmu než spatříte světlo. Dále bych chtěl už jen říct, že se z Julianne Moore stane Matka Tereza svých nebohých oveček, ale proč zrovna ona, to se opravdu ve filmu nedozvíme. Hodná je vlastně i na své nepřátele a změnit se to rozhodne až po nedobrovolných sexuálních orgiích. Ano, možná že již delší dobu trochu spoiluji, ale připadá vám snad normální starat se o své spolutrpící, nechat sebe i je prožívat muka a zasáhnout až když je dílo zkázy dokonáno? A po tom všem se ještě jako hrdina, který se všemocně postavil zlu, procházet mezi kulkami a hláškovat "You missed!" Mně tedy rozhodně ne. Nebyla tam žádná hybná páka, která by najednou podnítila změnu názoru nebo odhodlání a navíc když máte značnou výhodu nad ostatními a teď nechci podceňovat slepé lidi, kteří mají díky dlouholeté nevidomosti vyvinuté své ostatní smysly na vyšší úrovni, ale tohle je prostě nesmyl. Jeden vymatlanej rádoby vůdce s pistolkou by nad Julianne Moore prostě neměl šanci a to taky nakonec dokázala, leč z nepochopitelných důvodů až s křížkem po funuse. To odzbrojení mohlo proběhnout již dávno, nemuselo to dojít tak daleko a i pomstě by se hlavní představitelka vyhnula, kdyby tu zbraň prostě jen sebrala. Abych se taky zmínil o vizuální stránce, kamera je sice slušná, ale na můj vkus je to místy až příliš přesvětlené nebo naopak zahalené do světa stínů. Fernando Meirelles mě zatím svými filmy více než potěšil, ale tento jeho další počin či spíše paskvil? vnímám obdobně jako Shyamalanův The Happening, který dopadl ještě o poznání hůře. (6/10)(24.12.2008)

  • - Nápad zfilmovat Saramagův román dostal producent Niv Fichman v roce 1999, kdy spolu se scenáristou Donem McKellarem letěli na Kanárské ostrovy za Saramagou, požádat ho o práva na zfilmování. Jednou ze Saramagovych podmínek bylo, že se film nesmí odehrávat v žádných konkrétních zemích. (POMO)

  • - Některé z japonských dialogů napsal Yusuke Iseya. (HellFire)

  • - Film zahajoval MFF v Cannes 2008. (HellFire)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace