poster

Slepota

  • český

    Bílá tma

  • Kanada

    Blindness

  • japonský

    ブラインドネス

  • Brazílie

    Ensaio Sobre a Cegueira

    (Brazílie)
  • slovenský

    Zatmenie

Drama / Thriller / Mysteriózní

Kanada / Brazílie / Japonsko, 2008, 120 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Renton

    Scénář: Don McKellar .. Když někdo opravdu nevidí, ani čtyři oči mu k tomu nepomohou. ___ Nepříjemný film. Obsahově i zpracováním mnohem nepříjemnější než v jádru velice podobná Mlha. Tu Blindness v mnohém převyšuje, vynechává degenerující nábožensko-fanatický podtext, ale nese si i část podobných neduhů, co se logiky chování (resp. mého pohledu na chování) některých postav / byrokratických úřadů týče. ___ V průběhu tak rozkolísané, že se neodvažuji zařadit na určitý stupeň nabízené škály hodnocení.(14.1.2009)

  • Blizzard
    ***

    Další z řady postapokalyptických filmů o zkáze lidstva. Tentokrát však hlavní roli nehraje útok mimozemšťanů ani horda krvežíznivých zombie, nýbrž lidská slepota. Absence zraku pro člověka představuje jednu z největších nočních můr. Pokud se to navíc stane náhle široké populaci obyvatel dospělých jedinců, kteří nemají možnost se přizpůsobit svými ostatními smysly, zavládne tak panika a chaos. Jako vždy, vláda udělá patřičná opatření a všechny izoluje, respektive pozavírá je jako vězně na vyhrazená místa, předhodí jim trochu toho nezbytného jídla k přežití a o zbytek se starejte sami. Vývoj je nevyhnutelný a opět se projeví temné stránky lidského druhu a o to tu i asi jde, nejevě je potřeba zažít tmu než spatříte světlo. Dále bych chtěl už jen říct, že se z Julianne Moore stane Matka Tereza svých nebohých oveček, ale proč zrovna ona, to se opravdu ve filmu nedozvíme. Hodná je vlastně i na své nepřátele a změnit se to rozhodne až po nedobrovolných sexuálních orgiích. Ano, možná že již delší dobu trochu spoiluji, ale připadá vám snad normální starat se o své spolutrpící, nechat sebe i je prožívat muka a zasáhnout až když je dílo zkázy dokonáno? A po tom všem se ještě jako hrdina, který se všemocně postavil zlu, procházet mezi kulkami a hláškovat "You missed!" Mně tedy rozhodně ne. Nebyla tam žádná hybná páka, která by najednou podnítila změnu názoru nebo odhodlání a navíc když máte značnou výhodu nad ostatními a teď nechci podceňovat slepé lidi, kteří mají díky dlouholeté nevidomosti vyvinuté své ostatní smysly na vyšší úrovni, ale tohle je prostě nesmyl. Jeden vymatlanej rádoby vůdce s pistolkou by nad Julianne Moore prostě neměl šanci a to taky nakonec dokázala, leč z nepochopitelných důvodů až s křížkem po funuse. To odzbrojení mohlo proběhnout již dávno, nemuselo to dojít tak daleko a i pomstě by se hlavní představitelka vyhnula, kdyby tu zbraň prostě jen sebrala. Abych se taky zmínil o vizuální stránce, kamera je sice slušná, ale na můj vkus je to místy až příliš přesvětlené nebo naopak zahalené do světa stínů. Fernando Meirelles mě zatím svými filmy více než potěšil, ale tento jeho další počin či spíše paskvil? vnímám obdobně jako Shyamalanův The Happening, který dopadl ještě o poznání hůře. (6/10)(24.12.2008)

  • 6thSun
    ****

    Velmi těžký divácký zážitek, pro plné prožití filmu je nutné být maximálně empatický a otevřený nabízenému dění, což v dnešní megafrčící době není vůbec žádná prdel. Zkuste si proto, když vás film začne lehce nudit (neboť je to trošinku rozvleklé), zavřít oči a udělat poslepu nějakou činnost, třeba dojít si na záchod. Po tomto testu pro vás bude okamžitě všechno daleko snáze stravitelné. 75%(21.10.2011)

