poster

Marie Antoinetta

  • anglický

    Marie Antoinette

Drama / Romantický / Historický / Životopisný

USA, 1938, 160 min

Režie:

W. S. Van Dyke

Předloha:

Stefan Zweig (kniha)

Hrají:

Norma Shearer, Tyrone Power, John Barrymore, Robert Morley, Anita Louise, Joseph Schildkraut, Gladys George, Henry Stephenson, Cora Witherspoon, Barnett Parker, Reginald Gardiner, Henry Daniell, Albert Dekker, Alma Kruger, Joseph Calleia, George Meeker, Scotty Beckett, Barry Fitzgerald, Holmes Herbert, Phillip Terry, Mae Busch, Cecil Cunningham, Ruth Hussey, Peter Bull, Herbert Rawlinson, George Houston, Gustav von Seyffertitz, Theodore von Eltz, Richard Alexander, Harry Davenport, Lane Chandler, Rafaela Ottiano, Robert Barrat, Dorothy Christy, Anthony Warde, Henry Kolker, Moroni Olsen, Ian Wolfe, Al Bridge, Sam Ash, Buddy Roosevelt, Trevor Bardette, Billy Engle, Nigel De Brulier, Harry Semels, George Zucco, Mary Howard, Edward Keane, Esther Howard, Horace McMahon, Al Ferguson, Luana Walters, Eric Wilton, Claude King, Walter Walker, Olaf Hytten, Lionel Royce, Zeffie Tilbury, Harry Cording, Charles Waldron, Lawrence Grant, George Kirby, Howard Lang, Leonard Penn, Ed Brady, Victor Kilian, Jacques Lory, Maude Turner Gordon, Jack Grey, Carl Stockdale, Claire Du Brey, William Steele, Frank Elliott, Jack George, Harold Entwistle, Leonard Mudie, Ramsay Hill, Wade Crosby, John Butler, John Merton, Erville Alderson, Guy Bates Post

Střih:

Robert Kern

Kostýmy:

Adrian
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • liquido26
    ***

    Tento starý černobílý historický spektákl z dílny starého dobrého Hollywoodu mě příliš nenadchnul. Možná to bylo tím, že nám učitelé dějepisu na základních, středních a vysokých školách opakovaně "vyspoilerovali" konec, ale spíš bych řekl, že to bylo tím příběhem. Tragický osud rodiny Ludvíka XVI. a nesmyslnost a ohavnost revolučních let se tu sice vykreslena moc dobře, ale díky tomu je zajímavá až poslední hodina a čtvrt. Bohužel to, co všemu předcházelo, tak dost nudí. No a ani ta romantická linie mezi Normou a Tyronem mě nechala spíše chladným.(22.4.2013)

  • Babous
    *****

    Vše, co verze z roku 2006 postrádala, tohle má. A mnohem víc. Norma Shearer je krásná a hraje moc dobře, vše je za časů monarchie správně nablýskané a elegantní, po revoluci špinavé a smutné. Já pořád říkám, že Francouzská revoluce byla chyba. Chudák Marie Antoinetta, udělali si z ní obětního beránka a odnesla to za všechny před sebou. Románek hlavní hrdinky s Tyronem Powerem byl krásný, smutný a romanticky tragický. Nemám co vytknout, snad jen, že Norma Shearer v posledních scénách bez make-upu není to pravé ořechové...(3.10.2012)

