poster

Pátek třináctého

  • USA

    Friday the 13th

  • USA

    A Long Night at Camp Blood

    (pracovní název)
  • Československo

    Piatok trinásteho

  • Velká Británie

    Friday the 13th

  • Kanada

    Friday the 13th

  • Austrálie

    Friday the 13th

  • Nový Zéland

    Friday the 13th

Horor / Thriller / Mysteriózní

USA, 1980, 95 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • dr.horrible
    ***

    Priemerný slasher. Označenie, s ktorým absolútne súhlasím. Ibaže v tej dobe (a žánrovej etape, ktorej predchádzala), bol priemer nastavený ešte pomerne vysoko. Napätie ujde a vraždy sú celkom vynaliezavé, zato scenár je slabý, réžia béčková a záporák na smiech. Aj tak som ale pomerne spokojný. Neviem, asi je to tými osemdesiatymi rokmi. PS: Strašne som nadržiaval Robbi Morgan. A čo z toho, keď umre ako prvá...(19.2.2013)

  • tron
    ****

    „Zabi ich, mama. Zabi ich všetkých.“ Toto ma baví. Ak nepôjdeme do detailov (ČIERNE VIANOCE), tak PIATOK 13 je spolu s HALLOWEENOM a NOČNOU MOROU Z ELM STREET treťou (z troch) najdôležitejšou vyvražďovačkou na svete. Nie, že by po nich už nič zásadné neprišlo (VRESKOT, NEZVRATNÝ OSUD...), ale práve tieto tri krvavé fláky vyformovali divácke povedomie o pod-žánri zvanom slasher. Tajomný vrah, sexuálne založené dievčatá, hlboký les, svalnatí chlapci s mohutnou erekciou, noc plná bleskov a hromov, šokujúce dávne tajomstvo a sem-tam v priamom zábere preseknutá krčná tepna s tomu odpovedajúcim množstvom krvi. Viac v mojej recenzii na CinemaView, kam už nepíšem: http://cinemaview.sk/clanok/1221485264/piatok-trinasteho(23.10.2004)

  • Slasher
    ****

    Co dělá FRIDAY THE 13TH výjimečným mezi ostatními slashery 80. let? Možná je to prostě ten samotný fakt, že se jedná o start celé 'nekonečné' série a prvopočátek jednoho z největších kosičů filmové hostorie - Jasona Voorheese. Ale i nehledě na to, jednička je prostě dobře odvedeným kusem práce. 90-ti minutová stopáž nenudí, naopak je v ní dostatek dobrých, minimálně na svoji dobu a subžánr neotřelých nápadů, celé to drží v napětí a pohromadě příjemně zlověstná atmosféra, a jako bonus dojde i na pár gore parádiček Toma Saviniho. Prostě po právu klasika a dodnes jednoznačný slasherový nadstandard.(1.4.2009)

  • lamps
    **

    Jen tuctová a nezajímavá vyvražďovačka, která si svůj kultovní status vůbec nezaslouží. Atmosféra je sem tam poměrně povedená a sledovat vraždy očima pachatele příjemné zpestření, ovšem Cunningham měl mnohem více přitlačit na pilu. Nemyslím tím samozřejmě jen brutalitu, ale stejně jako u Carpenterova Halloweenu mě otravovalo, jak si snímek celou dobu hrál na plíživé a trpělivé strašidlo, místo aby se někdy proměnil v něco děsivějšího a údernějšího. A navíc to konečné rozuzlení se mi zdálo strašně směšné a z 80% okopírované z Hitchcockova Psycha. Béčkové horory z 80. let holt nestály až na pár vyjímek absolutně za nic..(26.8.2012)

  • Mr.Apache
    *****

    Počin, který se ukázal být pro následný vývoj filmového horroru velice důležitým. Tento levně natočený snímek je po dvou významných peckách 70.let - konkrétně Texas Chain Saw Massacre (1974, režie Tobe Hooper) a Halloween (1978, r: John Carpenter) – rozhodujícím momentem, spouštějícím lavinu tzv. teenagerovských vyvražďovaček, tedy subžánru zvaného slasher. Je docela možné, že kdyby to nebyl zrovna tenhle Pátek 13., byl by tuto vlnu odstartoval nějaký podobný snímek. Ale historie hovoří jasně. Film vydělal velké peníze a mnoho kritiků jeho obliba dodnes udivuje. Cunningham byl ale se svým nápadem evidentně v pravý čas na správném místě (tedy samozřejmě: ve zrušeném mládežnickém táboře u jezera Crystal Lake). A přiznejme si, že na tom filmu opravdu něco je. Své udělala kromě vhodně zvoleného času a místa (prázdniny, nádherné jezero a lesy kolem) hlavně nevšední, zdánlivě amatérská kamera. Ta totiž často snímá děj a (hlavně!) průběh vražd jakoby z pohledu zabijáka. Divák je tak nechtíc vtažen do poněkud zvrhlé, ale zajímavé role, se kterou se (pokud je zcela v pořádku) sice neidentifikuje, ale stává se další obětí tvůrců: Lapeným divákem. Vyvražďování mládeže v podobných filmech zajímalo ze všeho nejvíce právě mládež. To byla oproti minulým desetiletím nejvýraznější změna ve vývoji a chápání žánru. Horror přestal být záležitostí dospělých, a tento zásadní zlom mu přinesl na jedné straně ještě větší popularitu, stejně jako značnou kvalitativní devalvaci na straně druhé. Největší přínos ovšem znamenal pro peněženky producentů, a tak není divu, že se slasherům v 80.letech tak dařilo. Poptávka byla velká, a nabídka nemohla pokulhávat. Pátek třináctého (mimochodem, znáte příhodnější název pro horror?) se dočkal až neskutečného množství pokračování, a není jisté, zda bude tato série kdy ukončena. V dalších dílech byl totiž uveden do života populární maniak Jason, o němž se v původním filmu pouze hovoří. Tato postava v hokejové masce se ukáže být až neskutečně životaschopnou... Ale to už je trochu jiný příběh. [Napsáno v srpnu 2006 pro blog Horror, Chlast & Rock'n'Roll.](13.7.2007)

  • - Pracovní název byl A Long Night at Camp Blood (Dlouhá noc v kempu krve). (masw)

  • - Betsy Palmer (Mrs. Voorhees) pracovala na filmu deset dní, za každý den dostala 1 000 $. (Stocki)

  • - Podle Stevea Minera, který se na filmu podílel jako vedoucí výroby byla pojmenována postava Stevea Christyho (Peter Brouwer). (Stocki)