Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Na počátku přijíždí policie na místo vraždy, kterou ohlásil úspěšný cévní chirurg Richard Kimble. Obětí se stala jeho milovaná manželka Helena. Lékařovu vyprávění o jednorukém muži, se kterým se v bytě utkal, však policie nevěří a z vraždy podezřívá právě Kimbla. Šokovaný lékař je odsouzen k smrti. Spolu s dalšími vězni nastoupí do vězeňského autobusu. Když se dva vězňové pokusí o útěk, sjede během rvačky autobus ze silnice a převrátí se na železniční trať. Kimblovi, kterému řidič sundal pouta, aby mohl pomoci zraněnému dozorci, se podaří uprchnout. Na místo nehody dorazí FBI vedená agentem Samuelem Gerardem. Ten se okamžitě vydává po stopách uprchlíka. Střetnou se v tunelu kanalizace, kde se Kimble snaží agenta přesvědčit o své nevině. Gerardovi je to však jedno. Má jej chytit a ne soudit. Lékaři se opět podaří uniknout, dostat se do Chicaga, kde se okamžitě pustí do pátrání po jednorukém muži. Zjistí si v nemocnici, jaký typ protézy vrah nosí, a poté si vytipuje pět mužů, z nichž jeden by mohl být hledaným pachatelem. Gerard, který je lékaři v patách, brzy pochopí, že Kimble hledá jednorukého muže, o němž se zmiňoval. Nepřestává však pronásledovat svého uprchlíka, který si začíná uvědomovat, že případ je mnohem složitější, než se zpočátku zdálo. Dostává se na stopu nebezpečného podvodu s novým lékem, do něhož je zapleten také jeden z jeho kolegů. (TV Nova)

(více)

Recenze (808)

Douglas 

všechny recenze uživatele

Když jsem ten film viděl jako jedenáctiletý kluk poprvé, kladl jsem si palčivou otázku, jak je vůbec možné natočit něco tak geniálního. Možná i proto jsem to v té době viděl snad padesátkrát a pořád dokola, abych našel odpověď. Precizně gradované (všimněte si té železné pravidelnosti organizace syžetu do dvacetiminutových celků) vyprávění s brilantním rytmem (střídání pomalejšího a rychlejšího tempa, opakovaně se navracející retrospektivy do klíčové noci, které pokaždé odhalí o něco víc detailů) a volbou stylistických prostředků (vše je nejdřív exponováno předem, než je to použito - nehledě na brilantní honičku ve vězeňské budově a na náměstí). Pro mě bez debat jeden z nejúchvatnějších filmů devadesátých let. / DOPLNĚNÍ PDZ (27. 8. 2015): 3,9 sek. ()

Houdini 

všechny recenze uživatele

Oscar 1 : Herec VR - Tommy Lee Jones + 6 nominací: Nejlepší film, Kamera, Střih, Střih zvukových efektů, Zvuk, Hudba ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Jasně nejlepší thriller 90.let. Andrew Davise, jinak průměrného režiséra, musely múzy při natáčení líbat celé dny. Naprosto zasloužených šest oscarových nominací. ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Mám ráda Harrisona Forda a většinu filmů, ve kterých hraje. A ani tenhle není výjimkou. Je napínavý, má spád, nápad a skvělé herce (obzvláště Ford a Jones excelují). ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Proč je Uprchlík tak dobrý jako je? Děj není nijak složitý, žádné zásadní dějové zvraty se (skoro;)) nekonají, tak proč? Protože Harrison Ford a Tommy Lee Jones. Jejich role jsou skvěle ztvárněné, psychologie postav je přirozená a vypadá velice reálně, takže se do filmu můžete díky jeho přesvědčivosti ponořit jako do málokterého dalšího - i šílené scény typu skok z přehrady zvládne vykompenzovat poctivé pátrání hlavního hrdiny po "tom jednorukém". Ačkoliv mám o něco radši U.S. Marshalls, protože tam dostal Sam Gerard prostor, jaký si zaslouží, zůstává Uprchlík i po letech kvalitním dobrodružným/detektivním filmem. 80% ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Akční thriller bez jediného nadbytečného záběru funkčně aktualizuje hitchcockovské schéma "nevinný muž na útěku". Film má především neskutečný spád. Ještě než doběhnou úvodní titulky, je Kimble odsouzen k smrti a ačkoli až do čtyřicáté minuty nemáme vizuální důkaz, že zločin opravdu nespáchal, držíme mu pěsti. Díky Fordovi, který je prostě "likeable guy" i díky tomu, že nám film svým tempem, při kterém nezbývá čas na vysvětlování, nedává na vybranou. Duel "kardiochirurg versus federální agent" je vzácně vyrovnaný, a jestli si film občas dovolí humor, pak se smějeme s vyšetřovateli, nikoli vyšetřovatelům. Spravedlivé rozložení pozornosti mezi lovce i loveného dovoluje naplno zapojit paralelní montáž, jejíž zásluhou je film výtečně rytmizován. Prostříhávání mezi dvojicí akcí jako hlavní prostředek k dynamizaci vyprávění přitom využívá od prologu, kdy pouze namísto dvou současně běžících dějů sledujeme přítomnost a minulost. Linie Gerarda a Kimbla se od sebe navíc liší také stylisticky, jak lze nejlépe sledovat na honičce pod tunelem (akčnost hudby, délka záběrů, nervnost kamery) - od této scény je zároveň naznačováno, že jediným východiskem pro Kimbla je kooperace s mužem, který mu jde nemilosrdně po krku (sladění stylů). Velmi důsledný je film také v distribuci informací a míře vědění, které nám v návaznosti na jednu ze dvou ústředních figur zprostředkovává. Podle potřeb vyprávění víme někdy více než Gerard, jindy zase více než Kimble - pořád jsme přitom napnutí a přesvědčeni, že hrdina má náskok jen pár kroků a jeho dopadení je na spadnutí. Uprchlík podobně jako Mlčení jehňátek za účelem vyvolání napětí či překvapení velmi uvědoměle pracuje se žánrovými schématy - více scén je vystavěno tak, abychom si na základě zkušenosti s podobnými scénami v jiných filmech mysleli, že Kimble už už bude dopaden - v jednom případě jdou ale policajti po známých jeho bytné, v jiném běží Gerard do jiného schodiště, než po kterém Kimble sbíhá. Při svém strhujícím tempu, přesně rozvrženým bodům obratu a výtečné gradaci pomocí cliffhangerů, jejichž vinou se ovšem film nedrolí do pomyslných seriálových epizod, Uprchlík zvládá zároveň prokreslovat postavy a přesvědčovat jak nás, tak Kimbla/Gerarda, že ten druhý to vlastně myslí dobře (scéna s chlapcem a rentgenem v nemocnici, důležitá, názorně předvedená skutečnost, že Gerard nevyjednává, sloužící k našemu docenění jeho odlišného přístupu ke Kimblovi, s nímž je ochoten komunikovat). V dětství jsem Uprchlíka sjížděl na VHSce stále dokola. O mnoho let později mi přijde pořád stejně boží a doufám, že jsem jej neviděl naposledy. Je málo takových. 90% Zajímavé komentáře: Douglas, JitkaCardova ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Napínavý thriller, který šlape jak švýcarské hodinky. Bohužel lze ale dosti přesně odhadnout jeho rozuzlení. 9/10 ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Opravdu mistrovská podíváná, kterou jsem kdysi dávno viděl v kině a pak několikrát na VHS a nyní jsem si jí oživil na HBO a musím říct, že na Uprchlíkovi se rozhodně nepodepsal zub času. Naopak působí i v dnešní době svěže, má tempo a i když už jsem znal pointu pořád mě příběh dokázal držet v napětí . Inteleginetní thriller ještě povyšují vynikající herecké výkony paně Forda a Lee Jonese, který svým postavám dali pořádnou dávku charisma. No tady překonal Andrew Davis sám sebe hned o několik titaniků. ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Skvělý a strhující thriller. Harrison Ford podává snad nejlepší výkon své kariéry. Andrew Davis se zaskvěl naprosto mimořádně, neboť předtím ani potom už nic tak úžasného nenatočil. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Harrison Ford je pro mě Indiana Jones ! Harrison Ford je pro mě dokonce i Han Solo z Hvězdných válek. Kdo by se chtěl hádat, mohl bych říct, že Harrison Ford je pro mě Quinn Harris z filmu Šest dní, sedm nocí (čímž naseru odborníky, ale to mi je u prdele, protože ten film skutečně rád mám). Ale co je pro mě Harrison Ford nejvíc, tak teď momentálně hlavně uprchlík, který utíká Tommy Lee Jonesovi a ty dvě hodiny to brutálně odsejpá. Jen po mně nechtějte vědět, kdo je pro mě Tommy Lee Jones, protože to bychom tu byli ještě do zejtra. Ti dva na sebe prostě padli jako kosa na kámen a ten film to dokonale využil. Skutečně jsem si to užil. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $44miliónovTržby USA $183,875,760Tržby Celosvetovo $368,875,760║ Klasika, vypointovaný thriller. /95%/ ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Ano, tak to má vypadat! Svižný thriller, jehož fatální magnetismus se odvíjí od justičního omylu a veškerá jeho energie potom od skvěle zrežírovaného úprku. Je to krásně zamotané, napínavé v každém okamžiku a Harrison Ford je... no prostě sympatický, jak jen Harrison Ford umí být. To pravé pošušňáníčko je ale drsný "honec" v podání Tommyho Lee Jonese, muže s drsnou tvář, drsnými praktikami a férovým přístupem. Tenhle film má všechno, co má thriller první jakosti mít. Extra klasa. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Ve své době asi jeden z nejlepších akčních krimi s hvězdami jako T. Lee Jones a Harrison Ford. Bohužel po letech film ztratil trošičku na lesku a jeho kvalita klesla, ale ne pod 4*. ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: David Twohy, Jeb Stuart .. Úžasný thriller. Napínavý a strhující až do konce. Po doktoru archeologie si Ford zahrál tentokrát doktora chirurgie a perfektně ztvárnil jeho vytrvalý boj s (ne)spravedlností v jejímž čele stanul neméně výborný TL Jones. Dnes už je to filmová klasika 90. let! ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Dalo by se vášnivě disputovat po několik dní na téma "Jak sakra mohl rutinér všech rutinérů Andrew Davis natočit něco tak geniálně jednoduchého a jednoduše geniálního?", ale valný smysl by to nemělo, jelikož odpověď na největší záhadu devadesátých let by marně hledali i Mulder se Scullyovou. Takže neřešit a jen se smířit s tím, že tohle šlape jako nic jiného ve své dekádě (nejen) v rámci žánru. Těžko ještě kdy budu nějaké hlavní postavě fandit jako právě Richardovi při jeho strhující cestě za očištěním jména. Má to jedinou chybu, chytlavý hlavní hudební motiv zůstává po celou stopáž hrubě nevyužit, zazní snad jen dvakrát. ()

