poster

Pátek třináctého

  • USA

    Friday the 13th

  • USA

    A Long Night at Camp Blood

    (pracovní název)
  • Československo

    Piatok trinásteho

  • Velká Británie

    Friday the 13th

  • Kanada

    Friday the 13th

  • Austrálie

    Friday the 13th

  • Nový Zéland

    Friday the 13th

Horor / Thriller / Mysteriózní

USA, 1980, 95 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • novoten
    ***

    Překvapivě komorní atmosféra s anonymním vrahem, jehož identita je zábavněji vymyšlená, než se na první pohled zdá. Cunningham tuhle slavnou sérii rozjel poměrně svěže, ale jeho nápadů není dost na to, aby nějak ostřeji vytyčil svůj počin nad průměr. Jak se z tohoto příběhu dokázala stát mnohadílná série, mi zůstává záhadou.(6.5.2007)

  • kingik
    odpad!

    Jason Vorhees máchl mačetou, ale posekal kolem sebe maximálně lístky z osiky. První díl proslulé slasher série byl slabota, už jen tím, jaký neschopný režisér se ujal jeho realizace. Takového neschopa aby pohledal. Má k dispozici takového charismatického kabrňáka zabijáka a přitom je to taková vlezlá nuda. Nejhorší je film v gore. Jeho mimořádně neumětelské provedení se nejvíce projevovalo u zamordovaného Kevina Bacona, kterého snad polili Hellmansem, a on z lůžka jen zvolat reklamní slogan "je prostě to nejlepší". No smál jsem se ještě asi půl hodinu u toho jeho výrazu. Kupodivu film jako komedie fungoval náramně. Mordy přímo odfláknuté a směšné ve srovnání s dnešními horory, navíc jich bylo málo. A to vše zcela s nulovým napětím. Hlavně celkově nepříliš sympatický styl režiséra Seana Cunninghama, kterému bych dal natočit jen tu reklamu na kečupy. Mám pocit, že by dosral i tu a ve výsledku by z toho měl majonézu. Tenhle film zrovna tak. Láká na to, jak je ultra drastický, a přitom je to taková ubohoučká slabota. Po technické stránce film u mě úplně propadl. Stará mega srajda. Ani trochu nelíbilo. 0%(17.7.2012)

  • lamps
    **

    Jen tuctová a nezajímavá vyvražďovačka, která si svůj kultovní status vůbec nezaslouží. Atmosféra je sem tam poměrně povedená a sledovat vraždy očima pachatele příjemné zpestření, ovšem Cunningham měl mnohem více přitlačit na pilu. Nemyslím tím samozřejmě jen brutalitu, ale stejně jako u Carpenterova Halloweenu mě otravovalo, jak si snímek celou dobu hrál na plíživé a trpělivé strašidlo, místo aby se někdy proměnil v něco děsivějšího a údernějšího. A navíc to konečné rozuzlení se mi zdálo strašně směšné a z 80% okopírované z Hitchcockova Psycha. Béčkové horory z 80. let holt nestály až na pár vyjímek absolutně za nic..(26.8.2012)

  • choze
    ***

    TĚŽCE SPOILEROIDNÍ KOMENTÁŘ!!! Bráno chronologicky druhý ze svaté slasherové trojice (HALLOWEEN, NOČNÍ MůRA V ELM STREET) a spolu s dvojkou nejtemnější a nejděsivější díl série, kdy ještě Jason nebyl popkulturní ikonou s hokejovou maskou, ale spolu se svou matkou byli tajemnými vrahy vynořujícími se z bouřlivé noci a rozpoutávajícími nepochopitelné děsivé masakry. První PÁTEK inspiroval spíš úspěch HALLOWEENU než film samotný, narozdíl od něj jde o whodunit slasher (dále třeba PROM NIGHT ze stejného roku), tedy slasher s neznámým vrahem, jehož identita a motiv (obvykle nesmyslná pomsta za dávný zločin či tragédii) se odhalí na konci filmu a navíc o první camp slasher, slasher přenášející jatka z městského do táborového prostředí, a první ze svaté trojice camp slasherů z počátku 80. let (dále BURNING a SLEEPAWAY CAMP). Subjektivní kamera z pohledu vraha s jeho dýcháním, závěrečné nalezení všech mrtvol a finální souboj s vrahem, to všechno už čtyři roky před HALLOWEENEM (1978) představil kanadský slasher BLACK CHRISTMAS (1974) a tak beru, že to patří k žánru. Pravdou je, že HALLOWEEN přinesl panenskou bojovnici, která porazí vraha, což v PÁTKU použito je, stejně jako rodinné vztahy, které jsou i motivací vrahů - zde nikoliv mezi vrahem a obětí, ale mezi dvěma vrahy. V prvním díle mstí matka mrtvého syna a na konci je zabita, ve zbývajících dílech mstí nemrtvý syn mrtvou matku. Celý film je obráceným konceptem PSYCHA - tam vraždí syn a my si máme myslet, že vraždí matka, tady je tomu přesně naopak. Jedním z největších plusů jak prvního filmu tak celé série je pak její charakteristický hudební motiv. Bodycount: 9. Jinak výborný článek o vzniku prvního PÁTKU si můžete přečíst zde - http://www.fridaythe13thfilms.com/disc/essays/ultraviolent.html. Mj. se tu dozvíte, že režisér filmu Sean Cunningham (producent nechvalně známého exploitation LAST HOUSE ON THE LEFT, které odstartovalo kariéru Wese Cravena) si nejdřív podal do novin inzerát "PÁTEK TŘINÁCTÉHO - NEJDĚSIVĚJŠÍ FILM VŠECH DOB", počkal kdo mu na něj dá prachy a teprve pak začal přemýšlet, o čem že by to vlastně celé mohlo být.(22.10.2006)

  • Dan9K
    **

    No, není to zas až tak hrozné. Alespoň ne do chvíle, kdy se objeví paní Vorheesová v celé své kráse. Do té doby to je tuctový vyvražďovák v pěkné přírodě s překvapivě ne až tak do očí bijícím scénářem a hereckými výkony (až na výjimky) a omluvitelným rozdělováním ( jelikož dlouho přeživší netuší, že se vůbec něco děje). Jak už jsem ale předeslal, představitelka paní Vorheesové snímek dosti shodí, jak svým neuvěřitelně trapným vystupováním, tak i značnou nešikovností. Jak si mohli tvůrci myslet, že je možné míti strach z 50-ti leté babky, co je ráda, že udrží sekyru a popoběhne pár metrů? Samotný závěr užuž pomalu vypadal na sériózní překvapení. Nakonec z toho však sešlo. Škoda.(16.10.2006)

  • - Děj filmu začíná v roce 1958 a pokračuje současností, což je bráno jako rok 1980. V roce 1958 pátek třináctého připadl na červen stejně jako v roce 1980. V roce natáčení či-li 1979 proběhly hned dva pátky třináctého a sice duben a červenec. (vyfuk)

  • - Ve scéně, kdy Alice (Adrienne King) běží zpátky do chatky poté, co objevila Billa (Harry Crosby), začne dávat různé zábrany před dveře, přestože se dveře odevírají směrem ven. (henrycruel)

  • - Sally Field si vyzkoušela roli Alice Hardy. (Stocki)