Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvaja profesionálni zlodeji, Porter a Resnick, naplánujú jednorazovú akciu priamo v uliciach mesta, pri ktorej by mohli zinkasovať až pol milióna dolárov. Úspešne olúpia čínsku mafiu o 140 tisíc, no keď má prísť k deleniu peňazí, všetko sa zvrhne. Resnick kvôli finančným pohľadávkam syndikátu svojho parťáka podrazí a tým ho pripraví nielen o polovicu peňazí, ale aj o život... aspoň to si všetci mysleli. Porter sa však vracia – drsnejší a neústupnejší ako kedykoľvek predtým. A chce svoj podiel.

Dlhých sedem rokov museli diváci čakať na pôvodnu verziu temnej kriminálky ODPLATA, ktorá bola v roku 1999 prestrihaná na požiadavku producentov, ktorí považovali Helgelandov režijný debut za príliš brutálny. Scenárista oscarového L.A. CONFIDENTIAL bol z pozície režiséra vyhodený a nahradený Johnom Myhrem, ktorý znova natočil tretinu filmu. Nová a vylepšená ODPLATA je výsledkom niekoľkoročnej práce Briana Helgelanda, ktorý chcel divákom predstaviť svoj film – v takej podobe, akú mali zhliadnuť už pred rokmi. (Visáč)

(více)

Recenze (246)

Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Jiný přístup, jiný film. Je mi jasné, proč si Helgeland léta tvrdohlavě prosazoval svoji verzi, i když ta původní došla tak dobrých ohlasů. Jeho vize Porterovy cesty se nese v podstatně temnějším duchu (i když tu nejsou „tři malá prasátka“). Zmizel modrý filtr, zmizely voicovery, zmizel Kris Kristofferson a posledních třicet minut (pro verzi z 99tého bylo po odvolání Helgelanda přetočena téměř polovina filmu). Zatímco sestřih z 99tého tíhne zvoleným stylem spíše k tarantinovkám a ritchiovkám, Director's Cut je čistá noir záležitost, která mi svým finále připomněla excelentní přestřelky z Neúplatných. Vzniká tak unikátní situace, kdy máme dva filmy na jedno téma, s jedním základem a mnoha stejnými scénami a přesto jsou oba filmy ve výsledku naprosto rozdílné, co se fílingu týče a oba jsou naprosto vynikající… něco podobného ve filmové historii nepamatuju. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Rozumím Helgelandovi. Chápu, proč předlouhých sedm let bojoval o to, aby jeho režijní prvotina spatřila světlo světa v podobě, jakou jí vtiskl on a ne producenti třesoucí se před ratingem. Odplata je (podobně jako L.A. – Přísně tajné) ryzím odkazem na duch tradiční noirové školy, jejíž jasná pravidla Helgeland dodržuje s pokornou úctou a přitom jí vzdává hold tím, jak s celým filmem pracuje. Zásadový muž prahnoucí po svém podílu peněz, krásná femme fatalle s (ne)libým povoláním luxusní prostitutky, muži zákona striktně jej porušující ve vlastní prospěch, zaprodaná manželka či křivácký kolega. Se všemi atributy Helgeland pracuje jednoduše, věcně, s občasnou mírou drsného humoru, jímž mírní explozi tvrdého násilí, které je mnohdy pácháno i na ženách. Mel Gibson zde ztělesňuje pravděpodobně svého nejtemnějšího, ale vzhledem ke svému looku asi nejtypičtějšího hrdinu, který je na hony vzdálen kterékoliv z jeho předchozích či pozdějších filmových postav a která zřejmě ne u všech diváků dojde plného docenění. Odplata je film, jež dává svému názvu plný rozměr a jež by měl podobně „postiženým“ režisérům dát naději, že tvůrčí svoboda může dojít satisfakce i po letech. Byť finančně nevýhodná, fandovský okruh si rozhodně získá. Díky Briane! ()

T2 

všechny recenze uživatele

určite som očakával že to bude drsnejšie ale dá sa to porovnať z originálnou kino verziu ohľadom toho pritvrdenia, tu je výhodou že dej je ináč vystavaní a určite má čo povedať a čím zaujať /90%/ ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Brian Helgeland .. Nekompromisní cynický sestřih aka Odplata podle Briana. Nádech, tvrdá rána, výdech.. Film dostal odlišný nádech, Porter dal i schytal více tvrdých ran a divák má úžaslý výdech. Největší změna přichází v přístupu k ústřední postavě a pak samozřejmě zcela jiné finále s nevyjasněným koncem. Nebudu však tímto počinem nijak shazovat původní Odplatu, mám ji hodně rád, takovou jaká je - je jiná a prostě si to ani nezaslouží. Obě verze se mohou směle rovnat. 90%. ()

Adrian 

všechny recenze uživatele

Dokonalý "originál" svojej starsej "alternacie". Iny zaver, ine ladenie i vyznenie filmu, ovsem minimalne rovnaky divacky pozitok. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

Klasická Odplata s jiným koncem. Ta klasická Odplata se mi líbila víc, byl tam Kriss Kristoferson a celé to bylo lépe vymyšlené a Gibson tam dostával víc do držky. Všichni zde píší, že director's cut je drsnější, ale mě ta klasická verze příde o mnoho drsnější. To už jste zapoměli na mlácení kladivem do prstů u nohy? Bylo tam i víc erotiky, S/M praktik a prostě všeho. Navíc tam hrála i lepší hudba (Hendrix). Jako tahle verze pěkná, ale na klasickou nedám dopustit. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,TAKŽE CO MÁŠ V PLÁNU, PORTERE?“ … ,,DOSTANU ZPÁTKY SVÝ PRACHY“… /// Drsnej týpek, kterej nejen ví co chce, ale i jak toho dosáhnout!... Dokonalá Noirovka, se vším, co k tomuhle žánru patří a Melouš, vzpomínající na lepší časy. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Knihu ,,The Hunter“, kterou v roce 1962 napsal Donalda E. Westlake, jsem nečetl. 2.) Zase se přesvědčím, že píchat Lucy Liu byla fakt nebezpečná záležitost. 3.) Thx za titule ,,fridatom“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ * ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Další důkaz toho, že Gibson svého času uměl zahrát drsňáka jako málokdo. Jenže stejně jako nemusím původní Odplatu, nejásám nadšením ani u Straight Up. Helgelandovo dopiplané dítě je sice příjemně přímočaré a vizuálně mnohem přívětivější, ale všechna negativa, která z originálu dělají až příliš sebejistý a přitom vypravěčský selhávající spletenec, zůstávají přítomna i tady. ()

tron 

všechny recenze uživatele

Na Odplate som bol v kine v roku 1999 ako 18-ročný a báječne som si ju užil. Nevedel som, že v skutočnosti som nevidel ani tak víziu Briana Helgelanda, ale skôr Mela Gibsona (resp. údajne Johna Myhrea???). Gibsonovi (ani štúdiu) sa Brianova verzia nepáčila a tak ho vyšachovali z hry do takej miery, že sa musel okamžite ísť spamätať do Čiech, kde v spoločnosti kamoša Heatha Ledgera a bez štúdiových tlakov a manierov nakrútil uvoľnený Príbeh o rytierovi. 17 rokov (!) po premiére oficiálnej verzie som si pozrel Helgelandovu a musím prekvapivo skonštatovať, že Gibsonova (alebo koho) ma bavila oveľa viac.  To som nečakal. Nedá sa povedať, že Helgeland nakrútil nehumornú verziu. Obe používajú približne rovnako ostrý, čierny a drsný humor. Potiaľto OK. Zmien oproti kinoverzii je však neúrekom (finále je úplne iné, dejom nás nesprevádza Porterov hlas, Bronson nie je Kris Kristofferson, ale žena a prítomná iba ako nudný hlas v telefóne). No ako vravím, verzia z roku 1999 je bomba. Toto je skôr len kuriozita. ()

dO_od 

všechny recenze uživatele

// Jak má vypadat správný film pro chlapy? Musí mít drsného hrdinu. Hrdina se potřebuje držet svých principů. Ty jsou samozřejmě ostatními zcela nepochopitelné. Hrdina se musí umět prát, nadávat, střílet a také přitahovat ženy. Akce musí být nekompromisní, dialogy krátké a úderné, svět špinavý a temný. Jenom hrdina se v něm dokáže zorientovat. Finále musí být správně krvavé, zlé ale vtipné, akorát tak dlouhé, aby dojem drsného zážitku nestačil vyprchat. Takže abych to shrnul, správný film pro chlapy má vypadat jako director's cut Odplaty z roku 2006. Lepší už to být nemůže. ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Drsnější, tvrdší, krutější, taková je Helgelandova verze. Je to zvláštní, ale i ta předchozí mi připadala hodně drsná, ale to jen dokud jsem neviděl tuto. Tentokrát je skutečně Mr. Niceguy pryč. Ani ne tak kvůli jinému konci (asi tak posledních 30 minut) nebo kvůli změně odstínu barevnýho filtru (z tmavě modré na světle modrou), ale právě kvůli typu a množství hudby a monologům, které hlavní postava vedla. Tady je to skutečně jenom zločinec, i když si stojí za svým a nehodlá ustoupit ani o píď. Navíc zločinec, kterej má problémy se ženskýma a nějak je příliš podceňuje a nedokáže odhadnout (a kdo jo?), což se mu nejednu vymstí. Ty monology z něj dělaly člověka smířeného s realitou, tragického hrdinu, klaďase, který dělá to, co musí. Tady jsem si uvědomil spoustu těch populistických manýrů, které se dostaly do verze z roku 1999 (třeba heroická hudba, když zachránil svou přítelkyni, zraněný, ale živý pes, Porter ke konci se chovající jako zamilovanej křen atp). Tato verze je mnohem lepší a reálnější, ale producentům se vůbec nedivím, že ji chtěli změnit, protože to není standardní dnešní hollywoodský film. Takovýhle film by natočili v Hollywoodu možná tak před třiceti lety, kdy nemuselo být všechno ohappyendované nebo populisticky korektní. Tohle je dokonalá kriminálka, nejlepší zástupce americké drsné školy, i když o pár let později, než hard-boiled school největší svůj rozkvět zažila. Žádný servítky, žádný pozlátko, realita a sveřepost. Mimochodem, tady něco je. Něco pěkného, abych tak řekl. Jo, povedly se mi, povedly se mi tak, že jsem je chtěl prodat distributorům. Jenže to je prakticky dneska nemožný se protlačit. ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Původní verzi jsem viděl poměrně nedávno, ale rozhodně nemám v úmyslu, srovnávat tyto dva na první pohled stejné filmy. Oba snímky se naprosto liší závěrem a tím pádem celkovým vyzněním, které se mi více líbí u téhle režisérské verze. Mel Gibson v roli muže, který chce pouze dostat zpět své peníze a nic ho přitom nezastaví, působí neuvěřitelně drsně a neústupně (nechtěl bych, aby po mě někdo takovýhle šel :-)). Jsou spousty filmů o pomstě, ale Payback se mi líbí ze všech absolutně nejvíce (nerozlišuji verze obě jsou bombastické). Ve svém žánru špička a jeden z nejlepších akčních snímků 90. let. Brian Helgeland nic zbytečně nenatahuje a oproti původní verzi ubral ještě deset minu (Payback je ten typ filmu, že i kdyby měl tři hodiny, tak se nebudu nudit ani sekundu). Nezbývá než poděkovat Brianu Helgelandovi, že se mu podařilo uvolnit jeho verzi, kterou řadím na stejný stupěň jako původní verzi....... ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem Odplatu, ale nebyla to úplně Odplata. Hráli tam stejní herci, byli stejně oblečení, občas říkali stejné repliky, ale děj byl trochu jiný, obraz jinak vypadal a rozhodně se přitom z reproduktorů ozývaly jiné tóny. Ať tak či onak, tahle Odplata si s tou dříve uvedenou Odplatou v ničem nezadá - obě jsou skvělé. Paradoxně jsem rád, že studio Helgelanda od filmu původně vyhodilo, protože jinak by na světě bylo o jeden vynikající snímek méně. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Je to marné, musím jít proti většině a říct, že původní Payback se mi líbil více. Hlavní odlišností je (pozor SPOILER), že Director's Cut nabízí zcela odlišný závěr, Porter v něm není zajat a nepřijde o pár prstů na noze, ale zručně a efekt(iv)ně mafiány rozstřílí na nádraží... Což by bylo ještě fajn, jenže dále je Director's Cut také zbaven typického modrého filtru (chyba), je změněn úvod s prologem (k horšímu), je z něj vystřižena scéna s bombou v bytě (škoda, byla cool) a ještě pár dalších maličkostí, jako např. absence stylového monologu krátce před vykopnutím dveří svého bytu. Komu se líbil Payback, tato verze ho určitě nezklame, ale ve srovnání u mě vychází původní Payback jako vítěz. 8/10 ()