  • kiddo
    ***

    Jeden špatný scénárista a jeden líný dramaturg měli tak rádi Den trifidů a 28 dní poté, že je splácali do ne úplně tragického postapa o matce Tereze, které je vlastně docela sympatické, ale povaha jeho vad nějaké 4* vylučuje. Film je roztěkaný a nedrží pohromadě, protože se soustředí na příliš mnoho rovin a postav a je složen z věcí, které jsme viděli jinde už tolikrát, a ač jsou samy o sobě výborné, nějaký koherentní celek nedávají (klasický počáteční střih přímo do dění, panoptikum postav, rodinné zázemí, vládní řešení, karanténa s atmosférou jak z Kostky, tragédie způsobené slepotou, voice-over, experiment s chováním vězňů, rozvržení moci, sociologický komentář rozvrácené společnosti, k čertu, i Spartakus tu je); je to jako Lost, jen osekané na dvě hodiny a ne, umělecké záběry na mandarinky nebo nohy to na výpověď o společnosti nepovyšují. Jediným pojítkem mezi vším tím bordelem je postava maminy, která je tak obětavá a hodná, že by patřila nakopat; je prakticky nemožné vytvořit si sympatie k někomu tak nudnému, že ho nelze charakterizovat jím samým, ale jen jeho péčí o druhé. Scénárista nesdělí ty nejzákladnější věci (o co jde, proč jeden jediný člověk neoslepne a hlavně zda je slepota bílá jen kvůli tomu, aby se kameraman mohl vyřádit) a nelze mu to vyčítat, protože jeho primárním cílem nebylo vyprávět příběh, ale agitku o silných ženách, kompromisních slabých mužích a obehranou písničku o tom, jak je lidstvo prohnilé zevnitř a zákonitě vždy při nějaké destabilizaci jde do kopru. Nemám nic proti filmům, které se kvůli nějakému vyššímu sdělení vybodnou na scénář, jen bych to sdělení nesměla vidět a číst jinde snad milionkrát.(17.9.2009)

  • Marigold
    **

    Jestli něco z duše nesnáším, tak tyhle duté "shyamalanovské" mysteriózní taky-artové skoro alegorie, které jsou v jádru postavené a) na stupidní psychologii b) vypjatém režijním stylu, který možná chvíli opíjí expresivitou, ale pak už jen ubíjí nekoncepčními změnami perspektiv a filtrů c) na pozérském zvýrazňování přesahu k obecně metafyzickým kategoriím. Dokud se to tvářilo jako (chatrný) psychologický thriller, byl jsem to ochotný akceptovat, jakmile to přešlo do "spiritutálního" módu, změnilo se to v odpudivém pozérství bez obsahu. Společnost v chaosu? Nikoli, filmová řeč v křeči. Místo úlevy a návalu lidského tepla jsem posledních dvacet minut cítil naléhavé nutkání ty zhulené slepecké zombíky (protože postavy to nejsou) vidět umírat. Ve skutečnosti je Slepota stejně banální (ne-li banálnější) jako hollywoodské katastrofické filmy, v nichž se rodina sjednotí díky katastrofě. Tam se tím člověk aspoň baví.(15.10.2012)

  • - Aby se herci připravili na své role, byly jim zavázány oči a byli odvezeni na náhodně vybranou lokaci. Po vysazení z auta se museli zorientovat v okolí. (HellFire)

  • - Nápad zfilmovat Saramagův román dostal producent Niv Fichman v roce 1999, kdy spolu se scenáristou Donem McKellarem letěli na Kanárské ostrovy za Saramagou, požádat ho o práva na zfilmování. Jednou ze Saramagovych podmínek bylo, že se film nesmí odehrávat v žádných konkrétních zemích. (POMO)

  • - Slepý muž v podaní herca Yusuke Iseya nosí hodinky značky TAG Heuer Link. (dyfur)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace