Režie:
Brian De PalmaKamera:
Stephen H. BurumHudba:
Pino DonaggioHrají:
Craig Wasson, Melanie Griffith, Gregg Henry, Deborah Shelton, Dennis Franz, Guy Boyd, Rebecca Stanley, Barbara Crampton, Monte Landis (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Jake Scully, filmový dvojník, právě natáčí scénu z filmu o upírech. Je nějakou dobu zavřený v rakvi, což u něj vyvolá klaustrofobní pocity, kterými při podobných příležitostech trpí, a není schopen ze sebe vypravit ani slovo. Režisér Rubin není nijak nadšený. Když se Jake vrátí domů, najde svou přítelkyni v posteli s jiným. Je jasné, že si musí hledat nové bydlení. Prostě den blbec… Na hereckém kurzu se Jake seznámí se Samem Bouchardem, který mu udělá nabídku: protože sám musí odjet filmovat do Seattlu, může za něj Jake zatím hlídat dům jakéhosi boháče. Navíc, až bude mít dlouhou chvíli, bude moct v jednom z oken protějšího domu dalekohledem pozorovat krásnou ženu, která v noci předvádí vysoce vzrušující sexuální představení. Jake ženu skutečně pozoruje a zatouží poznat ji blíž. Sleduje ji do luxusního obchodního domu, jenže svým usilovným pozorováním vzbudí pozornost ochranky. Všimne si ale také, že krásku sleduje ještě někdo jiný. Teprve na pláži se odváží na ni promluvit a upozornit ji, že ji sleduje muž indiánského vzhledu. Ten ale dívce vzápětí vytrhne kabelku a Jake za ním běží, aby mu ji sebral. Dostanou se až do temného podchodu a na Jakea přijdou obvyklé klaustrofobické potíže. Indián obsah kabelky vysype na zem a cosi si odnese… Hned večer se ukáže, co to bylo. Jake ze své pozorovatelny sleduje příchod krásné Glorie domů a zároveň vidí, že tam na ni číhá indián z pláže, který jí ukradl klíč. Když začne dívku škrtit šňůrou od telefonu, Jake rychle vyběhne z domu a ještě se dvěma náhodnými chodci se pokouší mladou ženu zachránit. Nemůže se ale dostat do domu a když tam konečně vběhne, Glorie je mrtvá: indián ji provrtal obrovským vrtákem. Pro policii, která vraždu vyšetřuje, je Jake jen odporným šmírákem. Ani policie, ani Jake netuší, že už brzy narazí na překvapivé skutečnosti… (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (76)
Po čase, když se mi snímek rozložil v hlavě nemohu hodnotit jinak než (téměř) plným počtem. Brian De Palma zde naplno rozehrává hru s divákem a neustále používá klasické Hitchockovské postupy. Formálně dokonalé dílo - jak jinak - neskutečně zábavné a perfektní v každém svém detailu kazí jen hlavní postava. Ne, toho herce fakt nežeru. Nebýt jeho kačeří chůze, asi bych šel i na maximum. Trochu pozérské, já vím, ale jak už jsem řekl, nemohu jinak. 80% Ale film jsem poslal do červené, takže to bohatě stačí :) ()
Na tento thriller som sa tesil o to viac, ze ho natocil Brian De Palma, ktory ma vo filmografii bohate mnozstvo kvalitnych filmov a kedze uzivatelka Madison zboznuje thrillery tipu DISTURBIA (2007) alebo OKNO DO DVORA (1954) (len chcem pripomenut, ze v oboch filmoch sa spehovalo susedia :-), tak som sa rozhodol tento thriller pozriet s nou, no a moc nadsena teda nebola. Teda priznam sa, ze mnoho zaberov tam trvalo zbytocne dlho a tym padom ma to fakt prestavalo bavit, ale nastastie to malo skvely vrazedny namet a ten indian bol fakt odporne nesympaticky a to dokazalo dvihnut u mna hodnotenie na tie 3*. ()
De Palmu mám rád. Jeho dlouhé steadicam záběry ( kde by bez něj byl Quentin ), voyeurství, hitchcockovské variace, černý humor. To, že se nebere příliš vážně a nebojí se vymykat běžnému rámci hollywoodské mainstreamové produkce. Jeho "úchylárny" nebudou nikdy oceněny širokým publikem ( dále viz např. Kainova výchova, Femme Fatale ), ale těm, co jim přišli na chuť, vždy potěší....a já se mezi ně s hrdostí počítám. Potěšení ze šmírování... ()
De Palma byl na přelomu 70. a 80. let (a) fetišistický znásilňovač Hitchocka, (b) nenapravitelný erotoman, a za (c) si ze sebe i z diváctva začal dělat legraci (viz taky epilog BLOW OUT). Tady už vykrádá sám sebe, překombinovává a klouže po povrchu VERTIGA jako po teflonu, ale na hlubší zásek se pro nadbytek koksu, pýchy a péček v šuplíku nezmůže. ()
Mistrná variace na Vertigo. De Palma zde naplno předvádí svojí genialitu. Sledovačka hlavního hrdiny, krásné sousedky a záporáka, který vypadá jak hispánskej otec Fura, v první půlce filmu je naprosto dechberoucí. Je to velmi dlouhá scéna téměř beze slov, plná neuvěřitelně rafinovaných a vynalézavých záběrů, kde naprosto přehledně víme kde, kdo je a působí to přirozeně. A vůbec první půle je opravdu nervydrásající jízda, kde De Palma rozhazuje svoje trademarky plnými hrstmi. Druhá je zase výživný mindfuck, ale už v maličko odlehčenějším tempu. Mno a ty záverečné titulky, to je prostě lahoda. ()
Galerie (59)
Zajímavosti (11)
- Dennis Franz svoji roli režiséra založil na Brianu De Palmovi. (MrCreosote)
- Spisovatel Bret Easton Ellis na tento snímek ve svém „Americkém psychu“ často odkazuje. Je také oblíbeným filmem hlavního hrdiny Patricka Batemana. (MrCreosote)
- V roku 1993 vznikol indický remake Pehla Nasha. (Ernie_13)
Reklama