Superpero 

všechny recenze uživatele

"Uprchlík" přesně vystihuje slovo napínavý. Takhle dobře vymyšlený a skvěle podaný film jsem už dlouho neviděl. Celý film si nejste jistí, kdo je ten tajemný, jednoruký muž a hlavně proč zabil ženu Richarda Kimblea? Neustálé prosnásledování a řešení případu na útěku se vám neomrzí a film ani chviličku nenudí. Harrison Ford exceluje a do role se neuvěřitelně hodí. Stejně tak Tommy Lee Jones. "Uprchlík" je opravdu jeden z nejlepších filmů 90. let. ()

TheMaker 

všechny recenze uživatele

Harrison Ford je nudný herec, film je celkem fajn, ale jako hlavního představitele bych viděl jiného herce ......... ()

Nathalie 

všechny recenze uživatele

Jeden z těch klasických filmů, který by se mi podle všeho MĚL líbit, ale přes všechny papírové předpoklady (Harrison Ford, detektivní příběh, hitchcockovský motiv nevinného muže na útěku) mě pouze dokonale uspává a nudí. ()

Související novinky

Spin-off Vikingů nabírá obsazení

Spin-off Vikingů nabírá obsazení

28.01.2021

Chystaný seriál Vikings: Valhalla od Netflixu nabírá obsazení. Spin-off původních Vikingů, kteří završili svoji cestu v šesté řadě, bude využívat stejných irských kulis a z pozice producenta na něj… (více)

Zemřel kameraman Michael Chapman

Zemřel kameraman Michael Chapman

22.09.2020

Z Los Angeles přišla dnes ráno zpráva o úmrtí známého amerického kameramana, režiséra a herce Michaela Chapmana. Na dva Oscary nominovaný tvůrce zemřel ve věku 84 let na srdeční selhání, informaci na… (více)

Uprchlík bude mít filmový remake

Uprchlík bude mít filmový remake

28.11.2019

Před časem jsme psali o tom, že se do televize chystá nová verze Uprchlíka s Kieferem Sutherlandem a Boydem Holbrookem. No a zdá se nebude jediná. Studio Warner Bros. totiž pověřilo scenáristu Briana… (více)

Remake Uprchlíka má obsazení

Remake Uprchlíka má obsazení

19.09.2019

Herci Boyd Holbrook (Logan: Wolverine, Predátor: Evoluce) a Kiefer Sutherland (24 hodin, Telefonní budka) byli obsazeni do nového remaku Uprchlíka, který se objeví na chystané streamovací službě pro… (více)

Reklama

Reklama