Režie:
Tim DunnScénář:
Colin SwashKamera:
Christopher Titus KingHudba:
Chris NicolaidesHrají:
Anthony Calf, Julian Glover, Clive Merrison, Richard Armitage, Amanda Root, Sebastian Armesto, Crispin Bonham-Carter, Tommy Knight, Mark Tandy (více)Obsahy(1)
Ambiciózní projekt britských televizních tvůrců, přibližující divákům životní i umělecké osudy skupiny francouzských impresionistů, tak jak bojovali o svobodu svého uměleckého vyjádření i o holé živobytí ve druhé polovině 19. století, pokrývá časové období téměř čtyř desítek let - od Monetova příchodu do Paříže v r. 1862 až do r. 1900. Je založen na hluboké rešerši archivních a dokumentárních materiálů a přináší ucelený, vyčerpávající pohled do dané doby i společnosti, v níž Monet, Renoir, Bazille, Manet, Degas a Cézanne bojovali o uznání. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (36)
Mýtůtvorné televizní šablonky na téma >dobrodružství impresionistiky< po britsku. Hm... Plytce stravitelné, určeno všeobecnému tv divactvu, nejlépe majícímu na své sádrokartonové příčce ve svém domečku uprostřed nějakého toho satelitu všehomíra vkusnou mazanici zvanou "obraz" coby >dobrou investici< , že... No, to se asi musí pánové malíři impresionisté v hrobech obracet. Protože zrovna ONI myslím měli k plytkosti a podbízivosti asi tak daleko, jako má tahle televizáčtina daleko k životopisnému "dramatu"... S ryzím čétébingem splynuvší v šedi rutinní tvorby, hrající si na umění. ()
----- "Žili jsme ve své době ... ale také trochu mimo ni." ----- Barevně zářivé, měkce pastelové i melancholicky zastřené ... pocitové ... osobní ... IMPRESIONISTICKÉ - alespoň zpočátku. Poznenáhlu je však pestrý kaleidoskop zastírán pocity hořkosti a rozčarování ... v každodenních marných bitvách - o chléb vezdejší ... a o uznání. V upřímné snaze o co nejkomplexnější zachycení vpravdě nesmrtelné skupiny francouzských umělců se koncepce vyprávění postupně rozpadá na pouhé předlohy jejich obrazů - a jen letmo se dotýká jejich osudů ... a všech ran, které museli přestát, neboť jinou práci než malování neuznávali. Z čehož vyplývá, že bych nechtěla být věrná (ani nevěrná) družka na cestě životem ... žádnému z nich. ()
Po prvním dílu trochu rozporuplné pocity - s tím, že ty pozitivní převažují. Zbytečně patetické a předramatizované některé scény a až příliš polopaticky sdělované rysy samotného impresionismu - avšak na druhou stranu, méně znalý divák dostává možnost seznámit se s konkrétními obrazy slavných malířů (vždy ukázka díla, jeho název a rok vzniku) a může vidět i pravděpodobné situace, za kterých tato díla tvořili. No a koneckonců, když se občas někdo z nich nadšeně rozpovídá o tom, jak chce malovat svět "právě tady a teď", člověka přepadne podivný pocit, že impresionismus je snad i něco víc, než jen umělecký směr... (mým nejoblíbenějším směrem vždy byl a je surrealismus, avšak teď jsem zjistila, že i dříve pro mě nijak zvlášť úchvatný impresionismus má vážně také něco do sebe) ()
Impresionismus, v hlavní úloze Claude Monet. Krásné! První díl voněl barvami, prostředí bylo přesně jak jej znám z obrazů, nádherná kamera, pohodové obsazení a sympaticky pojatá edukace, vhodná pro diváka neznalého, přičemž ani člověka zasvěceného by to nemuselo otrávit. Ideálně vyřešeno. BBC tyhle počiny umí dobře. ()
Vydarený skutočný príbeh, ktorý vznikol v dielni BBC na základe dobovej korešpondencie, zápiskov a rozhovorov. Myslím, že dosť reálne približuje divákovi (či už laikovi alebo znalcovi umenia) nielen životný príbeh umelcov - impresionistov a ich snahu po uznaní, ale aj spoločenské pomery a život v druhej polovici 19. storočia vo Francúzsku. Páčil sa mi nápad, ako celý príbeh rozpráva jeden z impresionistov, Claude Monet. To, že ho hral môj obľúbený Richard Armitage ma milo prekvapilo a v podstate ešte viac utvrdilo v názore, že je to naozaj dobrý a talentovaný herec. Myslím, že si divák sledovaním tohoto príbehu prirodzene rozšíri obzor a vedomosti z oblasti umenia - a o to ide. ()
Galerie (14)
Photo © Granada International
Zajímavosti (1)
- Děj filmu byl inspirován skutečnými archivními záznamy a dopisy. (BLANIK.)
Reklama