Shit 

všechny recenze uživatele

Payback: Straight Up má prakticky totožnej děj jako původní verze, o nic víc drsnější ani lepší, prostě stejný a jestli tam byly nějaký scény navíc, tak sem si jich nevšim, nicméně to co doznalo razantní změny, to je konec, je úplně, ale úplně jinej než v původní verzi, ale jestli je lepší a drsnější? Podle mě ne, já mam radši ten klasickej, tady je to taková hodně velká rychlovka. Ty legendy o tom, že je tenhle Director's Cut daleko větší masakr než původní verze, je jen báchorka ()

choze 

všechny recenze uživatele

Oproti kinoverzi chybí hrdinův vnitřní monolog a má to jiné finále, tuším je to trochu vážnější a brutálnější, ale podrobněji jsem rozdílnost nezkoumal. Monolog mi nechyběl a finále se mi víc líbilo u kinoverze. ()

Hal_Moore 

všechny recenze uživatele

Každý má raději jinou verzi, někteří dávají přednost verzi z roku 1999, někteří upřednostní raději režisérský sestřih. Já osobně jsem si na verzi z devětadevadesátého navykl a byl pro mě trochu problém nevidět SPOILER tři malá prasátka co šla na trh, výborné finále s explodujícím autem pomocí cigarety a následně scénou s telefonem, závěrečnou hlášku.../SPOILER Straight Up je tak napůl úplně jiný film, je trochu drsnější a Porter se tentokrát nepáře opravdu s nikým, závěrečných cca dvacet minut je perfektně natočeno, avšak já už si navykl na původní zakončení. Na plné hodnocení to stále ještě je, ale všem vždy poradím, ať si pustí tu starší, optimističtější verzi. PS: Ten modrý filtr mi strašně chyběl. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Tu je jasný dôkaz toho, že nebyť zmäkčenia pôvodného scenára, film by pravdepodobne dosiahol väčšieho uznania/tržieb, ktorých sa v štúdiách tak obávali. A dobre im tak. Helgelandovi sa týmto určite vrátilo zadosťučinenie, satisfakcia a pocit parádne odrobenej práce. Aspoň takto, keď už nie v kinách. Je pravda, že pôvodný 'Payback' som videl dávno, takže porovnávať až tak nejdem, no toto bol ozajstný nekompromisný nárez. Je to paradox, ale aj napriek tomu, že Porter je v celom filme snímaný ako ten najposlednejší motherfucker, ktorý nemá problém preraziť hubu žene, tak si ho podvedome zafixujem ako hrdinu. A chcem viac coolového Gibsona! Pred a nie za kamerou. 100%. ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Většina režisérských verzí se od originálu moc neliší, ale ODPLATA je tedy rozhodně jiná. Připomnělo mi to Beznaděj a Strážce zákona, knižní experiment Stephena Kinga, který chtěl dokázat, že stačí změnit pár věcí a příběh je rázem jiný. PAYBACK: STRAIGHT UP a původní ODPLATA se moc porovnávat nedají. Obě jsou výborné, ale jedna má něco co ta druhá ne a ta druhá má něco co nemá ta první (změní se kamerový filtr, zmizí komentář hlavní postavy, konec je úplně jiný atd. atd.). Hlavně postava Portera dostává jiný rozměr a podle mého skromného názoru patří k nejlepším rolím Mela Gibsona. Možná že je i nejlepší. Jsem rád, že se Helgelandova "původní verze" přece jen dostala ven. Byla by to totiž velká škoda, kdyby na ni ve skladišti jen padal prach. ()

kitano 

všechny recenze uživatele

Prva verzia je dokonalo vybruseny mainstreamovy produkt. Rezisersky zostrih si ide vlastnou cestou. Temnejsou, drsnejsou, olemovanou vacsim poctom mrtvol. Povodny Porter je proste supermazany, prefikany grazel, ten "novy" je hlavne looser, ktory vstal z mrtvych, aby zistil ze okrem schopnosti ziskat prachy mu nezostalo vobec nic. Skutocne unikatna moznost pozriet si dve, podstatne rozdielne verzie toho isteho filmu. Vyzdvihovat ani jednu znich vsak nebudem. Obidve su skvele. ()

Reklama

Reklama