  • KarKulA
    *****

    Po Meinertově němém filmu Marie Antoinetta - Život královny (1923) se jedná o druhé filmové zpracování (a první zvukové) tragického osudu poslední francouzské královny Marie Antoinetty, dcery Marie Terezie a manželky Ludvíka XVI., o kterém budu klidně tvrdit, že jestli někdy nastala "dokonalá konstalace", tak to bylo zřejmě ve chvíli, kdy se vybíral cast tohoto filmu - přesto byl ve své době tento snímek spíše nákladným propadákem (zejména kvůli opadající slávě Shearer, která podle zlých jazyků již nebyla lákadlem pro diváky). Film je nepochybně one-woman show vynikající Normy Shearer, v té době nekorunované královny MGM, označované samotným studiem za "The First Lady of the Screen" (s uvedenými označeními to samozřejmě chce brát krapet s rezervou, neboť "slečna Shearer", jak se od zaměstnanců studia nechala sama oslovovat, byla přítelkyní a matkou dětí Irvinga jr., dědice studia MGM. Zajímavostí o Shearer určitě je, že šilhala, což se jí před kamerou dařilo silou vůle úspěšně maskovat :-D). Shearer každopádně táhne tento film od začátku do konce a její proměna z náctileté naivní husičky, jejíž připitomělej smích a afektovanej písklavej hlásek mi ještě druhý den po zkouknutí filmu zněl v uších, až po zničenou ženu před popravou, která je ale stejně úplně mimo reálný život, je vynikající. Nezaostávají ale ani další, zejména Robert Morley v roli psychicky narušeného a fóbiema trpícího Ludvíka XVI., až po dokonale slizského a floutkovského rakousko-uherského rodáka Josepha Schildkrauta, který si pod tunama make-upu zahrál roli Duka d'Orléans. Nepřehlédnutelný je též mladý Ty Power jako milenec Antoinetty hrabě Axel de Fersen, který ale dle mého názoru neměl příliš prostoru a možností svou postavu rozvinout, nicméně i tak je ve své roli dobrý a samozřejmě se na něj dobře kouká :-D. Černo-bílá tomuto filmu neskonale sluší, dodává mu úžasnou atmosféru a podtrhuje nádherné a monumentální kostými, které v ní obdivuhodně vynikají. Jediným negativem tohoto filmu je snad jenom jeho délka, takže některé scény jsou zbytečně roztahané, což ale vyvážují vynikající herecké výkony a celková síla příběhu. Je škoda, že se filmu nepodařilo ani jednu ze 4 nominací na Oskara proměnit v sošku. Normě Shearer, pro kterou toto byla v pořadí již 6tá nominace na tuto cenu, vyfoukla cenu za hlavní ženskou roli Bette Davis za film Jezebel a Robertu Morleyovi, pro kterého byla tato role debutem, za vedlejší mužskou roli zase Walter Brenman za film Kentucky. Zajímavostí je, že údajně původně MGM plánovalo do role hraběte Axela obsadit jejich "stájovou hvězdu" Roberta Taylora, nicméně Shearer poté, co se setkala na jedné večeři s Powerem, přemluvila tuto hvězdu Century Fox, aby si zahrála po jejím boku. Foxi souhlasili (i když to bylo poprvé a naposled, neboť se nepřenesli přes skutečnost, že si jejich leading man č.1 , i když za tučný honorář, zahrál u MGM pouze vedlejší roli) a Powera "zapůjčili". Traduje se také historka, že polibek při prvním setkání Antoinetty a Axela pojmula Shearer tak vášnivě a dlouze, že musel být sestříhán - Power údajně až takové nadšení nesdílel.(9.5.2011)

  • elizabeth_ba
    ****

    Velmi romantický příběh o nejmladší dceři císařovny Marie Terezie, kterou dějiny znají jako Francouzi dodnes nenáviděnou královnu, Marii Antoinettu. Tato černobílá verze, dobře obsazená, zahraná i výpravná, která se více věnovala i králi Ludvíkovi XV., který vlastně spolu se svou favoritkou du Barry „pomáhal“ francouzskou revoluci připravit, ta novější nám je ukázala vlastně jen při milostných hrátkách. Film nám nabídl příběh přerodu Marie Antonie, nedospělé rakouské arcivévodkyně, dívky plné citu a očekávání, v nešťastnou ženu v cizí zemi, která pak potká lásku i splní cíl v podobě narození dauphina, aby se nakonec jako dospělá žena obávala o osud milované rodiny. A mně osobně nevehnala do očí slzy žádná ze scén s hrabětem Fersenem ale naprosto mě vzala poslední společná večeře královské rodiny (večer před Ludvíkovou popravou). Historicky to sem tam zaskřípalo, ale ne nijak zvlášť, dokonce i ten pokus o útěk s Fersenovou pomocí je fakt, takže i ta romantika v tom vztahu byla asi na místě (nebyl to jen poměr, jak se nám snažila naznačit verze moderní, i když s těmi dalšími ženami měla samozřejmě pravdu), prostě čtyři a čtvrt čokoládové hvězdy orion... PS: Zamýšlela jsem se i nad tím, zda skutečnost, že hraběte Fersena nehrál Robert Taylor, ale že si Norma Shearer „vydupala“ Tyrona Powera, mohla zapříčinit, že to u mě není plný počet hvězd. Odpověď je jednoznačná, ač vzhledem k mým ostatním komentářům velmi překvapivá. Nezapříčinila... ;-) Neboť, ačkoli by to tam Robertovi zajisté velmi slušelo, přece jen švédský hrabě je švédský hrabě a do téhle role se svým vzhledem nehodil ani náhodou...Takže, díky, Normo... :-))(2.4.2012)

  • bittersweet
    ****

    Krásný film s pěkným prostředím, vhodně obsazenými herci a povedenými kostýmy. Sem tam se naskytne nějaká ta historiká nepřesnost, ale to promíjím. Až se ale budu na film dívat příště, nebudu se na něj dívat do konce, protože ten je srdce drásající. V tomto dávám přednost verzi od Sofii Coppoly, který elegantně končí odjezdem z Versailles, protože stejně všichni víme, co poté následovalo.(8.5.2012)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace